Sivu 7/11

Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Joulu 2012, 21:53
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

T
Välitykset on yllättävän raskaat 38 hampainen eturatas ja 7 vaihteinen nexus jossa 16 hampainen ratas - kammet 152 mm, pitää laittaa nuo lukemat laskuriin ja kattoo mitä se kertoo.

16-piikkisellä nelosen = suoran välityksen nopeus 90 kadenssilla on 28 km/h. Lyhyillä kammilla 90 kadenssi on normaali nopeus myös asiointiajossa. Eikös tuon suoran välityksen kannattaisi olla summittain keskinopeuden kohdalla, jotta sitä suorana ja hyvällä hyötysuhteella tulisi käytettyä enemmän. Talvella tuollainen 28 keskinopeus on aivan liikaa, ainakin asiointiajossa. Minä vaihtaisin takarattaaksi 21-piikkisen, jolloin keskinopeus = nelosvaihteen nopeus 90 kadenssilla olisi 21. Jos peräkärryä vetelet, ei suurempikaan olisi haitaksi.

Laita kuva siitä peräkärrystä ja sen kiinnityksestä. niin tutkitaan, mikä sen kaataa.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Joulu 2012, 22:30
Kirjoittaja PW

Joo, talvi nopeudet tahtoo olla mieluummin alle 20km/h enkä kadenssistakaan näin talvella varma nouseeko 90:iin asti. Onkos jotenkin parempi suurentaa takaratasta ku pienentää eturatasta ?

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Joulu 2012, 22:47
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Joo, talvi nopeudet tahtoo olla mieluummin alle 20km/h enkä kadenssistakaan näin talvella varma nouseeko 90:iin asti. Onkos jotenkin parempi suurentaa takaratasta ku pienentää eturatasta ?

Ketju kestää paremmin ja pidempään mitä suurempien rattaiden ympäri se kiertää ja ketjuvälityksen hyötysuhdekkin on isoilla rattailla vähän pieniä parempi.

Jukka


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 09:39
Kirjoittaja PW

Peräkärry kuva

P1011312.JPG
P1011312.JPG (63.48 KiB) Katsottu 3236 kertaa

vähän tumma kuva taas ja romua takana :oops: Kärry on nyt lähes alkuperäisessä asennossaan - matalassa pyörässä aisa on huomattavasti alempana.
Sisuskumilla sitastu penkin selkämykseen alkuperäisestä kumikiinnikkeestä - hyvin antaa siis periksi kun kaatumisen aika tulee.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 09:55
Kirjoittaja jviirret

Muistaakseni tuo katumisongelma on aina ollut tuossa Kontissa. Eikös siinä kuorma tule akseleiden yläpuolelle ja kärrykin on kovin kapea? Piirsin liitteeksi kuvan, jossa keltainen ympyrä on oletettu kuorman painopiste, vihreä viiva maataso ja punainen viiva on tukipisteiden kautta vedetty suora("pyörähdysakseli"). Siitä näkee että kuorma tulee aika kauas tukipisteiden ylä-/takapuolelle=kaatuu herkästi. Aisa tai pyörät on sijoitettu kärryyn huonosti, kuormaa ei saa riittävän eteen. Uusissa kärryissä ei tätä vikaa ole, tai se ei ole niin silmiinpistävä:

Kuva

Ensihätään sun pitäisi saada ehdottomasti tuo aisan kiinnityspiste alemmas, silloin kuorma siirtyy kärryn kallistuessa eteenpäin.

Jukka


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 10:07
Kirjoittaja PW

Ok, tosta nyt miekin ymmärrän jotain, kiitos. Jonkinverran painopiste on alkuperästä alempana kun oon heittäny sen varsinaisen kontin eli muovilaatikon pois ja pohjana tuossa on viritetty kuormaliina. Senkin vois virittää vielä alemmas. Aisan laskeminen tosiaan tuntus vaikeuttavan tuota pyörähtämistä muistaakseni se ei tuolla matalalla pyörällä koskaan ole kaatunutkaan.
Jos tuo aisan mutka olis toisinpäin auttasko se asiaa ?

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 10:11
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Jos tuo aisan mutka olis toisinpäin auttasko se asiaa ?

Ei, jos tukipisteiden paikat pysyvät entisellään.
Kuorman alemmas saantia enempi keskittyisin sen eteenpäin saamiseen. Mikäli saat sen tuon punaisen viivan etu-/alapuolelle niin kärry pyrkii kallistumaan mutkissa sisäkurviin päin. Joo, on aika mahdotonta, mutta periaate tämä.

Jukka


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 10:54
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tuo aisan mutka olis toisinpäin auttasko se asiaa ?

Ei, jos tukipisteiden paikat pysyvät entisellään.
Kuorman alemmas saantia enempi keskittyisin sen eteenpäin saamiseen. Mikäli saat sen tuon punaisen viivan etu-/alapuolelle niin kärry pyrkii kallistumaan mutkissa sisäkurviin päin. Joo, on aika mahdotonta, mutta periaate tämä.

Jukka

Ok, mutkat ei varsinaisesti oo ollu ongelma vaan pienet töyssyt josta toinen pyöristä saa vauhtia ja sillon mennään. Painopisteen kannalta tuolla ei kait oo merkitystä, jossain vauhdissa menee mutkassakin sitten.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 00:35
Kirjoittaja jori

Jukka on oikeassa, mitä alempana aisan kiinnitys on, sitä paremmin pysyy peräkärry pystyssä. Aisan pidentäminen auttaa sekin, mutta parhaiten auttaa, kun keksit siihen aisan kiinnityspäähän rotaatiojäykän nivelen. Ristinivel, joka keinuu ylös-alas ja sivuille, mutta ei kierry, estää kärryä kaatumasta, mutta estää myös kallistamasta vetopeliä, eikä siis käy tähän tarkoitukseen.

Yläviistoon vetävä aisa yhdessä toispuoleiseen kuhmuun ajaessa nostaa kärryn ilmaan ja samalla pyöräyttää sen nurin. Pyörän jarruttaminen, kuten kuhmu tai kivi, johon pyörä osuu, tuottaa lisää vastusvoimaa, joka aiheuttaa lisää aisavoimaa, joka lisää tämä kiven aiheuttamaa hyppyä. Nokkakärryt ovat hyvä esimerkki tällaista. Kaatuvat todella helposti vetämällä. Työntämällä pysyvät paremmin pystyssä. Pitäisiköhän sinunkin kokeilla kärryn kiinnittämistä pyörän eteen. ;)

Purjelaudan mastokumi tai vastaava moottorikannatinkumi mahdollistaisi kääntyilyt maaston ja tien mukaan, mutta vastustaisi jousimaisesti kaatumista. Tai tavallinen vetojousi, jonka kiinnität jäykästi penkkiin ja aisaan.

Yksi hyvä idea on muuntaa Kontti peräkärryn aisa nykyaikaiseksi kaksipyöräisen peräkärryn aisaksi, joka siis kiinnitetään takapyörän napaan. Alempaa vetävä aisa ei kevennä töyssyssä ilmaa noussutta peräkärryn pyörää enää lisää, kuten ylhäältä vetävä aisa. Sahataan vanha aisa pois ja tehdään uusi kärryn sivulta lähtevä keskilinjaa kohti kaartava aisa, joka kiinnitetään pyörän akselimutterin alle kiinnitettyyn jouseen tai tärinäeristimeen.

Tätä pohtiessa alkaa näyttää yksipyöräinen peräkärry todella hyvältä idealta kaksipyöräiseen vetopeliin.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 01:23
Kirjoittaja PW

Yritin taas itekin Sheldon Brownin vaihdelaskuriin laittaa noita lukuja mutt näyttää eri nopeutta ku Jori, sai mistä sen tietää millon näyttää maileja ja millon km ? Mistä sen voi vaihtaa, en taas muista ? :oops:

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 12:56
Kirjoittaja jori

Minä arvasin etupyörän 700 mm halkaisijaltaan. Jos on jotain muuta, näyttää varmasti lopputuloskin muuta. Laskin näin 38/16700mmpii1,5 /s(90/min)3,6 (km/h > m/s)


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 13:02
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Minä arvasin etupyörän 700 mm halkaisijaltaan. Jos on jotain muuta, näyttää varmasti lopputuloskin muuta. Laskin näin 38/16700mmpii1,5 /s(90/min)3,6 (km/h > m/s)

Ok, se on helppoo kun osaa laskee, mie laitoin tuonne Sheldonin laskuriin. :oops: eikä silti onnistunt :?
No pitää päntätä tuota kaavaa jos muistuis jotain koulun "laskennosta" :D

petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 18:42
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minä arvasin etupyörän 700 mm halkaisijaltaan. Jos on jotain muuta, näyttää varmasti lopputuloskin muuta. Laskin näin 38/160,7mpii1,5 /s(90/min)3,6 (km/h > m/s)

Ok, se on helppoo kun osaa laskee, mie laitoin tuonne Sheldonin laskuriin. :oops: eikä silti onnistunt :?
No pitää päntätä tuota kaavaa jos muistuis jotain koulun "laskennosta" :D

Olin näköjään kirjoittanut vanteen halkaisijan milleinä. Helpompi hahmottaa metreinä. Ei 700 mm, vaan 0,7 m. Korjasin sen tuohon lainaukseen ylle. :oops:
Äskeisen laskelman selitys.
38/16 ------ on ketjuvaihteen välityssuhde kampirattaalta takapyörälle
0,7 x pii ------ vetävän pyörän kehän pituus = halkaisija kertaa pii = paljonko edetään takapyörän kierrosta kohti (pii = 3,14)
1,5 ------- kadenssi 90 /min lausuttuna kierrosta sekunnissa = 90 / 60 = 1,5
3,6 ------ kerroin, joka muuttaa nopeuden metriä sekunnissa kilometreiksi tunnissa = 3600 s/h / 1000 m/km

Laitoitko Sheldonin laskuriin yksiköksi KPH@90/min. Jos yksikkönä oli MPH@90/min tulee 38/16 välityksellä 17 mph, joka on 27,8 km/h. Huono laskuri, kun ei näytä yksikköä tulostusruudussa. Kai näitä on parempiakin. :evil:


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 20:59
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Uutta penkkiä kävin alottelemassa - 4 * 1,5 mm koivuvaneria meinasin aluks taivuttaa ja liimata muotoon - katotaan tartteeko lisä jäykistystä sen jälkeen - luultavasti lasikuitukangasta pintaan. Yritän saada penkkiin vähän enempi muotoa persuksen alle, ristiselkään tukea ja niskatuen paikkakin paremmin.
Petri

Kun tuo 4*1,5mm vaneri on vielä vähän notkea penkiksi, muotoilin uretaanista takapuolelle 2 "juoksua" jotka tänään liimasin epoksilla penkkiin kiinni. Vielä seuraavaksi lasikutumatto molemmin puolin.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 21:22
Kirjoittaja Nojanalle

Itse liimasin 4mm koivuvaneri kaksinkappalein yhteen ja tuntuu viellä joustavan liikaa. Sit molemmin puolin on tuo lasikuitukangas siihen laminoitu. Kun kevät aurinko rupee lämmittään . Tarvitsee kansa tehdä lisäjäykisteet pohjapuolella. Tai kiertää penki niin että siihen tulee kuvannollisesti helmat jäykisteeksi. :wink:
Vaneri ei ole kyllä kaikkein jäykintä tähän . Täytyy rakentaa muotti ja tehdä hiilarista /kevlarista . Jos aienmin tekemä penki ei tunnu jäykältä. :lol: