Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hiilihytraatit jaetaan nopeisii. Ja hitaisiin hiilareihin. Itselläni tämä tankaus on aina toiminut. Tosin siihen vaaritaan vuosien kokemus ja oman kehon tuntemus että pystyy tämän täysi hallitsemaan. Ajon aikana syön pitkillä matkoilla paljon omenoita vuoden aikana. Itse pystyn yhden omenan antaman enerkian turvin ajamaan keskimäärin 50 km . Tosin sen lisäksi kulutan yhden myslipatukan. Oma ruokavaljo on sen verran erikoinen että ei siihen moni raavas mies edes suostuisi. Tänäänkin lenkiltä tulon jälkeen , täytin mahani vesimeloonilla ja kupilla teetä. Tällä mennään puolipäivää. Eli ei mitään raavaan miehen ruokavaljoa tällä nojapyöräilijällä. :roll:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:

b) Vähähiilihydraattisesti syövä ei saa kropastaan kaikkia tehoja irti, ja siksi voimat riittävät pidemmän ajan.

Kuulostaa tutulta kun vielä aikaa sitten jaksoin kamppailla karppaajien klubissa. Olennaista tässä taitaa olla se että tavoitteleekin vain niitä 60-65% tienoolla olevia teholukemia?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

b) Vähähiilihydraattisesti syövä ei saa kropastaan kaikkia tehoja irti, ja siksi voimat riittävät pidemmän ajan.

Kuulostaa tutulta kun vielä aikaa sitten jaksoin kamppailla karppaajien klubissa. Olennaista tässä taitaa olla se että tavoitteleekin vain niitä 60-65% tienoolla olevia teholukemia?

No jotain aika maltillista tehot täytyy olla jos meinaa 12h jaksaa vääntää? Tuosta vajaa-tehoisuudesta en osaa sanoa, eri aikoina harrastanut eri määriä erilaista liikuntaa, joten paha sanoa.
BodyPumpissa tuli olo, että karppina lihas kasvaa ja tulokset paranevat nopeammin kuin tavallisella ruokavaliolla. Proteiinia riittävästi, niin ei ole jarruja sieltä puolelta.

Itsellä karppaaminen ei ole lainkaan kamppailua: viimeinkin minä saan syödä lihaa, juustoa, kananmunia (ja sekaan kasviksia) ilman mitättömän makuisia täytemateriaaleja, ja vielä pääsen paukuttelemaan henkseleitä että minä syön terveellisesti, tehkää perässä. Tätä minä olen odottanut!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tavoitteista: tuntuu muut täällä tavoitteista puhuvat olevan kovempikuntoisia kuin minä, ainakin keskinopeudet kovempia.

Mutta se oma 200 km tavoite ei tunnu lainkaan mahdottomalta: eilen olisi lenkin (135 km/ 7.5h) päätteeksi ollut vielä voimia, ja 65 km / 4.5h aikaa.
Eli eilen olis mennyt 200 km / 12h rikki vaikka mäkisessä maastossa, joten radalla pitäisi olla ihan sunnuntailenkki?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:

Itsellä karppaaminen ei ole lainkaan kamppailua: viimeinkin minä saan syödä lihaa, juustoa, kananmunia (ja sekaan kasviksia) ilman mitättömän makuisia täytemateriaaleja, ja vielä pääsen paukuttelemaan henkseleitä että minä syön terveellisesti, tehkää perässä. Tätä minä olen odottanut!

Meillä on 3v ja 5v lapset ja mulla on heikompi luonne kuin vaimolla, olen myös tunnollisempi ruoan poisheiton suhteen. Joten ne puuronjämät ja pastat tulee sitten helposti vedeltyä. Siirryn kyllä takaisin aidan toiselle puolelle heti kun mahdollista :)

tavasti kirjoitti:

Tavoitteista: tuntuu muut täällä tavoitteista puhuvat olevan kovempikuntoisia kuin minä, ainakin keskinopeudet kovempia.

Mutta se oma 200 km tavoite ei tunnu lainkaan mahdottomalta: eilen olisi lenkin (135 km/ 7.5h) päätteeksi ollut vielä voimia, ja 65 km / 4.5h aikaa.
Eli eilen olis mennyt 200 km / 12h rikki vaikka mäkisessä maastossa, joten radalla pitäisi olla ihan sunnuntailenkki?

Mulla on tuo sama 200km tavoitteena. Olen nyt ajeskellut niin että pyrin pitämään sykkeen alle 135:ssä - tuolla tuntuu nykyisellä lowtech pyörällä kulkevan sen 22.5km/h ilman suurempia ongelmia. Joten melkein uskon että tavoite voisi olla saavutettavissa. Sykemaksimeja ei ole testattu vaan olen mennyt sillä 220 miinus ikä (45) lukemilla josta kalkuloin sen max sykkeen pitemmälle matkalle. Levossa mulla on syke 65 (aamusella), joten mikään kovin matalasykkeinen en ole luonnostaan ja nuoruuden 15 tuntia liikuntaa/vko aikoinakaan ei se nyt missään kovin alhaalla ollut.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Kävin ajamassa 6h lenkin, ja ongelmana tuntui olevan kuumuus (27 astetta ilmatieteen laitoksen mukaan, asfaltilla tyynellä kelillä varmaan paljon enemmin) ja auringolta suojautuminen. Jonkinlainen urbaani turbaani kai pitäisi hankkia?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ukram1 kirjoitti:

Jonkinlainen urbaani turbaani kai pitäisi hankkia?

Jos ajelee Jori tyyliin kypärättä niin tämänsorttinen lierihattu olis aika jees http://www.varusteleka.fi/product/hatut ... _2UX0VH3YL

Kuva

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

http://www.varusteleka.fi/sivu_shemaghohje.php

Tuommoinen "arabihuivi" näyttää mielenkiintoiselta... Suojaa taatusti auringolta.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ukram1 kirjoitti:

http://www.varusteleka.fi/sivu_shemaghohje.php

Tuommoinen "arabihuivi" näyttää mielenkiintoiselta... Suojaa taatusti auringolta.

Miulla on tollanen valkonen, se on ollu talvisin aivan loistava, senkun saa ohuesti tai paksusti tai siltä väliltä kaulalle/naamalle/päähän...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Sain Remmiväeltä tällaiseset postiini:

" Tiimin puolesta näyttäisi kovinkin mahdolliselta tulla ajamaan esimerkiksi kisavedon tapainen harjoitusveto Nokialle elokuussa. Toivotaan suotuisia kelejä, jos vähäänkään on kostea rata emme pystyisi ajamaan, mutta kenties ajokki voitaisiin siitä huolimatta tuoda näytille."

ja

"Moro!

Lueskelin kanssa tuota nojapyöräfoorumin keskustelua ja havaistsin, että siellä kyseltiin rataprofiilia. Joku olikin muutama vuosi sitten frwd:llä sitä mittaillut. Tuolla keskusjärjestö FMMC:n sivuilla on ihan rengastehtaan maanmittausteodoliitilla tekemien virallisten mittausten mukainen profiili ja ratapiirros.

Korkeuskäyrä on mitattu heti silloin, kun tuo radan uloin kehä rakennettiin, olisiko ollut '99 tai 2000. Länsipäädyn kaarre radan alittavan ojan seutuvilla on melko hetteistä maapohjaa ja se on saattanut painua enemmän kuin mitatussa profiilissa näkyy, kuten tuon frwd-mittauksen mukaan olisi tapahtunutkin. Toki erot kyllä mahtuvat paineanturin tarkkuudenkin sisään.

Tuota kohtaa on tämän 16 vuoden aikana, mitä pis-pis-kisoja siellä on pidetty, korjattu aina kolmesta viiteen vuoden välein, viimeisimmästä rempasta kyllä taitaa olla jo 7-8 vuotta. Vanhan pikkuradan ensimmäinen kaarteen rakenne näkyi vielä tuossa 2000-luvun alussa noin metrin-puolitoista painuneena."

Liitteet
Nokian radan profiili.jpg
Nokian radan kartta.gif

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

tm kirjoitti:

Rataprofiilista: ei pidä antaa tuon näennäisesti pienen korkeuseron hämätä, kyllä se ylämäki tuntuu fillarilla ihan selvästi. Vaihteita kannattaa käyttää, muuten menee ylämäessä vääntämiseksi ja/tai alamäkiosuudella hillittömäksi vispaamiseksi tai vapaalla rullailuksi. Matkan edetessä vielä korostuu, kun suurin puhti alkaa haihtua kuskin jaloista. Ei kannata väsyttää itseään alkumatkasta runttaamalla voimalla ylämäkeen.

Tosiaan tuulikin voi aiheuttaa vaihtamistarvetta, kun ajetaan ympyrärataa. Oikeastaan kova tuuli tekee koko kisasta ihan erilaisen kuin tyynellä ajo, puolet ajasta rimpuillaan vastatuuleen ja myötätuulesta ei ole hyötyä kun aikaa palaa niin paljon vastatuulessa. Radan ympärillä oleva metsä taitaa onneksi hillitä pahinta puhuria.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Hiilihydraattitankkauksesta; :shock:
Energiavarojen (lihasten ja maksan glykogeeni) vedosta nolliin ei ole mitään hyötyä, modernissa tankkauksessa ei hilejä vedetä nolliin vaan syödään 2-3 päivää ennen kisoja noin 700g hiilihydraatteja / päivä, tämä riittää energiavarojen täyttämiseen. Jos haluaa nopeasti pitkälle ajaa niin se tapahtuu aina yhtä aikaa sekä hiilihydraatteja että rasvaa polttamalla, energiaa säästäen ja anaerobista (maitohappoista) metaboliaa välttäen. Aerobinen perusarjoittelu nostaa nimenomaan rasvanpolttokykyä.

Minulle toimii seuraava variantti, kokeiltu mm. tänä vuonna Vätterrundissa (300km, juuri alle 9h yksinajettuna, ei vetoapua). Ei tarvinnut pysähtyä kuin kerran keventämään noin 220 km kohdalla ja mukaanotettu 4 l juomaa loppui sopivasti puolituntia ennen maalia.

Näin menisi lataus jos muu elämä sallii:

La/Su 1 lyhyt ja 1 pitkähkö ajo
Ma: lepo
Ti: kova lyhyt harjoitus
Ke: kevyt harjoittelu
To: lepo, 700g hilee
Pe: lepo, 700 g hilee

La: 1.kisäpäivä, 800 g hilee
Su: 2. kisapäivä. Normaali aamiainen 3 h ennen lähtöä, + 3 banaania + 1 sämpylä kolmen tunnin aikana ennen lähtöä. Juonti kisan aikana 5dl / tunti (20 C lämmössä), juomana 7 % maltodekstroosi liuos + 1.2 g suolaa / litra. Maltodekstroosi liuos ei maistu millekään, maustan sen vadelmamehulla tms., eli kokonaissokeria noin 8%. Lisäksi syönti yhden 55g sporttipatukkan / tunti (223 kcal, 35 g hilee). Eli juon 5 dl ja syön 70 g hilee/ tunti, puolet kiinteässä muodossa ja puolet liuoksena. Tästä saan lisäenergiaa noin 300 kcal/tunti, loppu noin 500 kcal/tunti täytyy ottaa kehon energiavaranoista, rasvasta ja glykogeenistä. Keho kantaa noin 2000kcal sokerina ja rasvaa vaikka kuinka pitkälle matkalle.

Toivottavasti herättää keskustelua.....

/ :twisted: Nojailja-Tero

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Tuolla keskusjärjestö FMMC:n sivuilla on ihan rengastehtaan maanmittausteodoliitilla tekemien virallisten mittausten mukainen profiili ja ratapiirros..."

Kiitokset Jori, hyvä että löytyy "virallista" dataa radasta. Ajattelin tuota jo pihistelijöiltä kysyäkin, että eikös heidän kisaradoistaan pidä olla tarkat tiedot selvillä. Eivät rata-alueesta nykyään vastaavat moista mittausta näköjään tienneet/muistaneet. Maan painumista on tod.näk. tapahtunut.

Kierroksen pituus on tuon mukaan 1780 m, tarvii käydä jossain vaiheessa mittapyörän kanssa vielä kokeilemassa saanko saman lukeman. Mittaus radan sisälaitaa (reunaviivaa) pitkin niin, ettei ole mahdollista ajaa lyhyempää reittiä (=oikoa kaarteissa). Kisassa kaarteisiin varmaankin laitetaan "pujottelukartiot" estämään kaarteissa reunaviivan sisäpuolella ajo.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tulipa mieleeni, että jos joku wannabe-nojakisti haluaa osalistua, niin voin tuoda Hase Kettwieselin ajeltavaksi. Säädöt sopinevat noin 170-185 cm pitkälle.
Ei varmaan mikään vauhtihirmu, välitykset eivät riitä kovin kovaan nopeuteen, ja renkaat ovat Big Applet. Toisena vaihtoehtona on tarjolla myös Anthrotech, jossa on Marathon Plussat alla, ja välitysten kanssa tullenee sama ongelma, tosin 152 mm kammet auttanevat pyörittämään nopeammin.

EDIT: tai saa ajaja olla vaikka nykyinen nojakistikin, joka ei saa ajokkiaan ajokuntoon, kuljetettua paikalle, haluaa kokeilla erilaista tai mikä nyt vaan syynä onkin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä idea tavasti! Voisihan tuota tosiaan markkinoida suurelle yleisölle nojapyöriintutustumistilaisuutena. Pirkanmaan nopapyörämafian moninojakkiset voisivat tuoda kaikki kulkineensa, koeajettavaksi. Ainakin Pikametrillä ja Markulla on useampi. Tapahtumahan on koeajoon aivan täydellinen. Kerrankin on riittävästi aikaa ajella kunnon tuntuma pyörään, silti apu on koko ajan lähellä, jos tulee ongelmia. Tiedä vaikka Keijokin toisi pyöriään, vaikkei aivan pirkanmaalainen olekaan. Mitäs mieltä olette, voisiko tilaisuutta markkinoida yleisölle näin, vaikka Tampereen polkupyöräilijät järjestön kautta tai jopa ihan Aamulehden puffilla? Alkaisi olla aika tehdä näitä tiedotejuttuja, jos näin päätetään tehdä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin