kengät, lukot ja polkimet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään olin taas iloinen kun oli lukkopolkimet... kun runttasin voimalla mäkeä ylös niin pyörästä katkesi ketju. Onneksi oli jalat kiinni, tavallisilla polkimilla jalka olisi lipsahtanut vauhdilla ja ehkäpä kivuliaasti. Enää ne kengät ei tunnu oudolta kävellessäkään, jalka tottuu, en tosin useita kilometrejä ole tallustellut mutta kumminkin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Varsinkin tadpole-triken kanssa ei ajaisi metriäkään ilman lukkopolkimia. Juuri tuollaisessa tilanteessa jalka irtoaa polimelta ja kun se menee matalan runkoputken ja tien väliin niin varmasti on sääriluu poikki. Riittävä häiriö on se, kun ketju tarttuu vaikka etuvaihtajalla rattaisiin kiinni ja polkimet pysähtyvät nopeammin kuin jalat.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja irakas »

terppa kirjoitti:

Tänään olin taas iloinen kun oli lukkopolkimet... kun runttasin voimalla mäkeä ylös niin pyörästä katkesi ketju. Onneksi oli jalat kiinni, tavallisilla polkimilla jalka olisi lipsahtanut vauhdilla ja ehkäpä kivuliaasti. Enää ne kengät ei tunnu oudolta kävellessäkään, jalka tottuu, en tosin useita kilometrejä ole tallustellut mutta kumminkin.

Ei kannatakaan kävellä kilometrejä, koska kenkien pohjissa olevien lukkopolkimien vastaraudat kuluvat yllättävän nopeasti, jos niillä kävelee paljon. Kun vastaraudat kuluvat, kuluvat myös niitä kiinnipitävien ruuvien kannat, ja vastarautojen irroittaminen uusimista varten saattaa käydä todella vaikeaksi.

Ruuvien kiinnitystä ja kulumista kannattaa seurata ennenkuin on myöhäistä! :wink:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tälläin talvella kun tuo ajoviima käy jalkapohjiin olen rupenut miettimään että tekisin petaalimien toisellepuolelle sellaiset levyt jotka estäisi suoran ilmavirtauksen kengän pohjaan. Saisi näin jalkapohjat säilymään lämpimämpänä. Aine voi olla jotain pehmeetä ja joustavaa. Onko kukaan koskaan kokeilu tälläistä vaihtoehtoa. Niistä saisi helposti irrotettavat kun itse käytän kaksipuoleisia lukkopetaaleja. Näitä kengän vastimia saa erullisesti biltemasta. :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itselläni on Shimanon hiilikuitupohjaiset kengät. Ne ovat yllättävän lämpimät kun teippaa pohjan kärjessä olevan ilmanvaihto/vedenpoisto reiän "jeesusteipillä". Ovat siis SPD SL eli maantie -mallia.

Niiden päällä minulla on teddykarhu-vuorella olevat vettä hylkivät kenkäsuojat ja jalassa paksupohjaiset vaellussukat. Näihin piti turvautua vasta kun lämpötila heilahti pakkasten puolelle, kenkien ja ajoasennon "lämpimyys" yllätti siis -90 luvun TT-kokemukset Brancale-kengillä.

Kun pakkasta on enemmän, siis -14 esimerkiksi, ja ajelee vähän pidempään, kaipaisi hieman enemmän pohjaan eristystä. Olen ajatellut jotakin neopreeni pohjallisia joissa alumiinikalvo heiastamassa kylmää takaisin ja lämpäöä takaisin jalkapohjiin.

Kenkien tarranauhat kannattaa kiristää niin että nilkan juuresta riittävän tiukalle ettei hölsky, mutta lähempää jalkaterää löysemmälle että veri kiertää. Ja jos ajelee yli tunnin niin tunnin päästä pieni jaloittelu on paikallaan, ja sen jälkeen about puolen tunnin välein.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jäi sanomatta että parempi tietysti olisi kengän ulkopuolelta eristää, mutta silloin jos vähänkään joutuu kävelemään tai rattaiden lipsuessa "potkimaan" tasapainoa maasta niin mennevät mokomat päreiksi aika äkkiä.

Noissa minun kenkäsuojissa ei ole pohjissa kuin klossin ympärillä lämmittämätöntä gummikaistaa, klossin takana ei siis mitään muuta kuin sivulle tuleva vuori.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tarkoitus olisi että tämä petaalimen toisellapuolella olisi jonkinlainen kate, tai visiiri joka ohjaisi sen kylmän ajoviiman ohi kengän. Näin sai luotua kengän ja visiirin väliin pienen ilmasta muodostuvan eristeen. Jos ne kaartuisi yläosaltaan voisi sade ja lumi smalla olla kengän saavuttamattomuudessa. Piirtäisin sen tähän mutta kun laitteeni ei ole kuvankäsittely kykyinen. :? Mallikappaleen voisi rakentaa jostain muovisesta kannusta ja saada siittä kokeilu mallin. 8)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Talvipyöräilystä minä en tiiä mittään.

mhelander kirjoitti:

Kenkien tarranauhat kannattaa kiristää niin että nilkan juuresta riittävän tiukalle ettei hölsky, mutta lähempää jalkaterää löysemmälle että veri kiertää. Ja jos ajelee yli tunnin niin tunnin päästä pieni jaloittelu on paikallaan, ja sen jälkeen about puolen tunnin välein.

Mutta tämä on totinen tosi. Itse ajoin vuoden siten että kengät oli säädetty mahdollisimman pystypyörämäisesti, eli hirveän kireelle etteivät lonksu ja että niistä saa voimaa vedettyä irti. Toinen jalka (??) sattui sitten helposti nojapyörällä ajettaessa, vaikka kuinka säädin klossin paikkaa ja kulmaa. Tarkistelin jopa polkimen akselin kulmia että miten ne voisivat erota niin paljon.

Mutta sitten syyksi paljastui juurikin liian kireällä oleva etutarralenkki. Sen sai nojakissa varsinkin jättää melkein täysin löysälle ja siitä ei tullut ongelmaa voiman tuoton kannalta. Ja kivut hävisivät pidemmälläkin (tai no, minun pidempi lenkki ei ole paljon) reissulla.
Lumilautakengistä taas voin sanoa että kireä on kylmä. Onneksi ymmärsivät tämän jo kymmenisen vuotta sitten ja ne onkin ny tehty niin että nilkka on kireä, mutta varpaille on kauhe lapiotila.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Itse olen melkoinen arkajalka, ainakin sen suhteen mitä tulee varpaiden kylmänsietoon. Pystärillä kärsin jo vaivasta, vaikka kenkää, paksua (ja hyvästa materiaalista tehtyä) sukkaa ja kalosseja käytinkin. Talvella menee työmatkalla päälle 50min ja pystärillä kun ajelin, niin varpaita palelee välillä ankarasti. -10 asteessa loppui sietokyky ja bussilla oli pakko matkustaa.

Nojapyörällä vaiva vain paheni, koska matkaa tehdään pohjat edellä ja klossia pitkin kylmyys hiipii sisään yllättävän kavalasti. Eikä se pohjakaan kovin paksu ollut. Myöskin omalla kengänkoolla (sievä 44) ja 26" nastarenkailla varustetussa Nazca Cauchossa tahtoivat kalossit kulua nopeasti puhki. Kantapää vastaa tiukoissa käännöksissä hieman renkaaseen ja nastat repivät kalossit puhki. Varsinkin kaatuessa rengas tahtoo kääntyä ja repiä kalossin rikki.

Sijoitin sitten täksi talveksi kunnon kenkiin ja osin Lake MXZ302 merkkiset talvipyöräilykengät, kesällä kun osti niin sai kohtuullisesti alennusta. Niissä on hyvä paksu pohja ja valmiiksi eristävä pohjallinen mukana. Vahviketta kantapäässä ja juuri oikeassa paikassa että nastat eivät revi kenkää rikki. Erikseen pitää mainita että ne on ylettömän helppo pukea (verrattuna kenkä/kalossi yhdistelmään) ja kengän kireyttä on helppo säätää talvihanskat kädessä.

Tänä talvena ei sitten ole varpaita vielä palellut ja tyytyväinen olen kaikin puolin ollut. Kalliithan nuo oli, mutta hyvää ei (aina) halvalla saa.

Kuva

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vanhat ajosandaalini ovat hajoamistilassa ja olen etsiskellyt netistä uusia. Päädyin tilaamaan Nike Havasu-ajosandaalit MTP-verkkokaupasta tarjoushintaan 49,50 €: http://www.mpt.fi/index.php?productID=41775

Saa nähdä täytyykö palauttaa.

Paikallisesta Rikmanin pyöräkorjaamosta ostin aitonahkaiset kädensijat SH11:een. Ovat tosimukavan tuntuiset. Maksoivat tosin 5 kertaa enemmän kuin tavalliset muoviset eli 26 €.

Liitteet
16042011 kädensija 2.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Vanhat ajosandaalini ovat hajoamistilassa ja olen etsiskellyt netistä uusia. Päädyin tilaamaan Nike Havasu-ajosandaalit MTP-verkkokaupasta tarjoushintaan 49,50 €: http://www.mpt.fi/index.php?productID=41775
Saa nähdä täytyykö palauttaa.

Tulipa sähköpostissa MTP:stä ilmoitus, että klosseja lukkopolkimia varten ei voi kiinnittää, kun olin laittanut sellaisen ehdon. Peruutin tilauksen.

Hyvin tuntuu toimivan tuo MPT-verkkokauppa! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on NorthWaven lukkokengät ollu kakskesää, eilen ihmettelin kun sukka kastu melkeen heti tosin oli hyvin märkä keli ja ajattelin ett astuin lätäkköön tai sohjoon. Tänään tutkin tarkemmin ja huomasin ett kengät edelleen sisältä märät, pohjallisten alta. Aloin puhaltimella kuivata mutt huomasin kohta ett se pohjapahvi lähtee kaapimalla irti. Alta paljastu ett pohjan läpi pääsee vesi nousemaan sisään koska tuon klossien kiinnityskohdan ympäriltä on yhteys pohjapahviin.
Onks tuohon joku syy ett tuolla on tommonen rako ? Saisko tuon jotenkin liimattua umpeen ?
Tähän asti oon ollu tyytyväinen näihin, mallia "lenkkari".

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Miulla on NorthWaven lukkokengät ollu kakskesää, eilen ihmettelin kun sukka kastu melkeen heti tosin oli hyvin märkä keli ja ajattelin ett astuin lätäkköön tai sohjoon. Tänään tutkin tarkemmin ja huomasin ett kengät edelleen sisältä märät, pohjallisten alta. Aloin puhaltimella kuivata mutt huomasin kohta ett se pohjapahvi lähtee kaapimalla irti. Alta paljastu ett pohjan läpi pääsee vesi nousemaan sisään koska tuon klossien kiinnityskohdan ympäriltä on yhteys pohjapahviin.
Onks tuohon joku syy ett tuolla on tommonen rako ? Saisko tuon jotenkin liimattua umpeen ?
Tähän asti oon ollu tyytyväinen näihin, mallia "lenkkari".

Petri

Tarkempi tutkiminen osotti ett noiden ylmääräsistä kolossin kiinnitys reijistä menee vesi sisään ja sisäpuolella on kuminen läppä jonka reunoilta suora yhteys pohjapahviin :shock: Taidan vetästä silikoonintapasella umpeen ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja joonas »

Onkos kokemuksia tällaisista Power Grip polkimista tai muista hyvistä kätevästi toteutettavissa olevista remmi / lukkopolkimista?

lukkopoljin.jpg
lukkopoljin.jpg (52.88 KiB) Katsottu 3960 kertaa
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä tein tollaiset aikoinaan trikeen ja käytin niitä ihan onnistuneesti kunnes menin hankkimaan pyöräilykengät kun polkimissa oli valmiiksi SPD lukot tarjolla. Käytin ekoihin jotka virittelin nailon vyötä joka oli helppo käsitellä, toisen version jota en koskaan saanu valmiiksi aloitin tekee vanhasta turvavyöstä ja sen työstäminen olikin hankalampaa. Erityisesti reiättäminen oli vaikeeta.

Vastaa Viestiin