Re: Talvipyöräily
Juu, pelkkää huopaa Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Juu, pelkkää huopaa Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.
Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille
Eihän nahan liimaamisessa ole ongelmaa ja jos ei usko, voi sen vaikka ommella kiinni
Oma muistikuva meijän perheen huopatossuperinteestä on, ett niihin ois iskä liimannu kumilevystä pohjat - täällä modernissa kaakossa -60 luvulla
Mikä siinä muuten on, ett huopikas aiheuttaa huvittuneisuutta? Muistelen, ett kansakoulussakin sai kuulla jos töppösissä meni kouluun. Yhä tuntuu herättävän huomiota ja naurua - eipä siinä naurua mahtuu Sama ilmiö kun mainitaan huovutus
Villahuumori omalajinsa
Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.
Sama juttu minulla kinnerissä syyskylmillä: sandaalien kärjet pitää lämpöeristää, jotta tarkenee kinneröidä syyskylmillä. Muussa tapauksessa sandaaleissa alkaa varpaat jäätymään vaikka kinnerissä ei ole muuta ilmanvaihtoa kuin etuvalojen reunat. Ja sandaaleilla pakko ajaa, koska isommat kengät eivät mahdu vaikka on 140 mm:n kammet.
Tänään oli aika paha keli pk-seudulla, satoi vettä ja räntää, maassa jäätä, upottavaa sohjoa, syviä vesilammikoita. Tein pitkähkön lenkin, piti säästellä akkua ja ajella vajaa avustusteholla, silti viimeiset pari sataa metriä akku tyhjänä. Kengät ja housut kastui, takki oli onneksi vedenpitävä. No ei ollut nojapyörä, meni vähän off-topic.
Älä laita kumipohjia. Kuuntelin juuri asken videon, jossa kerrottiin, kuinka tärkeää on, että edes pienen hetken päivästä maapallon sähkökenttä tuottaa ihmisen korkeussuuntaan potentiaalieron, joka tekee jotain tärkeää. Kuulemma viisi minuuttia päivässä riittää. En ymmärtänyt mitä se tekee, mutta kuulosti tärkeältä. JOka tapauksessa olemme aikanaan olleet sähköisessä kontaktissa maahan jalkojemme kautta. Kumipohjat kengissä ovat uusi keksintö, eikä tuon videon perusteella välttämättä pelkästään hyvä.
jori kirjoitti: ↑13 Helmi 2022, 20:39Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.Varpaiden pakkassuojat.jpg
Joskus ennen vanhaan, kun käytettiin varvaskoukkuja, niihin myytiin samantapaisia tehdasvalmistettuja eristeitä.
Meillä on ainakin täällä Nummelassa tiet jäädytetty tosi hyvin ja huolellisesti. Hiekoitettu ei ole, joten potkukelkalla pääsisi oikein hyvin. Joissakin kohdissa on kivoja 15 cm syviä vesilätäköitä, joissa talvipyörällä varmasti kaatuisi. En ole edes koettanut... Muualla taas on jäisiä luiskia, kun sohjo on jäätynyt muotoonsa - niissäkin menee nurin vaikka on nastarenkaat. Mielenkiintoista tämä talvipyöräily, pahimmat paikat joutuu taluttamaan. Talveksi pitäisi olla jokin nelipyöräinen...
Pari kuvaa Hannankadulta:
Ja toiseen suuntaan on niitä 15 cm syviä lätäköitä:
Millaisia kokemuksia on sähköpyörän akunkestosta talvella? Kovalla pakkasella akusta saa vain puolet energiasta irti? Entä kuinka paljon enemmän energiaa kuluu kilometriä kohden? Jos nyt ei ihan hangessa joudu ajamaan...
Jos akkua säilyttää yön pakkasessa, niin energian saanti pienenee huomattavasti, mutta mikäli akkua säilyttää lämpimässä ja vie ulos vain kun pyöräily alkaa sekä tekee telttapatjasta akulle viimasuojan, niin energian saanti on aika lähellä kesäkeliä.
Energiaa kuluu pikkupakkasella kovalla polanteella lähes samalla lailla kuin kesällä asfaltilla pilvisellä tihkusateella, mutta lauhalla sohjossa tai 10cm hangessa alkaa kulua todella paljon.
Olosuhteet siis vaikuttavat merkittävästi, hyvissä talvioloissa 90% kesärangesta ja huonoissa 10%.
Ei huvittaisi taas talvella vaihtaa pystypyörään. Mitä mieltä olette tikkurunkoisesta talvipyöräksi?
Crank-forward-malli sopisi talveen, mutta ne näyttävät epämukavilta ajaa (ei ole kokemusta), vaikeilta tuottaa kovaa polkutehoa ja aerodynamiikka on varmaan niin huono kuin missään polkupyörässä voi olla. Kolmas vaihtoehto olisi suht pystyssä ajettava MBB, jonka en usko silti nousevan liukkaita ylämäkiä ja polkiessa on helpompi saada pito loppumaan ohjaavalta renkaalta.
Tikkurunkoinen toimii talvella ihan hyvin. Kannattaa vaan suunnitella se kohtuu leveiden renkaiden ympärille.