EDIT: joo, voihan sitä tutkia ammattilaisten toimesta mikä siellä on vikana. Alla on sitten omien kokemusten ja arvausten mukaisia toimintaohjeita.
PW kirjoitti:Oikee polvi pari kertaa nyt tammikuussa turvonnut ja kipeytynyt hiukan.
Eka vinkki joka on sulle nyt melkein pakollinen: mene urheilukauppaan ja osta semmoiset neopreeniset polvituet. Ei sillä polven tukemisella ole kuin pieni henkinen merkitys - olennaista on se että kun sä harjoitat liikuntaa - se tuki nostaa lämmöt polvessa ja ympäröivissä kudoksissa nopeasti ylös vaikka olisi muuten viileä ja pitää ne lämpimänä.
Sitten muu liturgia:
Mulla on ollut sama vaiva. Kolmesti on leikattu toi vasen kierukka (vasta). Joku pala siitä taitaa olla vielä tuolla jäljellä.
Turpoaminen johtuu useimmiten siitä että polvea tukevat pienet lihakset ovat yksipuolisen treenin takia heikossa kondiksessa (vaikka reidet ja pohkeet olisivat ookoo) JA reisiluun ja sääriluun kohtauspaikassa = polvinivelessä tapahtuu liikaa liikettä (tukea ei ole tarpeeksi) ja tämä ärsyttää kudoksia koko polven tienoolla.
Itselläni tämä tarkoitti pari vuotta sitten että pystyin kohtuullisesti pelaamaan sulkapalloa ja pyöräilemään, mutta juostessa polvi turposi aina aivan palloksi. Koska mulla on polvet paskana nuoruuden treeneistä - niin pieni kipuhan sinne aina tässä iässä melkein kuuluu. Jos ei tunnu pientä kipua, niin silloin voi katsoa onko nimi kuolinilmoitusten joukossa.
Rupesin tekemään tuolla alla olevan ohjeen mukaan kuntosalitreeniä 10min x2 viikossa = aina suliksen jälkeen. Teen sitä siis edelleen. Männäkesän lisääntynyt pyöräily + kuntosali ja pudotettu paino ovat nyt auttaneet ja pystyn taas juoksemaan.
Juoksulla taas pyrin nostamaan peruskestävyyttä ylös nyt talvella- että voin samoilla sykkeillä ajaa lumien sulamisen jälkeen pyörällä kovempaa ja elokussa kovemmat keskinopeudet Nokialla. Aatelkaa nyt miten sairasta - mä kuntoilen tavoitteellisesti jonnekin yli puolen vuoden päässä olevaan tapahtumaan 
Mustasudenkorento kirjoitti:
Voi olla fiksua viikon verran varoa ja koittaa sitten vaikka voima harjoittelua rauhallisesti ei isoja toistomääriä, vaan lyhyitä ja kohtuu hyvillä painoilla hitaasti.
Polven kuntoutukseen kuntosalilla voi tuosta saada hiukan väärän käsityksen. Aikakin ne ohjeet joita itse olen vuosien saatossa saanut - poikkeavat tästä hiukkasen.
Kuntoutushan tapahtuu juuri niillä polven ojennus ja koukistus liikkeillä - pienillä painoilla, mutta pitkillä sarjoilla. Tyyliin 25-30kg ojennusvehkeessä painot ja sarja 3x30. Koukistusvehkeessä 30-35 kg painoa ja sarja sama tai 3x20. Hitaus on totta - rauhallisesti, niin että liike ja palautus tuntuu. Ei silleen että runttaa nopeasti ja sitten painovoimalla takaisin - paluuliikkeessä tulee siis jännittää vastaan.
Polvea voi kuntouttaa myös oman vartalon painolla käteävästi. Tukeva asento yhdellä jalalla ja toinen jalka taaksepäin niin että varpaat on irti lattiasta ja sitten sillä tukijalla kyykkyn ja ylös (esim. 10 sarja x2 - molemmilla jaloilla). Liike on itseasiassa hyvin samanlainen kuin Kickbikella potkutellessa - sehän olisi aivan huippu kuntoutuslaite polvellesi. Valtava toistomäärä tulee helposti ja juoksussa ikävänä piirteenä oleva isku maahan puuttuu tykkänään.
Toinen halpa ja hyvä vehje on tasapainolauta - semmoinen pyöreäpohjainen läkkärä. Sillä ensin ihan tasapainon hakua - sen huomaa niissä pikkulihaksissa polven ympärillä heti ja sitten kun edistyy niin siirtää seb yhden jalan kyykyn tekemisen tuolle laudalle.