Sivu 59/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 31 Loka 2023, 21:46
Kirjoittaja janx

Käytin autoni (Mitsubishi Lancer) katsastuksessa 9.10.2023. Sain hylkääväksi viaksi ulomman oikeanpuolen raidetangon pään välyksen ja kk korjausaikaa. Eipä siinä mitään. Vaihtaessani ihmettelin, että ei tämä kovin väljältä tunnu. Osa on edelleen tallessa. Vaihdoin sen kuitenkin, jotta saisin autoon leiman.

Käytin tänään (31.10.2023) jälkitarkastuksessa. Sain kaksi uutta vikaa listalle. Oikeanpuoleinen sisempi raidetangon pää ja lisäksi alatukivarren alapallon välys. Korjausaika pysyi samana.

Mihin lakeihin tämä toiminta oikein perustuu?

Laki sanoo näin:

Jälkitarkastuksen sisältö
1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa tai edellisessä jälkitarkastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia.

2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde.

Yritys sai kyllä reklamaatiosähköpostin vielä tänään. Uteliaan kyselyn lähetin Traficomille.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Marras 2023, 09:02
Kirjoittaja Vilijami

Tästähän on väännetty katsurin kans niin kauan ku muistan. Saako jälkitarkastuksessa löytyä uusia vikoja?
Tekun katsastuskurssilla kysyin asiasta opettajalta. Yksiselitteinen ohjeistus puuttuu, mutta opettaja kertoi kansantajuisen esimerkin. Auto pomppaa alapallonivelestä ja tulee sitten jälkitarkastukseen uudella alapallonivelellä, mutta pakoputki on poistettu kokonaan. Pitäisikö jonkun mielestä katsurin päästää tämä auto läpi?

Lisäys: Voitaisiinhan sitä mennä vaikeimman kauttakin: Katsuri ei saa pomppauttaa autoa jälkitarkastuksessa uusien esiintyneiden vikojen vuoksi. Auto pääsee läpi, mutta katsuri ilmoittaa poliisille uusista vioista. Tämän jälkeen poliisi ajelee auton kiinni, antaa sakot ja määrää auton uudelleen katsastukseen. Oisko tämä parempi?
Autonhan on oltava lain mukaan katsatuskunnossa aina kun sitä käytetään liikenteessä, eikä vain katsastuspäivänä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Marras 2023, 09:49
Kirjoittaja Vilijami

Nuo uusien vikojen löytyminen jälkitarkastuksessa oli ihan arkipäivää, silloin kun katsureilla oli vielä suikat päässä.

Kun valtion monopoli purettiin, niin nuo tapaukset muuttuivat huomattavasti harvinaisemmiksi.

Nimimerkillä: Taunusta jälkitarkastuttanut 7 kertaa yhden päivän aikana :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Marras 2023, 12:25
Kirjoittaja janx

Enemmän minua on viime vuosina häirinnyt, että katsurit eivät vikoja autosta löydä. Kolisee, mutta ei vikaa, vaikka oikein sanomalla sanoo, että etsi nyt. Tässä tapauksessa suurin ongelma on, että ulompi raidetangon pää ei oikeasti ollut väljä, vaan sisempi. Vaihdoin sen turhaan.

Kuka maksaa vaihtotyön, osat ja nelipyöräsuuntauksen?

Alapallon "tässähän on reilu välys" vika tuskin tuli myöskään 2 viikon aikana 1400 km maantieajossa. Eli katsuri paikkasi jälkitarkastuksessa omia virheitään. Siitä minä en heille maksa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Marras 2023, 13:04
Kirjoittaja Vilijami

Sama kokemus, että vikoja ei löydy. Edellisen autoni keulassa kolisi ja sanoin katsurille kolmessa katsastuksessa siitä. Lopulta etsin kolinan itse ja takempi alapallo oli syypää. Joo’o 2008 C-mersussa on kaksi alapalloa etupäässä per puoli. Virtuaalinivelöinti.

Pallonivelien välyksiä on usein vaikea löytää, varsinkin näistä multilinkkuratkaisuista. Pitää ottaa jouset ja iskarit pois, sekä tukivarret puslien päistä, ennen täyttä varmuutta. Myös ilman lämpötila ja auton ajokilometrit/-tunnit katsastuspäivänä juuri ennen katsastusta vaikuttaa tilanteeseen. Nivelen välys on arvostelulaji, eikä selvä kyllä/ei kysymys.
2 viikkoa ja 1400km saatta hyvinkin olla ratkaiseva. Esimerkiksi joissain 70-80 luvun japanian autoissa välystä ei tuntunut, ennen kuin nivel pomppasi pois kupista ja joissain neovostovalmisteissa oli jousikuormitettu nivel, eli jos nivel liikkui päittäin putkipihdeillä puristaen nivel oli kunnossa, jos taas liikettä ei ollut oli nivel hetken päästä vaihtokunnossa.

Ymmärrän hyvin katsurien vaikeutta löytää välyksiä joka kerta.
Ymmärrän hyvin myös janxin harmitusta.

Tällaista se on kun ihmisten kanssa toimitaan. Aina ei mene putkeen. Ei läheskään joka kerta.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Marras 2023, 21:34
Kirjoittaja janx

No. Ostin Motonetistä alapallon ja aksiaalinivelen. Katsotaan mitä tulee tehtyä viikonloppuna. Jospa saisi laserissa työkalun, aksiaalinivelen irrotukseen. Palloa varten on pärssi ja 26mm pitkä hylsy. :)


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Marras 2023, 22:29
Kirjoittaja janx

Traficom vastasi käytännössä, että joo voidaan tarkistaa auto, mutta älä korjaa sitä ennen sitä. Ok. Korjaan...

Katsastuskonttori lähinnä, että "Korjaa romusi urpo, äläkä valita.". No ystävällisemmin, mutta näin.

Korjataan sitten.

32mm_sisemmän_raidetangon_pään_avain.jpeg

Re: Autoilu

Lähetetty: 04 Marras 2023, 22:25
Kirjoittaja janx

Ei oo autofoorumi, mutta kysyn silti. Suurin osa nojailuun liittyvistä kilometreistä tällä kyllä on ajettu ja tullaan ajamaan, jos saadaan vielä kuntoon. Apurungon sisältä löytyi rälläkällä tämmönen veijari, kun yritin saada alatukivartta irti. Miten "mutterin" saa auki? Se vaan pyörii tossa häkissään.

WhatsApp Image 2023-11-04 at 21.55.50.jpeg

Re: Autoilu

Lähetetty: 04 Marras 2023, 23:07
Kirjoittaja Vilijami

Hitsaamalla se kiinni.

Mitsu-Mazda osastolla olen törmännyt kaikkein eniten tuohon kertakäyttömeininkiin. Alustan osia ei saa irti. Just tuommonen vastakappale pyörii tai pultti katkeaa syvään/paksuun kohtaan on tehnyt jotenkin vastenmielisen näistä.

Miksi Mersu maksaa enemmän kuin muut? Esimerkiksi siinä on kaikki alustan pultit keltapassivoituja, mitkä eivät katkea puslan sisälle ja irtoavat tarvittaessa. En ihan vahingossa ole päätynyt Mersuihin. Se vaan tekee vähän parempia autoja. Mitään statussymboliasemaa se ei minulle edusta. Vain laadukkaampaa suunnittelua ja toteutusta.

Ja olen ihan takuuvarmasti irroittanut enemmän alustan pultteja (eri merkeistä) kuin keskivertokansalainen.


Re: Autoilu

Lähetetty: 04 Marras 2023, 23:22
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 04 Marras 2023, 23:07

Hitsaamalla se kiinni. ... ... kertakäyttömeininkiin.

Hitsaamista pohdittiin, mutta saattaa viedä ojasta allikkoon?

Kieltämättä tällainen kertakäyttömeininki syö henkilöä. Nopealla nettihaulla ovat muutkin sortuneet tähän. :(


Re: Autoilu

Lähetetty: 04 Marras 2023, 23:48
Kirjoittaja Vilijami

Saattaa se viedä, mutta pakkohan sitä on jotain yrittää.

Saako tuota häkkiä väänneltyä sorkkaraudalla veks ja sitten pidettyä kiintoavaimella mutterista kiinni?


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Marras 2023, 00:14
Kirjoittaja janx

Ehkä. Se ei varsinaisesti ole mutteri. Neliön muotoinen palikka, joka pyörii häkissä, kun on jumissa pultissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Marras 2023, 07:52
Kirjoittaja jori

Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Marras 2023, 07:54
Kirjoittaja janx

Mutterinmurskain ei mahdu tonne mitenkään. Kuva on otettu 45 asteen kulmassa. Lisäksi mittasuhteet hämää. "Mutteri" on ihan kiinni apurungon sisäosissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Marras 2023, 08:32
Kirjoittaja Jarcco

Hitsaus kuumentaa samalla ruuviliitosta joten saattaa jopa irrota ennemmin kuin menee ruuvi poikki. Onko apurungon hitsaukseen katsurilta lupa?