Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vetäsin aamulla vähän päälle neljänkympin lenkin ja ajattelin ensin mennä rauhallisesti mutta loppumatkasta nopeus kuitenkin nousi kuin itsestään hyväkuntoisen reitin takia. Mut jumantsuikkeli äsken lähdin uudestaan lenkille vähän eri suuntaan, osa reitistä oli suht tasaista ja alamäkeä mutta vähintään puolet reitistä myös melkoista vastamäkeä ja siitä huolimatta lenkin lopullinen keskinopeus oli 24,1kmh, tää pääsi vähän yllättämään kyllä :mrgreen: . Kaikki toivo ei siis olekaan menetetty nopeuden suhteen.

Hyvä pyöräilyviikonloppu ollu, vaikka toi kuumuus verottaa jaksamista.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Premnas

Tuli tuossa yksi aamu vedettyä työmatka alle viiteentoista minuuttiin, tätä ei ole vielä koskaan ennen tapahtunut. Pidin nimittäin mahdottomana että tuota reittiä voisi ylipäätään ajaa kovin nopeaan, mutta toisin kävi. 24,2kmh keskinopeutta näytti työpaikan pihalla kun olin pyörän parkkeerannut.

Mies vaihtoi ensin pyöräänsä 155mm kammet mutta viikon, parin jälkeen halus vaihtaa takaisin 170mm kammet. Näin se lyhytkampiusko on muhun purrut kun musta tuntui jotenkin hassulta että toinen halusi vaihtaa takaisin pitkiin :o . Välityksetkin oli kuulemma ok, mutta ei silti oikeen tuntunut hyvältä. Tässä kyllä toisaalta huomaa miten kokonaisuus on tärkeää. Jos yhtä palikkaa säätää, ei sillä välttämättä vielä saa toivottua lopputulosta vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikä on säädetty nojakulma, entä kuinka lähelle ohjaustanko tulee, kuinka tiukkaa liikettä polvet tekevät ja välitykset suhteessa kampien pituuteen ja entäs vielä lukkopolkimet. Toivon että oikee yhdistelmä eri säätöjä miehelle vielä hahmottuu, on meinaan ränknännyt noita säätöjä ees taas jo vähän aikaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Premnas

Tulipahan koettua ensimmäiset Nokian ajot kuskina ja hienoa oli! Tuloksista yllätyin, koska en odottanut että pääsen niin kovaa ja niin pitkälle.

Maanantaina oli vielä aavistuksen jäykkyyttä havaittavissa, mutta tänään ihan normaalia ja työmatkalla tuntui pyörä suorastaan lentävän. Askelkin tuntui viikonlopun jäljiltä jotenkin tosi kevyeltä.

Eilen kyllä joutui heti kotiin päästyä renkaanvaihtohommiin, sisärenkaaseen oli taas tullut reikä ja tällä kertaa jo kerran paikatulle kohdalle, joten en sitten enää alkanut korjata jo 3 kertaa paikattua sisuria, ja ulkorenkaastakin oli yhdestä kohtaa kudokset sen näköiset että paree vaihtaa uusi alle.

Premnas

Hah, tänään Jättimylly 136km 24,5kmh ajonaikaisella keskinopeudella, tauot mukaan ja pääsin hiukan alle kuuteen tuntiin. Alunperin ajattelin että kuusi tuntia olisi hyvä rajapyykki selvitä matkasta taukoineen päivineen. Arvio ei sit ihan pieleen mennyt :) . Koko päivän kilsat 153,4 niin saa taas vähän täytettä tohon kilometrikisaan :D.

Jänniä huomioita reiteistä matkan varrella: mä muistan parikin mäkeä joita yritin trikellä puskea muutama vuos sitten samassa tapahtumassa ja silloin tuntui että lähinnä kuolema korjaa kohta. Kaksipyöräisellä taas huomasi että nyt tuli mäki, mutta kuolema ei ollu lähelläkään :D . Eli pystyin nousemaan mäet huomattavasti nopeammin, rasittumatta. Cheetah lensi. Olipa upeaa jälleen kerran ottaa osaa tähän tapahtumaan ja tällä kertaa vähän pidemmälti, aikaisemmin olen osallistunut lähinnä Isomyllyyn joka on alle 90km.

Premnas

Tuntuu hassulta lukea aikaisempia kirjoituksiaan tässä ketjussa. Niin moni asia on muuttunut matkan varrella. Scorpioniinkin on vaihdettu varusteita ties kuinka monta kertaa.

Nyt kun mulla on tuo kaksipyöräinen vauhtiajoon niin huomaan pyöränpidossa tapahtuneen muutoksen. Esim. tänään aloin jo miettiä pitäisikö scorpioniin sittenkin vaihtaa leveämmät renkaat tilalle, tai ainakin taakse jotta se nostaa hiukan perää ja antaa vaihtajalle enempi tilaa. Siis ettei mulla näytä olevan enää tarvetta scorpionin vauhtimaksimointiin koska sitä varten on toinen pyörä. Millä saisi scorpionista parhaiten talviajoon sopivan, on nyt päällimmäisenä ajatuksissa. Ajatuksissa oli myös kaksipyöräinen talviajokki, mutta se ei nyt ota oikein tuulta alleen ja olen aika tuuliajolla koko idean kanssa.

Täytyy myöntää että tänään scorpionia pestessäni melkein tunsin miten mulla oli sitä ikävä :D . Siis vaikka nautin kaksipyöräisen keveydestä niin kun kaivoin triken tallista ulos pesua varten niin se oli kuin olisin löytänyt kätköistä vanhan lelun, jota en edes muistanut kaipaavani :D .

Premnas

No eihän mun tarvinnut ajaa kuin ensin yksi päivä trikellä, sitten toinen päivä kaksipyöräisellä ja kolmas päivä taas trikellä ja aloin miettiä että mitäs jos sittenkin sitä kruiseria :roll: . Jotenkin tuntuu raskaalta tuo trike kaksipyöräisellä ajon jälkeen, ja entäs jos tämäkin "talvi" on toisinto edellisestä. En ehkä kestä. Tarvitsen jotain kevyempää alle. Alkaa vaan rasittaa kun tuntuu ettei sellaista menopeliä, jota etsin, ole missään. Joku matala romu vaan jostain alle. Mä en tiedä mutta jostain syystä alkaa kuitenkin tuntua siltä, että scorpionin aikakausi oli tässä (hui, sanoinko sen ääneen :o ) ja kolmipyörien pariin voisin palata lähinnä kinnerin muodossa :( . Mua ei vaan jotenkaan enää innosta sen ajoasento kun olen tottunut loivempaan kulmaan ja lisäksi tuo alaohjaus tuntuu kyllä tosi oudolta yläohjauksen jälkeen. Vaikka alunperin pidin alaohjauksesta niin nyt musta tuntuu että tykkään kuitenkin yläohjauksesta enempi.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Alkaa vaan rasittaa kun tuntuu ettei sellaista menopeliä, jota etsin, ole missään.

Pitää tehä ite ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Katteet vaan Scorppariin, niin ei tarvi luopua siitä :mrgreen:

jviirret kirjoitti:

Pitää tehä ite ;)

Jukka

Tämä vaikuttaa loputtomalta suolta :roll: Rakentajia tuntuu olevan kahdenlaisia. Toiset tekee ensimmäisen pyörän ja ostaa seuraavan/seuraavat ja sitten me jotka tehdään aina vaan uusia :lol:

Premnas

Mulla tulee aika ja taito vastaan näissä projekteissa. Jos jostain löytäisi rungoltaan valmiin, mulla on ainakin pienempi kynnys vaihdella pelkkiä osia ja siten fiksata pyörä sopivaksi kuin alkaa rakentaa kokonaan uutta pyörää pelkistä palikoista :? . Lisäksi talveen ei ole enää pitkä aika.

Katteet joo, mutta mites sen alaohjauksen mahduttaminen katteiden sisään. Lisäksi mun mielestä yksi kiva kinnereiden ominaisuus on se, että rakenteet pysyy suht kuivina ja puhtaina eli mitään puolikatettua en aio...

jviirret

Premnas kirjoitti:

Mulla tulee aika ja taito vastaan näissä projekteissa. Jos jostain löytäisi rungoltaan valmiin, mulla on ainakin pienempi kynnys vaihdella pelkkiä osia ja siten fiksata pyörä sopivaksi kuin alkaa rakentaa kokonaan uutta pyörää pelkistä palikoista :? .

Eihän sitä CF:n runkoa kannata alkaa palikoista tekeen, vaan muokkaa valmista runkoa.
Greenthing hoiti homman näin:

Kuva

Kuva

Ainoa runkomuutos ensimmäisen ja toisen kuvan välillä on takakolmion alaputkien jatkaminen.
Kammet menee vähän liian lähelle maata, mutta etkös sä ollut näitä kampiuskovaisia, eli vaihtuvat lyhyempiin kuitenkin?

Jukka

Premnas

Aika pieni muutos lopulta, mutta toi on kyllä silti liian korkea koko runko. Mietteissä oli jotain tällasta: http://www.kingbikeonline.com/images/up ... t_2125.jpg

Ei tuon rungon nyt tartte noin hieno olla mutta ideana just se että saa persuksen lähemmäs maata. Kuvan pyörässä varmaan tankokin olis mulle liian kaukana mutta tosta kuvasta näkyi parhaiten se että satula oli hyvin lähellä takarengasta eli sitä ei oltu nostettu yläilmoihin...

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jukan Old Fart on kanssa yhdellä pikku muutoksella tehty :mrgreen: Runko poikki siten että etuosaan jää keskiö. Sitten vaan takaosan kallistus ja putkea väliin. Istumakorkeuden saa pari senttiä matalammaksi kunhan kääntää satulaputken täysin pystysuoraan.
Kuva
Oikeastihan tämä on tehty kahdesta eri rungosta, mutta onnistuu yhdestäkin :wink:

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:

Mä en tiedä mutta jostain syystä alkaa kuitenkin tuntua siltä, että scorpionin aikakausi oli tässä (hui, sanoinko sen ääneen :o ) .

Millä hinnalla luopusit scorpionista? Ei sillä että itellä polttelis :wink:

Premnas

Vilijami kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mä en tiedä mutta jostain syystä alkaa kuitenkin tuntua siltä, että scorpionin aikakausi oli tässä (hui, sanoinko sen ääneen :o ) .

Millä hinnalla luopusit scorpionista? Ei sillä että itellä polttelis :wink:

En oo vielä kerennyt ajatella niin pitkälle...joka tapauksessa mulla on ensin oltava sen tilalle joku toinen ajokki, koska ajamattomuus huonollakaan säällä ei ole vaihtoehto :) . Sitä ei sitten vielä tiedä miten kauan näissä pähkäilyissä menee joten vielä ei ehkä kannata innostua :wink: .

jviirret

Premnas kirjoitti:

Aika pieni muutos lopulta, mutta toi on kyllä silti liian korkea koko runko. Mietteissä oli jotain tällasta: http://www.kingbikeonline.com/images/up ... t_2125.jpg

Jos penkki on alempana, pitää kammet viedä kauemmas. Kun kampia vie kauemmas pitenee pyörä ja keulakin menee kauemmas. Kun keula on kaukana tulee tankoon iso heiluri tai "apehanger" tai hirveä etunoja ajoasentoon. Pitkä akseliväli yhdistettynä mihin vain näistä ei ole hyvä talvipyörässä :(
Mummoa ja tuota Kingbikeä ei voi ihan suoraan verrata. Mummo on täyskokoinen aikuisten pyörä, eli sinulle riittäisi penkinkorkeudeksi liki alin mahdollinen säätöasento. Kingbike taas taitaa olla enemmän nuorten pyörä, eli penkkiä joutuu varmasti nostamaan ja viemään taaemmas kuin kuvassa? Renkaatkaan ei taida olla edes 26"?

jooseha kirjoitti:

Jukan Old Fart on kanssa yhdellä pikku muutoksella tehty :mrgreen: Runko poikki siten että etuosaan jää keskiö. Sitten vaan takaosan kallistus ja putkea väliin. Istumakorkeuden saa pari senttiä matalammaksi kunhan kääntää satulaputken täysin pystysuoraan.

Lisäksi piti levittää takakolmion alaputket, koska muuten paluuketju ei olisi mahtunut.
mun mielestä Elctra Townie

Kuva

Toimii talvipyöränä paremmin kuin oldfart. Oldfartissa jalat ylettää paljon paremmin maahan, mutta on turhan takapainoinen(puskee) ja ohjausen suurempi heiluri tekee ohjauksesta epätarkemman. Townien akseliväli on puristettu melko pieneksi, keskiökin on lähempänä etukiekkoa kuin useimmissa pystytyörissä.

Vastaa Viestiin