Sivu 57/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Huhti 2023, 21:09
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 20 Huhti 2023, 20:02

Samoin isoa kehitystä on tapahtunut voiteluaineissa ja jopa polttoaineissa. Materiaalitekniikka on kehittynyt autoinsinöörin avuksi, siksi käytännössä lähes samalta näyttävät ratkaisut ovat nykyään niin paljon parempia kuin aiemmin.

Voiteluaineissa, renkaissa ja kestopäällysteteissä on tapahtunut iso muutos, mutta missä kohdassa materiaalitekniikka on jotenkin ratkaisevasti parantunut? Autot eivät ole ainakaan keventyneet yhtään. Päinvastoin.
Nykyvoiteluaineilla ajetaan 70-luvun kalustolla yhtä paljon kuin nykyautoilla. Esimerkiksi moottorien laakerimateriaalilla ei ole juuri mitään merkitystä, koska voitelu perustuu paineistettuun öljykalvoon.

Ja kohta joku huomauttaa, kuinka yleistä oli venttiilien palaminen 70-luvulla. Joo, oli, mutta Taunuksessa venttilien istukkapinnat olivat suoraan työstetty huokoiseen valurautakanteen, vaikka sotakalustossa oli jo terässeetirenkaat. Tässäkään ei ollut tiedosta tai materiaalin kehittymättömyydestä kysymys.


Re: Autoilu

Lähetetty: 21 Huhti 2023, 10:53
Kirjoittaja Vilijami

Taunuksen venttiilihomma ovat hyvä esimerkki ekonomistien auton suunnittelusta. Lyijyllisen bensiinin aikana polttoaine voiteli istukkapintoja ja venttiilinohjareita. Tämä mahdollisti kohtuullisen kestoiän venttiilien vastinpinnoille, vaikka ne olivat tosiaan suoraan työstetty valurautaan. Tällä rakenteella ja lyijyttömällä nykybensalla kestoikä olisi kohtuuttoman lyhyt. Eli -varsinkin kansanmalleista- tehdään aina (ennen ja nyt) niin halpoja ja huonoja kuin vain suinkin on mahdollista kohtuullisen kestoiän puitteissa.

No entä katalysaattori? Se keksittiin jo 50-luvun alussa, mutta sitä ei voitu ottaa yleiseen käyttöön, koska polttoaineen venttiilejä voiteleva lyijy tuhosi katalysaattorin.

Ajatelkaa kuinka paljon vähemmän ois pakokaasupäästöjä tullut maailmaan, jos insinöörit olisivat saaneet suunnitella autot eikä ekonomit ja poliitikot. 50-vuotta ajettiin turhaan ilman katalysaattoreita ja täysin ilman perusteluja tälle asialle.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2023, 09:02
Kirjoittaja Vilijami

Oon tätä uutista odottanutkin. Kategorinen mäntämoottorikielto kun ei ole viisasta, ainakaan tällä aikataululla. Akkuteknologia on vielä niin lapsenkengissä.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/mant ... alkeenkin/


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2023, 09:10
Kirjoittaja Vilijami

Tuo Orwellin lanseeraama uuskieli on aina vaan yhtä koomista.
"Synteettinen sähköpolttoaine" kuulostaa kauhean modernilta, mutta on edelleen kiljusta tislattua viinaa. :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2023, 09:51
Kirjoittaja Härski

No,Mutta..Eikös käymisteitse valmistettu etanoli lie kuitenkin eriasia, kuin synteettinen hiilivety?

Mitään en kemiasta.. Pontikkapannua enempää ymmärrä, mutta silti uskallan väittää, että puhutaan eri asioista.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2023, 12:17
Kirjoittaja Vilijami

En toki oo ihan satavarma, mutta se tahallisen epäselvä mongerrus aiheesta liittyy jotenkin biomassaan -> metanoliin -> synteettiseen sähköpolttoaineeeseen. Jos tämä ois rehellistä peliä, niin valmistusmenetelmä voitaisiin varmaan kertoa avoimesti.

Synteettinen sanalla tarkoitetaan -ainakin mielikuvissa- tyhjästä keinotekoisesti synnytettyä ainetta. Kuitenkin vaikka esimerkiksi synteettinen öljy ei synny millään hokuspokus-menetelmällä, vaan ymmärtääkseni se tehdään samasta raakaöljystä kuin mineraaliöljykin?


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2023, 21:59
Kirjoittaja jori

Synteettinen sähköpolttoaine taitaa olla väärinkäsitys, tai -väärinkäännös. Synthetic E-fuel ilmaisun E tulee sanasta emissions-free. Se voi olla esim. tuulisähköllä vettä hajottamalla tehdystä vedystä ja hiilidioksidista tehtyä metaania.
https://www.euronews.com/green/2023/04/ ... sions-free


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Touko 2023, 09:57
Kirjoittaja PW
IMG_20230529_095140.jpg

Vaimon auton yhessä alumiini vanteen reuna vääntyny. Ollu muistaakseni kauan, nyt alkanu vuotaa - oletus, ett tuosta vanteen ja renkaan välistä.
Onkohan tuon oikasuun mitään mahollisuutta vai uutta vannetta ettimään? Isompi vika = isompi leka :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Touko 2023, 10:21
Kirjoittaja Vilijami

Onhan niitä alumiinivanteen korjaajia, mutta hinta nousee helposti (tavallisissa ja vanhoissa vanteissa) kohtuuttomaksi.

Tuskin tuo kyseinen rengas on alkanut vasta pitkän ajan jälkeen vuotamaan lommokohdasta?
Etsi perinteisellä vesimenetelmällä vuotokohta!


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Touko 2023, 10:40
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti: 29 Touko 2023, 10:21

Onhan niitä alumiinivanteen korjaajia, mutta hinta nousee helposti (tavallisissa ja vanhoissa vanteissa) kohtuuttomaksi.

Tuskin tuo kyseinen rengas on alkanut vasta pitkän ajan jälkeen vuotamaan lommokohdasta?
Etsi perinteisellä vesimenetelmällä vuotokohta!

Yritin sumutella saippua vedellä mut en löytäny vuotoo. Pitäs vuokseen ajaa rengas vissiin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Touko 2023, 11:55
Kirjoittaja PW

Tein muovista kaukalon johon vettä. Vilijami oli oikeessa, eihän se lommon vierestä vuoda ku ei oo ennenkään vuotanu. Uudet renkaat jo tilattu, joten ongelma poistunee niiden myötä.
Viimesyksynä oli rengasmies ihmetelly kuinka tuo lommonen vanne on menny katastuksessa läpi? No ehkä menee vieläkin?


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Heinä 2023, 08:47
Kirjoittaja janx

"Pitääkö meidän täällä tuhota luontoa, että kuluttajat Pohjoismaissa voivat ajella sähköautoilla?" Näin kysyvät nyt unkarilaiset
https://yle.fi/a/74-20039599


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Heinä 2023, 12:06
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 23 Heinä 2023, 08:47

"Pitääkö meidän täällä tuhota luontoa, että kuluttajat Pohjoismaissa voivat ajella sähköautoilla?" Näin kysyvät nyt unkarilaiset
https://yle.fi/a/74-20039599

Kun Yle tekee juttuja, tehdään se mieluummin Unkarissa kuin Kotkassa, tai Haminassa. :(
Samanlaista akkutehtaan pohjaa tasataan Kotkassa. Äiti asuu tuon mäen päälle tasattavan alueen alarinteen puolella. :(

Kotkan akkutehdas.jpg
Kotkan akkutehdas.jpg (221.81 KiB) Katsottu 1341 kertaa

Teknologia ei ole vielä lähelläkään sitä tasoa, että sähköautoja voisi olla kaikilla polttomoottoriauton omistajilla. Siksi tällainen poliittinen pakottaminen liikenteen sähköistämiseen johtaa luonnon raiskaamiseen. Kotkassa on paljon teollisuusalueita, joiden toiminta on loppunut tai hiipumassa. Näille alueille se akkutehdas olisi saatu, kun olisi tehty rauhassa. Kiireellä kun kaavoitetaan uudelle akkutehtaalle paikkaa, tehdään se kaupungin suurimmalle yhtenäiselle metsäalueelle. Puut vaan nurin ja akkutehtaan paikkaa tasaamaan hiekkharjulle, pohjavesialueelle. :(

Tässä vielä juttu saman tehtaan jätevesistä. https://yle.fi/a/74-20040640

Laitoksen sisäinen kierto tai natriumsulfaatin kierrättäminen on vaikeaa myös Akkuteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Matti Hietasen mukaan.

Ai se on vaikeaa, no tottakai sitten voi laskea jätevedet suoraan luontoon. Näinhän tehtiin myös Talvivaarassa. :evil:


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Heinä 2023, 13:04
Kirjoittaja Vilijami

Sähkökulkuneuvot eivät ole yhtään sen puhtaampia kuin dinomehukulkineetkaan. Ne tuhot siirtyy vain urbaanin kuluttan näkymättömiin.
Toimiva ratkaisu on yhden ainoan automallin taktiikka. Silloin yksi auto riittää koko ihmisen iäksi ja pidempääkin. Statusarvo poistuu ja varaosia saa joka kioskista. Osaavia korjaajia on joka toisessa talossa. Olen tästä jankannut ennenkin. Tämä ajatus pitäisi laajentaa koskemaan kaikkia tavaroita. Vain siten saataisiin merkittävää muutosta.


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Heinä 2023, 19:28
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti: 23 Heinä 2023, 12:06
janx kirjoitti: 23 Heinä 2023, 08:47

"Pitääkö meidän täällä tuhota luontoa, että kuluttajat Pohjoismaissa voivat ajella sähköautoilla?" Näin kysyvät nyt unkarilaiset
https://yle.fi/a/74-20039599

Kun Yle tekee juttuja, tehdään se mieluummin Unkarissa kuin Kotkassa, tai Haminassa. :(
Samanlaista akkutehtaan pohjaa tasataan Kotkassa. Äiti asuu tuon mäen päälle tasattavan alueen alarinteen puolella. :(
Kotkan akkutehdas.jpg
Teknologia ei ole vielä lähelläkään sitä tasoa, että sähköautoja voisi olla kaikilla polttomoottoriauton omistajilla. Siksi tällainen poliittinen pakottaminen liikenteen sähköistämiseen johtaa luonnon raiskaamiseen. Kotkassa on paljon teollisuusalueita, joiden toiminta on loppunut tai hiipumassa. Näille alueille se akkutehdas olisi saatu, kun olisi tehty rauhassa. Kiireellä kun kaavoitetaan uudelle akkutehtaalle paikkaa, tehdään se kaupungin suurimmalle yhtenäiselle metsäalueelle. Puut vaan nurin ja akkutehtaan paikkaa tasaamaan hiekkharjulle, pohjavesialueelle. :(

Tässä vielä juttu saman tehtaan jätevesistä. https://yle.fi/a/74-20040640

Laitoksen sisäinen kierto tai natriumsulfaatin kierrättäminen on vaikeaa myös Akkuteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Matti Hietasen mukaan.

Ai se on vaikeaa, no tottakai sitten voi laskea jätevedet suoraan luontoon. Näinhän tehtiin myös Talvivaarassa. :evil:

Tarkennuksena,

Maakuntaan on suunnitteilla (kiinalaisten kanssa) kaksi akkumateriaalitehdasta, joista Kotkan tehdas saisi materiaalinsa Haminasta.

Natriumsulfaattipäästöt tulisivat siis Haminan tehtaasta, jonka ympäristölupa on käsittelyssä.
https://yle.fi/a/74-20024085