Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Shinryuu:n Shimano Ultegra -kammet (FC-6600-A) lyhenivät 175 -> 140 mm.
Ontot kammet, vaati holkituksen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Shinryuu:n Shimano Ultegra -kammet (FC-6600-A) lyhenivät 175 -> 140 mm.
Ontot kammet, vaati holkituksen.
Vasemmassa kammessa seinämävahvuus oli uuden reiän toisessa laidassa jo sangen pieni. Toivottavasti holkki kestää.
Oikeanpuoleisessa kammessa kammensisäinen onkalo oli tällä kohtaa pienempi, ja tuki holkille parempi.
170mm, 140mm ja 105mm kammet. Keskimmäiset houkuttelisivat seuraavina kampina talvipyörääni, mutta näissä lasten kammissa ratas on niin lähellä keskiötä, että ketjulinja menisi hyvin vinoon.
Kuinka vinoon? Ei taida pitkähkön ketjun nojapyörissä juurikaan vaikuttaa? No ehkä mbb:ssä vois vaikuttaa jotain.
Nelikanttikeskiöitä löytyy eripituisilla akseleilla, tai leveyssuuntaanhan tuo vaikuttaa kun keskiö on rungossa kiinni.
Jos nyt on käytössä joku "moderni" lyhyt akseli (esim. 113 mm), niin perinteisellä pitemmällä akselilla (esim. 122,5 mm) ketjulinjaa saa tuotua ulospäin.
Nelikanttikeskiö irtoaa kympillä Biltemasta, jos ei sopivaa käytettyä kierrätysosaa osu kohdalle.
Silmämääräisesti aika vinoon menisi, koska varsinaiselta poljinkeskiöltä ketju lähtee väliakselille (keskiömoottorille), ja siihen tulevan ketjun ratas kiinnittyy hyvin kauas pyörän keskilinjasta. No ehkä sen verran vinoutta olisi vielä hyväksyttävissä.
Erimittainen kampiakseli on hyvä idea, mutta runkoa hitsatessa keskiöputki vääntyi hieman, ja niiden kierteytettyjen keskitysrenkaiden kiertäminen paikalleen oli todella vaikeaa. En halua koskea niihin ennen kuin on aivan välttämätöntä.
https://medium.com/@chris_steff/bike-fi ... legs%20can
Jonkin sortin yhteenveto "oikeista" tutkimuksista, kuinka kammmen pituus vaikuttaa polkemalla tuotettuun tehoon.
Tämän mukaan ei 140 ja 170mm välillä havaittu juurikaan muutosta,. Mutta mentäessä alueen ulkopuolelle alkaa tuotettu teho laskea.
Omat havainnot olleet samamsuuntasia. Joskus kokeillessani 120mm kampia tuntui ettei kulkenut oikein mihinkään. 155mm nuorisokammet olleetkin itellä tähän plus 190cm varteen suhteutettuna sopivat.
Härski kirjoitti: ↑23 Elo 2024, 23:10https://medium.com/@chris_steff/bike-fi ... legs%20can
Jonkin sortin yhteenveto "oikeista" tutkimuksista, kuinka kammmen pituus vaikuttaa polkemalla tuotettuun tehoon.
Tämän mukaan ei 140 ja 170mm välillä havaittu juurikaan muutosta,. Mutta mentäessä alueen ulkopuolelle alkaa tuotettu teho laskea.
Omat havainnot olleet samamsuuntasia. Joskus kokeillessani 120mm kampia tuntui ettei kulkenut oikein mihinkään. 155mm nuorisokammet olleetkin itellä tähän plus 190cm varteen suhteutettuna sopivat.
Tyypillinen lehtiartikkelityyppinen "yhteenveto tutkimuksista", eli käytännössä tutkimusten tuloksista unohtaen tutkimusasetelman ja rajoitteet.
Myös päätelmät vaikuttavat oudoilta. Vai mitä sanotte siitä, että "Lyhyet kammet antavat mahdollisuuden nostaa satula korkeammalle jolloin asennosta saadaan matalampi ja aerodynaamisempi."
Tunnin ennätysajoihin ja aika-ajoihin valitaan systemaattisesti lyhyemmät kammet kuin ryhmäajoihin. Ei se ainakaan tuosta takapuolennostosta johdu. Olisihan sama asennon muutos voitu tehdä laskemalla tankoa alemmas.
Oli tuossa jutussa yksi hyväkin havainto, jota voi miettiä nojapyöräilyn näkökulmasta. Pystypyörässä pitkät kammet siirtävät tehontuottoa polven ojentajilta pakaroille. Nojapyörän polkemistekniikka perustuu kuopaisutekniikkaan, jolla pyritään aktiivisesti siirtämään tehontuottoa ojentajilta pakaroille myös aivan lyhyillä kammilla.
Oman nojapyöräilytekniikkani parani kahdessa dramaattisessa hyppäyksessä -oikeastaan kolmessa. Ensimmäinen oli lukkopolkimien käyttöönotto, toinen kuopaisutekniikka ja kolmas kampien lyhentämisen tuomat kadenssihyödyt. Lukkopolkimet mahdollistavat kunnollisen kuopaisun, joka siirtää tehontuottoa pakaroille ja osin jopa selkälihaksille ja lyhyemmät kammet pienentävät ilmanvastusta (nojapyörän tapauksessa ihan oikeasti) ja mahdollistavat paljon laajemman kadenssialueen.
jori kirjoitti:"Myös päätelmät vaikuttavat oudoilta. Vai mitä sanotte siitä, että "Lyhyet kammet antavat mahdollisuuden nostaa satula korkeammalle jolloin asennosta saadaan matalampi ja aerodynaamisempi."
"
On tainnut olla joko itse tutkija, tai toimittaja vähän kujalla tuota lausetta kirjoittaessa.
Ilmanvastusetua saataneen lyhyillä kammilla myös pystärissä. Etu ei suinkaan tule siitä että voi nostaa satulaa ylemmäs, vaan - polvien jäädessä alemmas-, on mahdollista taivuttaa ylävartaloa alemmas, etunojaavampaan asentoon.
Ugh.
korjasin lainauksen -jori
Jäin joskus miettimään sitä väitettä, että lyhyet kammet heikentäisi pystärin aerodynamiikkaa, mutta niinhän se varmaan on, kun jalat ovat koko ajan suorempina ja tekevät keskimäärin suuremman otsapinta-alan. Tämä siis ainakin jalkojen osalta.
Alpha 7 -kinnerin 155 mm pitkiin kampiin uudet reiät 135 mm kohdalle. Omaan käyttöön.
Onko kellään kokemuksia lyhyistä kammista (140...150 mm) pystärissä?
On cf pystäristä ja hyvät on 140mm kammet. Ne voi asentaa minkämalliseen pyörään hyvänsä ja ominaisuudet paranee. Sitä lyhemmät saattavat vaatia vaihteita ja/tai totuttelua. Vähän pyöräilevä keskivertokansalainen ei huomaa mitään häiritsevää, kun hänellä koeajattaa pystäriä 140mm kammilla.
Ei noin pitkistä kammista, mutta lyhyemmistä on juttua tämän ketjun sivulta 38 lähtien. viewtopic.php?p=130246#p130246
10 vuotta kampien lyhentämistä täynnä .
Ensimmäisenä jigiin kiinnitettiin Pastorin kammet:
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 365#p63365