Ihan teräskierrejouselta näyttää. Mitähän se "at the rear we have rosta elastomers mounted" tarkoitti videolla
Näyttäisi olevan prototyyppivaiheessa, siis monet paikat vielä muuttuvat rakenteiltaan. Nuo etujarrusatuloiden kiinnitykset ovat yksi merkki ja -mielestäni oikein nerokas- hydrauliklemmarin käyttö joustintukien alapäiden kiinnittämiseen toinen. Kaiken kaikkiaan tämä Quadvelo vaikuttaisi erittäin lupaavalta tekeleeltä, kunhan rakenne kypsyy valmiiksi. Mielenkiinnolla seuraan nyt tätä, vaikka suomenkielisenä tämän nimi olisi paljon vetävämpi: Nelivelo
Onko reilua syöttää näitä ideoita?
Mahtava peli, niinku hävittäjälentokone renkailla!
Re: Nojapyöriä Youtubessa
Lähetetty: 19 Joulu 2023, 12:53
Kirjoittaja Polkumies
Mitenköhän se sivutuulessa käyttäytyy... ilmeisen ajettava silti. Muoto on aika sulava sivustakin päin. Tekeekö massa siitä vakaamman kuin kaksipyöräiset katetut nojapolkupyörät?
Re: Nojapyöriä Youtubessa
Lähetetty: 19 Joulu 2023, 17:30
Kirjoittaja Polkumies
Kääntyy tosi pienessä tilassa ja kori näyttää kankaiselta eli hiljaiselta
Nojapyöriä Youtubessa
Lähetetty: 19 Joulu 2023, 18:06
Kirjoittaja ajou
Polkumies kirjoitti:
Kääntyy tosi pienessä tilassa ja kori näyttää kankaiselta eli hiljaiselta
Tätäkin olen testannut Spezissä jo vuosia sitten, ketterä on ja hyviä ideoita rakenteessa. Mm pyöränkotelot liimattu retkipatjamateriaalista ilman mitään muita tukia. Onhan toi vähän töpö, mutta joo, täyttää ainakin mun kriteerit hiljaisuudesta. En sitten tiedä, miten on myynti lähtenyt käyntiin. Tämä oli jo esillä 2015, kun olin Arcusta esittelemässä Saksassa.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Re: Nojapyöriä Youtubessa
Lähetetty: 19 Joulu 2023, 18:59
Kirjoittaja Polkumies
Aika lyhyt akseliväli. Sillähän se kääntyy pienessä tilassa, mutta onko epävakaa vauhdissa?
Takatukivarsien nivelöinti on yhdistetty väliakseliin. Tuota rakennetta olen itsekin joskus piirrellyt.
Sama juttu, mutta se epäilyttää, että painovoima menee väliakselin kautta ja tekee sen pyörimiseen vastusta.
Tuo on turha murhe. Vierintälaakerien vastusmomentit ovat pieniä ja tiivisteen kitka yleensä suurin vastus. Vasta äärimmäisellä kuormituksella realisoituu vierintälaakerin huikea 0,0005 (puoli senttiä metrillä) vierintäkitkavastus.
Helposti luulisi, että tuolla järjestelyllä ei veto aiheuttaisi perän niiausta. Mutta niin vaan aiheuttaa perää painavan momentin, joka toisaalta osin kompensoituu takaheilurin ja renkaan ja tien välisen ajovetovoiman aiheuttamalla perää nostavalla momentilla.
Re: Nojapyöriä Youtubessa
Lähetetty: 23 Joulu 2023, 15:07
Kirjoittaja Vilijami
Eturenkaan tukivarret olisi hyvä osoittaa nivelpisteestä eteen päin, niin jarrutusvoima nostaisi keulaa, eikä niiaisi.
Eturenkaan tukivarret olisi hyvä osoittaa nivelpisteestä eteen päin, niin jarrutusvoima nostaisi keulaa, eikä niiaisi.
Tällaista olen nelipyörääni rakentamassa. En tullutkaan ajatelleeksi, että jarrutus nostaa keulaa siinä jo automaattisesti. Tukivarret pyrin mitoittamaan niin, että keulan noustessa ja niiatessa caster-kulma pysyisi suunnilleen samana. Sinisellä kulkusuunta ja punaisella nivelpisteet ja jarrutusvoima.
etujousitus.jpg (30.4 KiB) Katsottu 10927 kertaa
Jarrutus saa keulan nousemaan, jolloin virtuaalinen jousituksen nivelpiste nousee korkeammalle ja jarruvoiman momenttivarsi kasvaa ja keula nousee entisestään. Vaikuttaako huonolta? Ylemmät tukivarret ovat yhä rakentamatta ja geometriaa on vielä suht helppo muuttaa.