Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo ja sitten kuka sillä enää sen jälkeen ajaa, en ainakaan minä :roll: . Ei kannata ehdottaa korkkareita jalkaan :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Premnas

Kävin muuten perjantaina uudemman kerran koeajamassa Electran pyörää, vaihdettiin siihen erilainen satulaputki jolla satulan sai taaemmas. Jalkautuminen oli helpompaa näin mutta silti ajotuntuma jäi ahtaaksi. Siinä oli 170mm kammet ja kauppias sanoi että niitä lyhentämällä tuntuma muuttuisi. No juu kyllä näin ja muistan miten scorpparin ajotuntuma muuttui kun kampia lyhennettiin sen 30mm, mutta samalla ymmärsin että myös loittonevin asento lyhenee eli jalkaa ei saa senkään vertaa suoristettua kuin ennen. Ei nyt valitettavasti tullut kauppoja.

Tuli sitten juttua myös kustom-rungoista aika pitkälti. Mietin vaan sellaista cruiserin runkoa omaan käyttöön sopivana. Vasta tänä aamuna mulle iski ajatuksena, entäs jos kysyisi kauppiaalta tekisikö piirustusten mukaan läskinojakkiin sopivan rungon kun se nyt kerta tuntuu olevan tässä kynnyskysymyksenä. En tiedä suostuisiko, mutta ainahan sitä voi kysyä (no hintakin tietty vaikuttaa, kysyin mitä sellasen kustomrungon tekeminen noin alustavasti maksaa ja heitti 500-1000e, käsityö tietty maksaa...osat siihen vielä päälle niin voihan siitä tulla aika arvokas pyörä). Voisin sitä ennen tosin käydä koeajamassa oikeaa läskipyörää jotta tiedän miltä se tuntuu. Jotenkin vaan iski tänä aamuna sellanen olo että mitäs sitä hyvää ajoasentoa toiseksi vaihtamaan. Läskiä on niin paljon kehuttu miten hyvä sillä on ryönässä ajaa niin alkaa itellekin nousta kuume kyseistä pyörämallia kohtaan :P .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Kävin muuten perjantaina uudemman kerran koeajamassa Electran pyörää, vaihdettiin siihen erilainen satulaputki jolla satulan sai taaemmas. Jalkautuminen oli helpompaa näin mutta silti ajotuntuma jäi ahtaaksi. Siinä oli 170mm kammet ja kauppias sanoi että niitä lyhentämällä tuntuma muuttuisi. No juu kyllä näin ja muistan miten scorpparin ajotuntuma muuttui kun kampia lyhennettiin sen 30mm, mutta samalla ymmärsin että myös loittonevin asento lyhenee eli jalkaa ei saa senkään vertaa suoristettua kuin ennen. Ei nyt valitettavasti tullut kauppoja.

Tuli sitten juttua myös kustom-rungoista aika pitkälti. Mietin vaan sellaista cruiserin runkoa omaan käyttöön sopivana. Vasta tänä aamuna mulle iski ajatuksena, entäs jos kysyisi kauppiaalta tekisikö piirustusten mukaan läskinojakkiin sopivan rungon kun se nyt kerta tuntuu olevan tässä kynnyskysymyksenä. En tiedä suostuisiko, mutta ainahan sitä voi kysyä (no hintakin tietty vaikuttaa, kysyin mitä sellasen kustomrungon tekeminen noin alustavasti maksaa ja heitti 500-1000e, käsityö tietty maksaa...osat siihen vielä päälle niin voihan siitä tulla aika arvokas pyörä). Voisin sitä ennen tosin käydä koeajamassa oikeaa läskipyörää jotta tiedän miltä se tuntuu. Jotenkin vaan iski tänä aamuna sellanen olo että mitäs sitä hyvää ajoasentoa toiseksi vaihtamaan. Läskiä on niin paljon kehuttu miten hyvä sillä on ryönässä ajaa niin alkaa itellekin nousta kuume kyseistä pyörämallia kohtaan :P .

Mitä tätäkin ketjuu lueskellu, luulen ett sie oot NOJAPYÖRÄILIJÄ - siis asennon vaihtamisesta samaa mieltä :mrgreen:
Jos läski himottaa, kannattasko kysellä foorumin läskirakentajilta - kerkeiskö joku tekeen. Olis asiantuntemusta ja ymmärrystä nojaläskeistä, eniten maailmassa 8) Hintakin saattas olla edukkaampi, mäne ja tiedä sitten. Terpan pyörällä onnistus koeajokin varmaan säätöjen puoleen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Premnas

PW, mulle on jostain syystä tullut sellainen tunne että nojapyörä on se mun juttu kuitenkin lopulta :mrgreen: .

Koeajo olis kyllä hienoa, mut kaikki asuvat niin kaukana :P . Pitäisi varmaan laittaa vaikka kyselyä että olisko kellään "ylimääräisenä" sopivaa projektirunkoa. Ei nuo läskinojakkikeskustelut ainakaan helpota omaa kuumetta. Luulen että 24" olisi se korkein koko mitä voisi edes harkita ja taitaa olla samalla pienin jota on edes tarjolla, vai saako jostain 20" läskirenkaita vanteineen - no olihan se läskitrike? Jos laittaa 20" läskinojakin niin mites sen ajettavuuden mahtaa käydä.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika harhaanjohtavaa puhua tuumista läskipyörien(kään) kohdalla. 20" läski on käytännössä 406mm vanne 3-4"(75-100mm) kumilla, eli ulkohalkaisijaa 550-600mm tai 22-24". Tavallinen 559 kiekko ohuella kumilla on siis vain aavistuksen isompi ja 24" läski on siis suurempi kuin 622mm(28") kiekko normaali kumilla.

Markkinamiehet käyttää toki nimitystä 20" läski http://www.scoolbikes.com.au/product/20-inch-fat-bike/

Miten muuten ison läskipyörän korkuisella nojakilla uskaltaa kaatua ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Jos läski himottaa, kannattasko kysellä foorumin läskirakentajilta - kerkeiskö joku tekeen.

Pöh! Tekee ite. Peräkärry syntyi tuosta vaan. Samalla tavalla syntyy kokonainen pyöräkin :D Ei se rakettitiedettä ole :mrgreen:

Premnas

Sori, tuli vaihdettua kokotyyliä kesken kaiken. No voi pers- tai siis voi sentään, en taas ajatellut että korkeus lisääntyy tietysti paksumpien kumien myötä. Ajattelen että talvipyörällä on ihan yhtä tärkeää ylettyä maahan samalla kun istuu kyydissä, ei siitä vaan pääse yli.

En mä ehdi tekemään läskiä kun tarttee tehdä seuraavaa peräkärryä ja viimeistellä edellistä :D . Miten niin en osaa valita mitä teen?!

Harmi ettei pyörää voi tehdä ilmastointiteipistä. Siinä mä varmaan olisin tosi hyvä :mrgreen: .

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Sori, tuli vaihdettua kokotyyliä kesken kaiken. No voi pers- tai siis voi sentään, en taas ajatellut että korkeus lisääntyy tietysti paksumpien kumien myötä. Ajattelen että talvipyörällä on ihan yhtä tärkeää ylettyä maahan samalla kun istuu kyydissä, ei siitä vaan pääse yli.

En mä ehdi tekemään läskiä kun tarttee tehdä seuraavaa peräkärryä ja viimeistellä edellistä :D . Miten niin en osaa valita mitä teen?!

Harmi ettei pyörää voi tehdä ilmastointiteipistä. Siinä mä varmaan olisin tosi hyvä :mrgreen: .

Sori jos kuullosti aliarvioinnilta - toki onnistuu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:

Miten niin en osaa valita mitä teen?!

Sitä on liikkeellä, et todellakaan oo ainoa :D

Premnas

^^ Ai mikä kuulosti, nyt putosin kärryiltä :D ?

Ihmeen luottavaisia täällä ollaan toisten taitoihin kun ite ajattelen että eihän mulla pysy edes kaikki työkalut oikein käsissä saati että niistä olisi jotain rakentelemaankin :wink: .

Premnas

Oli tullut vastaus, ei kuulemma käy sellanen haarukka cheetahiin. Höh, voi harmi, no ei mahda mitään :| .

Läskipyöriä kävin katsomassa, minusta eivät näyttäneetkään niin korkeilta kuin netistä katsottuna. 28,9km syysajelua kaksipyöräinen peräkärry perässä. Huomasin että se on paljon helpompi kytkeä perään mutta usein pitää miettiä missä renkaat kulkevat, varsinkin täällä kaupunkiajossa kun pyöräväylät ovat mielestäni liian kapeita kaksisuuntaisiksi niin ei haluaisi että toiset joutuvat ojan puolelle väistämään :o . Näinollen ehdottoman suuri plussa menee yksipyöräiselle tuon väylille mahtumisen suhteen, eikä sen kanssa tarvitse ajatella liikoja ajolinjojaan.

EBC:n kultapalat ovat muuten kestäneet aika hyvin, eivät vieläkään loppuunkuluneet. Voisin melkein sanoa että olen niiden toimintaan tyytyväinen ja taidan jatkossakin niitä käyttää.

Tässä kun olen parin päivän aikana lukenut x+y määrän keskusteluja eri talvipyörävaihtoehdoista niin pikkuhiljaa alkaa tulla sellanen olo että vetäydyn kohta nojakin kanssa jonnekin ja lakkaan ajattelemasta :roll: . Ajatukset käy vähän turhankin kovilla kierroksilla ja huomaan miten alan olla kohta täysin tuuliajolla koko aiheen kanssa. Ehkä kuitenkin onneksi mulla on vielä tuo scorpion niin ei ainakaan jäisiä päiviä tartte jättää sen takia ajamatta.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Oli tullut vastaus, ei kuulemma käy sellanen haarukka cheetahiin. Höh, voi harmi, no ei mahda mitään :| .

Vai niin. Mikähän mahtoi olla perusteluna. Olisiko kenties suurempi offsetvaatimus vaiko 5% nouseva jarrutuksen aiheuttama taivutusmomentti emäputken laakerille. :shock: Höpöhöpö sanon minä.

Laita vaan 507 haarukka ja kiekko pyörääsi ja aja mukavammin ja kevyemmin. Tarvitset vain tiedon haarukan akseliputken halkaisijasta ja offsetin määrän, jonka jooseha kai jo tuolla aiemmin laski valmiiksi. En ymmärrä, mikset kokeilisi. Vuoltu vaihtoi 406 etukiekon ja sen haarukan 622 kiekkoon ja haarukkaan ja on käsittääkseni erittäin tyytyväinen muutokseen. Laita vastaus tänne näkyviin, niin nähdään, millaista kognitiivisen dissonanssin kiemurtelua se sisältää. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Eikun siis nyt oli kyseessä takahaarukka levyjarrukiinnikkeellä, etuhaarukasta en oo kysynytkään.

Voi perse mitä huomasin äsken. Piti laittaa yks'kärryyn uusi rengas niin kaapissa ollut olikin 622-kokoa :evil: . No en sitä sitten silloin tarkistanut sen enempää kun rengastilaus tuli, olin tilannut 2 kpl 559-kokoa. Nää oli taittuvakylkisiä ja pistetty kuminauhalla nippuun niin en ruvennu avaamaan sitä ja lähetteessä oli oikein (ja toinen rengaskin oli ihan oikeeta kokoa). Joo, olis kannattanut, voi perseen perse :evil: . Mahtaakohan olla myöhäistä laittaa sinne päin viestiä että tavara ei ollutkaan sitä mitä piti? Enhän mä tollasella renkaalla tee mitään.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Eikun siis nyt oli kyseessä takahaarukka levyjarrukiinnikkeellä, etuhaarukasta en oo kysynytkään.

Voi perse mitä huomasin äsken. Piti laittaa yks'kärryyn uusi rengas niin kaapissa ollut olikin 622-kokoa :evil: . No en sitä sitten silloin tarkistanut sen enempää kun rengastilaus tuli, olin tilannut 2 kpl 559-kokoa. Nää oli taittuvakylkisiä ja pistetty kuminauhalla nippuun niin en ruvennu avaamaan sitä ja lähetteessä oli oikein (ja toinen rengaskin oli ihan oikeeta kokoa). Joo, olis kannattanut, voi perseen perse :evil: . Mahtaakohan olla myöhäistä laittaa sinne päin viestiä että tavara ei ollutkaan sitä mitä piti? Enhän mä tollasella renkaalla tee mitään.

Tästä on ollut ennenkin puhetta. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Ei tuo kyllä mielestäni liittynyt asiaan. Nettisivuilla lukee ETRTO-koot. Lähetteessä lukee. Kuin myös renkaiden kyljissä, tosin pienellä. Olis tarvinnu katsoa lähempää, nyt on enää turha tehdä reklamaatiota :evil: . Kyllä mä olen ihan oikein tilannut 28-559 renkaita 2kpl mutta jostain syystä ovat lähettäneet 1kpl 28-559 ja 1kpl 28-622, vaikka lähetteessäkin luki että 2kpl noita 28-559 lähetetty. Olis pitänyt vaan avata rengasniput auki ja lukea niiden kyljetkin että varmasti oikeaa kokoa. Duranoissa vielä lukee niin pienellä präntillä se koko.

Vastaa Viestiin