Re: Pystypyöräsi kuva
Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
terppa kirjoitti:Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
En edes uskalla punnita mun nojailuvastinetta. Jos on alle 15 kg niin olen iloisesti yllättynyt.
mhelander kirjoitti:terppa kirjoitti:Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
En edes uskalla punnita mun nojailuvastinetta. Jos on alle 15 kg niin olen iloisesti yllättynyt.
15kg olisi täysjoustonojakille tajuttoman hyvä lukema, varsinkin kun on kyse omavalmisteesta. Nojapyörään tulee aina vähän ylimääräistä matskua. Mielenkiinnolla odotan maastokokemuksia.
terppa kirjoitti:Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
Paljon sulla tossa on joustoa? Näyttää joltain 140 mm kummassakin päässä. Ei hassumpi lukema.
Keula on 120 millinen, takapään virallisia numeroarvoja en tiedä mutta paikallaan mitaten jousi on n. 185mm pitkä ja joustovara olisi n. 5 cm. Jos jousikauppiaan http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13162 sivulta pitäsi veikata niin 184,15 x 44,45mm tai 190,5 x 50,80mm?
Olo on taas ihan kuin poikasella, tänään kävin porukoilla ja sitten vielä toisella puolella kylää iltakaffella (jotain 7 km yhteensä) ja ehkäpä 2/3 matkasta meni erilaisia polkuja myöden (ja liikutaan sentään keskustan liepeillä, luksusta kun polut alkaa kirjaimellisesti kotiovelta)
Se takapään joustomatkahan riippuu pyörän geometriasta. Linkut ja takakolmion koko yms moninkertaistaa liikkeen taka-akselilla. Luultavasti samat noin 120 mm sieltäkin löytyy liikevaraa. Metsäpyöräily on hauskaa. Antoisia ajohetkiä!
MikaL kirjoitti:Se takapään joustomatkahan riippuu pyörän geometriasta. Linkut ja takakolmion koko yms moninkertaistaa liikkeen taka-akselilla. Luultavasti samat noin 120 mm sieltäkin löytyy liikevaraa. Metsäpyöräily on hauskaa. Antoisia ajohetkiä!
Näin se menee. Mun mönkijässä on 195mm:n iskari jossa joustovaraa 50mm. Takakiikku on pitkä mutta nivelpiste on 1/3 matkassa haarukan nivelestä. Näin ilman lisänilkkuja joustovara on 150mm. Lisänilkut tuntu nostavan joustovaran jopa tuonne 180mm:n luokkaan. Mittasin sen ilman iskaria kun mulla on noi topparit nilkulle ja tuin rungon haarukan nivelen alta, siis paljonko pyörä nousee maasta.
Joo on se aika erilaista täysnotkulla se ajaminen, siinä on ihan oma fiiliksensä Jos satula on kuvassa oikealla/hyvällä korkeudella niin näyttäisihän tuo kokokin olevan sopiva. Oletko jo tutustunut jousituksen säätöihin? Ne vaikuttaa aika olennaisesti siihen ajotuntumaan.
Itsekin laitoin uuden pystypyörän tilaten, siitä voi osaltaan syyttää Wackya ja läskinojakin koeajoa . Eli Surlyn Moonlanderi tuli Foxcompista tilattua, siihen menee kyllä aikaa että sen saa ajoon, kun osa valituista palikoista vielä uupuu, mutta uskoisin sen olevan kova sana talven ajoihin. Ja miksei muutenkin metsärymyämiseen, voi olla mukavaa vaihtelua ajaa välillä tuollaisella täysjäykällä Santa Cruzin sijasta.
terppa kirjoitti:mhelander kirjoitti:terppa kirjoitti:Matkalaukkuvaaka näytti Gt:lle tasan 12 kg eli ei kauheasti harmita painokaan...
En edes uskalla punnita mun nojailuvastinetta. Jos on alle 15 kg niin olen iloisesti yllättynyt.
15kg olisi täysjoustonojakille tajuttoman hyvä lukema, varsinkin kun on kyse omavalmisteesta. Nojapyörään tulee aina vähän ylimääräistä matskua. Mielenkiinnolla odotan maastokokemuksia.
Niin se paino oli 19.95 kiloo eli vain neljänneksen enemmän kuin olis ollu kova luku. Tällä kuitenkin rynkätään nyt sitten. Onneksi Oulussa ei mahdottomasti mäkiä ole edes maastossa, pitää satsata enemmän tasasella ajon vauhtiin ja sehän tällä pitäis onnistua, ei ainakaan joustovarat ja renkaat lopu kesken.
Ylimääräistä matskua tässä ei ole yhtään. Paitsi sikaraskaat Quandon navat. Ja 90-luvun simpan osat sekä kaksi neliöakseli keskiötä. Ei paljoa kevene vaikka kuinka yrittäis joten ei maksa vaivaa.
TMS kirjoitti:Joo on se aika erilaista täysnotkulla se ajaminen, siinä on ihan oma fiiliksensä
Jos satula on kuvassa oikealla/hyvällä korkeudella niin näyttäisihän tuo kokokin olevan sopiva. Oletko jo tutustunut jousituksen säätöihin? Ne vaikuttaa aika olennaisesti siihen ajotuntumaan.
Itsekin laitoin uuden pystypyörän tilaten, siitä voi osaltaan syyttää Wackya ja läskinojakin koeajoa
. Eli Surlyn Moonlanderi tuli Foxcompista tilattua, siihen menee kyllä aikaa että sen saa ajoon, kun osa valituista palikoista vielä uupuu, mutta uskoisin sen olevan kova sana talven ajoihin. Ja miksei muutenkin metsärymyämiseen, voi olla mukavaa vaihtelua ajaa välillä tuollaisella täysjäykällä Santa Cruzin sijasta.
Pitää näköjään sitten olla varovainen jos joku tarjoaa läskiä kokeiltavaksi ettei tule hankittua alkaa meinaan varastotilasta olla uupelo, tää pystäri sai majapaikan eteisestä...
Jousia en osaa säätää vielä yhtään mutta eiköhän sen opi kokeilemalla ja ajan kanssa. Satula on melkein hyvällä korkeudella, ehkä aavistus pitää nostaa ja kokeilla, koko tuntuu muuten ihan passelilta mutta enpä näistä pystäreistä muuten osaa sanoa. Pystäriksi tosi kiva ajella ja on poluissa oma viehätyksensä.
Jousituksen perussäätöjen hakemiseen ovat fiksummat neuvoneet minua, että ensin kannattaa laittaa jousituksen sägi/painuma kuskin kanssa ajoasenossa pyörän päällä kohdalleen, eli noin 25 % joustomatkasta (tämäkin on tietysi makuasia). Sen jälkeen kannattaa eri säätöjä kokeilla tahkoamalla jotain tiettyä pätkää useasti ja joka kerralla säätää aina yhtä vaimennusta kerrallaan ja tutkailla kuinka se vaikuttaa.
Aika pitkään saa ajaa ennen kuin muihin säätöihin kuin tuon sagin säätämiseen pääsee kunnolla kiinni. Tässä yksi video sägin laittamiseen kohdilleen http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ion-34289/
Ajamalla ja kokeilemalla oppii.
Räkäkränk puolivalmiina ja ajokuntoisena.
Laitampa tämän tänne . Ei sillä ole ajettu kahteenkymmeneen vuoteen ainaskaan. Varasto rasvoissa se odottaa seuraavaa omistajaa.
Josko sille aikanaan ostajakin löytyy.
Edit. Vaalensin vähän kuvaa. Pastori
Nojanalle kirjoitti:Laitampa tämän tänne . Ei sillä ole ajettu kahteenkymmeneen vuoteen ainaskaan. Varasto rasvoissa se odottaa seuraavaa omistajaa.
![]()
Josko sille aikanaan ostajakin löytyy.
Jos ei silmät valehtele on tossa samaa Campy osaa kuin mun Rossin SLX 56-senttisessä maantiehirmussa 80-luvun lopulta. Kun viitsis kasata sen(kin) kuvauskuntoon joskus... ajoa se ei tule multa saamaan.
Edit (googletus-vimma iski kun omia kuvia ei löydy):
Mulla se on tämmönen mutta värinä metallihohto-vihreä. Etuhaarukka ei liene alkuperänen kun on kokonaan kromattu (ja vähän ruosteessa). Plantingin Teemu kun lippas pyörän jossakin SM-korttelissa muistaakseni... Osat on toisesta Rossin 61-senttisestä SPX-fillarista jolla korttelihirmu Harri Halonen aikanaan ajeli. Niistä meni vaihtoon aikanaan ohjainlaakeri ja vaihtajat, molemmat kun oli ajettu loppuun tai huollon puutteesta kuluneet.