Nojoo, onhan siitä 2-3 kilon penkistä paha lähtee nipistämään kovin paljoa taitaa olla kevyimmätkin penkit jotain kilon luokkaa.
Olen itse tehnyt kaksi vaneripenkkiä ja punninnut ne (löytyy täältä http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm )
Raskaampi, 30cm leveä, painoi 1700g ja kapeampi 27cm leveä 1400kg. Näitä siis ei ollut mitenkään reijittämällä kevennetty. Kevyemmässä integroitu niskatuki.
Optima ilmoittaa oman L-koon lasikuitupenkin painoksi 1300g ja hiilikuituisen paino 720g http://www.recumbentparts.com/cat/0/50/ ... hells.html
Mitään ihme temppuja ei tarvi tehdä jotta vaneripenkin saa yhtä kevyeksi kuin lasikuitupenkki, mutta hiilikuitisen painoon ei taida puulla päästä mitenkään.
Nojoo, onhan siitä 2-3 kilon penkistä paha lähtee nipistämään kovin paljoa taitaa olla kevyimmätkin penkit jotain kilon luokkaa.
Raskaampi, 30cm leveä, painoi 1700g ja kapeampi 27cm leveä 1400kg. Näitä siis ei ollut mitenkään reijittämällä kevennetty. Kevyemmässä integroitu niskatuki.
Jukka
Jaa, noinkin kevyeksi sen sais. Oma penkki painaa jotain 2.5-3kg kun on aika paksu ja leveäkin.. Mutta tukeva on! viilaillaan niitä grammoja sitten joskus toiste !
Jaa, noinkin kevyeksi sen sais. Oma penkki painaa jotain 2.5-3kg kun on aika paksu ja leveäkin.. Mutta tukeva on! viilaillaan niitä grammoja sitten joskus toiste !
Ensmimmäinen, mutta sitäkin tukevampi askel gramman viilaukseen on jo otettu siinä vaiheessa kun osia aletaan punnitsemaan ja painoja vertailemaan
Mittarin ostin tähän pyörään Nokian kisaa varten, asensin sinne tuon renkaan ulkokehän mitan milleinä. Ihmettelen vaan sitä miten se poikkesi niin paljon tuosta Nokian virallisesta radan mittauksesta, noin 7% enempi näytti miun mittari. Se on siis langallinen Cat eye. Onko noissa noin suuria eroja yleensäkin ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Muista että kumit menee kasaan vähän kun istut pyörän päällä, joten mittanauhalla ympärysmitta ei anna samaa tulosta kuin kokonainen pyörähdys kuljettaja pyörän päällä.
Mittarin ostin tähän pyörään Nokian kisaa varten, asensin sinne tuon renkaan ulkokehän mitan milleinä. Ihmettelen vaan sitä miten se poikkesi niin paljon tuosta Nokian virallisesta radan mittauksesta, noin 7% enempi näytti miun mittari. Se on siis langallinen Cat eye. Onko noissa noin suuria eroja yleensäkin ?
Muutaman prosentin, reitistä riippuen, tahtoo oikein kalibroitu pyöränmittari näyttää GPS:ää enempi, kolmesta syystä:
-GPS ei mittaa korkeuseroja
-GPS "oikaisee" mutkissa
-GPS ei mitttaa tasapainoilu kiemurtelua
Noilla ei kyllä 7% eroa selitetä, mittasitko kehämitan paino päällä vai tyhjällä pyörällä?
Mitenkäs mittasit sen ympäryksen? Oikea tapa on laittaa venttiilin kohta alaspäin ja asfalttiin merkki tähän kohtaan, työntää pyörää kierros eteen, jolloin venttiili on taas alas ja mitata merkkien väli. Jos oikein tarkan arvon haluaa, pitää kuskin olla kyydissä rullauksen aikana. Sentin tarkkuuteen pääsee helposti, eli noin puolen prosentin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mitenkäs mittasit sen ympäryksen? Oikea tapa on laittaa venttiilin kohta alaspäin ja asfalttiin merkki tähän kohtaan, työntää pyörää kierros eteen, jolloin venttiili on taas alas ja mitata merkkien väli. Jos oikein tarkan arvon haluaa, pitää kuskin olla kyydissä rullauksen aikana. Sentin tarkkuuteen pääsee helposti, eli noin puolen prosentin.
Itse olen tätä menetelmää käyttänyt ja tarkkuutta parantanut pyörittämällä kymmenen kierrosta, itse pyörän päällä eli kokonaisuus ajokunnossa ja avustajan kanssa.
Näin sain T6c:een itse oikeaan suuntaan pyöristämällä aika tarkan lukeman (taitaa mennä ehkä jo promille luokkaan).
Tarkkuutta olen huonontanut vaihtamalla gummin taakse (jossa mittaus on) kalibroinnin jälkeen ja en ole jaksanut kalibroida uusiksi. Verrokki kalibrointia olen tehnyt tuolla lenkillä sattuvalla 1km merkityllä testipätkällä jossa heitto on 0-10m joten tuo tarkkuus riittää minulle.
Itse olen tätä menetelmää käyttänyt ja tarkkuutta parantanut pyörittämällä kymmenen kierrosta, itse pyörän päällä eli kokonaisuus ajokunnossa ja avustajan kanssa.
Helposti onnistuu myös kun heittää rullamitan auki tielle ja työntää sen vierellä niin pitkästi kuin mittaa riittää. Tavallisen 5m mitan matkalla 26" rengas mahtuu pyörähtämään 2kierrosta ja 20" kolme. Useampi suoritus niin useasti että päätyy muutaman millin tarkkuudella samaan tulokseen. Näin tehden pääsee tuohon "muutama prosenti enempi kuin GPS näyttää"- tarkkuuteen.
Kyllä noissa Garmineissa on korkeusmittaus, jonka voi käydä kalibroimassa
ja kytkeä myös pois päältä tuossa Garmin Connectissa.
En ole kalibrointia tehnyt tämän Edge 800 kanssa, vaikka merenpinta on tuossa lähellä.
Eri asia sitten loppupelissä, miten tarkka se on
Kyllä noissa Garmineissa on korkeusmittaus, jonka voi käydä kalibroimassa
ja kytkeä myös pois päältä tuossa Garmin Connectissa.
En ole kalibrointia tehnyt tämän Edge 800 kanssa, vaikka merenpinta on tuossa lähellä.
Eri asia sitten loppupelissä, miten tarkka se on
Joo, on mullakin navigaattorissa tuollainen korkeuden mittaus, mutta ei se mitenkään tarkka ole ja lukema saattaa vaihdella vaikka seisoo paikoillaan. Enkä usko että navigaattori käyttää sitä matkan mittaamiseen, eikä mihinkään muuhunkaan kuin korkeusnäyttöön. Esim. reittipisteiden tietoihin ei tule korkeuslukemaa, ainoastaan x ja y korrdinaatit.
Sitten on asia eri jos korkeusmittaus on barometrinen, eli perustuu ilmanpaineeseen eikä gps sateliittidataan. Se on käsittääkseni hyvinkin luotettava.
Barometrin mittauksista on hyötyä vain päättelemään miten vaativa reitti on ollut.
T6c kirjaa korkeuden vaihtelut ylös ja mittaa pyöräsensoreilla matkan. Jos ei ole sekaisin pyöräilyä ja juoksua niin värkki raportoi nousut yhtensä sekä m/min ja sama laskuille. Ihan varma en ole onko toi "kulma" keskiarvo vai maksimijyrkkyys. Pitäis vissiin jaksaa lukea sitä manuaalia...
Mutta GPS:n korkeusmittauksiin ei voi täällä härmässä luottaa pätkääkään. Ja jo kommentoidut GPS:n matkan mittauskommervenkit ovat tuttuja. GPS-laitteen paras etu on helppokäyttöisyys, etenkin monen pyörän ja jalkalenkkien kanssa.
Ja kyllä tuon Garmininkin saa mitaamaan matkaa niin,
että se käyttää siihen pyöräsensoria.
Onhan Suomessa esim tunneleita yms. , joissa
GPS-signaali ei tartu.
Kyllähän tuon reitin vaativuuden näkee myös sykkeestä.
Ja periaatteessa se korkeuskäyrä ja syke ei ole tärkeitä
kuin ehkä sinulle itsellesi.
Suurinta osaa kiinnostaa, oli ne sitten pyöräilijöitä tai ei,
keskinopeus.