Sivu 6/8
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 13:38
Kirjoittaja Polkumies
Ajatuksia, miten liittäisin kampeen ketjurattaan, riittävän ulos ettei se törmää moottoriin?

Umpilevyä olevaan bmx-rattaaseen voisi viilata neliön muotoisen reiän, ja kammesta katkaista varren pois ja viilata vastaavan neliön kammen tynkään. Silloin vääntävä voima menisi jo neliömuodon kautta eikä olisi pelkästään liitoksen leikkautumisen varassa. Mitä tarvitsen jos haluaisin juottaa kaksi teräsosaa yhteen? Kuinka kuumana palava kaasupoltin, millainen juoksute ja millainen juote?
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 14:30
Kirjoittaja Vilijami
No vaikka 1/2" 32mm hylsy. Sopii melkein hyvin ja pikkuviilauksella tosi hyvin nelikanttiakseliin. Voi lyhentää tarvittaessa sopivaan mittaan. Sähköliimalla ratas kiinni ja kammenpultilla kiristys paikoilleen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 15:20
Kirjoittaja Polkumies
Sähköliimaa ei valitettavasti ole nyt saatavilla, siksi mietin tuota juottamista, mutta siitä ei ole mitään kokemusta.
Hylsy on hyvä idea, mutta ei oikeastaan auta rattaan kiinnittämisessä. Yhtä hyvin voin käyttää tuota teräskampea, jonka saa sitten vielä irtikin tavallisella kammen ulosvetäjällä.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 16:47
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 15:20
Sähköliimaa ei valitettavasti ole nyt saatavilla
What!! 
Kun menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaan 15 vuotiaana ja sain ensimmäisen palkan, niin menin valkoisten pöytäliinojen ravintolaan syömään pippuripihvin ja sitten maha täynnä Työkalutorille ostamaan hitsauskoneen. Iso raha oli 1000 markkaa. Olin jo tuolloin tuskaillut 5 vuotta hitsikoneen puutetta ja ensimmäisen tilaisuuden tullen sen hommasin. Oli muuten tuskaista kuljettaa hitsausmuuntaja mopon tarakalla kotiin. Silloin maailma aukesi ihan eri tavalla, kun pystyi liittämään rautoja yhteen. Lähialueella ei ollut muilla hitsauskonetta joten hitsailtavaa riitti, joka talossa oli jotain hitsattavaa hyvin usein. Se oli hyvä taskurahatienesti ammattikoulupojalle.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 16:56
Kirjoittaja Vilijami
Uuden pienen kevyen salkkumallin puikkoinvertterin saa nykyään reilulla satasella. Sillä tekee jo aivan kaiken polkupyörä ja muissa harrastehommissa. Miksei tuollaista hommaisi?
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 19:54
Kirjoittaja Polkumies
Koneen lisäksi tarvitaan tila, jossa voi tehdä tulitöitä. Työpajani sijaitsee kaukana ja pääsen sinne harvoin.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 19:55
Kirjoittaja jori
Ihan tavallisen takapakan kanssa ketju on monta senttiä vinossa puolet tuosta ketjujänteestä, joten ihan varmasti pysyy rattaalla. Luultavasti kyse on hieman vinossa olevasta etumaisen kampikeskiön akseleista. Se rattaalta putoaminen tapahtuu aina ketjun tullessa rattaalle, joten vika on tosiaan etukampien akselin vinoudessa ketjulinjaan nähden. Teepä tarkistusmittaus ja korjaa kampikeskiö oikeaan kulmaan, jos "ampuu ihan päin helvettiä. Et tunne jaloissa tuollaista 4% vinoutta, jos vain yksinkertaisesti asetat kampikeskiön sen verran vinoon, että ampuu suoraan keskiakselin rattaalle. Jos hirvittää, voit varmasti jättää sentin pari vinoon ja silti pysyy ketju varmasti eturattaalla.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 21:53
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 19:55Teepä tarkistusmittaus ja korjaa kampikeskiö oikeaan kulmaan
On ainakin niin suorassa kuin silmäni pystyy näkemään. Väliakselin keskiöputki on hieman vinossa, sen näkee helposti silmin, mutta ketju pysyy hyvin siellä paikoillaan. Narrow-wide-ratas auttanee.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:06
Kirjoittaja Polkumies
Tällaista mietin siis:
Kammesta katkaisee varren pois ja päähän viilaa neliömuodon, ja vastaavan neliön rattaaseen. Nämä sitten juottaisi yhteen. Onko foorumilaisilla kokemusta juottamisesta?
Tai sitten kammen vartta voisi myös yrittää hyödyntää kiinnityksessä, ainakin kantamaan vääntöä, kuten fauber-keskiöissä. Kunhan rattaan saisi keskeltä tarpeeksi tiukasti kammen keskelle kiinni kantamaan ketjuvoiman, niin väännön voisi välittää fauberin tyyliin. Pulttaisi kammen varren ja rattaan yhteen.

- 60280.jpg (20.52 KiB) Katsottu 3765 kertaa
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:09
Kirjoittaja jori
Ei se vinous "vapaalla silmällä" näy. Viivotin ,(suora rima tai putki tai joku muu linjari) rattaan kylkeen puristimilla kiinni ja mitataan etäisyyttä moottorikeskiön rattaan saman puolen kylkeen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:17
Kirjoittaja Polkumies
Vatupassi rattaan kyljessä ja runkoon nähden ratas on niin suorassa kuin olla voi. Itse asiassa yllättävän hyvä kun silmämääräisesti rakensin.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:18
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 22:09
Ei se vinous "vapaalla silmällä" näy. Viivotin ,(suora rima tai putki tai joku muu linjari) rattaan kylkeen puristimilla kiinni ja mitataan etäisyyttä moottorikeskiön rattaan saman puolen kylkeen.
Jos tarkoitat ketjulinjan vinoutta niin sitä tietysti on se 3-4cm metrin matkalla.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:26
Kirjoittaja Polkumies
Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 12 Helmi 2025, 22:59
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 19:54
Koneen lisäksi tarvitaan tila, jossa voi tehdä tulitöitä. Työpajani sijaitsee kaukana ja pääsen sinne harvoin.
Itse teen hitsaushommat aina ulkona. Sisätiloissa käry ja palovaara on niin vahvasti läsnä.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 13 Helmi 2025, 11:14
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 22:26
Nyt vasta ymmärsin jorin idean, eli laittaisin keskiöputket tarkoituksella vinoon, jotta ketju olisi suorassa rattaalta toiselle. On sekin ratkaisu, mutta vaatii hitsaamista eli ei nyt onnistu lähiaikoina, ja vaatii itse asiassa johdotusten purkamisen rungon sisältä, etteivät johdot paistu. Pelkäänpä sen olevan liikaa työtä.
Muistutukseksi tuleville pyöränrakentajille:
Ketjupyörät pitää olla suorassa ketjulinjan suhteen. Rungon suhteen saavat olla ihan miten tahansa.
Jos pitää olla vinossa, vinoon asennetaan se ketjupyörä, jolta kireä ketju lähtee. Kireän ketjun tulo ketjupyörälle aina suoraan!
Pakkavaihteisessa rataspakan paksuus on noin 40 mm, joten sen keskeltä 20 mm matka laitimmaiselle rattaalle noin puolen metrin akselivälimatkalla on vielä siedettävä, muttei tietenkään hyväksi. Nojapyöriä varten ketjupyörän maksimivinouden nyrkkisäännöksi voi asettaa 20 mm metrillä, eli 2%, mikä on vielä toimiva vinous myös vetävällä ketjupyörällä.