Tikkurunkoinen läskipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ajatuksia, miten liittäisin kampeen ketjurattaan, riittävän ulos ettei se törmää moottoriin?
Kuva
Umpilevyä olevaan bmx-rattaaseen voisi viilata neliön muotoisen reiän, ja kammesta katkaista varren pois ja viilata vastaavan neliön kammen tynkään. Silloin vääntävä voima menisi jo neliömuodon kautta eikä olisi pelkästään liitoksen leikkautumisen varassa. Mitä tarvitsen jos haluaisin juottaa kaksi teräsosaa yhteen? Kuinka kuumana palava kaasupoltin, millainen juoksute ja millainen juote?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No vaikka 1/2" 32mm hylsy. Sopii melkein hyvin ja pikkuviilauksella tosi hyvin nelikanttiakseliin. Voi lyhentää tarvittaessa sopivaan mittaan. Sähköliimalla ratas kiinni ja kammenpultilla kiristys paikoilleen.

Liitteet
IMG_20250212_142538.jpg
IMG_20250212_142602.jpg
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Sähköliimaa ei valitettavasti ole nyt saatavilla, siksi mietin tuota juottamista, mutta siitä ei ole mitään kokemusta.

Hylsy on hyvä idea, mutta ei oikeastaan auta rattaan kiinnittämisessä. Yhtä hyvin voin käyttää tuota teräskampea, jonka saa sitten vielä irtikin tavallisella kammen ulosvetäjällä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 12 Helmi 2025, 15:20

Sähköliimaa ei valitettavasti ole nyt saatavilla

What!! :D

Kun menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaan 15 vuotiaana ja sain ensimmäisen palkan, niin menin valkoisten pöytäliinojen ravintolaan syömään pippuripihvin ja sitten maha täynnä Työkalutorille ostamaan hitsauskoneen. Iso raha oli 1000 markkaa. Olin jo tuolloin tuskaillut 5 vuotta hitsikoneen puutetta ja ensimmäisen tilaisuuden tullen sen hommasin. Oli muuten tuskaista kuljettaa hitsausmuuntaja mopon tarakalla kotiin. Silloin maailma aukesi ihan eri tavalla, kun pystyi liittämään rautoja yhteen. Lähialueella ei ollut muilla hitsauskonetta joten hitsailtavaa riitti, joka talossa oli jotain hitsattavaa hyvin usein. Se oli hyvä taskurahatienesti ammattikoulupojalle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Uuden pienen kevyen salkkumallin puikkoinvertterin saa nykyään reilulla satasella. Sillä tekee jo aivan kaiken polkupyörä ja muissa harrastehommissa. Miksei tuollaista hommaisi?

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Koneen lisäksi tarvitaan tila, jossa voi tehdä tulitöitä. Työpajani sijaitsee kaukana ja pääsen sinne harvoin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ihan tavallisen takapakan kanssa ketju on monta senttiä vinossa puolet tuosta ketjujänteestä, joten ihan varmasti pysyy rattaalla. Luultavasti kyse on hieman vinossa olevasta etumaisen kampikeskiön akseleista. Se rattaalta putoaminen tapahtuu aina ketjun tullessa rattaalle, joten vika on tosiaan etukampien akselin vinoudessa ketjulinjaan nähden. Teepä tarkistusmittaus ja korjaa kampikeskiö oikeaan kulmaan, jos "ampuu ihan päin helvettiä. Et tunne jaloissa tuollaista 4% vinoutta, jos vain yksinkertaisesti asetat kampikeskiön sen verran vinoon, että ampuu suoraan keskiakselin rattaalle. Jos hirvittää, voit varmasti jättää sentin pari vinoon ja silti pysyy ketju varmasti eturattaalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 12 Helmi 2025, 19:55

Teepä tarkistusmittaus ja korjaa kampikeskiö oikeaan kulmaan

On ainakin niin suorassa kuin silmäni pystyy näkemään. Väliakselin keskiöputki on hieman vinossa, sen näkee helposti silmin, mutta ketju pysyy hyvin siellä paikoillaan. Narrow-wide-ratas auttanee.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällaista mietin siis:

ratas kiinni kammen tynkään.jpg

Kammesta katkaisee varren pois ja päähän viilaa neliömuodon, ja vastaavan neliön rattaaseen. Nämä sitten juottaisi yhteen. Onko foorumilaisilla kokemusta juottamisesta?

Tai sitten kammen vartta voisi myös yrittää hyödyntää kiinnityksessä, ainakin kantamaan vääntöä, kuten fauber-keskiöissä. Kunhan rattaan saisi keskeltä tarpeeksi tiukasti kammen keskelle kiinni kantamaan ketjuvoiman, niin väännön voisi välittää fauberin tyyliin. Pulttaisi kammen varren ja rattaan yhteen.

60280.jpg
60280.jpg (20.52 KiB) Katsottu 3760 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei se vinous "vapaalla silmällä" näy. Viivotin ,(suora rima tai putki tai joku muu linjari) rattaan kylkeen puristimilla kiinni ja mitataan etäisyyttä moottorikeskiön rattaan saman puolen kylkeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vatupassi rattaan kyljessä ja runkoon nähden ratas on niin suorassa kuin olla voi. Itse asiassa yllättävän hyvä kun silmämääräisesti rakensin.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 12 Helmi 2025, 22:09

Ei se vinous "vapaalla silmällä" näy. Viivotin ,(suora rima tai putki tai joku muu linjari) rattaan kylkeen puristimilla kiinni ja mitataan etäisyyttä moottorikeskiön rattaan saman puolen kylkeen.

Jos tarkoitat ketjulinjan vinoutta niin sitä tietysti on se 3-4cm metrin matkalla.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 12 Helmi 2025, 19:54

Koneen lisäksi tarvitaan tila, jossa voi tehdä tulitöitä. Työpajani sijaitsee kaukana ja pääsen sinne harvoin.

Itse teen hitsaushommat aina ulkona. Sisätiloissa käry ja palovaara on niin vahvasti läsnä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen läskipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 12 Helmi 2025, 22:26

Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.

Muistutukseksi tuleville pyöränrakentajille:
Ketjupyörät pitää olla suorassa ketjulinjan suhteen. Rungon suhteen saavat olla ihan miten tahansa.
Jos pitää olla vinossa, vinoon asennetaan se ketjupyörä, jolta kireä ketju lähtee. Kireän ketjun tulo ketjupyörälle aina suoraan!

Pakkavaihteisessa rataspakan paksuus on noin 40 mm, joten sen keskeltä 20 mm matka laitimmaiselle rattaalle noin puolen metrin akselivälimatkalla on vielä siedettävä, muttei tietenkään hyväksi. Nojapyöriä varten ketjupyörän maksimivinouden nyrkkisäännöksi voi asettaa 20 mm metrillä, eli 2%, mikä on vielä toimiva vinous myös vetävällä ketjupyörällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin