Sivu 53/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Marras 2021, 18:27
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Kuskaatko tuota vaahtomuovipalaa mukanasi, vai onko sinulla omat palat työpaikan pihalle ja kotiin. Mukana kannettavaksi riittäisi varmaan ihan vaan ohut kangaskin...

Ei tässä vielä niin pitkällä olla varustelussa. Tuo makuualusta oli ensimmäinen mieleen tullut, mikä pysyisi hyvin paikallaan tuulessakin (narutettuna toki). Seuraava versio on varmaankin joku vähän ohuempi ja pienempään tilaan mahtuva. Esim. kangas jonka nurkkiin ompelisi kuminauhat venytettäväksi tuulilasinkarmin kiinnitysruuveihin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Marras 2021, 07:52
Kirjoittaja jooseha

Käsiteltävyys on tuollaisessa hieman ryhtiä omaavassa levyssä aivan omaa luokkaansa verrattuna johonkin laskuvarjokankaaseen eli jollei tilasta ole puutetta en pyrkisi mahdollisimman pieneen ratkaisuun.
Joku maton palanen olisi tuohon aivan omiaan. Ne on riittävän ryhdikkäitä ja pysyvät normaaleissa tuulissa paikoillaan. Kovalla tuulella taas ei tarvitse lasia peittää, koska ei se silloin jäädy :)
Mutta kukin tavallaan.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Marras 2021, 20:15
Kirjoittaja tm

Hymyyn kääntyy 1CV-kuskin suu, kun loskakelit iloksemme ilmaantuu :-).

Näin fiilikset ainakin tänään, kun ohi ajanut auto roiski kyljen täydeltä loskaa päälle. Vaan eipä kuski kastunut/likastunut :D .

Huomenna mietteet voi olla toiset, kun loskat jäätyy yön aikana pyöräteille epämääräiseksi tärinäradaksi...
Luvassa korin räminää ja kolinaa. Mutta eipähän ainakaan ole kaatumisriskiä, toisin kuin 2-pyöräisellä.

Päivä päivältä tykästyn kyllä entistä enemmän 1CV:hen :D .
Konsepti on onnistunut, omiin tarpeisiini ollut tähän mennessä erinomainen ajoneuvotyyppi. Miksei tällaista ole tullut aiemmin rakennettua? Loistava vekotin mukavuudenhaluiselle ihmiselle, joka ei kuitenkaan näe järkeä itsensä liikuttamisessa lähikauppaan 1,5 tonnia painavan teräskuoren sisällä.

Tänään tuli vähän tavallista arkipäivää enempi kilometrejä mittariin, sekalaista asiointiajoa ympäri Nokiaa. Sähköä alkaa kulua jo railakkaasti, vaikka lunta/loskaa ei vielä kauheasti ollutkaan. Akku oli täysi, jolloin moottori vetää iloisesti ja kulku vaivatonta vaikka vähän ylämäkeäkin osuisi reitille. Näennäisen helppo etenemiskyky ei tietenkään tule ilmaiseksi, vaan näkyy sähkönkulutuksessa...
Päivän saldo 17,6 km ja sähkönkulutus 326 Wh -> 18,5 Wh/km.

Toissapäivänä töistä kotiin ajaessa tuli todettua, miksi akkua ei kannata edes pienellä pakkasella yrittää ajaa kovin tyhjäksi. Akussa oli kaiketi vielä n. 20% kapasiteettia jäljellä, mutta päivä ulkona muutaman asteen pakkasessa sai jännitteen laskemaan sen verran alas, että moottorinohjaimen alaraja katkaisi vähän väliä moottorin pyörittämisen. Raskas oli ajaa viimeiset ylämäet luomuna hiki hatussa ja happea haukkoen. Sähköajoneuvo mikä sähköajoneuvo. Luomupuolen ketjupyöriä vaihtamalla saisi kyllä lisää tarpeellisia pieniä välityksiä, nopeassa päässä on tällä hetkellä ihan suotta tarpeettoman isoja välityksiä, joille ei ole mitään käyttöä.

Vaikka kehittäjän mieli tahtookin aina parantaa kaikkea, niin jossain vaiheessa kannattaa vaan antaa olla ja nauttia sen hetkisestä tilanteesta/tasosta, edes vähän aikaa. 1CV on kaukana täydellisestä, eikä se sellaiseksi koskaan tule, vaikka sen parissa kuluttaisi kaiken mahdollisen aikansa. Kehittämistä on toki aikomus jatkaa kohta kerrallaan, mutta äärimmäisyyksiä vältellen. Täydellisyyttä ei tarvitse yrittää saavuttaa, vähemmälläkin pärjää.

Päivän huomio: vaikka makuualustamateriaali (solumuovi) monelta osin hyvä materiaali onkin lokasuojiin, niin loska ainakin tarttuu siihen turhankin hyvin... ja tipahtelee ajon jälkeen iloisesti sulaen lämpimän tallin lattialle lammikoksi :-). Jospa sitä ensi kerralla raaputtelisi isoimmat lumet pois ennen kinnerin ajoa sisälle...

loskaa_lokareissa.jpg
loskaa_lokareissa.jpg (108.48 KiB) Katsottu 2086 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Marras 2021, 20:51
Kirjoittaja jori

Nyt paistoi riemu läpi Tepon tekstistä. Eikä syyttä. :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Marras 2021, 19:25
Kirjoittaja ajou

Olipa mukava lukea tuo juttu. Omiin tarpeisiin suunniteltu ja tehty, mikäs sen parempi konsepti!


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 22:51
Kirjoittaja Polkumies

Mitä materiaalia nämä pystyputket ovat? En tuolta ketjun alkupuolelta löytänyt...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (121.34 KiB) Katsottu 1878 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 01:11
Kirjoittaja Härski

Veikkaan terästä! :mrgreen:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 12:01
Kirjoittaja tm

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 20:36
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 22:25
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti: 02 Joulu 2021, 20:36
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 22:44
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 22:25
Polkumies kirjoitti: 02 Joulu 2021, 20:36
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.

McPherson rules, niin autoissa, kuin kinnereissäkin. :mrgreen:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 22:56
Kirjoittaja tm

Etätyösuositus iski ja kotikonttori kutsui jälleen. Tällä viikolla ei olekaan sitten paljoa kilometrejä kertynyt 1CV:n mittariin.

Eilen sain kauppareissulla aikaiseksi ensimmäisen kolhun 1CV:n takalistoon, kun peruuttelin yhtä pientä tolppaa päin...
Pitäisköhän asentaa jo se peruutuskamera :lol: .
Tarvii vähän oikoa vääntynyttä U-profiilia jossain vaiheessa...

vääntynyt_U-profiili.jpg
vääntynyt_U-profiili.jpg (100.37 KiB) Katsottu 1676 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 00:28
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 22:25

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.

Teetkö jousituksen itse, vai onko jotain valmiita sopivia jousituspalikoita? Siis se pystyvarsi, joka sisältää jousituksen normaalin kinnerin tapaan.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 07:47
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti:

Teetkö jousituksen itse, vai onko jotain valmiita sopivia jousituspalikoita? Siis se pystyvarsi, joka sisältää jousituksen normaalin kinnerin tapaan.

Itse teen erittäin todennäköisesti. Kaupallisia joustintukia tuskin saa edes istumaan mitoituksen puolesta kunnolla, jos Evo 2:n kiekkokoko säilyy 507:nä. Kaupalliset kinnerit ja niiden joustintuet on 406-kiekoille.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 16:47
Kirjoittaja Polkumies

En myöskään ihan ymmärtänyt, miksi takana pituussuuntaisen tukivarren sijainti akselin tasolla (1) olisi ongelma jarrutusvoimien kannalta. Tukivarteen tulee tietysti suurempi voima, jos se on ylempänä, mutta kai se vetoa kestää ihan hyvin.

Jos siis pystysuuntaisen varren yläpäätä ajattelisi saranapisteenä. Tässä ajoneuvossa siellä on tietysti vielä jousituksen kolmiopalikka...

tukivarsi.jpg

Etupyörissä jarrutusvoimat tulevat tuonne alemmas (2).