jori kirjoitti:Paljonkos se vaaka sitten näytti, vaiko juuri tuon 900g. Oli vain niin pyöreä summa, että en oikein tästä tekstistä käsittänyt onko tuo 900 punnittu vai laskettu.
Vaaka näytti KMC-ketjulle tasan 900g. Se on M5 lowracer -mittainen (pari lenkkiparia ylipitkä) ja lyhenee MP:lle.
jori kirjoitti:MItäs leveyttä nämä kymmenvaihteisten ja ysivaihteisen ketjut ovat. Minä olen käyttänyt seiska-pakassani 1/2" X 3/32". Onko se samaa kuin ysissä, ja kympissä käytetään tätä 1/2" X 1/8", vai onko noita vieläkin kapeampia ketjuja.
Seuraavia löytyi KVG-menetelmällä :
10-vaihteisen PC-1071 on 1/2" x 3/32" ja painaa 264g
9-vaihteisen PC-971 on 1/2" x 3/32" ja painaa 298g
yli 3-vaihteisille PC-870 on myös 1/2" x 3/32" ja painaa 310g.
Eli erot yo ketjujen välillä tulee siitä kuinka paksut ulommat levyt ovat ja samalla paljonko pinnit tulevat läpi. Kyseiset mitat ovat ketjurattaiden hampaita varten. Näin 10-vaihteisen ketju käy kaikille 5-10 lehtisille kasettivaihteille ja etulehdille. Sheldon Brown sanoo että "parempaa" ketjua voi käyttää "köyhemmän" pakan kanssa mutta vaihdot ei ehkä suju yhtä hyvin kuin oikealla ketjulla.
Näin varmaan on, 8-vaihteisen ketjun sivut laahaa jo vierekkäisiä lehtiä 9-lehtisellä pakalla, voi silti toimia nippa-nappa kun kitkavivuilla käyttelee ja pitää korvat auki.
Kun osat ohenee, vähenee paino ja hinta nousee. 8-vaihteisen ketju maksaa 15 €, 10-vaihteisen jo 40 € (Bike24).