Imatran kosken silloilla ajelin kevaria, tien toiselta puolen joku suikkas vinosti yli ja tuli eteeni - ilmeisesti ei katsonu, eikä huomannu minua. Kun sitten olin ohittamassa, jalat alko näkymään - henkilöltä pääsi: "ui" hyvin vienosti ja hiljaa
Parhaat Kommentit
Re: Parhaat Kommentit
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
PW kirjoitti:Imatran kosken silloilla ajelin kevaria, tien toiselta puolen joku suikkas vinosti yli ja tuli eteeni - ilmeisesti ei katsonu, eikä huomannu minua. Kun sitten olin ohittamassa, jalat alko näkymään - henkilöltä pääsi: "ui" hyvin vienosti ja hiljaa
Kännykkääkö tuijotteli kävellessään. Näitä alkaa olla liikaa pyöräteillä. Asian tekee hankalaksi se, että jalankulkijalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä kulkiessaan kv-väylää: Saa kävellä vasemmassa laidassa, oikeassa myös ja saa vaihtaa puolta, eli kävellä miten vain ja aina pyöräilijä on väistämisvelvollinen. On taas luotu sääntöjärjestelmä, jossa muut luovat olosuhteet jalankulkijalle, jolla ei ole mitään omaa vastuuta -ja sen huomaa. Tästä kirjoitin uuteen Pikajalkaan pääkirjoituksen. Jos joku kokee kiinnostusta Pikajalan, polkupyörien historiaa valottavan neljä kertaa vuodessa ilmestyvän lehden lukemiseen, pääsee Vanhat Velot yhdistyksen jäseneksi ja saa lehden parin kympin vuosimaksulla lähettämällä minulle YV:ssä nimensä ja osoitetietonsa. Pyydän anteeksi mainontaa. Tämä ei kuitenkaan ole kaupallinen mainos, vaan yhteiskunnallista toimintaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Imatran kosken silloilla ajelin kevaria, tien toiselta puolen joku suikkas vinosti yli ja tuli eteeni - ilmeisesti ei katsonu, eikä huomannu minua. Kun sitten olin ohittamassa, jalat alko näkymään - henkilöltä pääsi: "ui" hyvin vienosti ja hiljaa
Kännykkääkö tuijotteli kävellessään. Näitä alkaa olla liikaa pyöräteillä. Asian tekee hankalaksi se, että jalankulkijalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä kulkiessaan kv-väylää: Saa kävellä vasemmassa laidassa, oikeassa myös ja saa vaihtaa puolta, eli kävellä miten vain ja aina pyöräilijä on väistämisvelvollinen. On taas luotu sääntöjärjestelmä, jossa muut luovat olosuhteet jalankulkijalle, jolla ei ole mitään omaa vastuuta -ja sen huomaa.
Tästä kirjoitin uuteen Pikajalkaan pääkirjoituksen. Jos joku kokee kiinnostusta Pikajalan, polkupyörien historiaa valottavan neljä kertaa vuodessa ilmestyvän lehden lukemiseen, pääsee Vanhat Velot yhdistyksen jäseneksi ja saa lehden parin kympin vuosimaksulla lähettämällä minulle YV:ssä nimensä ja osoitetietonsa. Pyydän anteeksi mainontaa. Tämä ei kuitenkaan ole kaupallinen mainos, vaan yhteiskunnallista toimintaa.
Tää "suikkaaja" oli kuitenkin pyöräilijä. En tiedä mihin narikkaan oli jättäny aivonsa.
Petri
Kolmipyörällä tunneliin - vastaan tuli pyörätuolissa työnnettynä pari kehitysvammasta, kyllä oli aidon ilonen ilme ja hihkuminen - tunneli kaiku ja raiku
Petri
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Imatran kosken silloilla ajelin kevaria, tien toiselta puolen joku suikkas vinosti yli ja tuli eteeni - ilmeisesti ei katsonu, eikä huomannu minua. Kun sitten olin ohittamassa, jalat alko näkymään - henkilöltä pääsi: "ui" hyvin vienosti ja hiljaa
Kännykkääkö tuijotteli kävellessään. Näitä alkaa olla liikaa pyöräteillä. Asian tekee hankalaksi se, että jalankulkijalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä kulkiessaan kv-väylää: Saa kävellä vasemmassa laidassa, oikeassa myös ja saa vaihtaa puolta, eli kävellä miten vain ja aina pyöräilijä on väistämisvelvollinen. On taas luotu sääntöjärjestelmä, jossa muut luovat olosuhteet jalankulkijalle, jolla ei ole mitään omaa vastuuta -ja sen huomaa.
Tästä kirjoitin uuteen Pikajalkaan pääkirjoituksen. Jos joku kokee kiinnostusta Pikajalan, polkupyörien historiaa valottavan neljä kertaa vuodessa ilmestyvän lehden lukemiseen, pääsee Vanhat Velot yhdistyksen jäseneksi ja saa lehden parin kympin vuosimaksulla lähettämällä minulle YV:ssä nimensä ja osoitetietonsa. Pyydän anteeksi mainontaa. Tämä ei kuitenkaan ole kaupallinen mainos, vaan yhteiskunnallista toimintaa.
Tää "suikkaaja" oli kuitenkin pyöräilijä. En tiedä mihin narikkaan oli jättäny aivonsa.
Kesällä mua tuli vastaan teini poika pyörällä ilman käsiä ajaen tien väärää laitaa (hänestä katsoen vasenta) ja samalla puhelinta räpläten. Tietenkin oli myös samaan aikaan kuulokkeet korvissa ja tietysti poppi soi täysiä. Ajoin nojakilla vastaan samalla puolen tietä (minusta katsoen siis oikeaa laittaa) ja kilkuttelin kelloa minkä kerkesin. Eikä se teini varmaan huomannut mua ennen kuin pyyhkäsin reilua kolmeakymppiä ohi ihan vierestä. Itse koitin kiertää mahdollisimman kaukaa, mutta tämän teinin ajolinja suuntautui kokoajan kohti keskititeä. Toivottavasti säikähti ja otti opikseen.
Todellisuudessa hän varmaan kirosi sitä paikallista kylähullua joka suhaa sillä kummallisella matalalla pyörällä kauheaa vauhtia eikä väistä muita. Siis jos edes huomasi mua.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- Premnas
Nuo on just niitä pahimpia, niitä jotka eivät yhtään seuraa mitä ympärillään tapahtuu. Pahimpia vielä ne jotka ovat luoneet itselleen täysin mahdottomat olosuhteet itselleen edes yrittää huomata (poppi soi täysillä molemmissa korvissa ja silmät on puhelimen näyttöön naulittuna) .
Tänään pysähdyin valoihin pystärin taakse ja pyöräilijä huomasi minut ja alkoi sitten jutella. Kysyi mukavuudesta ja siinä jatkettiin jutustelua risteyksen jälkeenkin kun samaan suuntaan oltiin menossa. Tuli juteltua millasia matkoja ollaan poljettu ja muuta. Mukava pyöräilijä .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Lidlin pihasta lähtiessä nainen kysyi: Eikö tuo ole vaarallista? En jaksanu provosoitua vaan esitin tyhmää js kysyin: Miten niin? Jäi höpöttämään jotain mataluudesta.
Ajellessa vaan mietin, ei kaadu , kyydist ei tipu - joo jos ei oo järki mukana ja silmät päässä, ni varmast päätyy auton alle ja ensimmäiseks autonalle kuolleeks nojapyöräilijäks tilastoissa.
Petri
- Premnas
Joo mä kuulen tuota kanssa aina välillä. Ratkaisuksi aika moni esittää viiriä, johon mä esitän ratkaisuksi oman varovaisuuden . Ajan lopulta aika vähän sellasissa paikoissa joissa viiristä olisi yhtään mitään hyötyä, ja sitä paitsi se tulee kuitenkin jäljessä. Ja sitä paitsi viiri on pieni. Huomasin sen hyvin ite ajellessa kun matala käsinveivattava nojakki tuli vastaan. Huomio ei todellakaan kiinnittynyt ensimmäisenä viiriin vaan siihen mikä siellä maassa menee. En tiedä mikä siinä viirissä on niin maagista muiden ihmisten silmissä. Ei se kuitenkaan poista sitä seikkaa että näkemäesteiden takaa ei voi tulla miten vaan ja silmät pitäs olla selässäkin.
Tänään kyllä pisti hymyilyttämään kun ohitin erään perheen hiljaisella ajoradalla ja kun olin päässyt pyöräilevän lapsen ohi, takaa kuului lähes tauotonta "vauu..vauu!" .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- Wacky
Premnas kirjoitti:Joo mä kuulen tuota kanssa aina välillä. Ratkaisuksi aika moni esittää viiriä, johon mä esitän ratkaisuksi oman varovaisuuden
. Ajan lopulta aika vähän sellasissa paikoissa joissa viiristä olisi yhtään mitään hyötyä, ja sitä paitsi se tulee kuitenkin jäljessä. Ja sitä paitsi viiri on pieni. Huomasin sen hyvin ite ajellessa kun matala käsinveivattava nojakki tuli vastaan. Huomio ei todellakaan kiinnittynyt ensimmäisenä viiriin vaan siihen mikä siellä maassa menee. En tiedä mikä siinä viirissä on niin maagista muiden ihmisten silmissä. Ei se kuitenkaan poista sitä seikkaa että näkemäesteiden takaa ei voi tulla miten vaan ja silmät pitäs olla selässäkin.
Tänään kyllä pisti hymyilyttämään kun ohitin erään perheen hiljaisella ajoradalla ja kun olin päässyt pyöräilevän lapsen ohi, takaa kuului lähes tauotonta "vauu..vauu!"
.
En muista että mulla olis kukaan ehdottanut viiriä, mutta mä ajelenkin korkealla nojapyörällä.. jotain etua siitä siis.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Premnas
En nyt muista että onko se niin korkea että näkyy auton takaa?
- jviirret
Premnas kirjoitti:En nyt muista että onko se niin korkea että näkyy auton takaa?
Eihän kaikki autotkaan näy auton takaa
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
Viiri auttaa , jos auttaa kaupunkialueella. Jyväskylässä on noita pirskatin puskia kevyenliikenteen risteyksissä . Esim. Sakari istuu niin alhaalla , että viiri näkyy vain puskien takaa. Monesti se on ainoo havainto kulkiasta. Tuolla valtaväylillä siittä viiristä ei ole paljon apua. Ennenkin kunnollinen LED valo taakse auttaa, sen havaitsee pitkienkin matkojen päästä .
Valitettavasti jotkut pukeutuu niin että he "hukkuvat" liikenteeseen , eivät erotu asfaltista juuri lainkaan. Varsinkin sateella se on tosi suuri riski .
jviirret kirjoitti:Eihän kaikki autotkaan näy auton takaa
Henkilöautoissa pitäisi olla sellainen lipputanko, että näkyis bussin takaa
Mulle on aika moni viiriä ehdottanut. Kaipa siinä on kyse vaan siitä, että on toisten mielestä niin erilainen ja jotenkin avuton, että pitäisi olla se viiri merkkinä. Eikä ne ole oikeasti minusta huolissaan, vaan itsestään. Minä usein vastaan kysyjälle, että hän ei taida nähdä alle 10 v lapsiakaan liikenteessä, kun ne kulkee pää suurin piirtein samalla korkeudella. Seuraava repliikki alkaa tyypillisesti sitten: mutta, mutta, ...
MetaPhrastic 2012
MikaL kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eihän kaikki autotkaan näy auton takaa
Henkilöautoissa pitäisi olla sellainen lipputanko, että näkyis bussin takaa
Mulla on sellainen tuntuma että suuri osa autoilijoista ei ole oikeasti edes kiinnostuneita mitä edellä ajavan edessä on katsoisivat muuten myös sinnekin. Havainnointi rajoittuu vain välittömästi oman auton keulan eteen pienelle alalle. Tämä yhdisettynä lyhyisiin turvaväleihin takaa liukkaalla kelillä esiintyvät ketjukolarit.
Premnas kirjoitti:Tänään kyllä pisti hymyilyttämään kun ohitin erään perheen hiljaisella ajoradalla ja kun olin päässyt pyöräilevän lapsen ohi, takaa kuului lähes tauotonta "vauu..vauu!"
.
Mä kävin tänään vaan kaupungilla asioilla. Piristyin niinkin pienestä kuin noin kolmevuotiaan tytön iloisen riehakkaasta naurusta, kun se näki mut.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015