Sivu 58/84
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Loka 2015, 00:54
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:Pitäisikö tämä antkall:n juttu irroittaa omaksi ketjukseen tästä premnasin päiväkirjasta? Vai onko tarkoitus että kaikki joiden mielestä nojapyörä kannatti keskustelevat tässä samassa ketjussa 
Jukka
Pitäisi. Kenellä siihen on natsoja tarpeeksi? Huhuu?
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Loka 2015, 07:59
Kirjoittaja irakas
ajarmala kirjoitti:jviirret kirjoitti:Pitäisikö tämä antkall:n juttu irroittaa omaksi ketjukseen tästä premnasin päiväkirjasta? Vai onko tarkoitus että kaikki joiden mielestä nojapyörä kannatti keskustelevat tässä samassa ketjussa 
Jukka
Pitäisi. Kenellä siihen on natsoja tarpeeksi? Huhuu?
No sitähän minä vähän niinkuin yritin, kun aloitin uuden ketjun "Yleistä nojapyöräilystä"-osioon otsikolla "Uusi nojakisti Jyväskylään!"
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=4456
Vaan eipä ole tärpännyt ainakaan vielä.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Loka 2015, 20:14
Kirjoittaja Premnas
Oho, no juu ehkä kannattaisi irroittaa keskustelu omakseen niin ei mene kaikkien jutut sitten ristiin. Mutta hienoa että antkall olet löytänyt nojapyöräilyn ilon, tervetuloa joukkoon!
Oli taas muutama laiska päivä, mutta tänään sain koottua jarrut loppuun saakka. Vaihdoin myös takavaihdevaijerin kuorineen ja etukiekkoihin vannenauhat + uudet renkaat. Seuraavaksi pitäisi noita lokareita säädellä uudelleen kun renkaiden korkeus muuttuu aika oleellisesti.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Loka 2015, 20:43
Kirjoittaja Premnas
Nyt olen ehtinyt viimeinkin tehdä viimeisetkin säädöt scorpioniin ja rupesin sitten tuota iskaria katsomaan uudelleen. Otin paineet pois ja painoin tarakasta niin pohjaan kun sain. Velotechnik sanoi että tämän iskari sopii tähän pyörään, mutta kun painoin sen pohjaan niin iskarin yläosa koskettaa runkoa edessä olevien kiinnikekohtien yläpuolella. Siis edessä on nyt paksumpi osa iskaria ja nollapaineilla sen osan saa koskettamaan runkoa. Miten joku voi väittää että tää iskari sopii tähän jos se ei sovikaan
. Jos iskarin kääntää toisin päin, se koskettaa vielä varmemmin runkoa.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:37
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:Nyt olen ehtinyt viimeinkin tehdä viimeisetkin säädöt scorpioniin ja rupesin sitten tuota iskaria katsomaan uudelleen. Otin paineet pois ja painoin tarakasta niin pohjaan kun sain. Velotechnik sanoi että tämän iskari sopii tähän pyörään, mutta kun painoin sen pohjaan niin iskarin yläosa koskettaa runkoa edessä olevien kiinnikekohtien yläpuolella. Siis edessä on nyt paksumpi osa iskaria ja nollapaineilla sen osan saa koskettamaan runkoa. Miten joku voi väittää että tää iskari sopii tähän jos se ei sovikaan
. Jos iskarin kääntää toisin päin, se koskettaa vielä varmemmin runkoa.
Onko venttiili alas päin?
Kuva ois kyllä kiva, niin saisi oikean kuvan, mistä ahistaa. , Tuo aiempi kuva taisi olla kuvamanipulaatio, kun iskari ei ollut omalla paikallaan haarojen välissä.
Tämä siis.

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:54
Kirjoittaja Premnas
Joo, edellisessä kuvassa ei ollut kunnolla kiinni. Tässä nyt kiinnitettynä & käännettynä toiseen suuntaan:
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Loka 2015, 22:25
Kirjoittaja jori
Onpa hilkulla. Vielä kun tyhjäät paineet ja painat niin alas, että näkyy, paljonko hälppii runkoon kiinni. Pieni kosketus ei haitanne, sillä nivelissä on kumiholkit, mutta isompi kontakti on haitaksi, sillä se taivuttaa sylinteriä.
Onko tuo kaasuiskarin antama perän korkeus muuten hyvä, vai olisiko siinä sädettävää. Jos on, voisi uuden reiän porata niin, ettei iskari ota runkoon. 
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Loka 2015, 22:53
Kirjoittaja Premnas
Kyllä se taitaa tuosta iskarin "korokkeen" kohdalta osua n. puolen sentin levyiseltä alueelta, eikä tarakkaa saa painettua lokariin saakka koska iskari ottaa sitä ennen kiinni. Kokeiltiin miehen kanssa niin että laittoi paperisuikaleen väliin ja painoin tarakkaa. Kyllä siihen paperiin jälki jäi. Miten nivelien kumiholkit auttavat siinä tilanteessa että iskarin yläreuna osuu runkoon? Mahdetaanko me puhua samasta kohdasta, aloin epäillä.
Tuosta toisesta en nyt oikein ymmärtänyt? Siis porata mihin?
Lisäys: eipä kun oikeastaan iskarin kylkihän tuossa osuu runkoon. Tai pitäisikö sanoa iskarin yläpään kylki joka osoittaa nojakin penkin alla olevaa putkea kohti
?
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 00:31
Kirjoittaja jooseha
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 00:37
Kirjoittaja vph
Omasta mielestäni tuo iskari ei millään voi mahtua noin päin kunnolla paikallaan siten, että se toimisi täydellä joustomatkallaan, jos rakenne on samanlainen kuin omassa FX mallissani. Se iskarin paksumman pään rakenne on liian paksu ja lyhyt mahtuakseen tuonne rungon tukien väliin riittävällä liikevaralla.
Oletko pyytänyt valmistajalta valokuvaa, jossa tuo kaasuiskari on asennettu siten kuin se heidän mielestään tulee asentaa? Sanallisissa selityksissä on aina tulkinnanvaraa, varsinkin kun kumpikin osapuoli puhuu (siis kirjoittaa) ei-äidinkieltään.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 07:29
Kirjoittaja NikoK
Voisikohan olla että iskarissa on tapahtunut muutoksia vuosimallien välillä ? Jos sinulla on siis uusinta mallia ja HPV puhuukin vuosimallista X ?
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:10
Kirjoittaja jori
Noudatan itse suunnittelussa vanhaa Kotkalaisen taksikuskin sääntöä, joka sanoo: "Jos silakan nahka mahtuu väliin, ei ole kolari". Turha siis luovuttaa, jos kyse on millin osista, jotka voidaan hoitaa viilailemalla oikeista paikoista. Itse viilaisin rungon reikää hiukan soikeaksi, kun vain tietäisi tarkasti miltä puolelta ja kuinka paljon. Kunnon kuva törmäystilanteesta tarvitaan, jotta selviää, kuin ka paljon ja onko paikka luotisuoraan alas, vaiko enempi kohtisuoraan runkoputkesta alaviiston vaiko jotain tältä väliltä. 
Premnas kirjoitti:
Lisäys: eipä kun oikeastaan iskarin kylkihän tuossa osuu runkoon. Tai pitäisikö sanoa iskarin yläpään kylki joka osoittaa nojakin penkin alla olevaa putkea kohti
?
Tämä viittaa siihen, että runkoon osuu iskarin kylki, mutta mitä tarkoittaa tässä "yläpää". Hiton hankalaa, kun on tarkka paikka ja kuvat eri asennosta kuin ahtaus. Tuo on juuri se tieto, millä viilaussuunta määräytyy.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 16:47
Kirjoittaja Premnas
Sain sähköpostia tänään ja liitteenä pari kuvaa joissa heillä iskari asennettu tismalleen samalla tavalla kuin minulla. NikoK, jos vuosimallissa on tapahtunut muutoksia, olisi Velotechnikin ollut syytä ottaa selvää ettei myymänsä iskari sovikaan kaikkiin scorpioneihin. Ostin siis tämän iskarin heiltä suoraan koska myyvät sitä myös perus-scorpioniin.
Laitoin jo sähköpostia heille takaisinpäin parempien kuvien kera. Tässä ne myös teille, jos noista ei keksi mikä on ongelmana niin en enää keksi parempaa keinoa selittää
.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 18:53
Kirjoittaja jori
No niin, nyt näkyy hyvin, mistä on kyse. Vielä kun selviäisi, miten paljon iskarin mäntä vielä tuosta tilanteesta menee sisään, niin voitaisiin laskea, miten paljon pitää viilata ja mistä.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Loka 2015, 19:06
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Vielä kun selviäisi, miten paljon iskarin mäntä vielä tuosta tilanteesta menee sisään, niin voitaisiin laskea, miten paljon pitää viilata ja mistä.
Iskarissa näkyy prosentit. Kuvasta mitaten O-rengas on 66% kohdalla.