Re: Raptobike
M-vitosen matalalla istuinkorkeudella oleva vastaava uutuusmalli http://www.m5-ligfietsen.com/site/EN/Models/M-Racer/
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
M-vitosen matalalla istuinkorkeudella oleva vastaava uutuusmalli http://www.m5-ligfietsen.com/site/EN/Models/M-Racer/
Timppa kirjoitti:M-vitosen matalalla istuinkorkeudella oleva vastaava uutuusmalli http://www.m5-ligfietsen.com/site/EN/Models/M-Racer/
Juu tätä olen jo tovin ihmetelly... aika menevän näkönen. Kiva että on valmistajalta tarkat laatukuvat joista yksityiskohdatkin selviää.
Aika kovasti runko muistuttaa M5 CrMo lowraceria, vähän eri tavalla taitettu takahaarukka ja edestä varmaan aika lailla sama. Ajoasento ja tilleri kuten M5 20/20 mallista.
Erityisen hyvää on että penkki on tuettu paremmin: ahterin alta kahdesta paikasta ja selän puolelta kiinnitys on kauempana. Parantaa jäykkyyttä ja siten edesauttaa ylämäessä. Muuten runko ei jousitusta kaipaa, etenkin noin isoilla rattailla. Gummitkin voi nyt helpommin valita, parempia kompromisseja on tarjolla kuin ETRTO 451 koolla.
Miinuspisteet tulee pitkästä ketjuputkesta vetopuolella sekä edelleen tuosta bulkki-muovisesta ketjupyörästä. Ja painosta, 12.4 kg on aika paljon ylämäkiin verrattuna kilpailijoiden vastaaviin malleihin (8-10 kg onnistuu).
Tuosta voinee päätellä että oman lowracerin vois saada "normi" osilla ja kuitupenkillä & haarukalla tuonne 12 kilon tuntumaan.
On se kumma, kun tällaisten vetävännäköisten M-vitoisten huonoista puolista niin vaietaan.
Kun ketjut, niin vetävä- kuin paluu-, menevät noin paljon etupyörän eteen, joutuu liian usein päältäpoismenneitä ketjuja asentamaan päälle uudestaan.
Eihän sitä koko aikaa ajella suoraa linjaa pitkin.
Sakari
Timppa kirjoitti:M-vitosen matalalla istuinkorkeudella oleva vastaava uutuusmalli http://www.m5-ligfietsen.com/site/EN/Models/M-Racer/
Liekö päässä vai jaloissa vika kun tällainen takavetoinen näyttää paljon kevyemmältä ja tasapainoisemmalta kuin nuo taittuvaketjuiset etuvedot.
irakas kirjoitti:On se kumma, kun tällaisten vetävännäköisten M-vitoisten huonoista puolista niin vaietaan.
Kun ketjut, niin vetävä- kuin paluu-, menevät noin paljon etupyörän eteen, joutuu liian usein päältäpoismenneitä ketjuja asentamaan päälle uudestaan.
Eihän sitä koko aikaa ajella suoraa linjaa pitkin.
Eihän tämä mikään käytännöllinen ratkaisu ole, mutta ehkäpä tässä nyt ei kohderyhmänä ole keskustoissa pyörivät työmatka/kauppareissu pyöräilijät Melko vähällä kääntämisellä lyhytakselivälinen pyörä kääntyy. Eikä tuossa ketju rattailta tipu vaikka polkiessa rengas vähän sitä hipsisikin. Vetopuolen ketjua ohjaa rattaalle etuvaihtaja ja paluupuolella on tuo putken pätkä. Enempi käännettäessä tietenkin järkevämpi olla polkematta. Jotakin kompromissejä on vain pakko tehdä jos haluaa isopyöräisen nojapyörän jossa istuma-/kampikorkeus on lowracerien luokkaa.
Jukka
Eiks tuossa oo penkki jo niin lähellä etupyörää ett ois voinu tehä etuvetosen ?
Petri
irakas kirjoitti:On se kumma, kun tällaisten vetävännäköisten M-vitoisten huonoista puolista niin vaietaan.
Kun ketjut, niin vetävä- kuin paluu-, menevät noin paljon etupyörän eteen, joutuu liian usein päältäpoismenneitä ketjuja asentamaan päälle uudestaan.
Eihän sitä koko aikaa ajella suoraa linjaa pitkin.
Sakari
Ihan vertailun vuoksi: minulla ei ole ketjut pudonneet kertaakaan. Ajan jopa kisavauhtia paikallisten "keksimää" 10km TT:tä jossa on U-käännös Googlen katunäkymän mukaisessa paikassa http://goo.gl/6OYci (maalatty rengas keskellä tietä).
Kun ketjun mitta oikea ja takavaihtajassa katupyörää suurempi vipusuhde vapaarattaille niin ei edes paluuketju hakkaa eturattaaseen kuin äärimmäisissä tilanteissa (jyrkkä routaraita tiukassa ylämäessä jota täysillä runtataan ylös).
Tämä M5 -"ongelma" on enemmän korvien välissä kuin missään muualla. Ei sitä pientä kääntösädettä tarvita pyörällä jolla ajellaan tiellä ja yleensä 30 km/h nopeuksia. Toki tällä en lähde kaupunkiin ruuhkaan ja ihmispaljouden keskelle ajelemaan.
Edit: ja kun kerran ajetaan "kilpaa" niin jätetään tiellä mutkittelu muille. Hyvän ajan/nopeuden salaisuus on suorissa ajolinjoissa sekä tehokkaassa polkutekniikassa. Lopusta huolehtii lowracerin hyvä aerodynamiikka ja kohtuullisen hyvä ajettavuus huolimatta 20" eturattaasta.
Lightningbikes siirtyy myös midracers "tuotantoon" istuimen vaihdolla. http://www.lightningbikes.com/midracers.htm
Hei! Pääsin lontoossa kokeilemaan nojapyöriä eräässä liikkeessä ja heillä oli HP:n streetmachinen lisäksi siellä huollossa asiakkaan raptobike low racer, jota en voinut kokeilla mutta sitä kovasti suosittelivat.
Nyt tekisi mieli kyseistä vempelettä mutta olisi pari askarruttavaa kysymystä.
Matka jota taittaisin olisi 15km tikkusuoraa suomalaista maantietä (muutamalla mäellä) ja muutenkaan ei paljoa kääntymisiä olisi. Käsittääkseni jousitusta pyörässä ei ole - kuinka kova juttu on sen puuttuminen ja minkälaisiin olosuhteisiin sitä oikein tarvitaan? Pienessä kaupungissa ajoa olisi todella vähän ja tie sellaista perusasfalttia tyyliin http://www.cartinafinland.fi/fi/imageba ... +97801.jpg
Onko raptobiken perussettiin jotain ehdottomasti lisättävää? Kuten vaihteisto tmv mäkiin. Kuinka paljon hiilikuituistuimet ym todella vaikuttavat keskinopeuteen?
teemue kirjoitti:Käsittääkseni jousitusta pyörässä ei ole - kuinka kova juttu on sen puuttuminen ja minkälaisiin olosuhteisiin sitä oikein tarvitaan? Pienessä kaupungissa ajoa olisi todella vähän ja tie sellaista perusasfalttia tyyliin http://www.cartinafinland.fi/fi/imageba ... +97801.jpg
Ei tuollaisella tiellä tarvi jousitusta. Jousitusta kaipaa soralla, talvella ja routavaurioisella tiellä. Noillakin kyllä selviää ilmankin mutta nopeutta pitää laskea huomattavasti verrattuna jousitettuun pyörään.
teemue kirjoitti:Kuinka paljon hiilikuituistuimet ym todella vaikuttavat keskinopeuteen?
Käytännössä ei yhtään. Jos hiilikuitu penkki on 0,5kg kevyempi kuin muovipenkki niin se on yhdistelmän kokonispainosta(kuski+pyörä) suunnilleen 0,5%. Samaa suurusluokkaa voisi olla muutos keskinopeuteen jos matkalla on pysähdyksiä ja mäkiä. Eli 25km/h keskinopeudessa vaikutus 0,1km/h. Tasaisella muuttumattomassa nopeudessa vaikutus vähäsiempi. Tämä siis painon suora vaikutus nopeuteen. Toki kuitupenkki voi olla jäykempi jolloin polkeminen tehokkaampaa ja kyllähän keveys helpottaa esim. varastointia.
Jukka
teemue kirjoitti:Matka jota taittaisin olisi 15km tikkusuoraa suomalaista maantietä (muutamalla mäellä) ja muutenkaan ei paljoa kääntymisiä olisi. Käsittääkseni jousitusta pyörässä ei ole - kuinka kova juttu on sen puuttuminen ja minkälaisiin olosuhteisiin sitä oikein tarvitaan? Pienessä kaupungissa ajoa olisi todella vähän ja tie sellaista perusasfalttia tyyliin http://www.cartinafinland.fi/fi/imageba ... +97801.jpg
Onko raptobiken perussettiin jotain ehdottomasti lisättävää? Kuten vaihteisto tmv mäkiin. Kuinka paljon hiilikuituistuimet ym todella vaikuttavat keskinopeuteen?
Jos ajat maantietä, niin en usko että jousitukselle on tarvetta.
Vaihteiden määrää voi haarukoida siitä miten pärjäät pystypyörällä. Alle joku maantie-mallinen pystypyörä, ja sillä ajamaan reitti. Jos pystyt etuvaihjata isoimmalla vaihteella ajamaan istualtaan koko matkan, et välttämättä tarvi enempää vaihteita nojakissakaan. Jos joudut maantiepyörässä nousemaan seisaaltaan ajamaan, tai vaihtamaan eturatasta pienemmälle, niin vaihteita pitää ainakin miettiä.
Hiilikuidut on keventämistä varten, oikea vaikutus aika minimalistinen.
tavasti kirjoitti:Vaihteiden määrää voi haarukoida siitä miten pärjäät pystypyörällä.
Juuri näin, pykälä tai kaks nopeaan ja hitaaseen päähän enempi kuin pystärillä. Vaihteiden määrä ei ole se "pointti" vaan niiden "skaala", jonka pitää olla nojapyörässä laajempi kuin pystärissä vastaavalla reitillä. Keveimmän vaihteen pitää olla keveämpi ja nopeimman nopeampi kuin pystärissä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Juuri näin, pykälä tai kaks nopeaan ja hitaaseen päähän enempi kuin pystärillä. Vaihteiden määrä ei ole se "pointti" vaan niiden "skaala", jonka pitää olla nojapyörässä laajempi kuin pystärissä vastaavalla reitillä. Keveimmän vaihteen pitää olla keveämpi ja nopeimman nopeampi kuin pystärissä.
Ja jos ajelet koemielessä sitä reittiä lainapyörällä, niin kysy millainen takapakka oli. Maantiemiesten 11-22 takapakalla ja 11-34 (maasturi) pakalla on aika paljon eroa siellä kevyemmässä päässä.
Erona on tavallaan se, että siitä maantiepakasta puuttuu ne maasturin kolme pienintä vaihdetta.
Meikällä on ollut Rapto-lowracer toukokuun alusta. Perusmallista poiketen siinä on "open cockpit ohjaus" eli foorumilaisittain sanottuna teräsmiesohjaus, lokasuojat, 15 litran "pisara"-takaboxi, kapeammat korkeapainekumit ja levyjarru edessä. Jotain huomioita ja arvioita pyörästä:
-erittäin helppo ja vakaa ajettava. Mielestäni sopii erinomaisesti ensi nojakiksi
-penkki on huippu mukava ja tukeva, ei juuri tarvitse parempaa asentoa hakea kun lähtee mäkeä "runttaamaan"
-pyörän mataluuden ansiosta ajaminen on erityisen suurta huvia (kivahan kaikilla nojakeilla on ajaa)
-ihan vauhdikas kuten ulkonäkö lupaa. Ei kuitenkaan pärjää maantiekisassa kevyemmälle Fujin SL kakkoselleni jossa on isompi takaboxi ja tasokkaammat osat eikä ole esim. lokareita jarruttamassa. Ylämäkeen tuntuu nousevan yhtä hyvin kuin Fujin vaikka on muutaman kilon painavampi, aivan loistava kiipijä siis! Lienee ajoasento voimantuoton suhteenkin onnistunut
-korkeapainekumeilla ehkä vähän kovan tuntuista kyytiä verrattuna Fujiniin, ei kuitenkaan menoa haittaa
-mielestäni erinomainen kompromissi yleispyöräksi. Ketterä kaupungissa, aika nopea ja erittäin mukava maantiellä
-Taitaa tuo teräsmiesohjaus olla aika käyttökelpoinen kaupunkiliikenteessä, pystyy kohottautumaan vaivatta ylös penkistä taakse katsoakseen. Vaan eipä ole meikällä kokemusta muista ohjaustyypeistä. Tässä Raptossa jalat tuntuu mahtuvan paljon paremmin pyörimään käännöksissä osumatta ohjaustankoon kuin Fujinissa, tosin silläkään kurvailussa ei ole mitään ongelmia (harjoittelu tekee tässäkin mestarin.) Lyhyenä kuskina joudun välillä venyttämään kaulaani nähdäkseni kunnolla Rapton ohjaustangon yli penkin kaltevuuden ollessa keskiasennossa. Ohjaustankoa olisi polvien suhteen varaa laskea muutama sentti, mutta se vaatisi metallitöitä. Penkin kulmaa en jyrkennä, rento loikoilu on parasta.
-keskustelussa aiemmin mainittu ongelma "ihon joutuminen ketjurissan väliin" on huomattu täälläkin. Melkein joka ajokerralla nipistää vähintään kerran, vaan onneksi ei ole vielä isoa vammaa tullut. On kyllä helposti korjattavissa (ei patalaiskalta)
-ketjut tippuu aika usein kunnon tärskyissä. Myös peruuttaessa tanko vinossa ketjut lähtee, sekin on ärsyttävää. Eipä mene helpolla kaaliin, ei meinaa millään oppia varomaan!
-toimitusaika oli kohdallani n.3kk(tilaus helmikuun alussa)
-meikäläisen silmään tämä on yksi kauneimmista pyöristä! Eikä maksanu paljo!
Api kirjoitti:Meikällä on ollut Rapto-lowracer toukokuun alusta.
Pyöräsi kuva ketjussa on paikka vapaana.
Täytyy sanoa että todella hienoa ja nopeaa foorumikäyttäytymistä täällä - sain mitä tarvitsinkin mutta nyt alkoi tuo 3kk jonotus mietityttämään - kenties menee ensi kevääseen tilaus.