Sivu 51/69
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 09:42
Kirjoittaja Pastori
Toyota Corolla, VW Kupla, Toyota Yaris Verso, Toyota Yaris, VW Caddy - tuossa omistamani autot. Ihan ookoo autoja. Joudun siis vastentahtoisesti ajamaan 20 000 km vuodessa työmatkaa ja voin rehellisesti sanoa että autoilu nyt vaan vituttaa. En ymmärrä sitä, että erikseen jotkut sitä harrastavat.
Vuoden verran olen nyt ajellut ikälopulla Mercedeksen farkulla. Voi perse. Miksen hankkinut sellaista jo aikoinaan - vitutus on vaan pienempää ja siihen kannattaa satsata. 1.8 konekin kuluttaa satasella polttoainetta suurinpiirtein saman verran kuin 1.3 koneella oleva Yaris. What.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 11:21
Kirjoittaja torneol
Pastorille on selkeästi auennut se, miksi jotkut "harrastaa" autoja
.
Itse olen todennut melko kauan aikaa sitten, että paljonkin ajettu alkujaan arvokkaampi auto on melko paljon miellyttävämpi matkakumppani kuin halvempi, mutta uudempi (usein pienempi) auto.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 12:25
Kirjoittaja jori
Joo, ajakaamme ihan vaan vaikka huviksemme maksimaalisen suurella autolla ja maksimaalisella vauhdilla, jottei vaan oma stressitasomme nouse ja jaksaa ajaa pitkiä matkoja. Viis siitä, mitä se aiheuttaa muille tiellä kulkijoille, puhumattakaan ympäristöstä. Suurin auto ja röyhkein kuski voittakoon.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 13:03
Kirjoittaja torneol
Äläpäs Jori nyt kärjistä
.
Lisäksi se uudempi pieni auto voi olla fyysiseltä kooltaan saman kokoinen (tai isompi) kuin vanhempi "iso" auto. Mallit on kasvaneet lähes poikkeuksetta aina uuden version tullessa markkinoille; kuka mihinkin suuntaan. Esim. Fordin nykyinen Fiesta lienee jo vanhaa Escortia isompi, vaikka on mallisarjassaan pienempi. Escortin korvannut Focus oli myös hieman edeltäjäänsä suurempi. Toki vähän riippuu, minkä mallivuoden versioita vertaillaan. Ford nyt vain yhtenä esimerkkinä.
Mitä ympäristöön tulee, niin n. 78 miljoonaa autoa kun valmistetaan vuositasolla (2020), niin ei se uuden ostaminenkaan välttämättä mikään ympäristöteko ole. Ihan päästöttömästi ei nuokaan synny. Eikö fiksumpaa ole ajaa vanhat loppuun hyödyntäen esim. uusiutuvia polttoaineita?
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 14:04
Kirjoittaja jori
En minä mitenkään viitannut uuden auton ostamiseen. Jokainen, joka tuntee minut pitäisi sitä aivan naurettavana ajatuksenakin, että minä suosittelisin uuden auton ostamista. Minä moitin suurten autojen mukavuuden ylistämistä. Meillä on täällä liikaakin kokemusta niin mukavista autoista, että kuski ei pysy valvetajunnan puolella, näkee unia ratissa ja aiheuttaa vakavia onnettomuuksia, ellei kaitseta tärinäraidalla takaisin tielle nukkumaan. Tätä ilmiötä en suin surminkaan halua edistää. 
Tiedän kyllä, että joidenkin on pakko ajaa pitkiä matkoja ja että siihen on vanha iso mersu hyvä ratkaisu. Tuosta on kuitenkin kovin lyhyt matka siihen, että matka tehdään henkilöautolla kauas myös siinä tapauksessa, että muitakin vaihtoehtoja olisi. Tai vastaavasti mennään autolla keskustaan, koska pienellä kätevällä katumaasturilla on näppärä parkkeerata lumipenkan päälle. 
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 14:32
Kirjoittaja janx
Tottumiskysymys. Ei oo autoissa ollut hienouksia eikä juuri kivaa äänimaailmaakaan. Kovin äänilähde kuitenkin istuu yleensä apukuskin paikalla muutenkin. 
BMW 316 -87 (1650e), VW Golf 3 variant -96 (2250e), Mazda 323F -98 (3450e), Toyota Corolla wagon E120 -03 (4800e) ja Mitsubishi Lancer -08 (3450e ja 90tkm). Siinä autohistoriani ulkomuistista. Keskimäärin noilla on ajettu noin 20tkm vuodessa. (Edit: Näitä ennen ajoin isäukon Hiaceilla ja Transporttereilla pääasiassa)
Mukavin näistä on ollut takaveto Bemari, vaikka sen M10 koneeseen tehtiinkin pari kertaa kansi ja silti se vuoti öljyä. Vikaherkin näistä on ollut Golf. Japanilaisilla on saanut lähinnä liikuttaa kehoaan paikasta toiseen itse huoltaen. Huollot alle 50e kerta. Kun vaihdoin Corollasta Mitsuun, ekalla ajoreissulla lumettomalla tiellä piti käydä katsomassa, että onko takaovi auki. Ei ollut. Äänieristyksiä ei vaan ole.
Asiaa helpotti hieman kun vaihtoi Mitsun alkuperäiset talvirenkaat uusiin viime syksynä. Juuri tuon enempää en ole kiinnostunut laittamaan rahaa auton ostoon enkä ylläpitoon/käyttöön (nyt noin 0,22e/km). Ostostrategia onkin mahdollisimman halvalla mahdollisimman vähän ajettu japanilainen tai "japanilainen".
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 14:35
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 14:51
Kirjoittaja Ralii
jori kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 14:04
Tiedän kyllä, että joidenkin on pakko ajaa pitkiä matkoja ja että siihen on vanha iso mersu hyvä ratkaisu. Tuosta on kuitenkin kovin lyhyt matka siihen, että matka tehdään henkilöautolla kauas myös siinä tapauksessa, että muitakin vaihtoehtoja olisi. Tai vastaavasti mennään autolla keskustaan, koska pienellä kätevällä katumaasturilla on näppärä parkkeerata lumipenkan päälle. 
Tähän olen viimeaikoina eniten törmännyt sähköautoryhmissä. Kun auto on kallis ja ajaminen halpaa voidaan ajaa enemmän huvikseen. Kyllähän se arvonalenema kiihtyy mutta sitä ei lyhytnäköinen ihminen huomaa, joten ajamisen voidaan katsoa olevan halpaa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 15:07
Kirjoittaja torneol
Jos kuski ei pysy valveilla, niin vika on käsittääkseni jossain muualla, kuin kuljettamansa ajoneuvon mukavuudessa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 15:15
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 15:07
Jos kuski ei pysy valveilla, niin vika on käsittääkseni jossain muualla, kuin kuljettamansa ajoneuvon mukavuudessa.
Ei kannata uhota. Ei sekään rekkakuski tiennyt nukkuvansa, kun ajoi VeloWagonerin päälle.
Mitähän varten ne tärinäraidat siellä tien varrella ovat. Niitäkö varten, joiden auto tärisee jo muutenkin ja on täysi työ pitää auto tiellä, vaiko niitä, jotka lipuvat unen ja valveen rajoilla niin pehmeästi, ettei mikään vähäisempi riitä. Ainakaan tärinäraitoja ei ennen siellä tarvittu, mutta nyt tarvitaan.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 15:26
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 15:15Mitähän varten ne tärinäraidat siellä tien varrella ovat.
Tietenkin sitä varten, että kaikki menisivät mukavilla autoilla kaupungista toiseen eikä esim. polkupyörällä. 
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 16:59
Kirjoittaja torneol
jori kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 15:15Ei sekään rekkakuski tiennyt nukkuvansa, kun ajoi VeloWagonerin päälle.
Ja tämäkö on sitten mukavan ajoneuvon vika?
Eikös tällä ajattelulla pitäisi kaikki mukava kieltää; ensiksi nojapyörät
?
Mutta ei siinä, jos joku saa nautinnon epämukavasta autosta, niin ihan voi rauhassa sillä ajella. Mulla on ollut myös -80 luvun Fiestasta ja Fiat Unosta lähtien erilaisia kiuluja ja olen oikein tyytyväinen nykyiseen kulkineeseen, kun istun siinä 25-30 tkm vuodessa. Uusiutuvalla polttoaineella ajellessa päästötkin pysyy kurissa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 17:28
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 14:04
Tiedän kyllä, että joidenkin on pakko ajaa pitkiä matkoja ja että siihen on vanha iso mersu hyvä ratkaisu.
Premiumautojen iso koko on sitkeä käsitys 70-luvulta. Tämän vuosituhannen puolella ovat mersu, bmw ja audi tehneet enemmän keskiluokan autoja kuin isoja autoja. Pastorin ja mun C-mersut ovat enintään passatin kokoisia, mielummin vähän pienempiä.
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 17:52
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 16:59
jori kirjoitti: ↑07 Maalis 2022, 15:15Ei sekään rekkakuski tiennyt nukkuvansa, kun ajoi VeloWagonerin päälle.
Ja tämäkö on sitten mukavan ajoneuvon vika?
Eikös tällä ajattelulla pitäisi kaikki mukava kieltää; ensiksi nojapyörät
?
Mutta ei siinä, jos joku saa nautinnon epämukavasta autosta, niin ihan voi rauhassa sillä ajella. Mulla on ollut myös -80 luvun Fiestasta ja Fiat Unosta lähtien erilaisia kiuluja ja olen oikein tyytyväinen nykyiseen kulkineeseen, kun istun siinä 25-30 tkm vuodessa. Uusiutuvalla polttoaineella ajellessa päästötkin pysyy kurissa.
En tiedä, mistä ajattelusta puhut. Minä kirjoitin: milloin mukavuudesta on haittaa, on siitä haittaa. Liian mukavuuden takia joudumme kärsimään tärinäraidoista ja nukkuautoilijoista muutenkin. En minä ole kieltämässä mukavuuksia yleensä, vain liikenteelle ja muulle yhteiskunnalle haitalliset mukavuudet.
VeloWagonerin onnettomuus johtui tärinäraidoista, jotka ovat tiellä, koska ihmiset eivät pysy autoissaan hereillä. VeloWagoner joutui ajamaan keskemmällä, koska tärinäraita esti ajamasta reunassa, jolloin taas yksi nukkuautoilija ajoi hänen ylitseen. 
Nojapyörä on mukava, mutta se ei ole haitallinen muulle liikenteelle, eikä oikein millekään muullekaan. Mukavat sängyt eivät ole haitallisia, vaikka niissä nukahtaisi tavallista nopeammin. Vain auto, jossa nukahtaa tavallista nopeammin on haitallinen ja tulee helvetin kalliiksi kaikille muille, paitsi tuolle mukavuudesta nauttivalle.
Muutenkin sellainen käsite, kuin ajonautinto ei mielestäni kuulu liikenteeseen, vaan suljetuille alueille. 
Re: Autoilu
Lähetetty: 07 Maalis 2022, 18:13
Kirjoittaja torneol
Kysytään näin:
Pitääkö Jorin mielestä autoilun olla epämukavaa?
Vika ei ole välineissä, vaan käyttäjissä.