Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Syväri kirjoitti:Mitäs sitten kun tulee se 200 senttinen?
1100mm ei riitä.
2 metrinen mahtuu taakse polkemaan siirtämällä polkimia taaksepäin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Syväri kirjoitti:Mitäs sitten kun tulee se 200 senttinen?
1100mm ei riitä.
2 metrinen mahtuu taakse polkemaan siirtämällä polkimia taaksepäin.
Korjaan sen verran että pituus onkin riittävä vaikka kuva onkin väärin piirretty. Ota mitta käteen ja katso paljonko 5250mm pituus on. Multa loppui mitasta millit
Syväri kirjoitti:Korjaan sen verran että pituus onkin riittävä vaikka kuva onkin väärin piirretty. Ota mitta käteen ja katso paljonko 5250mm pituus on. Multa loppui mitasta millit
Joo mä mittailin Auto-Åströmillä eilen jenkkiraudan vieressä ( pitkä Chevy )...ja ns. kolmessa rivissä olevat ukot mahtuu mainiosti sisään. Isoimmat jenkkiraudat on 5,5 m pitkiä.
Mikä sun mielestä on väärin piirretty ? Pelkkä heitto ei riitä...olen ammattisuunnittelija !
Lizard100 kirjoitti:Syväri kirjoitti:Korjaan sen verran että pituus onkin riittävä vaikka kuva onkin väärin piirretty. Ota mitta käteen ja katso paljonko 5250mm pituus on. Multa loppui mitasta millit
Joo mä mittailin Auto-Åströmillä eilen jenkkiraudan vieressä ( pitkä Chevy )...ja ns. kolmessa rivissä olevat ukot mahtuu mainiosti sisään.
Mahtuu mahtuu, en mä sitä tässä hae
Et oo yhtään kelannut mitä se 5,25m pituus aiheuttaa 1m leveydellä?
Syväri kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Syväri kirjoitti:Korjaan sen verran että pituus onkin riittävä vaikka kuva onkin väärin piirretty. Ota mitta käteen ja katso paljonko 5250mm pituus on. Multa loppui mitasta millit
Joo mä mittailin Auto-Åströmillä eilen jenkkiraudan vieressä ( pitkä Chevy )...ja ns. kolmessa rivissä olevat ukot mahtuu mainiosti sisään.
Mahtuu mahtuu, en mä sitä tässä hae
Et oo yhtään kelannut mitä se 5,25m pituus aiheuttaa 1m leveydellä?
Tuota miekin oon pähkäilly kun sen vielä polkasee aluks vaikka 80km/h vauhtiin - miekään en ehkä oo niin hullu ett olisin sisällä.
Petri
Syväri kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Syväri kirjoitti:Korjaan sen verran että pituus onkin riittävä vaikka kuva onkin väärin piirretty. Ota mitta käteen ja katso paljonko 5250mm pituus on. Multa loppui mitasta millit
Joo mä mittailin Auto-Åströmillä eilen jenkkiraudan vieressä ( pitkä Chevy )...ja ns. kolmessa rivissä olevat ukot mahtuu mainiosti sisään.
Mahtuu mahtuu, en mä sitä tässä hae
Et oo yhtään kelannut mitä se 5,25m pituus aiheuttaa 1m leveydellä?
En ymmärrä mitä sä jankkaat kerroin juuri että se on 1100 mm leveä...Sam Whittinghamin alus on vain 45 cm leveä...voitko hänelle kertoa mitä se merkitsee ?
WAW on 48 cm olkapäiden kohdasta; https://sites.google.com/site/mobilityl ... cificaties mitä se merkitsee WAW ajajalle ? Pudottelevat sillä 80-90 km/t alamäkeen.
Vertaa WAWin ja Lizzien dimensioita edestä päin..kumpi pysynee paremmin pystyssä ( Ota huomioon , että L:ssä on 4 pyörää..mitä se vaikuttaa vakauteen ) ?
Mainitsin myös downforcen aiemmin..se pysyy pystyssä silloinkin kun muut samoilla dimensioilla jo kaatuu.
Toki mua houkuttais madaltaa 4 cm maavaraa ja kaventaa 1000 milliin se..jolloin etu olisi ilmeinen !
Onnea idealle, pitää olla lennokkaita ideoita ja kokeilunhalua, että syntyy jotain uutta. Mä olen Wawilla ajanut 80 km/h alamäkeen ja voin sanoa, että hyvin mitättömän tuulenpuuskan jälkeen oli kapiini täynnä käsiä ja kun tähän yhdistää uraisen tien niin noissa nopeuksissa kapea ja pitkä vekotin on aika mielenkiintoinen ajettava, toki jos on pitkä akseliväli niin se rauhoittaa. Kunnon sivutuulessa ei voinut polkea yli 40 km/h. Öljy loppuu aikanaan ja jotain vaihtoehtoja tosiaan pitää kehitellä... Minäkin suosittelen simppeliä nelipaikkaista jossa kaikki polkee ja jota voi polkea tai ajaa yksin.
Jos haluaa helpommalla selvitä niin kannattaa tutustua ajoneuvoluokkien vaatimuksiin josko tämä jonkun alle sujahtaisi? Uusia luokkia ei varmaan helpolla perusteta?
Ei pöllömpi idea olisi jos kesäkuumalla ajat pitkän kinnerilenkin niin huomaat varmasti tehokkaan tuuletuksen tarpeen yksin tuommoisessa kyllä voi hikeä vuodattaa ihan rauhassa mutta jos ympärillä on kolme "lämpöpatteria" ihan iholla niin ajo saattaa olla hivenen epämielyttävää, toinen asia on sitten ajaminen kylmällä jolloin vaaditaan hyvää huurteenpoistoa. Foorumilla oli linkki kaksipaikkaiseen polkuhärveliin jolla voi ajaa 80 km/h mutta en nyt tähän hätään sitä löydä, se oli siis kaupallinen sähköavusteinen tuote, nopeammat nopeudeudet minun mielestä menee vähän harakoille jos idea on liikkua lihaksilla avustaen ja se tuo omat vaatimukset ajettavuuteen ja kolariturvallisuuteen, itse muuten en henkilöautolla aja juuri 85 km/h nopeampaa... Motarillakin jonne tosin harvoin poikkean jään roikkumaan jonkun rekan perään.
terppa kirjoitti:Onnea idealle, pitää olla lennokkaita ideoita ja kokeilunhalua, että syntyy jotain uutta. Mä olen Wawilla ajanut 80 km/h alamäkeen ja voin sanoa, että hyvin mitättömän tuulenpuuskan jälkeen oli kapiini täynnä käsiä ja kun tähän yhdistää uraisen tien niin noissa nopeuksissa kapea ja pitkä vekotin on aika mielenkiintoinen ajettava, toki jos on pitkä akseliväli niin se rauhoittaa. Kunnon sivutuulessa ei voinut polkea yli 40 km/h. Öljy loppuu aikanaan ja jotain vaihtoehtoja tosiaan pitää kehitellä... Minäkin suosittelen simppeliä nelipaikkaista jossa kaikki polkee ja jota voi polkea tai ajaa yksin.
Jos haluaa helpommalla selvitä niin kannattaa tutustua ajoneuvoluokkien vaatimuksiin josko tämä jonkun alle sujahtaisi? Uusia luokkia ei varmaan helpolla perusteta?
Ei pöllömpi idea olisi jos kesäkuumalla ajat pitkän kinnerilenkin niin huomaat varmasti tehokkaan tuuletuksen tarpeen
yksin tuommoisessa kyllä voi hikeä vuodattaa ihan rauhassa mutta jos ympärillä on kolme "lämpöpatteria" ihan iholla niin ajo saattaa olla hivenen epämielyttävää, toinen asia on sitten ajaminen kylmällä jolloin vaaditaan hyvää huurteenpoistoa. Foorumilla oli linkki kaksipaikkaiseen polkuhärveliin jolla voi ajaa 80 km/h mutta en nyt tähän hätään sitä löydä, se oli siis kaupallinen sähköavusteinen tuote, nopeammat nopeudeudet minun mielestä menee vähän harakoille jos idea on liikkua lihaksilla avustaen ja se tuo omat vaatimukset ajettavuuteen ja kolariturvallisuuteen, itse muuten en henkilöautolla aja juuri 85 km/h nopeampaa... Motarillakin jonne tosin harvoin poikkean jään roikkumaan jonkun rekan perään.
Jep..kiitos kypsästä kommentista ja onnitteluista. Ehkä tällaiselle 65-70 km/t on aivan passeli "huippunopeus" ( varsinkin tieliikenteessä ) ja akseliväki on tosiaan miltei tupla WAWiin verrattuna että vakautta pitäisi olla vielä 80 km/t vauhdissa. Sivutuuli varmaan tuntuu jo kun alkaa olla 70 + kmt...siksikin pilotti/kuski on työpaikallaan keskittynyt 100% eli ei polje. Olen myös miettinyt ns. aerodynaamisia ohjaimia perään..joilla tuuliolosuhteissa voitaisiin tehostaa ohjainten komentoa tai ikäänkuin trimmata kulloiseenkin tuuliolosuhteeseen.
A-mallin Mercedeshän leimattiin vaaralliseksi heti alussa..koska MOOSE-TEST aiheutti kaatumisen. Olen huomannut että 70 km/t vauhdissa ehtii hyvin jarruttaa ennen hirveä..ja hirvi vaan katsoo ihmeissään ja jolkottaa tien yli !!
http://carscoop.blogspot.com/2012/07/sw ... grand.html
http://www.economist.com/node/352668
Avainsanat on jousituksen säätö ja kokonaispaino sekä painopisteen korkeus suhteessa raideväliin.
Tässä vielä madallettu malli jossa myös kavennus 1000 milliin. Kyllä uskoisin että suoraan ajaminen suoralla aakeella on mahdollista.
Polkijoiden jalkojen asentoja muuteltu hieman..madaltaminen aiheutti myös akselivälin pidentymisen koska pyörien navat nousi 40 mm.
Nyt saa harrastepiirtäminen riittää tälle päivälle ja pitää rientää töihin ( suonette pienen tauon ? ) !
Lyhyemmillä poljinkammillahan saa lisää tilaa, polvi ei nouse niin korkeelle ym. Monessa ennätys vehkeessähän on normaalia lyhyemmät.
Petri
Kuinka paljon niitä kampia voi lyhentää 170 millistä ?
Tässä muuten Bloodhound SSC..joka tähtää 1000 mph nopeuteen eli tässä tavoite ilmaisenergialla olisi 1/10 eli desi siitä.
Lizard100 kirjoitti:Kuinka paljon niitä kampia voi lyhentää 170 millistä ?
Se riippuu polkijasta. Optimaalinen pituus on vähän kiistan alainen mutta erittäin hyvä pituus on kun polvi tulee 90-89 asteen kulmaan kampien ollessa mahdollisimman lähellä. Jossain säikeessä oli laskuri jolla sai laskettua, mutta 180 cm polkijalla optimaalinen mitta tuon mukaan on n. 165mm
Periaatteessa niitä voi lyhentää huomattavasti tätä enemmän jos haluaa. Foorumilaisista Jori ajaa muistaakseen 115mm kammilla jotka oli ihan hauskan tuntuiset ajaa (olen kokeillut)
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Kuinka paljon niitä kampia voi lyhentää 170 millistä ?
Se riippuu polkijasta. Optimaalinen pituus on vähän kiistan alainen mutta erittäin hyvä pituus on kun polvi tulee 90-89 asteen kulmaan kampien ollessa mahdollisimman lähellä. Jossain säikeessä oli laskuri jolla sai laskettua, mutta 180 cm polkijalla optimaalinen mitta tuon mukaan on n. 165mm
Periaatteessa niitä voi lyhentää huomattavasti tätä enemmän jos haluaa. Foorumilaisista Jori ajaa muistaakseen 115mm kammilla jotka oli ihan hauskan tuntuiset ajaa (olen kokeillut)
115 mm...eli liike on lyhyempi...mielenkiintoista. Mullakin olisi sellainen kutina, että jalka ei ole aivan suorana silloin kun pituus on oikea..tai satulan korkeus esim fillarissa.
Nopein mäntämoottoriauto on nyt Speed Demon 707 kmh.
Meitä lyhytkampi "uskovaisia" ajelee eripituisilla kammilla ite poljen 152mm:llä jotka kuuluu kait nykyään keskipitkien sarjaan koska Joonas tais tänään kirjotella lyhentämistään kammista jotka ovat n. 99mm.
Petri