Tuossa kuvassa näkyy M5 pultit estämässä kengän luistoa. Mielestäni toimii aika hyvin kuopaisuun. Jalan paikkaa polkimella on helpompi vaihtaa kuin kantakoukulla.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Vielä tuulilasista, Leitrassa on laminoitu lasi tuulilasina, ja alakulmaan porattu teikä käsikäyttöistä pyyhkijä läpivientiä varten.
On toiminut hyvin eikä naarmuunnu. Laminoitua lasia saa myös ohuena.
Kinneri
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kinneri kirjoitti:Vielä tuulilasista, Leitrassa on laminoitu lasi tuulilasina, ja alakulmaan porattu teikä käsikäyttöistä pyyhkijä läpivientiä varten.
On toiminut hyvin eikä naarmuunnu. Laminoitua lasia saa myös ohuena.
Minkä paksuinen tuo Leitran lasi on? Sitten kun tuulilasin toteutus 1CV:ssä (tai jossain muussa ajokissa) vakiintuu, niin tarvii harkita vakavasti.
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jori vinkkasi mulle, että jääkaappien laminoiduista lasihyllyistä saa edullisesti tuulilasin!
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Leitran lasi on 6mm, mutta lasi on vaan muutaman kämmenen kokoinen. Lasin sivuilta jatkuu sivulasit, jotka ovat 0.5mm polykarponaattia.
Kinneri
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lasin rikkoutuessa:
Laminoitu jää kokonaiseksi.
Karkaistu räjähtää pikkumuruiksi.
Normaali ikkunalasi menee teräviksi tikareiksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Niitä on ainakin kolmenlaisia. Noita laminoituja, jotka jää levyksi, vaikka hajoavat ja sitten karkaistuja, jotka hajoavat pieneksi muruksi ja vielä "nuorrutettuja", jotka kestävät hyvin, mutta hajoavat muutamaan pyöreähköön osaan. Näitä viimeisiä ovat tyypillisesti näyteikkunalasit. Näyteikkunan pitää kestää hyvin, muttei saa kadota murusiksi, jos kuitenkin hajoaa. Jääkaapin hyllyinä olen nähnyt noita kaikkia.
Paksut lasit, kuten näyteikkunat ja saunanovet lujitetaan lämpökäsittelemällä. Kuumentamalla pehmeään tilaan ja sitten jäähdyttämällä niin nopeasti, että pintaosa kovettuu ensin ja kutistuessan jäähtymisensä myötä puristaa vielä myötävänpehmeän sisäosan ensin hieman kasaan. Kun jäähtyminen etenee sisäosaan, sekin supistuu ja vetää aiemmin kovettuneen pintaosan puristusjännityksen alaiseksi. Lasiin jää siis voimakas sisäinen jännitys, joka kestää hyvin, mutta hajotessaan räjähtää miljooniksi pieniksi paloiksi. Jos lasi tämän jälkeen lämmitetään uudelleen jännitys lievenee ja saadaan tuota edellä mainittua "nuorrutettua" lasia.
Pienet ja ohuet lasit ovat yleensä kemiallisesti karkaistuja, jolloin karkaisu jätetään kesken, jotta hajoaminen ei menisi muruiksi asti, vaan keskeytyisi muutamaan osaan hajoamiseen. Paksut ja suuret hyllyt, esim. laitos- ja kaupan kylmälaitteissa ovat karkaistuja, jotka hajoavat todella vaikeasti, mutta kun hajoavat, muuttuvat miljoonaksi muruksi. Laminoidut ovat harvinaisia, enkä oikein ymmärrä syytä, miksi niitä on käytetty. Silti niitä toisinaan näkee jääkaappien hyllyinä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
1CV:llä ajot jääneet viime aikoina pakollisen etätyön takia lähinnä ruokakaupassa käynteihin. Vaihteeksi eilen vähän pitempi ajelu, kun poikkesin työkaverin luona Ylöjärvellä (yht. 27 km).
1CV:n ohjaamo ei ole millään muotoa pöly/lumitiivis. Iso vaikutus sisään kulkeutuvan aineksen määrään tuntui olevan korin takahelman ummistamisella. Eilen tuo suojalevy (pala makuualustaa) oli lähtenyt pois paikoiltaan, jolloin kabiiniin ja tavaratilaan pöllytti hyvin lunta .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Paljonko kuluttaa pöperökelissä?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Eilinen Ylöjärven keikka 24,4 Wh/km (keskinopeus 19,8 km/h), mikä oli isoin kulutuslukema tähän mennessä.
Nastarengaskauden keskiarvo tähän mennessä 21,6 Wh/km.
Lukemat suuntaa antavia, halvan RC-vehkeisiin tarkoitetun wattimittarin tarkkuudesta ei mitään hajua...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti: ↑06 Tammi 2022, 15:55Eilinen Ylöjärven keikka 24,4 Wh/km (keskinopeus 19,8 km/h), mikä oli isoin kulutuslukema tähän mennessä.
Nastarengaskauden keskiarvo tähän mennessä 21,6 Wh/km.
Lukemat suuntaa antavia, halvan RC-vehkeisiin tarkoitetun wattimittarin tarkkuudesta ei mitään hajua...
Tuohan vastaa keskimäärin (24,4 Wh/km x 19,8 km/h) 428 W tehoa. Mittarihan mittaa toki ottotehoa, mutta aika paljolta tuo kuulostaa. Meneekö sinulla sähköä tuon mittarin läpi muuhun käyttöön, vai mahtaako olla sähköpuolen välitys liian pitkä noihin paksulumisiin mäkiin ja kiihdytyksiin, kun noin paljon vie tehoa. Pitäisi ehkä laittaaa talvivälitys.
Toisaalta tuo keskinopeus on silti varsin korkea, joten voihan se olla, että talvella kulkuvastukset ovat vaan kertakaikkiaan niin suuret. Käsitinkö oikein, että kesäkelissä pääsit alle puolella tuosta.
ED: Juu, oikein muistin. Kesäajalta on mittaustulos, jossa keskikulutus oli 10,4 Wh/km. viewtopic.php?p=151272#p151272
Eipä siis ihme, että talvikauden luomupyöräily on niin harvinaista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kyllä lumi pyöräteillä lisää kulkuvastusta selvästi, etenkin kun täkäläinen talvikunnossapito ei ole 1A-luokkaa... 1CV:llä siitä ei ole tullut niin välitettyä, kaasunkäyttö on enempi vähempi on-off-tyylistä... kaasukahva täysin auki koko ajan, ja kuski polkee (avustaa) sitten mukana sen minkä huvittaa. Luomun osuus kokonaisuudesta on pieni.
Luomupyörällä kun lumen vastus kasvaa, niin kuski vaihtaa pienempää vaihdetta silmään eli hidastaa vauhtia, ettei kuormitus kasva liiaksi. Takapyörän navassa olevalla suoravetomoottorilla ei paljon välitystä vaihdeta, ellei moottorissa sitten ole vaihtoehtoista käämitystä hitaammalle vauhdille.
Seuraavaan sähkövehkeeseen ajattelin laittaa keskiömoottorin. Pystäripuolelta sellaisista on ihan positiiviset kokemukset. Saa pyörän vaihteet sähkömoottorin avuksi ylämäissä. 1CV:n nykyinen nimellisteholtaan 750 watin takakiekko on kyllä leppoisa ja mukava, mutta 250-350 nimelliswatin keskiömoottorinkin kanssa selviäisi ihan hyvin, kun ylämäet voisi ajella hitaampaa pikkuvaihteilla... Varsinkin jos kulkupeli olisi jokusen kymmenen kiloa 1CV:tä kevyempi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ai niin, sinähän vaihdoit moottorin sinne takapyörään. Minä vielä muistelin sitä ketjuvetoista. Onkos tuo takapyörän napamoottori siis 500 W, kun tuo keskiteho siihen viittaisi, vai vieläkin isotehoisempi.
Omissa napamoottorikokeiluissani olen tullut siihen tulokseen, että napamoottori pitää olla selvästi ylimitoitettu, jotta momenttia on tarjolla myös aivan hitaassa ajossa esim. lumipöperössä. Vähäkin toki auttaa, mutta oma 36V 250W suoraveto 24 V akulla tahtoo jäädä vähän hinteläksi, kun mäki on jyrkkä ja lumipöperö haittaa. Tässä mielessä keskiömoottori on yliveto.
Oikeastaan kaipaisin napamoottoria, joka antaisi täyden tehonsa jo alle 10 km/h ja parhaan hyötysuhteensa noin 15 km/h vauhdissa, eikä siis tuottaisi enää momenttia 18 km/h jälkeen. Tällaisella olisi kiva kruisailla, kun ei tarvitsisi ajaa hullun kovaa, moottorin hyötysuhdetta parantaakseen. Lisäksi momenttia riittäisi ylämäkiin, vaikka olisi lunta tiellä, tai muuten ei hotsittaisi polkea. Eihän tuollaista tietenkään ole tehty, kun kaikilla on niin kova tarve ajaa niin kovaa, kuin vain ikinä pääsee. Kaikki pitää aina tehdä itse. eiku
Laitan tähänkin tämän kestomagneettimoottorin ominaiskäyrästön, niin paremmin hahmotatte, mitä yritin selittää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma