Ajatuksia, miten liittäisin kampeen ketjurattaan, riittävän ulos ettei se törmää moottoriin?
Umpilevyä olevaan bmx-rattaaseen voisi viilata neliön muotoisen reiän, ja kammesta katkaista varren pois ja viilata vastaavan neliön kammen tynkään. Silloin vääntävä voima menisi jo neliömuodon kautta eikä olisi pelkästään liitoksen leikkautumisen varassa. Mitä tarvitsen jos haluaisin juottaa kaksi teräsosaa yhteen? Kuinka kuumana palava kaasupoltin, millainen juoksute ja millainen juote?
Tikkurunkoinen läskipyörä
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
No vaikka 1/2" 32mm hylsy. Sopii melkein hyvin ja pikkuviilauksella tosi hyvin nelikanttiakseliin. Voi lyhentää tarvittaessa sopivaan mittaan. Sähköliimalla ratas kiinni ja kammenpultilla kiristys paikoilleen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Sähköliimaa ei valitettavasti ole nyt saatavilla, siksi mietin tuota juottamista, mutta siitä ei ole mitään kokemusta.
Hylsy on hyvä idea, mutta ei oikeastaan auta rattaan kiinnittämisessä. Yhtä hyvin voin käyttää tuota teräskampea, jonka saa sitten vielä irtikin tavallisella kammen ulosvetäjällä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
What!!
Kun menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaan 15 vuotiaana ja sain ensimmäisen palkan, niin menin valkoisten pöytäliinojen ravintolaan syömään pippuripihvin ja sitten maha täynnä Työkalutorille ostamaan hitsauskoneen. Iso raha oli 1000 markkaa. Olin jo tuolloin tuskaillut 5 vuotta hitsikoneen puutetta ja ensimmäisen tilaisuuden tullen sen hommasin. Oli muuten tuskaista kuljettaa hitsausmuuntaja mopon tarakalla kotiin. Silloin maailma aukesi ihan eri tavalla, kun pystyi liittämään rautoja yhteen. Lähialueella ei ollut muilla hitsauskonetta joten hitsailtavaa riitti, joka talossa oli jotain hitsattavaa hyvin usein. Se oli hyvä taskurahatienesti ammattikoulupojalle.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Uuden pienen kevyen salkkumallin puikkoinvertterin saa nykyään reilulla satasella. Sillä tekee jo aivan kaiken polkupyörä ja muissa harrastehommissa. Miksei tuollaista hommaisi?
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Koneen lisäksi tarvitaan tila, jossa voi tehdä tulitöitä. Työpajani sijaitsee kaukana ja pääsen sinne harvoin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Ihan tavallisen takapakan kanssa ketju on monta senttiä vinossa puolet tuosta ketjujänteestä, joten ihan varmasti pysyy rattaalla. Luultavasti kyse on hieman vinossa olevasta etumaisen kampikeskiön akseleista. Se rattaalta putoaminen tapahtuu aina ketjun tullessa rattaalle, joten vika on tosiaan etukampien akselin vinoudessa ketjulinjaan nähden. Teepä tarkistusmittaus ja korjaa kampikeskiö oikeaan kulmaan, jos "ampuu ihan päin helvettiä. Et tunne jaloissa tuollaista 4% vinoutta, jos vain yksinkertaisesti asetat kampikeskiön sen verran vinoon, että ampuu suoraan keskiakselin rattaalle. Jos hirvittää, voit varmasti jättää sentin pari vinoon ja silti pysyy ketju varmasti eturattaalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Tällaista mietin siis:
Kammesta katkaisee varren pois ja päähän viilaa neliömuodon, ja vastaavan neliön rattaaseen. Nämä sitten juottaisi yhteen. Onko foorumilaisilla kokemusta juottamisesta?
Tai sitten kammen vartta voisi myös yrittää hyödyntää kiinnityksessä, ainakin kantamaan vääntöä, kuten fauber-keskiöissä. Kunhan rattaan saisi keskeltä tarpeeksi tiukasti kammen keskelle kiinni kantamaan ketjuvoiman, niin väännön voisi välittää fauberin tyyliin. Pulttaisi kammen varren ja rattaan yhteen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Ei se vinous "vapaalla silmällä" näy. Viivotin ,(suora rima tai putki tai joku muu linjari) rattaan kylkeen puristimilla kiinni ja mitataan etäisyyttä moottorikeskiön rattaan saman puolen kylkeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Vatupassi rattaan kyljessä ja runkoon nähden ratas on niin suorassa kuin olla voi. Itse asiassa yllättävän hyvä kun silmämääräisesti rakensin.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Jos tarkoitat ketjulinjan vinoutta niin sitä tietysti on se 3-4cm metrin matkalla.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Itse teen hitsaushommat aina ulkona. Sisätiloissa käry ja palovaara on niin vahvasti läsnä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Polkumies kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 22:26Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.
Muistutukseksi tuleville pyöränrakentajille:
Ketjupyörät pitää olla suorassa ketjulinjan suhteen. Rungon suhteen saavat olla ihan miten tahansa.
Jos pitää olla vinossa, vinoon asennetaan se ketjupyörä, jolta kireä ketju lähtee. Kireän ketjun tulo ketjupyörälle aina suoraan!
Pakkavaihteisessa rataspakan paksuus on noin 40 mm, joten sen keskeltä 20 mm matka laitimmaiselle rattaalle noin puolen metrin akselivälimatkalla on vielä siedettävä, muttei tietenkään hyväksi. Nojapyöriä varten ketjupyörän maksimivinouden nyrkkisäännöksi voi asettaa 20 mm metrillä, eli 2%, mikä on vielä toimiva vinous myös vetävällä ketjupyörällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma