Kun tulee lunta reilusti, kuten viime aikoina on tullut, menevät pientareet lumen alla näkymättömiin ja helposti tulee pikkutiellä ajettua liian lähellä reunaa ja auton pyörä lipsahtaa (imaisee) pientareen puolelle. Äsken keksin kätevän tavan hilata auto, tai tässä tapauksessa traktori, takaisin tielle. 
Kun penkka imaisee, eikä etupyörä nouse samalla vauhdilla takaisin tielle, päätyy liukkaan luiskan takia myös takapyörä pientareen puolelle, eikä auto nouse omin voimin enää tielle. 
Minulle on käynyt näin useamman kerran ja joka kerta yritykset saada auto ajamalla takaisin tielle turhauttavat, kun auton omien manööverien tuloksena auto luistaa vain alemmas piennarluiskaa. 
Vastasatanut vitilumi on liukasta, eikä etupyörä kykene loivassa kulmassa nousemaan tielle. Mikä pidemmälle tätä yritetään eteen ajamalla, sitä lähemmäs reunaa myös takapyörä ajautuu. Peruuttamien olisi hyvä idea, mutta helposti tulee käännettyä pyöriä niin, että auto siirtyisi keskemmälle, jolloin keula ajautuu alemmas pientareella ja päädytään vain pahempaan tilanteeseen.
On todella ärsyttävää, kun teet mitä tahansa, auto vain vajoaa pahemmin pois tieltä, eikä lopulta omin voimin nouse takaisin tielle.
Tänään linkosin traktorilla peltotietä ja näin tapahtui traktorille. Perässä oli linko, joka painaa niin paljon, ettei pikku traktorin etupyörille paljonkaan jää kuormaa ja ohjaus on todella huteraa. Sinne se päätyi piennarluiskalle traktori sitten. Olisihan se noussut jarruilla ohjaamalla, mutta kun juuri tuon puolen jarru on aivan mykkä. 
Tällä kertaa osasin lopettaa rimpuilun riittävän ajoissa, joten kovin alas traktori ei vajonnut. Vain pientareen puolen, sekä etu-, että takapyörä putosivat luiskalle.
Yritin monenlaista huonoin tuloksin, mutta lopulta traktori nousi tielle varsin kätevästi:
Ajoin auton traktorin rinnalle siten, että peräkoukusta sain sidottua liinan traktorin pientareen puolen etupyörän ohjausakselista auton peräkoukkuun niin, että liina meni lähes poikittain tien yli heti traktorin tien puolen renkaan takaa.
Kiristin liinan noin ja ajoin traktoria eteen päin, jolloin liina veti ensin keulan, ja sitten myös perän tielle.
Kun peräkoukkuauto oli keula vastakkaiseen suuntaan kuin traktori, mahtui traktori nousemaan tielle auton takana.
Lapsellisen helposti kävi tuo, kun lopulta oivalsin oikean setupin. 

- Pois ojasta.png (16.58 KiB) Katsottu 3339 kertaa
Jos on autoineen yksin, voi tuon liinan sitoa samaan, loivasti takaviistoon suuntaan, tien varren puuhun. Tai siis, olinhan minäkin yksin, mutta oli mahdollisuus hakea auto avuksi, kun puut olivat väärällä puolen tietä. 
Eihän tämä sitä pelasta, jos auto on jo syvällä hangessa ja mahastaan kiinni, mutta tämä keino voi estää joutumasta tuohon tilanteeseen. 