Aikamoinen cliffhanger tosiaan.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kohdistusta helpottamaan vedin piirtopuikolla viivan akseliin ennen katkaisua. Jatkopätkän kylkeen vastaavasti viiva, sorvissa kiinni ollen sai suoraan. No noita viivoja ei tosin sitten tullut hyödynnettyä, kun hitsausta varten kokosin kampisetin muutaman apupalikan varaan, jolloin linjaus hoitui itsestään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
No niin, nyt mahtuu ajamaan huopatossuillakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Paluu liki alkuperäiseen ketjulinjaan. Ajokokemuksia tulee heti kun saan 1CV:n takaisin ajoon.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Aloin pähkiä, miten Cycle Analyst V3.1:n saisi kytkettyä kiinni 1CV:n nykyisiin sähköihin. Hommasin setin mukana "shunt-moduulin" eli virranmittausvastuksen kytkettäväksi akulta tuleviin piuhoihin.
1CV:n nykyisen kaasukahvan liitin on erilainen kuin CA:ssa. Eli vaihtoehtoina joko hommata samanlaisella liittimellä varustettu kaasukahva/peukkukaasu, tai sitten napsaista piuhat poikki ja tinailla piuhat kiinni. Näissä lienee yleinen käytäntö, että plussa on punainen piuha ja musta miinus/maa?
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jaha, tämä taisikin selvitä helposti: kaivoin esille 1CV:n edellisen sähkösarjan, jonka peukkukaasussa olikin samanlainen liitin kuin CA:ssa .
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Teppo, hyvä jos löytyi sopiva liitin ja se vielä toimi yhteen.
Kokemuksesta on tullut havaittua että valitettavasti johtojen värien vastaavuuteen ei juurikaan voi luottaa.
Suosittelen käyttämään yleismittaria kun saa ensin selville miten kulloinkin tarvittava komponentti tekee tehtävänsä.
Vaikka virrat ovat noissa ”ohjainlatteissa” pieniä niin väärällä kytkennällä voi huonolla tuurilla hajoittaa jotain.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
No nyt oli hyvä tuuri, kun asennussauhut jäi sähkövehkeiden sisään . Kytkennät siis onnistui. Selailin valikoista perussäädöt kohdilleen, että pääsee huomenillalla kokeilemaan. PAS-anturikin tuntui toimivan.
On tuolla CA:n valikoissa kyllä hengästyttävän paljon kaikkia parametrejä, joista ei aiheeseen perehtymättömällä ole mitään käsitystä... Paras kun vaan ohitti suurimman osan, ja sääti vain tutut kohdilleen.
Toimiva PAS-anturi on 1CV:ssä uusi tuttavuus, joten sen säätöjä tulee varmaan testailtua enemmänkin.
Joku teline tuolle mittarille pitää vielä kyhätä, mutta ensitestiajon se saa matkustaa ihan lattialla.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ae että, kyllä taas kelpaa ! Poikkesin testilenkillä Ylöjärvellä ja täytyy kyllä sanoa, että kampimodauksen myötä korjaantuneen ketjulinjan ansiosta polkemisfiilis nousi selvästi. Enää ei tuntunut samanlaista tärinää polkimissa, ja kammet pyörivät paljon aiempaa herkemmin. Polkimien välin kasvaminen (sivusuunnassa) noin 50 mm on sekin muutos parempaan, joskaan edellinenkään ei mikään huono ollut.
Cycle Analyst -mittarin/"säätimen" (jatkossa CA) kanssa hankkimani polkemisen tunnistava PAS-anturi toi mukanaan uudenlaisen ajokokemuksen 1CV:llä: enää ei oikean käden rannetta tarvinnut jännittää kaasukahvan kanssa, ja muutenkin "mopokaasuttelun" sijaan sai keskittyä oleelliseen eli polkemiseen. Käsikaasua tuli käytettyä vain isommissa ylämäissä, tai jos halusi muuten ylläpitää kovempaa vauhtia lumipöpperökelissä. Kaasukahvan vaihtuminen peukkukaasuun oli myöskin plussaa, mukavampi käyttää ainakin 1CV:n tapauksessa.
Olin säätänyt CA:ssa PAS-maksimitehon 500 wattiin, mikä kannusti kuskia polkemaan aiempaa enemmän, ainakin näin lumikelillä. Peukkukaasulla sai sitten sopivasti aina täyden tehon (nimellisesti 750 W) käyttöön niin halutessaan. Jyrkemmissä ylämäissä tehoeron huomasi selvästi. Kiireettömään etenemiseen (paluumatkalla ei ollut enää kiire ) tuo 500 sähköwattiakin riitti melkein kaikkialla tämän päivän reitillä ja kelissä, kunhan aktiivisesti avusti omalla polkemisellaan etenemistä.
CA:n lukemat illan ajelusta: 28,6 km, 19,9 km/h, 623 Wh, 21,8 Wh/km.
Lukemat eivät täysin vertailukelpoisia viime Ylöjärven reissun kanssa, reitti ja keli eri...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kehitys kehittyy. Todella hyvältä kuulostaa.
Voisit ehkä kokeilla tuossa sitä rengasharjalokaria. Tuohon sen saisi kätevästi kiinni tuonne lokarin taka-alareunaan. Ehkä se estäisi lumen pakkautumisen lokarin ja renkaan väliin –tai sitten ei.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hyvältä kuulostaa nuo modaukset. CA:lle on oma keskustelunsa Foorumilla, olet varmaan huomannut.
Mulla on ollut kyllä melkoista hiljaiseloa, mutta kunhan saadaan mökin rakennusluvat eteenpäin, niin alkaa Arcus II:n uudelleen kasaus.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)