Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 20:26Kennot on tuolta: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... 21700.html
Mallit vaihtuneet ja hintataso noin yleisesti noussut...
18650 hinnat tuplaantuneet.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
tm kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 20:26Kennot on tuolta: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... 21700.html
Mallit vaihtuneet ja hintataso noin yleisesti noussut...
18650 hinnat tuplaantuneet.
Sain latailtua uuden akun jo melkein täyteen, joten pitihän sitä päästä kokeilemaan: tuulilasikiekon kierrokset jo reilut 1300 rpm.
No vajaalla akulla ja kylmässä jännite ja sitä kautta kierrokset toki tippuu tuosta, mutta silti ollaan paremmalla tasolla kuin vanhan akun kanssa. Ja ennen kaikkea toiminta-aika moninkertaistui .
Tuulilasikiekon polykarbonaattilevyn pääseekin kohta uusimaan, jäänyt jään raaputtelusta kynsillä "vähän" naarmuja...
Tuo on nyt 2 mm paksua, seuraavaksi voisi kokeilla ohuempaa (1 mm). Kehys on sen verran jäykkä, että sietää veltommankin "ikkunan".
Tuli mieleen hullu ajatus. Jospa tuon naarmuuntumisen voisi estää jättämällä pois naarmuuntuvan ruudun. Jos tuota pyöreää lasia pitää kuitenkin pyörittää noinkin kovaa vauhtia, miksei pyörittäisi samalla vauhdilla loivanousuista potkuria, joka puhaltaa sisään pyrkivät pisarat huishelvettiin, ennen kuin tunkevat kabiiniin sisälle. Kun puhalluksen nopeudelle tekee säädön, saa sillä estettyä myös vedon tunteen ja samalla ikkunan huurustumisen. En tiedä, onko tuossa mitään järkeä, mutta tuli vaan mieleen.
Tuollainen puhallinpotkuri, joka puhaltaa vain paine-eron, eikä liikuta ilmaa, pitää olla hyvin loivanousuinen. Itse pitäisin rajana noin kymmentä astetta potkurin lapakulmassa. Kärkialueella vieläkin vähemmän. Loiva nousu ja nopea pyörimisnopeus mahdollistavat hyvinkin kapeasiipisen potkurin. RC-kopterin pääroottori voisi olla tähän käyttöön omiaan.
Luukkuhan tuossa tietysti pitäis olla parkkeeraamista varten, mutta niinhän siinä kai on ollut nytkin huurtumisen takia.
Tuo potkuri-idea on käynyt itselläkin mielessä, mutta epäilyttänyt sen toimivuus. Vaatisi aikaa, rakentelua ja testejä. Ehkä jossain vaiheessa, jos tulee tyytymättömyyttä kiekon toimintaan.
tm kirjoitti:Tuo potkuri-idea on käynyt itselläkin mielessä, mutta epäilyttänyt sen toimivuus. Vaatisi aikaa, rakentelua ja testejä. Ehkä jossain vaiheessa, jos tulee tyytymättömyyttä kiekon toimintaan.
Tässäkin tapauksessa nykyistä pystympi tuulilasi olisi hyvä... kuten monessa muussakin asiassa. Ilmanvastus lienee yksi niistä harvoista syistä, missä takakeno tuulilasi on parempi. Sekään ei ollut syy 1CV:n tapauksessa, vaan se että kuskin piti mahtua astumaan kyytiin tuulilasin kohdalta, ilman että konepellin tai katon tarvisi olla osa kulkuaukkoa.
Nykyisen 1CV proto 1:n seuraajaan (sikäli kun sellainen tulee) tarvii tämäkin asia miettiä uudestaan.
Tuulilasikiekossa on omat hyvät puolensa, mutta roima sähkönkulutus ei kuulu niihin. PU-rullilla ja uudella akulla en olekaan sitä vielä mitannut...
12 kilon Meufel- kinnerissä on tuulilasissa aukko ja siinä kaksi ilmavirran mukana pyörivää propellia. Pdf ladattavissa tuolta : http://liggecykelforeningen.dk/designse ... bilemeufel
Blogi: http://turanga.com/blog/2009/11/10/hara ... elomobile/
Täälläkin noteerattu: viewtopic.php?f=6&t=973
Sarjassa arkiajon huomioita: lukkopolkimet tai paremminkin klosseilla varustetut kengät eivät ole parhaimmillaan lumikelillä. Lumi pakkautuu ja jäätyy kengän pohjaan klossin päälle ja ympärille, kun lämpimästä lähtee ulos. Niin kotona kuin työmaan ja kaupan pihassakin. Kengän kova potkiminen poljinta vasten yleensä auttaa, mutta ei aina.
Sitten kun riittävästi kyllästyn ko. asiaan, niin rakennan polkimiin vapaalle puolelle (lukon vastapuolelle) kehikot/reunukset ilman klossia ajamista varten. Parasta olisi tietysti kampien leventäminen samalla niin, että kengille saisi enemmän tilaa leveyssuunnassa. Käyttökelpoinen kenkävalikoima laajenisi samalla huomattavasti.
Jarcco kirjoitti:12 kilon Meufel- kinnerissä on tuulilasissa aukko ja siinä kaksi ilmavirran mukana pyörivää propellia. Pdf ladattavissa tuolta : http://liggecykelforeningen.dk/designse ... bilemeufel
Blogi: http://turanga.com/blog/2009/11/10/hara ... elomobile/
Täälläkin noteerattu: viewtopic.php?f=6&t=973
Kyllä, muttei tuollaisenaan kelvollinen sateentorjuntaan...
tm kirjoitti: ↑15 Joulu 2021, 17:35Jarcco kirjoitti:12 kilon Meufel- kinnerissä on tuulilasissa aukko ja siinä kaksi ilmavirran mukana pyörivää propellia. Pdf ladattavissa tuolta : http://liggecykelforeningen.dk/designse ... bilemeufel
Blogi: http://turanga.com/blog/2009/11/10/hara ... elomobile/
Täälläkin noteerattu: viewtopic.php?f=6&t=973Kyllä, muttei tuollaisenaan kelvollinen sateentorjuntaan...
Minä en väitä että toimii, mutta lainaus pdf:stä:
Latest news:
Just a few hours ago, in the evening of 28 July 09,
the brand-new MEUFL Prepeller has been tested successfully for the very first time! This device, a combination of a propeller and a repeller mounted on a
common shaft, so that the propeller is driven by the
repeller exposed to the airstream, keeps the airstream
–and the rain coming along with it– off the drivers
face like a virtual windscreen. Without any need for
being wiped. Weight is less then 20 gr.
Tarkennetaan: toimii sateessa, JOS kuski on jo valmiiksi suojattu sadevedeltä, kuten tuossa MEUFL-kinnerissä .
Alla kuva lainattuna tuolta yllä linkatusta pdf:stä.
Tuulilasissa on iso aukko, jonka kohdalla (kuskin jalkojen ja kropan päällä) on solumuovia (makuualustaa) ohjaamassa sisään satava vesi korin sisälaidoille.
Propellin vaikutus alkaa vasta vauhdin myötä, estäen veden pääsyn kuskin naamalle.
Eli toimii kyllä sateella, mutta vain tällaisessa tapauksessa.
EDIT: mutta onhan tuo Harald Winklerin kinneri aivan loistava vehje, hyvä esimerkki siitä mitä kaikkea voi saada aikaiseksi itse tehden. Ei saa kaupasta ostaen noin kevyttä kinneriä .
tm kirjoitti: ↑15 Joulu 2021, 17:30Sarjassa arkiajon huomioita: lukkopolkimet tai paremminkin klosseilla varustetut kengät eivät ole parhaimmillaan lumikelillä. Lumi pakkautuu ja jäätyy kengän pohjaan klossin päälle ja ympärille, kun lämpimästä lähtee ulos. Niin kotona kuin työmaan ja kaupan pihassakin. Kengän kova potkiminen poljinta vasten yleensä auttaa, mutta ei aina.
Sitten kun riittävästi kyllästyn ko. asiaan, niin rakennan polkimiin vapaalle puolelle (lukon vastapuolelle) kehikot/reunukset ilman klossia ajamista varten. Parasta olisi tietysti kampien leventäminen samalla niin, että kengille saisi enemmän tilaa leveyssuunnassa. Käyttökelpoinen kenkävalikoima laajenisi samalla huomattavasti.
Mulla on astinlautaan pultattu klossi. Voi helposti napsauttaa paikoilleen ja pois.
Eikös monipyöräisessä olennaisinta ole nimenomaan jalan putoamisen estäminen. Tähän voisi olla hyödyllistä asentaa kantakoukut tai remmit. Niillä ei voi "nostaa", mutta niillä voi kyllä melko hyvin "kuopaista", vaikkei kengässä ole klossia alla.