Sivu 57/74
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 09 Tammi 2022, 20:56
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Ai niin, sinähän vaihdoit moottorin sinne takapyörään. Minä vielä muistelin sitä ketjuvetoista. Onkos tuo takapyörän napamoottori siis 500 W, kun tuo keskiteho siihen viittaisi, vai vieläkin isotehoisempi.
...
Tuohon varmaan löysit jo vastauksen, eli nimellisesti 750 wattinen kyseessä.
Huomiona tänään lumipöpperössä ajamisesta, että ei varmaan olisi pahasta valita tuleviin talvikulkineisiin läskipyörän rengaskokoa, siis 559-vannekoolla. Tai ylipäätään isompihalkaisijaista rengasta, leveyskin toki plussaa. Rengaskoolla 47-507 alkaa olla etenemiskyky paikoin koetuksella, kun lumiaura on pyyhkäissyt ajoradalta lumet pyörätielle... En vielä kiinni jäänyt, mutta lähellä oli jo paikoin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 09 Tammi 2022, 21:43
Kirjoittaja jori
Onko noita läskipyörän vanteita ja napoja monipyöräisiin suunniteltuna. Tarkoitan, että pinnat menisi kunnolla ristiin akselin suunnassa. Noissa kaksipyöräisiin tarkoitetuissa läskipyörän kiekoissa pinnanreiät ovat vanteessa kahdessa rivissä ja tästä syystä hyvin vähän vinossa akselin suuntaan. Tällaiset kiekot eivät kestä monipyöräisessä.
Toisaalta leveässä vanteessa olisi helppo luoda hyvinkin vinot pinnakulmat akselin suuntaan, jos pinnat olisivat akselin suuntaan ristissä. Tämä edellyttäisi kuitenkin, että nippelin reiät olisivat vastapuolelle vinot. Toisin sanoen vanteen pitäisi olla sisäpuolelta kuperan sijaan kovera.
Onko näitä. Mielestäni pitäisi olla.

- Monipyöräläskikiekko.png (14.21 KiB) Katsottu 2325 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 09 Tammi 2022, 22:23
Kirjoittaja tm
Tuollaisia "pinnat ristiin" kiekkoja tuskin löytyy... Itsellä on tällaiset etukiekot (haarukassa leveys 135 mm), joissa pinnat on jo kohtuu hyvin vinossa. Odottaneet sopivaa projektia: 2T3:een vähän kaavailin, mutta taitaa se kulkupeli jäädä tekemättä, nelipyöräiset kiinnostaa enempi...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Tammi 2022, 21:56
Kirjoittaja tm
1CV:n seesteiseen ja huolettomaan kuherruskauteen ilmaantui särö: etuketju hyppii pois päältä.
Lauantaina poikkesin Tohlopissa luistelemassa, ja paluumatkalla yhden risteyksen jäämöykyissä ketju lähti pois eturattaalta. No ajelin loppumatkan pelkällä sähköllä, ja laitoin ketjun paikoilleen vasta kotona.
Tänään ruokakauppareissulla ongelma toistui, kolme kertaa... Ketju ei siis pysy enää lainkaan ketjupyörän päällä. Korjaustoimenpiteitä siis tarvitaan.
Ongelman juurisyy on vino ketjulinja: alkuperäinen kampiakselikampi oli nykyistä leveämpi, ja ketjulinja oli tuolloin suora. No tuo ensimmäinen versio ei kestänyt käytössä vääntymättä, joten tein tukevamman hyödyntäen aihioina valmiita fillarinkampia. Tuolloin en lähtenyt modaamaan poljinakseleita leveämmiksi. Nyt varmaan tarvii... Saa samalla kengillekin lisää tilaa.

- kapeat_kammet.jpg (148.2 KiB) Katsottu 2207 kertaa
Korjausvaihtoehdot:
A) Pelkkä ketjuohjurin lisäys -> nopea "purkkapaikkaus", mutta ei poista juurisyytä.
B) Kampien siirto vasempaan laitaan -> suora ketjulinja, mutta polkimet epäsymmetristi kuskiin nähden.
C) Kampien levennys: poljinakselit poikki ja lisäpätkien hitsaus -> paras lopputulos, mutta työläin...
Oli ratkaisu mikä tahansa, niin kori tarvii irrottaa joka tapauksessa pois tieltä. 1CV joutuu siis hetkeksi telakalle.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Tammi 2022, 01:11
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Tammi 2022, 09:09
Kirjoittaja jori
Mikäs tuossa aiemmassa oli poljinlaakerin rakenne. Onko nyt tarkoitus pujottaa laakerit tuolta päästä ja tukea sitten paikoilleen kampikaulalla.
Huomasin, että sinulla on nastarenkaat. En tiennytkään, että nastarenkaita on 507-kokoisia. 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Tammi 2022, 15:04
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Mikäs tuossa aiemmassa oli poljinlaakerin rakenne. Onko nyt tarkoitus pujottaa laakerit tuolta päästä ja tukea sitten paikoilleen kampikaulalla.
Huomasin, että sinulla on nastarenkaat. En tiennytkään, että nastarenkaita on 507-kokoisia. 
Aiemmassa putkesta taivutetussa versiossa laakereiden ja putken väliin tulevat holkit oli pujotettu putkea pitkin paikoilleen ja kiristetty kiinni holkeissa olleilla pidätinruuveilla.
Nykyisessä kampi on purettavaa mallia, jolloin polkimet saa suoraan työnnettyä tuonne poljinakselille. Sivusuunnassa pysyvät paikoillaan poljinakselilla olevien putkenpätkien välissä.
Suomi Tyres valmistaa nastarenkaita myös 507-koossa. Nuo mun on tosin jäykkäkylkiset, eli kovin epämukavat, liikaa kumia sivupinnoissa...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Tammi 2022, 15:24
Kirjoittaja Nojanalle
https://www.bikester.fi/schwalbe-marath ... cgid=99221 Kyllä niitä on . Kannattaa "guuglettaa" , niin löytää lisää .

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:11
Kirjoittaja tm
Uutta PAS-anturia ja -kiekkoa mallailin paikoilleen, jotta näki tilantarpeen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:11
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:13
Kirjoittaja tm
Näyttäisi kaikkien väliprikkojen kanssa siltä, että n. 95 mm levennys kampiin olisi passeli. 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:14
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:18
Kirjoittaja tm
Kampisetti ennen levennystä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 23:56
Kirjoittaja tm
Rälläkkä on puhunut...
Jatkuu ensi numerossa.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 22 Tammi 2022, 12:03
Kirjoittaja Vilijami
Nyt oikein jätettiin hyytävän jännään paikkaan tämä tarina.
Miten poorit saadaan takaisin kohdilleen?