Re: Kummallisuuksia netistä
Vilijami kirjoitti:Ukkeli oli kurvaillut puistossa niin että sora lentää
Omat sorat mukana ku kuvassa ei näy
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vilijami kirjoitti:Ukkeli oli kurvaillut puistossa niin että sora lentää
Omat sorat mukana ku kuvassa ei näy
Jukka
Ihan tuli hakematta mieleen Jorin käsikampipyörä LowRide2008...
Sori sille, jolta kuvankäsittelyni leikkasi pään pois. Tuo fillari oli kuitenkin se kuvauskohde. Ja miten sille kävi kun sora alkoi lentää.
Tai siis ei alkanut.
Tutustuin Kettwieselin takajousitukseen, niin olipas yllättävä toteutus. Taka-akseli toimii ikäänkuin väliakselina, josta lähtee pikkuketjut takakiekoille.
ZOX on huomannut lwb tadpolen kaatumaherkkyyden ja tehnyt nelipyörän sähköavulla.
Tuo on helppo tehdä, kun kääntää vaan ketjulinjan toiselle puolelle. Takakiekkojen väli on niin pieni, että sähkökiekon sivulle pungerrus ei ole varmaan ongelma. Kuitenkin pystyssä pysyminen on paljon parempaa kuin kolmipyörällä ja takakiekkojen rasitus puolittuu. Tuo vois olla käypä ratkaisu retrokinnerin rungoksi.
Vilijami kirjoitti:ZOX on huomannut lwb tadpolen kaatumaherkkyyden ja tehnyt nelipyörän sähköavulla.
Laitetaan vielä linkki: http://www.zoxbikes.com/zox-4/
Tuossa joku kerrankin näyttää käytännössä miten aerodynamiikka toimii, tosin käytössä paineilma ja ruuvimeisseli, en ole varma onko suoraan sovellettavissa esim. nojapyörän takakatteeseen... ???
ukram2 kirjoitti:
Tuossa joku kerrankin näyttää käytännössä miten aerodynamiikka toimii, tosin käytössä paineilma ja ruuvimeisseli, en ole varma onko suoraan sovellettavissa esim. nojapyörän takakatteeseen... ???
Ihan kiva demo, mutta selitys oli puuta ja heinää. Selitys perustui vääränsuuntaiseen voimaan ja tämän voiman aiheuttajaksi oletettuun alipaineiseen vanaveteen. Jos tuo selitys pitäisi paikkansa ruuvari pakenisi vinoa puhallusta sivulle, sillä alipaine nostaisi ylös, mutta suihkun ilmanvastus jäisi korvaamatta.
Tästä näkee, miten vinossa suihku on:
Oikea selitys on coanda efekti, joka ohjaa ilman kiertämään ruuvarin pään niin, että voimavaikutus on vinosti ylös kohti suihkua. Teräväreunainesta virtaus irtoaa ja loiva kartio on loivempi kuin vino suihku, joten se kääntää virtauksen väärään suuntaan.
Tässä videolla virtauksen aiheuttama voima suuntautuisi nesteen koskettaman alueen keskikohdan suuntaan, eli oikealle alas.
Muuten hauska video, joka esittelee virtausten havainnollistamisvälineitä.
Ihan kiinnostavaa testausta. Aika harva nojapyörä olisi kovinkaan kestävä näissä testeissä, tosin aika harvoin niillä ajetaan samaan tapaan kuin tollaisella pyörällä voidaan ajaa.
Erilaista muotoilua.
Eka tandemi? Vieläpä toukakankuljetustasolla.
Aikas nätti , tuosta sais melkein suoraan hiilarimallin .
Pastori kirjoitti:Puinen MBB racer:
Nojanalle kirjoitti:Aikas nätti
Ja ennen kaikkea, tuossa on yllättävän paljon puuta, ainakin puolet painosta
Jukka
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Puinen MBB racer:
Nojanalle kirjoitti:Aikas nätti
Ja ennen kaikkea, tuossa on yllättävän paljon puuta, ainakin puolet painosta
Jukka
Mutta sitä mä en tajuu että miks noilla on noin pienet etukiekot?
Pastori kirjoitti:Mutta sitä mä en tajuu että miks noilla on noin pienet etukiekot?
Tai pitkät kammet
Pieni etukiekko mahdollistaa matalan pyörän jolla ylettää myös lyhytjalkainen polkemaan...
Jukka