Etuveto Tadpole takaohjaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

kysymys kuuluu kestääkö 15x15x1,5 putki yhdessä tuon lokarin kiinnikkeen kanssa?(noin 30mm x 4mm lattaa) , ne on tollaset sivuveto tyyppiset jarrut..

Näyttäisi niukin naukin kestävän ilman tuota lattaakin, kunhan kiinnitys runkoon on suoraan hitsaamalla, jottei kiinnityksestä tule heikennystä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hyvä tietää,
pitää ensimmäiseksi etsiä konsti nostaa ohjausta hieman parempaan paikkaa ja sitten jäljelle jäävään tilaan suunnitella nuo jarrujen tuki tangot...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Hyvä tietää,
pitää ensimmäiseksi etsiä konsti nostaa ohjausta hieman parempaan paikkaa ja sitten jäljelle jäävään tilaan suunnitella nuo jarrujen tuki tangot...

Tulisiko yksinkertaisempi, jos tukisit rarrut tuohon runkoon. Jarrutuki tulisi siis rungosta poikittain etupyörän taakse. Ulottuma olisi, ainakin kuvan perusteella pienempi, kuin akselista.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Tulisiko yksinkertaisempi, jos tukisit rarrut tuohon runkoon.

Jori

Tulisi, katselin tuota "penkin" runkoa että sen alta poikkitanko voisi mahtua renkaiden taakse.
Mutta tuo ohjauksen vaatima tila ratkaisee jääkö tuolle jarrujen tuelle tila tuohon.

Ohjaukselle on pakko tehdä jotain kun selkä ei kestä noin alhaalla oleva tankoa tuollaisia 30km lenkkejä, tulee vipuvarsi liian isoksi ohjausliikkeissa jolloin ylä selkä tekee ison osan tukemisessa kun ohjaa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

hain biltsusta lukkopolkimet,kengät ja lätkät kengän pohjiin...
oli aika pienet kengät piti ottaa 45 vaikka normisti 42-43 menee..

sit tavara boksin... saa nähä saako sitä istumaan fiksusti "tarakan" paikalle..

eli useammaksi tunniksi hommia, hitsi kuumaksi ja rälläkkä laulamaan..
ohjaus ylemmäs, keskiö vaihtoon,takaboksi,etujarrut, lisää vaihteita, veto molemmille etusille....

siinä ois työ sarkaa... tuossa järjestyksessä lähetään menemään niin monta vaihetta kuin illassa ehtii, jos 3 ekaa saan tehtyä niin hyvä...

sillä tohtii jo LR lähtä..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

dodiin.
himpun yli 24h tuli tuuskattua kikottimenkimpussa.
perjantaina 17 aikaan aloitin ja lauantaina 17 jälkeen lopetin. lauantaina piti ottaa 20 mínsan päikkärit kikottimenpenkissä...

3 ekaa sain tehtyä ja vähän muutakin.
meinasi aiheuttaa aika iloisesti ongelmia tuo tilanpuute kun suunnitteli ohjauksen ylös tuontia..

biltsun cruiserin keskiön laikkasin irti ja sovittelin kolmirattaisen istuin puomiin totutulla tavallla.

Biltsun pärrä laukulle tekasin tavaratelineen joka on 2 pultilla kiinni jotta sen saa pois jos tahtoo ajella keveästi.

penkille tein vanerista istuin osan ja selkänoja, pehmuste säilyi entisellään.
peilit molemmin puolin.
ohjaukseen tein alapäähän jopa laakeroinnin vaikka edellisessä ei juuri kulumaa näkynyt.
kaiken kaikkiaan 2 pyörän stemmit meni tohon + yks ohjaustanko sekä normi putkea.

vaihteita en ehtinyt alkaa vekslaamaan kun olisi takavaihtajalle pitänyt askarrella paikka ja alkoi jo vätystää.

Miltä nyt tuntuu?
tosi kivalta, oli hassua ajella lukko polkimilla kun se on jotenkin "aivotonta". paljon kivempi ajella kun ei tarvi saurata jalkoja ja pyörittäminenkin luonnistuu helpommin kuin mitä remmeillä--
limsa pullo kädessä ajelin kotiin ja pysyin tiellä ihan ok :D
aika painava lasti vain kun oli työkaluja ja pyörän kumeja ja renkaita, vauhti hidastui oikeastaan vain kiihdytyksissä.

pitää huomenna koitta kvästä pommittamassa jonku mittanen reissu..

tossa oli toi keskiö sellanen 3 osanen jossa oli laakerit omassa laakeri kehässä. ei siis suljettuja laakereita, saako tuollaiseen sellaisia?

piti avata ja putsata ja rasvata kun meni rälläköinistä roskia laakereille...

btw käytin polkimen ulosvetäjänä bilteman pallonivelen irroitus työkalua.. toi hampaattomalle puolelle ok..

kuvia kunhan opoy/dna tai twitter saa piuhansa auki

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

pitää huomenna koitta kvästä pommittamassa jonku mittanen reissu..

Heikkilänkangas ois aika hyvällä ettäisyyvellä :D ja halavat kahavit :D

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

tossa oli toi keskiö sellanen 3 osanen jossa oli laakerit omassa laakeri kehässä. ei siis suljettuja laakereita, saako tuollaiseen sellaisia?

Pitäs mennä ihan heittämällä tavallinen kasettikeskiö

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tollanen siitä tuli..

Kuva
itse en näe kuvaa mutta josko se teille näkyisi..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Huiman näkönen, siinä sitä on ihmettelemistä ett mikä tuo on ja mihin suuntaan se kulkee.
Laita pakki siihen vielä :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jepulis Lowride2010 on takana päin ja ukko ja pyörä saatu kotiin melkein ehjänä...

Tulin matkahuollon kyydissä (Jyväskylästä Oulun Automuseolle) ja kikotin oli kaatunut matkalla ja repinyt laukun kiinnikkeen rikki.
Onneksi neuroottisena mulla oli sen korjaamiseen varaosat mukana joten ennen kuin pääsin ajelemaan piti se kursia kasaan...

LR jyväskylässä opetti sen että tämä kikotin ei sovellu mäkiseen maastoon lainkaan, vaihteita ei ole tarpeeksi, jarrut eivät ole tarpeeksi stabiilit eikä takaohjaus auta asiaa lainkaan.

anyway, ajeltuani kotia 19 ja risat keskarilla halusin tietää mitä tuo romu nyt muokkaamisen jälkeen painaa,
-edelliseen punnitukseen lisää penkin vanerit, raudasta tarakka,laukku, niskatuki jne..
otin pyörän syliin ja menin henkilö vaakalla seisomaan.. vaaka näytti OL.... eli over load :lol:

no perkkasin tarakka laukun pois ja koitin uudestaan ja kikottimen painoksi sain 37kg ,laukun jossa matkatavarat paino oli 10kg.
eli kuskin ja kikottimen reissupaino oli yhteensä 147kg

joten ei tarvi ihmetellä miksi kolmellavaihteella vehniäntien mäet pisti pohjoisen miehen puuskuttamaan..

nyt alamme miettimään seuraavaa projektia, tämä joutaa suurella todennäköisyydellä Teemua lainatakseni huivipuistolaitteeksi tai romukoriin...
:lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä mulle tuli tuota kokeillessa kuitenkin fiilis ettei konstruktio pohjimmiltaan ihan susi ole. Ei ole yhtä kiikkerä kuin etukäteen kuvittelin, mutta helppo uskoa kuitenkin ettei tällä yli 30km/h nopeuksia lasketella.
Kevythän tuo on, mun eka trike painoi 40kg :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

...suurella todennäköisyydellä Teemua lainatakseni huivipuistolaitteeksi tai romukoriin...
:lol:

Minä se taisin olla joka kommentoi, en toki mitenkään pahalla, vaan juurikin riemastuneena. Ehdottoman veikeä ajettava, ei noin hauskaa laitetta kannata hävittää jos tilaa vain on!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:

Minä se taisin olla joka kommentoi, en toki mitenkään pahalla, vaan juurikin riemastuneena. Ehdottoman veikeä ajettava, ei noin hauskaa laitetta kannata hävittää jos tilaa vain on!

:lol:

Mielelläni ajaisin tuolla, kunhan saisi tuota rajanopeutta nostettua edes 10kmh niin tuo olisi varmaan riittävä.
Nyt tulee kuiten välillä tasaisella suoralla polettua rajoille (26-30kmh)tuo kikotin, eikä se motivoi kun pitää hidastaa ajoominaisuuksien vuoksi....

kevennys ,vaihteita,vakaus ohjaukseen niin välttämättä toista nojakkia edes tarvisi... :D

Olen kuiten kovasti miettinyt minkä tekisin seuraavaksi...
Deltatrikeä olen mietiskellyt, jos uhraisi toisen tuollaisen erkkolan nojapyörien mailmalle..
Tyyliin Rans Trizard tyyppistä matalaa..
Omassa kikottimessa viehättää kuitenkin ketteryys, kapeus ja kaarreajo ominaisuudet.

Icen spirittiä olen miettinyt ostavani mutta en ole saanut perusteltua itselleni moista kustannus erää...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Icen spirittiä olen miettinyt ostavani mutta en ole saanut perusteltua itselleni moista kustannus erää...

Kyllä se taitaa niin olla, että olet tuomittu ajelemaan itse tekemilläsi nojakeilla. Ainakin monelle on käynyt näin: Yhden kun teet, seuraava on jo helpompi ja tulee parempi. Näin homma jatkuu siihen tilanteeseen, että itse tehtyjä on jo useita ja osa niistä myyty eteenpäin. (Jukka ja Sakari)

Toisaalta, yhden kun ostat, täytyy tienata taas melko kauan, kunnes seuraavan saa hankittua. Kyllä niitä silti näkyy vuosien saatossa näinkin menetellen kertyvän. On kyllä niitäkin harrastajia, jotka ovat tehneet useammankin pyörän, mutta päätyneet silti kaupalliseen.

Molempi parempi.
Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin