Tulikin jo jotakin turistua viiriketjussa mutta tässä vähän enemmän höpinää Lumilight Navigator 2500 lampusta jonka sain valostore.fi:stä koekäyttöön. Tämmösen paketin sain käpälään:

Johdot on tukevammat kuin "kiinanlampuissa". Samoin akkupaketti on hyvin suojattu ja neopreenisessa paketissa jonka saa kätevästi nojakin runkoputken kylkeen kiinni. Lamppua tuli pimeällä pihalla kokeiltua pari kertaa mutta vasta eilen ajoin maasturilla ekan lenkin lampun kanssa.
Lähtiessä vertailin vähän pimeällä pihalla edellisen viestin mukaista omaa lamppua linsseineen tähän. Omassa on valotehoa paljon kahdella ledillä ja keila on laaja. Silti 2500:sta lähtee reippaasti kirkkaampi valo kuin omasta, keila on toki ilman linssejä pyöreä mutta vaikuttaa laajemmalta kuin oma lamppu ilman linssiä. Pitäisi vertailla jossakin tunnelissa molempia ja omaa myös ilman linssiä...
No ihan sama miltä ne pihalla näyttää, eikun liikkeelle. Sitä ennen suuntailin lamppua vähän enemmän alaviistoon ja kattelin edestä miten paljon valo häikäisee vastaantulijoita kahdella pienimmällä teholla. Ei paljoa, ihan normi fillarin valon verran. Valotehoa ei kyllä ole tuolloin paljoa märällä asfaltilla ajeluun, ei tule apuja katuvaloille mutta pilkkopimeällä tiellä näkee kyllä näinkin ajaa.
No sitten pääsin kivituhkareitille ja toiseksi tehokkain tila päälle. No johan on valoa, hyvin näkee ajaa lumettomalla ja etenkin lumisella paanalla. Pian käänsin elonkorjuu-lenkin alkupätkälle joka on sitten sitä maastoajoa. Yllättävän hyvin valolla näkee, tehoa on ehkä enemmän kuin omalla valolla mutta keilan leveys on melkein riittävä vaikeimpiinkin paikkoihin.
Jos en olis ajanu paljon linssin kanssa omalla valolla niin tämä varmasti riittäisi hyvin, jäin kuitenkin kaipaamaan lisää leveyttä ja kun valo on suunnattu lähemmäs eteen niin valoteho leikkautuu aika paljon kauemmas. Tästä on vähän harmia kun ajetaan vauhdikkaasti alamäkeen tms niin näkee esteet tai mutkat vähän huonommin.
Akkua en ladannut kertaakaan ennen lenkkiä, taisi olla tehtaan varauksessa kun persuksissa oleva valo paloi keltaisena ja suuremmalla teholla kun olin reippaan tunnin rymynnyt mettässä niin tiputti pienemmälle teholle jolla sillä pääsi metsästä hyvin pois. Olin jo aikaisemmin huomannut kun persusvalo kävi välillä punaisena ja lopulta paloi ainakin varttitunnin jos ei pidempään punaisena ennen valotehon alentumista. Tämmöset on ne tilat:

Aika laadukas tuntuma jäi lampusta tuon yhden lenkin perusteella. Parasta oli että olisin voinut jättää varalampun vyölaukusta kotiin, tämähän toimi kuten pitikin kun akun varaus alkoi huveta. Valopää pysyi hyvin paikallaan, samoin akkupaketti. Valotehossa ei ollut mitään moittimista suuremmalla teholla ennen akun varauksen laskua.
Pitää ajaa lisää lenkkiä samalla teholla ja täydellä akulla jotta selviää kauanko sitä virtaa riittää, ja tietysti kattella millä valoteholla pärjää kun lumi on maassa. Ja suorittaa huolellisempi vertailu valon häiritsevyydestä muille tiellä liikkujille toimivilla valotehoilla.
Annoin jo valoa hakiessa palautetta valostore:n väelle että mun käytössä paras lamppu olisi sellainen jossa olisi StVZO -laillinen leikatulla ja leveällä valokeilalla oleva katulaillinen toiminto, mieluusti useammalla tehoasetuksella. Siihen päälle tai erikseen sitten "kaukovalo"-tila jolla lähikeilaa kauemmas normaali pyöreä valokeila ja täydellä teholla. Jos vielä moodin vaihtoon olisi nojakille kaukosäädin niin laite olisi täydellinen.
Omasta lampusta saisi tuollaisen tekemällä alimmalle yhdelle ledille linssin joka levittää ja leikkaa valokeilan, kaukovalo tulisi sitten linssittömillä yläledeillä 2-ledin valotilassa ja kaikilla kolmella sitten molemmat ja täysi teho.
2500:ssa on ledit sarjassa parhaimman hyötysuhteen takia ja näin tähän malliin ei tuollaisia valotiloja saa. Linssien käytön mahdollisuudesta keskusteltiin, nyt ajetun lenkin perusteella riittäisi aika vähän levittävä linssi peittoamaan oman lamppuni.