Re: SH15 Soudettava kinneri
Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Jukka
jviirret kirjoitti:Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Pitää olla oikeasti sähköpyöriin perehtynyt että moisen tajuaa miksikään ongelmaksi, ja virkaintoinen että siitä jaksaa alkaa johonkin toimenpiteisiin.
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Pitää olla oikeasti sähköpyöriin perehtynyt että moisen tajuaa miksikään ongelmaksi, ja virkaintoinen että siitä jaksaa alkaa johonkin toimenpiteisiin.
Eiköhän Sakarilla oo jonkinlainen sanaton "koskemattomuus sopimus" paikallisen virkavallan kanssa.
Tyyliin meilläpäin raktorikuski kerto ett hänellä on poliisin kanssa sopimus ett jos hää nostaa ensteks käden tervehdykseen ni poliisin ei tartte pysähtyy mutt jos poliisi nostaa käden ni hää pysähtyy , on aika nopee kaveri tervehtimään poliisia
Petri
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Pitää olla oikeasti sähköpyöriin perehtynyt että moisen tajuaa miksikään ongelmaksi, ja virkaintoinen että siitä jaksaa alkaa johonkin toimenpiteisiin.
Lehden levikki joku 20-50.000? Eikä kukaan tajua/tee ilmoitusta virkavallalle? Täälä pääsee "tekstaripalstoille" vähemmästäkin. No, kohtapa se selviää.
Jukka
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:...
Pitää olla oikeasti sähköpyöriin perehtynyt että moisen tajuaa miksikään ongelmaksi, ja virkaintoinen että siitä jaksaa alkaa johonkin toimenpiteisiin.Lehden levikki joku 20-50.000? Eikä kukaan tajua/tee ilmoitusta virkavallalle? Täälä pääsee "tekstaripalstoille" vähemmästäkin. No, kohtapa se selviää.
Jukka
Netissä on ilmoittaminen tehty helpoksi: "Muu palaute poliisille (esimerkiksi liikenteeseen liittyvät asiat)". Ei edes nimeään tarvitse ilmoittaa.
Näissä asioissa syntyy yllättävän jyrkkiä mielipiteita puolesta ja vastaan. Ihmettelen, miksi. Esim. näistä tai mopojen virittelystä palstoilla puhuttaessa se, joka puuttuu asian laillisuuskysymyksiin, saa tyypillisesti hyvin äkäisiä reaktioita.
jviirret kirjoitti:Eli kohta olet lehdessä omalla nimellä ja kuvassa tuo tuplamoottorinen soutupyörä? Jos se ei herätä virkavaltaa ni sitten siellä tosiaan saa ajella pyöräteillä millä haluaa.
Jukka
Kyllä minä kovasti pähkäilin juuri tätä pointtia ennenkuin päätin asiasta, mutta mielenkiintoista ja jännittävää on seurata mitä tapahtuu. SH15 on kehitteillä ja koeajossa oleva prototyyppi. Minusta on kehityksen vastaisuutta ja nirppanokkamaisuutta puuttua tällaisen projektin etenemiseen.
Sakari
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että moottoreiden teho riippuu akkujen jännitteestä. Monet napamoottorit ovat laillisia 24 tai 36 jännitteellä, mutta isommilla ovatkin jo laittomia. Taas ohjetta alemmilla jännitteillä teho putoaa, ja tupla-moottorit ovat aivan lailliset.
tavasti kirjoitti:Lisäksi pitää ottaa huomioon, että moottoreiden teho riippuu akkujen jännitteestä. Monet napamoottorit ovat laillisia 24 tai 36 jännitteellä, mutta isommilla ovatkin jo laittomia. Taas ohjetta alemmilla jännitteillä teho putoaa, ja tupla-moottorit ovat aivan lailliset.
Ehkä noin on, mutta en tahtoisinpa tietää, miten tässä asiassa olisi ajateltava, jos rakentelija tahtoisi nirppanokkaisesti lakia noudattaa 250 W EU-määräyksen ylärajan suhteen. Nimellisteho (jatkuvassa käytössä) saisi olla yhteensä 250 W? Nimellisteho lienee se, joka on moottorin kylkeen pysyvällä tavalla merkitty? Jotkut kiinalaiset mainostavat tosin kirjoittavansa moottorin kylkeen sen luvun, minkä asiakas haluaa, mutta se on sitten toinen juttu. Jos rakentaa itse sähkömoottorin aivan kuparilangoista ja magneeteista kasaten, niin ymmärtääkseni tehoksi olisi merkittävä se suurin teho, jolla moottoria voi käyttää (rajattoman) pitkään ilman, että se ylikuumenee. Kuumenemisen kai ratkaisee vain moottorin ottama virta (ei jännite?)
Sähkömoottoria voinee ymmrätääkseni käyttää lyhyen aikaa moninkertaisella nimellisteholla, esim. 250 W moottoria teholla 750 W (kuvittelisin luokkaa 15-30 s), jos vain akuissa riittää virtaa.
Kun akuston antamaa jännitettä voi lisätä erillisen ohjaimen sisällä "boost-konvertterilla" moottoria varten , niin poliisi (ja kuolinsyyntutkija ehkä) näkee akuston kyljessä luvun "24V", moottorin kyljessä "250W, 24V", mutta todellisuudessa ajaja voi mikroprosessoripohjaisessa ohjainsysteemissään saattaa käyttöönsä monia kilowatteja hetkellisesti, ehkä mustaten asfalttia kiihdytyksessä. Boostin saa päälle ja pois niin, ettei edes kohtalaisen asiantunteva sivullinen tajua pyörää tutkiessaan, että siinä on ylipäänsä ko mahdollisuus (jos ajaja on tutkimushetkellä hengissä ).
Ei ole lakien seuraaminen helppoa, ei. Varsinkin jos tahtoisi olla seuraamatta .
optimistx kirjoitti:tavasti kirjoitti:Lisäksi pitää ottaa huomioon, että moottoreiden teho riippuu akkujen jännitteestä. Monet napamoottorit ovat laillisia 24 tai 36 jännitteellä, mutta isommilla ovatkin jo laittomia. Taas ohjetta alemmilla jännitteillä teho putoaa, ja tupla-moottorit ovat aivan lailliset.
Ehkä noin on, mutta en tahtoisinpa tietää, miten tässä asiassa olisi ajateltava, jos rakentelija tahtoisi nirppanokkaisesti lakia noudattaa 250 W EU-määräyksen ylärajan suhteen. Nimellisteho (jatkuvassa käytössä) saisi olla yhteensä 250 W? Nimellisteho lienee se, joka on moottorin kylkeen pysyvällä tavalla merkitty?
Esim Golden Motorin MagicPie-moottori toimii 24/36/48V jännitteillä. Kontrolleri on sisäänrakennettu, kuulemma ohjelmoitava, mitä sitten tarkoittaneekaan.
Tehot noilla jännitteillä ovat 250-500-700W. Kyseisestä moottorista motionme.fi sanoo 250W, mutta aivan hyvin sen kylkeen voi kytkeä toisenlaisen akun, ja teho onkin tuplat tai triplat.
Crystalyten moottoreista vilkaisin jotain, ja jännitealue oli 24-72V, 12-40A. Teho 250-2000W. Ja tuota myydään euroopassa, EU-laillisena pedeleccinä.
Eli tilanne on oikeastaan se, että jos joku lähtee tuolla 'mitä kilvessä lukee' linjalle niin melkein kaikki ovat laittomia?
Eiköhän tähän pyörän sähkövirittelyyn päde samat käytännöt (pois lukien pakollinen katsastus) kuin muihinkin moottoriajoineuvoihin.
Jos laitat autoon turbon tulee se tyyppihyväksyntä katsastaa uudestaan. Moottorin koko arvioidaan 1.5-2 kertoimella ja jarrut yms pitää olla tuota vastaavat (paino, huippunopeus ainakin), jos tuurilla valmistajalta löytyy vastaava malli.
Voihan ilman turboja moottoriakin virittää ja näin pääsääntöisesti se on laillista. Esimerkiksi värkin kiihtyvyys voi olla ihan eri luokkaa kuin vakiona mutta jos kattonopeus ei muutu ja laite on arkikäytössä ajettava (=katsastuksen koeajolenkki) sekä täyttää päästöluokat niin ei ole nokan koputtamista. Toki tekniikka visuualisesti tarkistetaan ja älyttömyydet karsitaan pois.
Mopoille ja muille ei-katsastettaville ajoneuvoille pätee yleensä sääntö: jos kaahaa tai aiheuttaa vahinkoa niin sitten tutkitaan. Tämän tekee yleensä sinipukuinen virkamies ja jos virittelyn laajuus ei selviä näin niin sakkoa lykätään kunnes asiantuntevammat ovat laitteen analysoineet.
Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö on sitten myös mukana seuraamassa tilanteen kehittymistä ja tällä on takuuvarmasti vaikutusta laitteen omistajan mahdolliseen korvaukseen/-velvoitteen hoitoon.
Otetaan nyt ihan rauhallisesti ja ei spekuloida liikaa mikä laittomuus voisi olla mahdollista laitteen rakennuksessa. Kun toimiva konstruktio on löytynyt niin sitten kannattaa paneutua siihen miten mahdollisen laittomuuden voi ratkaista asiallisesti.
Itse lähtisin siitä että käyttäisin saatavaa/sopivaa/riittävää akustoa ja kontrolleria jolla kolminaatio pidetään hanskassa. Kontrollerin ohjelmoisin niin että sitä ei saa arkikäytössä ylittämään pykäläviidakon rajoituksia. Jos sitten erikois tilanteissa ja hallituissa olosuhteissa (kuten kisat radalla tms) tarvitaan suurempia tehoja tai ominaisuuksia ne sitten sinne viritellään kohdalleen.
Sanovat moottorien tai akustojen kyltit mitä tahansa, on virkamiehen pystyttävä osoittamaan että pykäläviidakon lakeja vastaan on toimittu. Tämä tarkoittaa että on selkeästi pystyttävä toteamaan että moottorin teho ylittää 250W ja/tai laite kulkee ilman polkemista ja/tai sillä pääsee yli 25 km/h.
mhelander kirjoitti:Eiköhän tähän pyörän sähkövirittelyyn päde samat käytännöt (pois lukien pakollinen katsastus) kuin muihinkin moottoriajoineuvoihin.
No ei tavallaan päde. Jos täyttää ne vaatimukset (max 250W, vain polkiessa, max 25 km/h avustus), niin kyseessä on polkupyörä. Jos joku noista ei täyty, kyseessä on kevytmopo/mopo/moottoripyörä, ja ne vaativat tyyppikatsastuksen.
Toisaalta, tietääkös kukaan (tai onko kuullut edes huhuja) että kukaan olisi saanut edes huomautuksen viritetystä sähköfillarista? Tai että joku olisi tutkinut mitäs vehje onkaan syönyt?
Onko soutaminen polkemista.
Nojanalle kirjoitti:Onko soutaminen polkemista.
Jos polkemisella tarkoitat naintia, ei ole!
Sakari
Ei , tarkoitan mihin katekoriaan soutupyörä pitäisi luokittaa. Kun sitä ei poljeta käsin , eikä jaloin. Ratkaiseeko voiman siirtäminen mihin luokkaan se luokitetaan. Jos soudetaan niin onko se soutumobiili . Kun suoraan se ei kuulu polkupyöriin. Polkupyörässä voiman siirtäminen tulee pääasiassa pyörivällä liikkeellä. Jos se ole polkupyörä , niin eikö mitkään lait koske sitä suoraan. Vai onko kyseessä uusi ajoneuvoluokka , johon ei lain laatijalla ole suoraa luokkaa. Tässä tätä vaan pohdiskelen ja heitän vettä myllyyn.
Soo soo sedät. Tämä on kokoperheen seikkailusivusto
Mutta kerta kiellon päälle, kun Jyväskylän viiriileillä setämiehillä on lyönyt sähkömoottorin käyttö virrat keppiin.
Eikö polkemiseen liitykin sekä soutaminen että huopaaminen?