Mersu on viimeisen kymmenen vuoden aikana nostanut mallejaan sarjassa ylöspäin.
Pikkuauto A muuttui C kokoluokkaan, C kasvoi E mittoihin jne.
Tuolla mielikuvissa pikkuauto A:lla kosiskellaan suurta ostajakuntaa, mutta eihän pikkuautoon mahdu ihmisiä eikä tavaroita, niin kätevästi isonnetaan pikkuauto keskiluokkaan nimen pysyessä samana.
Autoilu
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Dieselin pitääkin maksaa enemmän kuin E10:n, koska dieselissä on enemmän energiaa per litra. Ihan eri asia sitten on, miksi pitää yhä maksaa "dieselveroa", vaikka itse diesel on kalliimpaa kuin bensiini...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Autoilu
Mitä se enerkian määrä tähän liittyy . Raskas kalusto kuluttaa sitä huomattavia määriä kuiteskin .
Kun hinta diiselillä nousee , vaikuttaa se takautuvasti kuljetuskustannuksiin . Sitä kautta esim . ruuan hintaan . Tietysti jos verot poistettas , voisi se jelpiä yrittäjiä .
Mutta verojen poistoon en usko , ei kiinosta nyky hallitusta kuin puheissa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Minusta vaan tuntuisi loogiselta, että veroa perittäisiin per energiayksikkö eikä per litra. Sitten on vielä ratkaisematta, miten sähköstä perittäisiin vastaavansuuruisia veroja kuin liikennepolttoaineista. Kun veroa perittäisiin per energiayksikkö, kannustaisi se säästämään ajoneuvojen energiankulutuksesta. Tosin nykyisillä polttonesteiden hinnoilla taitaa kaasujalka keventyä jo muutenkin.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Autoilu
Ihan sama asia se on onko se litran vai energian suhteen määritelty. Litran energiasisältö kun pysyy samana vaikka miten verottaa.
-
Valtiolla olisi ollut loistava tapa pienentää polttoaineen hinnannousua, jos olisivat halunneet. Hinnannousu tuo myös kasvaneen alvi-kertymän. Tästä ansiottomasta ja budjetoimattomasta voitonkasvusta tinkimällä hinnannousu olisi loivempi. Mistään ei olisi siis tarvinnut luopua.
Mutta ei. Nämä päättävät mieluummin purkaa varmuusvarastoja, aivan kun eivät tietäisi mitä naapurimaa tekee Viimeistään tälläisessä tilanteessa pitäisi älytä nimenomaan varautua pahimpaan jopa sitkeimmänkin puupään
Re: Autoilu
Joskus on tullut vastaan Ferrarin 360 malli, aika hyvä muotoilu, mutta epäilyttää miten paljon maksaa ylläpito, jossain youtube videossa mainittiin jotain etunivelien korjaustarpeesta 10 000 km välein? Periaattessa siis vähän ajava joutuisi kerran vuodessa käyttämään autoa täyshuollossa?
Re: Autoilu
No Ferrari ei ole kuuluisa pienistä kuluistaan Eipä niillä tosin sellaisen ostajalla ole merkitystäkään. Se on ylellisyystuote ja sellaisen on pakko maksaakin muuten persaukisetkin ajelisivat niillä ja veisivät samalla statuksen.
Vähän sama kuin muissakin ylellisyystuotteissa. Maksat siitä että kaikilla ei ole varaa tuotteeseen. Et pelkästään jostain konkreettisesta. Onhan näitä. Kello, puku, auto, puhelin, asunto jne.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Ferrari ei ole kuuluisa myöskään luotettavuudestaan. Tuleeko Italiasta jotain erityisen laadukasta tekniikkaa? Lähinnä se on keskittynyt kohtuuhintaisiin ja melkein hyviin tuotteisiin. Ferrari taas on täydellinen ylellisyystuote, kallis ja epäkäytännöllinen kaikilla mittareilla. Tässä tullaan edelleen siihen, että jos haluaa hyvän ja toimivan (urheilu)auton, niin on syytä katsella Saksan suuntaan. Porsche…
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Autoilu
Uudenkaupungin autotehdas, Valmet Automotive on tehnyt sopimuksen Sono Motorsin kanssa sähköautojen valmistuksesta:
https://ir.sonomotors.com/news-releases ... ic-vehicle
Tämä on hieno uutinen ja autokin on kerrankin hinnaltaan ja tiloiltaan myydyintä Corolla/Octavia- luokkaa. Toki kokonaan uuden automerkin luominen tyhjästä on äärimmäisen haastava projekti. No Elon Musk siinä onnistui.
Olisikohan tämä sitten se avoimen lähdekoodin auto?
Re: Autoilu
Jarcco kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 16:28Uudenkaupungin autotehdas, Valmet Automotive on tehnyt sopimuksen Sono Motorsin kanssa sähköautojen valmistuksesta:
https://ir.sonomotors.com/news-releases ... ic-vehicle
Tämä on hieno uutinen ja autokin on kerrankin hinnaltaan ja tiloiltaan myydyintä Corolla/Octavia- luokkaa. Toki kokonaan uuden automerkin luominen tyhjästä on äärimmäisen haastava projekti. No Elon Musk siinä onnistui.
Olisikohan tämä sitten se avoimen lähdekoodin auto?
Oho, sammalauto taas askeleen lähempänä todellisuutta.
Tässä taisi olla ainakin alkuvaiheessa Bmw i3 tekniikka joka on osoittautunut luotettavaksi.
Optima Baron | 1kw Velogatti
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Eipä tule. Italialaiset tuotteet ovat tunnettuja siitä, että ne eivät kestä. Pätee mm. autoihin (minulla on Punto) ja maalauslinjoihin, nimim. entinen mineriittiläinen. Jos haluaa kestäviä tuotteita, pitää ne ostaa Japanista. Ja nimenomaan varmistaa, että ne on valmistettu Japanissa. Laatutoiminta keksittiin Japanissa ja siellä se taitaa olla yhä pisimmälle kehittynyttä.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Autoilu
Täähän liittyy vielä melko tiukasti tohon otsikkoon.. Nii menköön..
Ymmärtääkseni viini.. Ja muutkin elintarvikkeet sieltäpäin tahtoo olla kans semmosia, et menevät hukkaan aika nopsaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Vaihdoin autoon kesärenkaat. Tein itse, kun oli lämmin aurinkoinen päivä ja
rengasliikkeessä vaihto olisi maksanut 35 e. Aikaa meni tunti eli
nettotuntipalkaksi tuli siis 35 e. Tavallisena kuukausipalkkana se
vastaa bruttona 10400 e palkkaa. Eli minusta renkaanvaihto
itse tehtynä kannatti hyvin, koska en ole koskaan saanut 10400 euron
kuukausipalkkaa...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Autoilu
ajarmala kirjoitti: ↑21 Huhti 2022, 17:40Vaihdoin autoon kesärenkaat. Tein itse, kun oli lämmin aurinkoinen päivä ja
rengasliikkeessä vaihto olisi maksanut 35 e. Aikaa meni tunti eli
nettotuntipalkaksi tuli siis 35 e. Tavallisena kuukausipalkkana se
vastaa bruttona 10400 e palkkaa. Eli minusta renkaanvaihto
itse tehtynä kannatti hyvin, koska en ole koskaan saanut 10400 euron
kuukausipalkkaa...
Sitäpaitsi olisit hukannut sen tunnin myös jos oisit vieny auton rengasliikkeeseen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.