Re: Autoilu
Heh! ja vielä nettona
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Heh! ja vielä nettona
Terveisiä Torniosta. Autolla liikuin paljon kilometrejä. Hyi. Mokoma bensakrematorio. Jahas. Pelkkä sähkö vain kelpaa? Mitä järkeä. Biokaasu ja viinakin voisi kelvata.
Asiantuntijoiden mielestä vaatimus siitä, että myytävät uudet autot ovat täysin päästöttömiä, sulkee ovia tietyiltä teknologioilta.
"EU-parlamentin päätöksen seuraus: Sähköautot halpenevat lähelle bensa-autoja – näin polttomoottorikielto mullistaa automarkkinoita"
https://yle.fi/uutiset/3-12484119
Tämä hintahomma on mua hämmästyttänyt.
Joka tuutista huudetaan, että sähköautot on kalliita ja sitten kuuliaiset kansalaiset huutavat tätä eteenpäin.
Jos ottaa vertailukelpoisen polttiksen ja sähkärin, (eli sama koko, suorituskyky, henkilömäärä, vetomassa, jne.) niin saman hintaisia ovat, tai sähkäri on halvempi.
Myönnän toki virheeni, jos minun väitteeni todistetaan vääräksi.
Vilijami kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 09:48Tämä hintahomma on mua hämmästyttänyt.
Joka tuutista huudetaan, että sähköautot on kalliita ja sitten kuuliaiset kansalaiset huutavat tätä eteenpäin.Jos ottaa vertailukelpoisen polttiksen ja sähkärin, (eli sama koko, suorituskyky, henkilömäärä, vetomassa, jne.) niin saman hintaisia ovat, tai sähkäri on halvempi.
Myönnän toki virheeni, jos minun väitteeni todistetaan vääräksi.
Taitaa pitää pääsääntöisestä enemmän paikkaansa vähän tehokkaammissa koska vero tasapainottaa asiaa huomattavasti.
Taitaa monella olla sama pointi , kuin minulla . Uuteen ei varaa , eikä käytetty sähköautoo kantsi ostaa. Kun ei niitäkään budjettiin sopivaa.
Onneksi vanha auto pelaa ja taitaa olla hyvinkin meikäläisen viimenen .
Sen verran tuo ajaminen pitenmälti käy kalliiksi .
Nojanalle kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 10:41Taitaa monella olla sama pointi , kuin minulla . Uuteen ei varaa , eikä käytetty sähköautoo kantsi ostaa. Kun ei niitäkään budjettiin sopivaa.
Onneksi vanha auto pelaa ja taitaa olla hyvinkin meikäläisen viimenen .![]()
![]()
Sen verran tuo ajaminen pitenmälti käy kalliiksi .![]()
Näyttäisi siltä että kohta tämä kalliiden akkuvaihtojen välivaihe on päättymässä. Sähköautoista Leaffiin löytyy jo pajoja jotka vaihtaa halvalla. Samoin plugareihin ainakin Bmw ja VW tuntuu löytyvän hyvinkin edullisia vaihtoja. Paras mitä olen nähnyt on noin 2k€ vaihtoakku passattiin ja vaihtotyö korvattiin antamalla vanha akku pajalle. Passatin akku marmorilla vaihtoineen taitaa olla lähemmäs 15k€
Tätä jäin miettimään, että moneltako jää ymmärtämättä tuo ilmaisu "marmorilla". Kyse on siis lyhennyksestä ilmaisusta "marmoritiskillä", joka viittaa autokauppojen merkkiliikkeiden ylelliseen ja kalliiseen varaosamyyntiin.
Vilijami kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 09:48Tämä hintahomma on mua hämmästyttänyt.
Joka tuutista huudetaan, että sähköautot on kalliita ja sitten kuuliaiset kansalaiset huutavat tätä eteenpäin.Jos ottaa vertailukelpoisen polttiksen ja sähkärin, (eli sama koko, suorituskyky, henkilömäärä, vetomassa, jne.) niin saman hintaisia ovat, tai sähkäri on halvempi.
Myönnän toki virheeni, jos minun väitteeni todistetaan vääräksi.
Esim Citroën C4. Bensamaliston tehokkain 155 hp on n. 4000 euroa halvempi, kuin saman auton halvin sähköversio. Halvin bensaversio on n. 14 000 euroa halvempi, kuin halvin sähköversio.
Kori sama, varusteet varmaan vähän eroaa ja tehotkin, mutta ero on varsin selkeä.
torneol kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 16:04Esim Citroën C4. Bensamaliston tehokkain 155 hp on n. 4000 euroa halvempi, kuin saman auton halvin sähköversio. Halvin bensaversio on n. 14 000 euroa halvempi, kuin halvin sähköversio. Kori sama, varusteet varmaan vähän eroaa ja tehotkin, mutta ero on varsin selkeä.
Ehkä juuri siksi vain tämä kallein halutaan sallia.
Onhan ne sähköautot kalliita, kun ostaa 3500 euron autoja x). Ajattelin tehdä niin jatkossakin, mutta huonolta näyttää.
x) "Suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotta autoilla. Autoliiton arvion mukaan auton keskimääräinen arvo on 3 600 euroa." - Autoliitto 2020
Sama. Ajatus on ajella vanhalla, toimivalla vehkeellä. Just kävin parin tuhannen kilsan reissun tekemässä, hyvin toimii kaikki.
Sähkärillä olis saanut latailla useamman kerran välillä. Sen lisäksi, että siitä saa maksaa itsensä kipeäksi.
Toiset tätä haluaa, minä en.
torneol kirjoitti: ↑15 Kesä 2022, 00:09Sama. Ajatus on ajella vanhalla, toimivalla vehkeellä. Just kävin parin tuhannen kilsan reissun tekemässä, hyvin toimii kaikki. Sähkärillä olis saanut latailla useamman kerran välillä. Sen lisäksi, että siitä saa maksaa itsensä kipeäksi.
Toiset tätä haluaa, minä en.
Kun nyt otit puheeksi, ryhdyin tätä mielenkiinnosta ihan laskemaan ja selvittämään jo ennen tätä viestiäsi. 2000 km ajot välille Hki-Tornio-Hki. Otin laskelmiin verrokiksi sähköauton 300km rangella. Ajovälille olisi tullut noin 5-6 latauskertaa + muut ajot kohteessa. Sopivia latureita kyllä olisi löytynyt. Bensakulut ovat toki moninkertaiset sähköön verrattuna. Sitten tosiaan pitää vielä laskea sähköauton hankinnan tuomat kulut mukaan. Verrokkisähkö lienee noin 5-10 kertaa kalliimpi kuin nykyinen bensa-auto, joten siinä luultavasti lainakuluja, kalliimpi vakuutus ja huollot mitä lie. Nykyisessä ei lainaa, osa-kasko ja huollot teen itse noin 50e kerta.
Sähköauton hankinta voisi olla ajankohtaista, jos olisi käytössä osamaksu polttis. Että jos maksaa 200-500 euroa kk autoa ja polttoaineet päälle, niin tuleehan siihen hintaa.
Kun on vanha, toimiva, velaton ja mukavakin auto, niin vaihtohaluja hillitsee aika hyvin useamman vuoden kk maksut. Siinä ei dieselverokaan häiritse.
Toki jollain sitä rahaa on niin paljon, että se ei ole hankinnan este, mutta itse en kuulu siihen joukkoon .
Automme kävi nelipyöräsuuntauksessa. Suuntaaja totesi taka-apurungon (siis se on noin metrin kanttiinsa oleva palkkikehikko, joka on korissa kiinni ja siihen kiinnittyvät tukivarret ja perämurikka) olevan ihan laho. Sormilla painelee reikiä.
Kyseessä on 2008 Mercedes W204 jonka kori on aivan viheetön. Hyvä sinkkaus maalipinnan alla ja hyvä nanolakka maalipinnan päällä. Siispä kieli poskessa marmoritiskille kyselemään mikä meininki? Meidän autossamme on kuitenkin 30-vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Tietenkään en ole käyttänyt takuuehtojen mukaisissa huolloissa ja tarkastuksissa.
Yllätyksekseni auto otettiin nosturille ja tehtiin Mersulle reklamaatio. Viikon päästä tuli TUOMIO: Apurunko vaihdetaan tehdastakuuseen ja samalla vaihdetaan molemmat airbägit, koska niissä on ollut valmistusajankohtana laatuongelmia. Asiakkaalle tämä lysti maksaa 0€.
Kertokaa mikä muu automerkki välittää 14 vuotiaasta yli 200tkm ajetusta autosta yhtään mitään?
Toyota vaihtoi airbagit pari vuotta sitten maksutta 2003 malliseen Corollaan. Kutsuivat paikalle kirjeellä. Vastaavia laatikoita ei taida olla, mutta tankkeja on ruosteen takia vaihdettu. Tuskin kuitenkaan takuuseen. Öljyä syöviä puolimoottoreita on vaihdettu takuuseen vanhoistakin, jos syö tarpeeksi öljyä.
2008 mallin Lancer on alkanut etunurkasta kolista ja 120tkm mittarissa. Huonoja vehkeitä.
No nyt on viimein saatu ”Miksei Oulussa jakohihnat kestä?” tutkimus päätökseen. Hyvä niin, mutta tämähän on ollut tiedossa jo pitkään. Kuinkahan paljon sitä oktopölyä on omissa keuhkoissa. Astmadiagnoosin sain vajaassa vuodessa, kun olin taas aloittanut aktiivipyöräilyn vuosien tauon jälkeen.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e