Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Voi olla että kovasta penkistä on helpompi kurottaa alas kuin niistä remmipenkeistä.. On tuosta selvästi pitkä matka maahan, jos haluaa kantapäät maahan, joutuu nousemaan ihan pystyyn. Tänään kun jouduin pysähtymään alamäessä liikennevaloihin meinasin kaatua kyljelleni kun pistin jotenkin mäkeä vastaan jalkoja edemmäksi kuin normaalisti, ja sitten en ylettänytkään. Oikea tapa tietty on pitää pyörä paikallaan jarrulla, ja laittaa jalka maahan sinne mihin se ylettyy.

Sitten kun pyörä on liikkeessä, korkealla olosta on lähinnä hyötyä. Luultavasti tuohon liikkeellelähtöönkin tottuu, en ole kertaakaan kaatunut sen takia edes.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Äh, pari päivää ja noin 50 km kesti niin alkoi ketju hyppäämään takarattaalla pikaliittimen kohdalta. Yritin katsoa että onko se jäykkä, muttei tuntunut jäykältä. Kokeilin kääntää pikaliitintäkin eri päin mutta ei auta. Ihan järjestelmällisesti joka kierroksella pomppaa. Pitää saada selvitettyä tai pyörähän on ajokelvoton.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Kokeilin kääntää pikaliitintäkin eri päin mutta ei auta. Ihan järjestelmällisesti joka kierroksella pomppaa.

Lisäkysymyksenä että pomppaako ilman kuormaa vai pitääkö olla kuormaa jotta pomppaa?

ensitöikseen jos ei muuta keksi ni vaihda pikaliitin.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

ensitöikseen jos ei muuta keksi ni vaihda pikaliitin.

Tai jätä se pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Onhan pikaliitin yhtä uusi kuin ketju ja takapakkakin? Tarkoitan että onko ne venymän puolesta yhteensopivia keskenään.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kaikki osat on upouusia. Pitää katsoa olisko tuossa pikaliittimessä joku mittavika. Tuo on myös tuon ketjun mukana tullut liitin, joten sen teoriassa pitäisi sopia siihen. Ohuilla ketjuilla ei erityisemmin inspiroi irroitella ja kiinnitellä uudestaan tappeja, pikaliittimille on syynsä. Sitä paitsi samassa asennuksessa olevat kaksi muuta pikaliitintä toimii ihan hyvin, tuossa yhdessä on nyt joku vika. Voi se vika tietty olla siinä viereisessäkin, jos olen lyhentäessä kämmännyt jotain.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Korjasin, kuuden linkin päässä pikalukosta oli nivel mennyt täysin jumiin. Sen verran kaukana etten heti huomannut. Joku vierasesine siellä oli rullan ja sisälevyn välissä. Enn saanut pois, vaihdoin uutta ketjua tilalle. Käänsin samalla ketjurullan oikein päin, nyt rulla on ketjun alla! Jousituksen kannalta oikea ketjun kulma vaati tämän aluksi hassulta tuntuvan ratkaisun.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

no hyvä että ongelma ratkesi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Muuten on nyt hyvä, mutta ketjun ohjainrulla on sen verran lähellä takanapaa (mitä se nyt on, puoli metriä), että 1-4 takarattailla ketju ottaa rullalta lähtiessään kiinni rullan sivupeltiin ja metelöi. Ketju menee suoraan varmaankin jollain 8. rattaalla, tekemäni ketjurullan asemointiviritykset veivät rullaa vielä ulommas keskilinjasta, ja se oli jo valmiiksi lähempänä takapakan ulkolaitaa. Pitäisiköhän rulla yrittää kiinnittää niin että sen asento pääsee vaihtumaan ketjun vedon mukaan? Toimisikohan 6 mm kiinnityspultti 8 mm reiässä? Itse asiassa 8 mm pulttikin päästäisi rullan kääntymään jonkun verran, jos pulttia ei kiristetä kireälle asti, mutta miten se pultti saadaan sen jälkeen pysymään kiinni?

Toinen vaihtoehto olisi että heittää koko rullan pois, ja tekee jonkun muun kiinnityksen ketjuputkelle. Suora ketjulinja olisi nyt mahdollinen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Toinen vaihtoehto olisi että heittää koko rullan pois, ja tekee jonkun muun kiinnityksen ketjuputkelle. Suora ketjulinja olisi nyt mahdollinen.

Kellvuva kiinnitys jotta putki pääsee liikkumaan ketjun mukana. Ei liian kelluva ettei hakka runkoon. Itse ajattelin jotain nippuside/kumisuikale/vaijeri viritelmää kokeilla, tarkempi rakenne vielä suunnittelematta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Vähinsä on kilometrejä tullut lisää, ja kyllä tämä 26" eturegas jää pysyväksi.
Seuraavaksi olen Teemulta ostamillani palikoilla kokeleimassa miltäs alaohjaus maistuisi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tänään kävin ajamassa pikku pätkän soralla. Ensimmäista kertaa renkaan vaihdon jälkeen soratie oli 'kesäkunnossa', aiemmin on aina ollut pehmeä.
Kovettunut savi, ja ei edes silmin havaittavaa töyssyä, mutta ilmeisesti joku mikroskooppinen nimismiehen kihara joka paikoin kovemmissa vauhdeissa (>25 km/h) täristi niin että hyvä kun eteensä näki.
Ja minä kun luulin että minua eivät pikku värinät haittaa :o Renkaana 47-559, painetta 4 bar.
Selvästi sille jousitukselle olisi käyttöä. Toki harvoin tulee ajettua soralla noin täysillä, yleensä on pidempi reissu edessä tai takana, joten ei parane/pysty kiivailemaan.

Mittailin pyörän korkeutta, istuin 60 cm, kampikeskiö 79 cm. Kokeilin myös jousitusta ajatellen 9.5cm koroketta eturenkaan alle. Näinkin jalan saisi ihan kohtuudella maahan. Korkeudet 65 cm ja 90 cm.
Paljonkos 100 mm joustolla varustettu haarukka oikeasti nostaa keulaa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Mittailin pyörän korkeutta, istuin 60 cm, kampikeskiö 79 cm. Kokeilin myös jousitusta ajatellen 9.5cm koroketta eturenkaan alle. Näinkin jalan saisi ihan kohtuudella maahan. Korkeudet 65 cm ja 90 cm.
Paljonkos 100 mm joustolla varustettu haarukka oikeasti nostaa keulaa?

Jousitus kannattaa säätää niin että kuskin paino pyörän päällä joustosta on sisällä joku neljännes tai kolmannes. Yleensä joustohaarukka on ääriasennossa kutakuinkin joustomatkansa verran pitempi kuin jäykkä. Näin saataisiin vastaukseksi noin 7 cm. Poikkeama pystysuorasta on yleensä niin vähäinen, että sen vaikutus tällaisissa matkoissa on vain muutaman millimetrin.

Minulla penkin korkeus on 74 cm ja olen 183 cm pitkä. Tämä on kutakuinkin äärikohta jossa saan jalat kunnolla maahan selkä penkissä. Korkeampi vaatisi joka pysähdyksessä pystyyn vääntäytymistä, ja kaupungilla-ajelupyörään se ei oikein sovi.

Tuo pelkän keulan nostaminen johtaisi sinulla jo 25 cm penkkiä ylempänä olevaan keskiöön. Se voi osoittautua aika urheilulliseksi. Kyllä tuollaisia on käytetty, mutta lähinnä vain kovaa-ajopyörissä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuo pelkän keulan nostaminen johtaisi sinulla jo 25 cm penkkiä ylempänä olevaan keskiöön. Se voi osoittautua aika urheilulliseksi. Kyllä tuollaisia on käytetty, mutta lähinnä vain kovaa-ajopyörissä.

Lisäksi sitten jo pitäisi tehdä jotakin penkin kulmalle. Nyt penkki ylimässä asennossa niska pärjää ilman niskatukea, mutta jos vielä kaatuu lisää pitäisi jotain muutoksia tehdä.
Jos jostakin saisi (lainaan tai halvalla) jonniijoutavan joustohaarukkan niin voisihan tuota kokeilla. Ajoasennon kokeiluun kelpaa halvempikin romukeula.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Nostinpa pyörää vielä tuollaisen 15 senttiä lisää, laitoin eteen 140 milliä joustoa ja nostin takapäätä vastaavasti.

Mitenkäs sinä tuon takapään noston teit?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin