Sivu 53/56
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 17 Huhti 2023, 18:20
Kirjoittaja PW
https://yle.fi/a/74-20026723
Traficomin asiantuntija haaveilee, tienpenkkojen "pehmentämisestä", jotta kännissä ylinopeutta ajavat selviäisivät hengissä ulosajoista
Siinä säästyis myös ratissa uneksijat, ei tartteis tärinäraitojakaan enää 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 29 Touko 2023, 15:06
Kirjoittaja PW
https://docs.google.com/document/d/1QYX ... obilebasic
Pyöräliitto pyytää kommentteja euroopanlaajuiseen kyselyyn. 45km/h sähköpyöristä ja niiden paikasta liikenteessä sekä polkupyörien maksimi leveyksistä. Onko kellään näkemyksiä ja halua lausua? Mieluummin enkuksi pyytää liittomme ja tämön viikon keskiviikkoon mennessä, eli 31.5. -23.
Varsinainen lausunto löytyy tuon linkin auettua uudesta linkistä.
muok. En nyt oo varma saako tuonne kuka vaan kommentoida. En jaksa alkaa tavata enkkua.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 29 Touko 2023, 16:44
Kirjoittaja Nojanalle
Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä .

Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 29 Touko 2023, 21:33
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti: ↑29 Touko 2023, 16:44
Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä .

Pyöräliitolta kysytty lausuntoa asiasta, olisiko parempi olla lausumatta?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 30 Touko 2023, 02:26
Kirjoittaja Nojanalle
En itse vastais , enkä voi sitä muilta kieltää . Se mitä itse ajattelen pyöräliitosta on sit eriasia .

Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 30 Touko 2023, 15:31
Kirjoittaja koiravahti
En ehkä kerkeä kirjoittamaan tuonne kommentteja, mutta on tässä monta mielenkiintoista aihetta. Varsinkin leveydet. Nyt kaksipyöräinen 0,8m ja useampipyöräinen 1,25m. Lasketaanko kaksipyöräiseen miten mukaan sivuylitykset? Nyt moni retkipyöräilijä menee isojen sivulaukkujen kanssa rajoilla. Mihin perustuu se että useampipyöräinen saa olla leveämpi? Miksi 1,25m? Entäs jos haluaa rakentaa vaikkapa pienen nakkikioskin fillariin, leveämpi kuin 1,25m? Ja onko pyöräinfra edes nykyisten leveyksien mukainen? Mahtuuko kaikilla kaksisuuntaisilla pyöräteillä kaksi 1,25m leveätä pyörää kohtaamaan toisensa? Tai turvallisia edes vakuuttamattomien sähkökulkuneuvojen maksiminopeuksille (25 km/h)?
Tänä vuonna näyttää työsuhdepyörien lkm kasvu ylittävän työsuhdeautojen määrän. Huomataan että hyvällä pyörällä onkin kiva ja edullista ajella arkiajoa, mutta 95% pyöräliikenteelle tehdystä infrasta ja lainsäädännöstä ei vastaa tarpeita, niin se varmasti lisää julkista painetta käsitellä näitä asioita jatkossa.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 30 Touko 2023, 16:23
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti: ↑29 Touko 2023, 21:33
Nojanalle kirjoitti: ↑29 Touko 2023, 16:44
Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä .

Pyöräliitolta kysytty lausuntoa asiasta, olisiko parempi olla lausumatta?
Kyllähän tässä nyt ollaan ihan lobbaamisen ytimessä. Kun kysytään mielipidettä, niin se kerrotaan.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 31 Touko 2023, 08:26
Kirjoittaja janx
Olen ajanut Paseolla 72 kmh eikä se siitä mopoa tee. No ylipaino ja painovoima oli apuna silloin. 
Valitettavaa on, että tehokasta +1 kW sähköpyörää ei pysty itse rakentamalla saamaan lailliseksi. Sinne ajoradalle vakuutettuna ja rekisteröitynä. Nyt ne ovat kaikkialla muualla ja pirun tehokkaita. 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 31 Touko 2023, 09:12
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: ↑31 Touko 2023, 08:26
Valitettavaa on, että tehokasta +1 kW sähköpyörää ei pysty itse rakentamalla saamaan lailliseksi. Sinne ajoradalle vakuutettuna ja rekisteröitynä.
No mistäs tämä info on peräisin?
Vuodesta 2017 lähtien on saanut moottoripyöränkin rakentaa itse, niin miksei tuo temppu nyt S-pedelecillä onnistuis?
Lisäys: Ja onhan sitä aina saanut -tehtaantekoisetkin on jonkun itse tekemiä-, mutta 2017 helpotettiin yksittäisvalmistettujen moottoripyörien tyyppihyväksyntää. Silloin byrokratia ja budjetti asettuivat edes jotenkin siedettävälle tasolle.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 01 Kesä 2023, 10:33
Kirjoittaja Vilijami
Tuossa itserakennuksessa on kaksi asian vaikeuttajaa. Jarrutustesti ja EMC radiohäirintätesti. Ne kun pitää olla virallisen tutkimuslaitoksen suorittamia. Onkohan vaikea saada itsensä tuohon virallisen testaajan asemaan?
Helpoin tapa rakentaa S-pedelec, on hommata mopo ja muutoskatsastaa se sähköllä toimivaksi. Jos vuosimalli on vanhempi kuin 2003, niin EMC testiä ei tarvitse tehdä. Valmiissa pelissä ei tarvi todistella jarrujen, renkaiden, jne kelpoisuutta. Muutenhan mopon ja moottoripyörän rakentelu runkomuutoksineen on aika helppoa. Polkimet on joissain mopoissa jo valmiina ja eihän se ole kummoinen homma niitä itsekään lisätä.
Nojamoottoripyöriä sanotaan ”feet forward” tyyppisiksi. Kuvasta näkee, että moottoripyörän/mopon saisi suht pienillä runkomuutoksilla nojapyörän ajoasentoiseksi.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Kesä 2023, 09:04
Kirjoittaja samuel
Teemu Saukkio kun rakensi ekan sähkömoottoripyöränsä, siihen lopulta riitti todistukset yksittäisten komponenttien häiriösuojauksesta, ei tarvinnut koko asennelman testausta teeettää.
Nykyäänhän Teemu tekee uutta pyörää merkillä Verge
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Kesä 2023, 09:52
Kirjoittaja Vilijami
No niinhän se pitäis riittää. Katsurista paljon kiinni, kun pykälissä riittää tulkinnanvaraa.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Kesä 2023, 10:46
Kirjoittaja janx
"Ei pysty" on väärä ilmaus. Ei ole mitään järkeä on ehkä parempi. Mä tarkoitan, että "rakennat pyörän ja viet sen leimalle" -tyypistä juttua. Maks. 100 e kulut byrokratiaan. Ei ole mahdollista. Ts. jatketaan ajamista laittomilla pyörillä sitten niin kauan kun joku kuolee. 
Tyyppihyväksynnät ja EMC-testaukset maksavat mansikoita. Halvemmaksi tulee mennä taksilla tai lentäen joka paikkaan.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Kesä 2023, 11:13
Kirjoittaja Vilijami
Ei kai pelkkä katsurin leima tee sähköpyörästä automaattisesti turvallista? 
Rekisteröintikatsastus vois olla noin 250€. Jarrutus- ja käsittelytesti maksaa luokkaa 750€ ja jos EMC testi menee komponenttien hyväksynnällä, niin ei tuolla tonnilla paljon lentele tai aja taksilla?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Kesä 2023, 11:44
Kirjoittaja Härski
Toiset ne vaan kummasti tekee jotain mikä toiselle on mahdotonta.
Tässä kylälläkin pyörii itse tehty hävittäjäl3ntokoneen näköinen trike alumiini korilla ja harrikan koneella keulalla poikittain. Harmi kun ei löydy kuvaa mistään.
Tuskimpa on silläkään kaverilla varallisuutta liikkua kalliimmin kuin yksityiskoneella.
Eli siis.. Oikeinkin mahdollista nykyään. Toki.. Varmasti työlästä, mutta sitä kutsutaankin harrastamiseksi.