TUohon se tulee hedsetin tulpan alle kiinni keskiruuvilla. Siinä on pidätinruuvi estämässä kiertymista ja siksi se lienee rikkoutunutkin. Kiinnitystulpan ja pidätinruuvin etäisyys on pieni ja lokari värähtelee rajusti kuoppaisella tiellä. Lokarin kiinnikereikä toiminee korotusholkin tapaan laakerin kiristyksen osana, joten se ei ole kovin tiukasti tulpan reunojen alla, pääsee vähän liikkumaan lokarin värähtelyn mukana ja väsyy siksi helposti poikki.
Laakerin yläklemmarin kiristämisen jälkeenhän tuon tulpan voi kiristää tiukkaankin. Tuolla tavalla putken ympärille holkkina tuo kiinnitys jää aina vähän löyhäksi ja pääsee hakemaan tien tärinöistä resonansseja. Olisi parempi, jos tuo kiinnitys olisi niin, että holkkina olisi tavallinen putkiholkki ja lokarikannattimen lenkki olisi tulpan yläpuolella pultin kannan alla.
Varoitus, insinöörin tajunnanvirtaa:
Parhaan rakenteen saisi rakentamalla yläklemmarin kahdesta osasta, jolloin klemmarin kiristävien kahden ruuvin alle saisi lokarikannakkeen kiinni niin tiukasti, ettei välykset tuottaisi epälineaarisia värähtelyjä, jotka saattavat saada rajujakin pärinöitä aikaan vaikkapa mukulakivellä ajettaessa. Metalli metallia vastaan kiinnityksellä on lineaarinen jousto, jolloin rakenteella on rehellisesti ominaistaajuus, jonka saa helposti viritettyä sellaiseksi, ettei se herää ajamalla. Välyksellisellä kiinnityksellä ominaistaajuudet ovat paljon mutkikkaampia (taajuus riippuu amplitudista), eikä koskaan voi olla varma, että ne eivät herää rikkomaan rakenteita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma