Sivu 52/84
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 09:54
Kirjoittaja Premnas
Hmm, hyviä huomioita, en taas ollut ajatellut! Jotenkin vaan noissa viehätti se satulan mataluus mutta jos siitä kaikki muut ajo-ominaisuudet kärsivät, ei hyvä. Rupesin eilen miettimään vaihtoehtoja ja harkitsin jopa potkupyörää. Pitäähän sitä olla avoin kaikelle
. Mut en tiedä. Haluaisin kuitenkin säilyttää pitkän matkan kulkemisen mahdollisuuden myös talvella. Potkupyörästä vähän ristiriitaisia kokemuksia ja mites se talvella. Mulla on kyllä kenkiin pujotettavat nastaläpykät kaapissa eli kengän pito sinällään ei ole ongelma. En kyllä lopulta tiedä kummalla olisi helpompaa pitää tasapainoa yllä esim. sohjossa, kickbikella vai esim. electra towniella. Tai entäs jäätyneet urat ja möykyt pyörätiellä?
Kickbikessa viehättää luonnollisesti teknisten härpäkkeiden vähyys (voisin kyllä silti haluta levyjarrun vannejarrun tilalle sellaiseen) ja siitä on helppo nousta pois kyydistä ja laskea jalka maahan kun on valmiiksi sopivassa asennossa, mutta kaikki muu toki mietityttää. Esim. millaista sen kanssa olisi potkutella työmatkaa vrt. trikeen. Sitten kun tohon väylälle tulee se viimetalvisen mukainen ajokeli, niin kumpi voittaa, kickbike vai trike.
Ei hele siirryn kohta jalkapatikkaan talvisin
.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 10:29
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:Rupesin eilen miettimään vaihtoehtoja ja harkitsin jopa potkupyörää. Pitäähän sitä olla avoin kaikelle 
Sen verran olen kokeillut, ettei siitä huonommille talvikeleille ole. Menee taluttamiseksi. Jos osa matkasta on huono ja loput normaalia talvipintaa niin saattaa olla vähän kävelyä nopeampi. Helppo taluttaa ja nousta päälle/päältä pois.
Premnas kirjoitti:Ei hele siirryn kohta jalkapatikkaan talvisin
.
Jos kunto on sellainen että jaksaisi välillä pätkän juostakkin niin nopeusero pyörään jää talvella hävyttömän pieneksi ja kannattaa ehdottomasti kävellä.
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 14:05
Kirjoittaja Premnas
Ok, ehkä ei sitten potkupyörääkään.
Kyllä tota juosta jaksaa välillä mutta että juoksisi mahdolliset työmatkat, enpä tiedä. Jalkapatikassa on se huono puoli että jos meinaa jotain tavaraakin kuljettaa mukana niin ne ovat kaikki sitten selässä painolastina. Ehkä kuitenkin päädyn lopulta pyörään
. Taas tullut luettua keskusteluja läjäpäin mutta onkohan Ransin CF-pyörissä liian takakeno asento niin että painoa ei jää tarpeeksi eteen?
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 14:40
Kirjoittaja vaaka
Jos epäilyttää täyskatteen onnistuminen yhdestä palasta, miten olisi kolmesta? Kiinteä takaboksi ja nokka sekä väliin kangas. Vetskari kankaaseen, niin on mahdollista astua sisään/ulos sivultakin ja pääsee huoltohommiin helposti.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 14:56
Kirjoittaja Premnas
^ En mä oikein innostu tuollaisesta
. Mieluummin samaa ainetta koko kate. Eikä se nyt kuitenkaan auta tähän kohta ajankohtaiseen talviprobleemaan.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 16:09
Kirjoittaja PW
En nyt muista mitä kaikkee on siulle talvipyöräks ehdoteltu, tai mitä oot ite kaavaillu, entäs jos kuitenkin talveksi nojapyörä kun siihen oot kuitenkin selvästi ihastunu ja tottunu. Talvinojailu on kyllä eri laji ku kesä mut nojallaan kuitenkin. Rikusta vois kattoo mallii kun se ajaa läpivuoden ja oletan suurin piirtein samanlaisissa olosuhteissa ku sie. Siis läski nojakki 24" renkailla. Eka ongelma joka tulee mieleen - mistä ja kuinka nopeesti semmosen saa, mitä maksaa
Jos ois "joku" joka rakentas
eikä ne renkaatkaan tartteis ihan läskit välttämättä olla.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 16:49
Kirjoittaja Premnas
En mäkään muista enää kaikkia vaihtoehtoja, kyllähän noita on ollut. Läskinojakkiakin mietin toki. On tässä tullu selailtua hullun paljon erilaisia keskusteluja niin että pää jo menee sekaisin eri vaihtoehdoista. Oikein harmittaa ettei täällä talvet ole enää kunnollisia. Pelkkää sohjoa ja aurauksen taso lähentelee usein täyttä nollaa.
Huomaan taas olevani saman kysymyksen äärellä, että ei sitä pyörää halua sokkona ostaa kun ei tiedä mukavuudesta. Tekis mieli vaan kaivaa jostain joku vanha romu ja taivuttaa satulaputki takaviistoon ja alemmas ja se olis sitten siinä
. Tai jotenkin alkanut tuntua että onko tuo pyörien rakentelu mun juttu lainkaan kun en saa edes olemassaoleviin päiviteltyä sellasia juttuja joita haluaisin. Olenko mä ainoa jolla jää kaikki jutut puolitiehen
.
Lisäys. Mistä lyödään vetoa että muutaman kuukauden päästä ajelen kuitenkin tyytyväisenä sillä scorpparilla
?
Lisäys 2. Toivottavasti kukaan täällä ei menetä hermojaan mun jahkaamisen takia..
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 18:00
Kirjoittaja PW
Ite ajelen varmaan talven ajot pää asiassa Helsinkinojakilla, vaihdan siihen vaan tussummat kumit alle
Jos en sitten innostu tekeen läskinojakkia
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 18:11
Kirjoittaja Premnas
Ehkä tarttiskin tehdä niin matala talvinojakki että jos sillä kaatuu niin persus on viiden sentin päässä maasta
? No ei kait. Läskinojakki olisi kyllä hieno, ja upea, ja herkku, ja...
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 18:58
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:Olenko mä ainoa jolla jää kaikki jutut puolitiehen
.
Et. Se vaan kertoo ettei asia ole oikeasti kovin tärkeä, kun sen voi jättää tekemättä 
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 19:02
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:Ehkä tarttiskin tehdä niin matala talvinojakki että jos sillä kaatuu niin persus on viiden sentin päässä maasta
? No ei kait. Läskinojakki olisi kyllä hieno, ja upea, ja herkku, ja...
Mie ajoin matalalla PW1:llä jonkun talven - ei todellakaan satu kun kaatuu. Pieni renkainen on vaan vähän hankala ja sieltä matalalta on työlästä nousta paksuissa talvitamineissa joka lumitöyrään yli taluttamaan.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Syys 2015, 19:57
Kirjoittaja Premnas
Jooseha, olet osittain oikeassa...mutta osin on kyllä niin että taitaa noita tärkeitä juttuja olla niin paljon, etten osaa enää pistää niitä tärkeysjärjestykseen keskenään ja aikaansaavuus on sen mukaista
.
PW, joo onhan se noin. Jos tulee paljon lunta ja röykkiöitä, joutuu nousemaan usein pois kyydistä ja lumitöyräät vielä rajoittavat näkyvyyttä eli ei enää itekään tiedä jos joku muu on tulossa jostain suunnasta.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 27 Syys 2015, 08:51
Kirjoittaja vaaka
Pw ja premnas onko teillä päin sepeliä joka paikassa talvella? Miten käy, jos siihen kaatuu tosi matalalla pyörällä? Repeytyykö vaatteet ja leikkaako lihaa?
premnas kyllä kolmiosaisen pyörän katteen saa yhtä ahtaaksi ja sateelta suojaavaksi sekä lämpimäksi kuin yksiosaisen. Vetskari mahdollistaa itse asiassa yksiosaisen kotelon kulkuaukkoa pienemmän aukon. Yksiosaisesta pitää mahtua läpi koko kuski, kolmiosaisesta kaula ja kankaan voi sulkea leuan alta kaulaan kiinni, joten ei ehkä tarvitse kaulaliinaakaan.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 27 Syys 2015, 09:31
Kirjoittaja Premnas
Täällä ainakin tykätään kylvää sepeliä, mutta en voi sanoa sen nirhaavuudesta oikein mitään kun kaikki ne kerrat joina olen kaatunut kaksipyöräisellä, ovat olleet hyvin vähässä vauhdissa jos sitäkään. En ole saanut vaatteisiin siis pahemmin jälkeä, joitain mustelmia tullut. Voisin kuvitella että jos laahautuu asvaltilla pyörän kanssa sepeliä vasten, kivet voivat raapia ikäviä jälkiä vaatteisiin ja ihoon asti, riippuu tietty ajokamppeiden paksuudesta.
Yön yli nukuttuani päädyin vielä siihen että yritän fiksata tuon scorpionin ajoasentoa paremmaksi. Työnnän ohjaustangon kädensijoja lähemmäksi kehoa (silläkin kustannuksella että kääntösäde suurenee, mutta kädet lähempänä on alkanut tuntua luontevammalta asennolta). En ennen tätä huomannut kuinka kaukana ne ovatkaan. Sitten toinen asia on kahvojen kallistus eteenpäin kun ovat nyt aika pystysuorassa. Eniten mietityttää penkin kallistus, saisiko sitä enää yhtään makaavammaksi. Kävi mielessä nostaa hiukan penkin alaosaa, mut täytyy kokeilla vaikuttaako se taas polkemiseen eli häiritseekö penkin reuna takareisiä sen jälkeen.
Vaaka, joo uskon että saa, mutta ainakaan ne kangasratkaisut jotka olen nähnyt, eivät oikein miellytä omaa silmää
.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 27 Syys 2015, 09:38
Kirjoittaja PW
Voihan sitä Optimaakin tuunata talveen sopivammaksi, penkkiä pystymmäksi ja tussumpaa biltema-kumia alle - ettei kokonaan laita talviteloille
On meilläkin sepeli käytössä, paikoin - mutt sehän on sitä varten ettei kaadu
Talvi kaatumiset ei tähän mennessä oo tapahtuneet vauhdissa vaan juurikin pysähtyessä, jalkaa maahan laittaessa tai muuten hiljaisessa vauhdissa.