Käytin autoni (Mitsubishi Lancer) katsastuksessa 9.10.2023. Sain hylkääväksi viaksi ulomman oikeanpuolen raidetangon pään välyksen ja kk korjausaikaa. Eipä siinä mitään. Vaihtaessani ihmettelin, että ei tämä kovin väljältä tunnu. Osa on edelleen tallessa. Vaihdoin sen kuitenkin, jotta saisin autoon leiman.
Käytin tänään (31.10.2023) jälkitarkastuksessa. Sain kaksi uutta vikaa listalle. Oikeanpuoleinen sisempi raidetangon pää ja lisäksi alatukivarren alapallon välys. Korjausaika pysyi samana.
Mihin lakeihin tämä toiminta oikein perustuu?
Laki sanoo näin:
Jälkitarkastuksen sisältö
1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa tai edellisessä jälkitarkastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia.
2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde.
Yritys sai kyllä reklamaatiosähköpostin vielä tänään. Uteliaan kyselyn lähetin Traficomille.