Sivu 7/9
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 12:15
Kirjoittaja irakas
Haaa! Ajan jo koko pihan halki vaikkakin ehkä hiukan vaappuen!
Ajoasento parani huomattavasti, kun käänsin ohjaustangon yläosaa eteenpäin. Kädet ovat nyt liki suorassa eikä käpyä syövän oravan asennossa.

- 11122012 SH20.1.jpg (63.65 KiB) Katsottu 3471 kertaa
Cruzbike-tyyppi tahtoo olla melkein raivostuttava käsiteltävä pysäköitäessä. Etupää pakkaa kääntymään poikittaen ja vaikka on jalkatuki pyörä helposti kaatuu. Laitoin siihen perinteisen jousen etuosan pitämiseksi kurissa:

- 11122012 SH20.2.jpg (41.44 KiB) Katsottu 3471 kertaa
Käsiteltävyys parani paljon.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 12:24
Kirjoittaja PW
Ihmettelen miten Sakari , siun kädet yltää tuonne tangolle ? Laita kuva jossa oot pyörän päällä ajoasennossa.
Jossain muistaakseni nähnyt Cruzbiken parkkeerattavan niin ett etupää linkkuun ja poljin maahan - ja pysyy pystyssä, kuten pythonitkin kait.
Petri
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 12:30
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Jossain muistaakseni nähnyt Cruzbiken parkkeerattavan niin ett etupää linkkuun ja poljin maahan - ja pysyy pystyssä, kuten pythonitkin kait.
Näin:

Jukka
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 12:52
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:
Cruzbike-tyyppi tahtoo olla melkein raivostuttava käsiteltävä pysäköitäessä. Etupää pakkaa kääntymään poikittaen ja vaikka on jalkatuki pyörä helposti kaatuu.
Jep. Kun pysähdyt johonkin ja irroitat kädet tangosta niin koko keula alkaa vaappua mihin on kallellaan. Lähes mahdoton pysäköidä vaikkapa nojaamaan bussipysäkin tolppaan.
Vaatii tarkkaa asettelua... ja silti tuppaa kaatumaan joten yleensä pysähtyessä heitän vaan penkkaan kylelleen.
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 20:09
Kirjoittaja jori
Hyvä Sakari!
Vanha konsti on parempi kuin ...

Tuollaisen jousen tarvitsisi melkein kaikkiin pyöriin, joihin on kiinnitetty jotain vähänkään painavampaa etuhaarukan etupuolelle. Tavallinen pystypyörän etukorikin tahtoo olla liian painava, että pyörä seisoisi asiallisesti jalalla, puhumattakaan, että koriin laittaisi tavaraa. Mitähän varten nämä hienot oikaisujouset katosivat pyöristä 60-luvulla. Niitä tarvittaisiin taas.
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 21:56
Kirjoittaja irakas
Etpä ole Jori asettanut kyseenalaiseksi SH20:ssä kahden runkoputken liittymää emäputkeen. Tuolla Bentriderin sivuilla on jo useampi eppäillyt liitoksen kestävyyttä. Itse en ole havainnut siinä minkäänlaista ongelmaa. Tosin takajousitus vaikeuttaa mahdollisen taipuman toteamista. Koko runkohan on jonkin verran joustava, mutta eipä näytä estävän ajamista.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 22:08
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Etpä ole Jori asettanut kyseenalaiseksi SH20:ssä kahden runkoputken liittymää emäputkeen. Tuolla Bentriderin sivuilla on jo useampi eppäillyt liitoksen kestävyyttä. Itse en ole havainnut siinä minkäänlaista ongelmaa. Tosin takajousitus vaikeuttaa mahdollisen taipuman toteamista. Koko runkohan on jonkin verran joustava, mutta eipä näytä estävän ajamista.
MBB-pyörässä keskiölaakeri pääsee helpolla samoin runko. Ei noista oikein ole kokemusta kenelläkään muuta, kuin että "kestänyt on". Aja sinä omallasi, niin saadaan kokemusta. Jos ei mene rikki, tiedetään, että MBB-rungossa riittää vähempikin, kuin nykyään on tapana. Ei noita oikeasti muuten tiedä, ennen kuin kokeilee.
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 09:21
Kirjoittaja irakas
Onko nyt siis MBB-pyörä sama kuin Gruzbike-tyyppinen pyörä?
Kun PW epäili, että kädet eivät yllä ohjaustankoon, otin kuvan:

- 12122012 SH20.jpg (51.28 KiB) Katsottu 3405 kertaa
Taidan olla normaalia lyhytselkäisempi ja pitkäkätisempi.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 09:27
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:Onko nyt siis MBB-pyörä sama kuin Gruzbike-tyyppinen pyörä?
Joo, siis paremminkin niin että CruzBike on yksi varianssi Moving Bottom Bracket -tyyppisestä nojapyörästä. Heidän erikoisuus, verrattuna vaikka ranskalaisten versioihin, on normaalin kilpapyörän etuhaarukan kulma & rake. Tällä polkeminen on voimakkaammin ohjaavaa. Ranskalaisilla haarukka on loivemmassa kulmassa jolloin polkeminen ohjaa huomattavasti vähemmän.
Molemmilla on etunsa ja haittansa. Itse päädyin kuitenkin CB:n tyyppiseen ratkaisuun ja kun sillä oppii ajamaan niin toimii sekin.
irakas kirjoitti:Taidan olla normaalia lyhytselkäisempi ja pitkäkätisempi.
Tiedä siitä. Mutta ajoasento näyttää nyt siltä että käsillä pystyt komentamaan ohjausta paljon paremmin. Ja tarvittaessa vastustamaan/rytmittämään vastaliikettä polkemisen aikana.
Mun vekottimella ei pysty tehokkaasti polkemaan jos pitää kyynärpäät koukussa rennosti kiinni ohjaustangosta. Kädet pitää olla lähes suorana edessä. CB väittää että yläkropalla saadaan ajoon lisää tehoa. Siltä se ainakin tuntuu kun V:llä pukkaa ylämäet paljon kovempaa vauhtia (ja pykälän kaksi isommalla vaihteella) kuin vaikkapa MetaPhysic:llä.
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 09:47
Kirjoittaja PW
Enhän mie nyt sentään epäilly
kun kerta kerroit sillä ajanees mut kummasti selventää kun on kuski mukana.
Siulla on penkki niin paljon pystymmässä ja korkeemmalla ku miun pyörässä ett toimii.
Petri
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:23
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:
Mun vekottimella ei pysty tehokkaasti polkemaan jos pitää kyynärpäät koukussa rennosti kiinni ohjaustangosta. Kädet pitää olla lähes suorana edessä. CB väittää että yläkropalla saadaan ajoon lisää tehoa. Siltä se ainakin tuntuu kun V:llä pukkaa ylämäet paljon kovempaa vauhtia (ja pykälän kaksi isommalla vaihteella) kuin vaikkapa MetaPhysic:llä.
Lienee sama efekti, kuin (pysty)kilpapyöräilijöillä se loppukirin rungon vemputtaminen puolelta toiselle. Sillä lyhennetään kammen liikettä, eli siirretään tehontuottoa jaloilta käsille ja ylävartalolle.

Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:30
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Mun vekottimella ei pysty tehokkaasti polkemaan jos pitää kyynärpäät koukussa rennosti kiinni ohjaustangosta. Kädet pitää olla lähes suorana edessä. CB väittää että yläkropalla saadaan ajoon lisää tehoa. Siltä se ainakin tuntuu kun V:llä pukkaa ylämäet paljon kovempaa vauhtia (ja pykälän kaksi isommalla vaihteella) kuin vaikkapa MetaPhysic:llä.
Lienee sama efekti, kuin (pysty)kilpapyöräilijöillä se loppukirin rungon vemputtaminen puolelta toiselle. Sillä lyhennetään kammen liikettä, eli siirretään tehontuottoa jaloilta käsille ja ylävartalolle.
Jotenni noin se menee. Tasaisella ajaessa kädet ovat pääosin rentoina ja näin yläkroppa ei juurikaan osallistu tehon tuottoon. Tilanne muuttuu radikaalisti kun tullaan ylämäkeen, samalla kun jaloilla tehdään enemmän töitä tulevat kädet ja yläkroppa mukaan. Mulle käy niin että tulee vaan ajettua rullaavat mäet ylös samalla vaihteella kuin tasaisella tai jos menee 4-6% niin ehkä pykälän pienemmälle saatan vaihtaa. Syke pomppaa, vauhti ei laske juuri mitään.
On vielä mittaamatta kunnolla miten tämä vaikuttaa kokonaistaloudellisuuteen. Mutta MP on jo nopeampi samoilla pitkillä lenkeillä, samoilla sykkeillä ja vastaavassa kelissä, kuin lowracer. MP on kevyempi, siinä on rullaavammat rattaat ja se on huomattavasti jäykempi, lowracerin ainoa etu on ehkä hieman parempi aerodynamiikka ja kiihtyvyys alamäissä. Odotukset on suuret MBB:ltä, se on jo nopeampi kun ajetaan tosissaan taloudellisuudesta välittämättä noissa maastoissa.
Edit: ei se MBB:n taloudellisuuskaan voi olla ihan persiistä. Maria Parker ajoi Vendettalla rikki likimain kaikki pitkän matkan pyöräilyn naisten ennätykset viimeisimmässä 24h suorituksessaan jonka tulokset on virallisesti hyväksytyt (en löytänyt linkkiä mutta CB listaa nuo lokakuun ennätykset).
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 11:12
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:Edit: ei se MBB:n taloudellisuuskaan voi olla ihan persiistä. Maria Parker ajoi Vendettalla rikki likimain kaikki pitkän matkan pyöräilyn naisten ennätykset viimeisimmässä 24h suorituksessaan jonka tulokset on virallisesti hyväksytyt (en löytänyt linkkiä mutta CB listaa nuo lokakuun ennätykset).
Paljonkohan MBB:n tehokkuudesta johtuu lyhyestä ketjusta? Sillähän on painoakin melkein puoli kiloa vähemmän kuin takavetoisen nojakin ketjulla... luulisi, että kaikenlaisissa töyssyissä syntyvä ketjun nykiminen ainakin vähenisi... Lisäksi ketjulinjan häviöt varmasti pienenevät.
Re: SH20
Lähetetty: 12 Joulu 2012, 11:47
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:Paljonkohan MBB:n tehokkuudesta johtuu lyhyestä ketjusta? Sillähän on painoakin melkein puoli kiloa vähemmän kuin takavetoisen nojakin ketjulla... luulisi, että kaikenlaisissa töyssyissä syntyvä ketjun nykiminen ainakin vähenisi... Lisäksi ketjulinjan häviöt varmasti pienenevät.
Oli ihan unohtua tuo suora pystärin ketjulinja. Ei se takavetosen ketjun pomppiminen ole ongelma kun on veto päällä koko ajan. Lowracerissa se toki hölskyy paluupuolella enemmän...
Mutta lowracerin suurempi taitto lisää häviöitä, sekä taittopyörässä että rungon joustoon. MP:ssä ei ketju taitu juuri lainkaan ja runkokin on jäykkä. Yksi syy lopulta parempaan keskariin samoilla lenkeillä.
Re: SH20
Lähetetty: 13 Joulu 2012, 14:54
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
Tiedä siitä. Mutta ajoasento näyttää nyt siltä että käsillä pystyt komentamaan ohjausta paljon paremmin. Ja tarvittaessa vastustamaan/rytmittämään vastaliikettä polkemisen aikana.
Mun vekottimella ei pysty tehokkaasti polkemaan jos pitää kyynärpäät koukussa rennosti kiinni ohjaustangosta. Kädet pitää olla lähes suorana edessä. CB väittää että yläkropalla saadaan ajoon lisää tehoa. Siltä se ainakin tuntuu kun V:llä pukkaa ylämäet paljon kovempaa vauhtia (ja pykälän kaksi isommalla vaihteella) kuin vaikkapa MetaPhysic:llä.[/quote]
Niinpä niin, olen tuolla paljon aiemmin jo sanonut, että vastamäissä saa lisäpontta polkemiseen ala- ja teräsmiesohjauksilla. Tuli silloin vastaväitteitä, ettei niistä ole mitään hyötyä. Silloinhan myös ylävartalo saa jumppaamista. Orava-asennossahan sitä ei juuri saa.
Olen tässä mietiskellyt, mitenkähän kävisi,jos kokeilisi SH20:een kahta erillisjoustettua takapyörää?
Jousto olisi aika jäykkä, jolloin liikkeellelähtö olisi helppoa.
En tätä mieti sen vuoksi, etteikö ajo kaksipyöräisenä lähtisi sujumaan. Muuten vaan pälähti päähän. 
Sakari