Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Epävarmasti 1CV:ssä toiminut langaton mittari korvautui nyt perinteisellä langallisella. Huomenna näkee toimiiko ajossa paremmin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Epävarmasti 1CV:ssä toiminut langaton mittari korvautui nyt perinteisellä langallisella. Huomenna näkee toimiiko ajossa paremmin.
Sain viimein mittailtua tuulilasikiekon tehon/virrantarpeen: nopeuden tasaantumisen jälkeen oltiin n. 30 watissa, kun akkuna oli parhaat päivänsä nähnyt setti 2s3p LiFePO4.
Uusi langallinen matkamittari toimi niin kuin mittarin pitääkin, eli pätkimiset puuttui.
Kävin töiden jälkeen Pirkkalassa. Sää oli tihkusateinen, joten tuulilasikiekkoa joutui pyörittelemään. Säästeliäästi tosin, koska heikko akku... ja silti sähkö loppui ennen kuin takaisin kotiin selvisi. Katuvalot ja autojen valot yhdistettynä kiekon pinnassa oleviin pieniin pisaroihin oli paikoin aika läpinäkymätön yhdistelmä, kun kiekko ei pyörinyt. Vaikkei pyörimisnopeus riitä nykyisellään poistamaan kaikkea vettä, niin kiekon läpi sentään näkee sen pyöriessä.
Päivän ajot yhteensä 36,2 km, keskinopeus 22,1 km/h ja keskimääräinen sähkönkulutus 10,4 Wh/km.
Ajo tyypillistä 1CV-ajelua, eli paljon sähköä ja vain vähän lihasvoimaa (ei hikoilua).
Hmm.. Oliskohan paha rasti rakentaa koko pyörityshöskästä saranolitava luukku, hankalia hetkiä varten, jolloin ei tahdo ulos nöhdä millään..
Löyhästi aiheeseen liittyen piikinokkamossessa oli mekaaniset pyyhkijät. Voima otettiin nokka-akselin päästä.
Mitä jos laittas ketjuun välipyörän ja siitä auton nopeusmittarin vaijerilla pyöritys lasille?
Paikoillaan ollessa voisi polkimia pyörittää taaksepäin.
No tietenkin sähkömoottori on helppo, mutta ei niin uniikki toteutus.
Vilijami kirjoitti:Löyhästi aiheeseen liittyen piikinokkamossessa oli mekaaniset pyyhkijät. Voima otettiin nokka-akselin päästä.
Mitä jos laittas ketjuun välipyörän ja siitä auton nopeusmittarin vaijerilla pyöritys lasille?
Paikoillaan ollessa voisi polkimia pyörittää taaksepäin.
No tietenkin sähkömoottori on helppo, mutta ei niin uniikki toteutus.
Tuulilasin pyyhkijöiden heilutteluun "luomuvoima" voisi vielä sopiakin. Mutta tuulilasikiekon pyörittäminen vaatisi jo melkoista ylennysvaihdetta, vaikka kiekkoa pyörittäisi ihan vaan keskeltä (n. 1000 rpm). Ja 1CV:n nykyinen rakenne (vetävä reunarulla) vaatisi vielä noin kymmenkertaisesti lisää, eli n. 10000 rpm.
Härski kirjoitti:Hmm.. Oliskohan paha rasti rakentaa koko pyörityshöskästä saranolitava luukku, hankalia hetkiä varten, jolloin ei tahdo ulos nöhdä millään..
Ei paha idea, tosin itsellä kynnys tuohon on tällä hetkellä iso... vaikka hyvin tietää, että alijäähtyneen veden keli tulee vielä joskus osumaan kohdalle... silloin muusta kuin aukosta tuulilasissa tuskin on apua. Aivan kuten ajou on aiemmin kertonut.
Liukkaat kelit lähestyvät, joten levittivät Nokialla sepelit pyöräteille... siispä renkaanvaihtoon ja kestävämmät renkaat alle.
Tällainen todella ärsyttävästi kirjoitettu juttu Citikan Ami mopoautosta (vai miksi tällainen nyt luetaan) oli Hesarissa https://www.hs.fi/autot/art-2000008408081.html
Siinä pisti merkille ilmoitettu sähkönkulutus 8-10 kWh / 100 km. Kulkee toki kovempaa, eli 45 km/h ja painaakin kai noin 500 kg eli ei siinä mielessä suoraan verrattavissa, mutta tavallaan jännä että Tepon citikka vie vain reilun 1 kWh / 100 km. Onhan noissa kuitenkin tietynlaisia yhtäläisyyksiä olemassa merkkiä myöten
TMS kirjoitti: ↑21 Marras 2021, 09:51Tällainen todella ärsyttävästi kirjoitettu juttu Citikan Ami mopoautosta (vai miksi tällainen nyt luetaan) oli Hesarissa https://www.hs.fi/autot/art-2000008408081.html
Siinä pisti merkille ilmoitettu sähkönkulutus 8-10 kWh / 100 km. Kulkee toki kovempaa, eli 45 km/h ja painaakin kai noin 500 kg eli ei siinä mielessä suoraan verrattavissa, mutta tavallaan jännä että Tepon citikka vie vain reilun 1 kWh / 100 km. Onhan noissa kuitenkin tietynlaisia yhtäläisyyksiä olemassa merkkiä myöten
Kirjoittajan tyylilaji on tosiaan aika revittelevä, mutta ihan oikeita huomioita se sisältää, eikä kaikki tosiaankaan negatiivista. (Otsikointi on varmaan päätoimittajan käsialaa)
Hesari kirjoitti:...sillä ajaminen on itsevarma kannanotto. Aivan minkä tahansa asian puolesta. Tämän kun täräytät liikennevaloissa jonkin kolme tonnia painavan egomaasturin viereen, niin Amin ratissa tunnet olevasi Tsingis-Khan, Madonna ja Bruce Lee samassa henkilössä.
Tämä on voittajan auto. Heikommilla olennoilla ei ole pokkaa ajaa tällaisella.
Seuraavaan kehitysversioon "rättikatto" makuualustasta? Hmm...
Makuualustan palanen ei päässyt tällä kertaa rättikatoksi, vaan tuulilasin lumi/jääsuojaksi parkkipaikalla seisotuksen ajaksi.
Porailin tuulilasin karmiin reiät neljälle ruuville, joiden kantojen alle sai kietaistua lumisuojan paikallaan pitävän narun.
Samaisesta makuualustamatskusta tein taannoin sisälokarit. Tämä loppupala oli nyt vähän alimittainen, mutta mahtaako tuo puuttuva alanurkka paljoa haitata... No kaupasta saa tarvittaessa lisää.
Kuskaatko tuota vaahtomuovipalaa mukanasi, vai onko sinulla omat palat työpaikan pihalle ja kotiin. Mukana kannettavaksi riittäisi varmaan ihan vaan ohut kangaskin.
Minulla on tuota samaa tavaraa istuimena. Aika helposti kerää kuuraa pintaansa, jonka jälkeen on ikävää kuskattavaa sisällä kopissa.
Itse en siis kuskaa sitä kopissa, vaan yritän raapia puhtaaksi ennen istuutumista. Aaltopahvin pala on toiminut myös mukavasti istuimen kuivikepinnoitteena. Niitä saa jokaisesta ruokakaupasta ja voi myös palauttaa käytettynä sinne, tai kartonginkierrätykseen.