VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Lukittu
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Etuvaihtajan toiminta 30 hampaan nostossa on kyllä mahdottomuus. Ja tosta puuttuu ketjunkiristäjä, eihän se noin voi toimia :) Miksi ei kolme vaihdetta etupyörälle ja yksi eturatas.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Etuvaihtajan toiminta 30 hampaan nostossa on kyllä mahdottomuus. Ja tosta puuttuu ketjunkiristäjä, eihän se noin voi toimia :) Miksi ei kolme vaihdetta etupyörälle ja yksi eturatas.

Tilan takia...tokihan siihen tulee ketju kiristäjä ja niin edelleen.

En ole laskenut mitä 110 piikkinen antaa 15 hampaankanssa..sehän on sitten se viimeinen vaihtoehto.

Eli sillä pääsisi 90 km/t asti ( 120 rpm:llä )..se taitanee riittää niin päästää toisesta eturattaaasta.

120 rpm taitaa olla mahdollista; http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... E4ilyss%E4

Täällä mainitaan jopa 200 rpm..eli se voisi muuttaa kovasti kiekon/rattaan kokoa jos joku kykenee kelaamaan 200 rpm ???

http://ik-32.org/toiminta/harjoitukset/animal-spin/

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tilan takia??? Ainiin, tässä on etupyörä niin lähellä reisiä että sitäkin pitää kaventaa. €€€€. Tehdäänpä ajatusleikkinä sellanen harjoitus: Laita jalat kampia vastaavalle etäisyydelle toisistaan. Tässä lienee ideana ollut hyvinkin kapea Q-factor, eli joku 100mm..? Nyt, mittaa etäisyys piirustuksessa etupyörästä penkin etuosaan; tämä vastaa etäisyyttä kalleuksista melkein polviin asti noin suunnilleen. Mittaa tila jalkojesi välistä kyseisestä kohdasta. Mä sain noin 90mm. Mutta mulla ei ookkaan mitään tunkkireisiä joten.. Perus etupyörän leveys on se 101mm vaimitäsenytoli, eli tässäkin tulee olemaan hauskaa tehdä kustomointia :)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Tilan takia??? Ainiin, tässä on etupyörä niin lähellä reisiä että sitäkin pitää kaventaa. €€€€. Tehdäänpä ajatusleikkinä sellanen harjoitus: Laita jalat kampia vastaavalle etäisyydelle toisistaan. Tässä lienee ideana ollut hyvinkin kapea Q-factor, eli joku 100mm..? Nyt, mittaa etäisyys piirustuksessa etupyörästä penkin etuosaan; tämä vastaa etäisyyttä kalleuksista melkein polviin asti noin suunnilleen. Mittaa tila jalkojesi välistä kyseisestä kohdasta. Mä sain noin 90mm. Mutta mulla ei ookkaan mitään tunkkireisiä joten.. Perus etupyörän leveys on se 101mm vaimitäsenytoli, eli tässäkin tulee olemaan hauskaa tehdä kustomointia :)

Jep kaikki tämä vaikuttaa etupyörän kokoon ja vaihteiden määrään.

Salainen ase on tässä alla..ilmanoton tuoma lisäenergia joka "pyörittää" ilmaiseksi pedalistin kantapäitä haluttuun polkemissuuntaan..imu on olkapäiden takana..siis out let.

Tämä on vastaavaa energiaa ( siis ilmaista ikäänkuin sivutuote ) jota P-51D hävittäjän scoopin ram-air oli !

Ram-air mainittu täällä mm. ; http://www.enginehistory.org/Reno/Reno2 ... 011Pub.php
Tunnetaan myös Meredith efektinä; http://www.supercoolprops.com/articles/ ... rheads.php

Liitteet
extra "free" enrgy with wind milling the heels !
extra "free" enrgy with wind milling the heels !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Tämä ketju kirvoittaa hymyjä ja kommentteja :)

Lizard100 kirjoitti:

...
Myöskin eteen näkyy mainiosti..polvien vaihteleva rytmi ei haittaa..ihminen hahmottaa tilaa muustakin kuin molemmilla silmillä suoraan edessä näkyvästä...

Kannattaa pakkasella istua autoon ja raaputtaa tuulilasiin etunäkemää vastaavat pienet aukot ja kokeilla ihan oikeasti. Mutta vain pihassa paikallaan, ettei kukaan päädy tilastoihin.

Lizard100 kirjoitti:

...
..toinen asia on tuoda lay out jossa saadaan puristettua enemmän tehoa kuin pystypyörässä..

Trainerin päällä tehomittarin kanssa leikkimisen jälkeen on vaikea uskoa, että selällään saisi enemmän tehoa irti kuin pystyasennossa koko vartaloa ja massaa hyödyntämällä. Kahvojen säädettävyys sopivaan kohtaan auttanee asiaa. Tämäkin olisi "helppo" todeta itse trainerillä yksinkertaisella protolla. Nelikanttiputkesta runko lay-outin mitoille, siihen vaneripenkki ja etupyörästä traineriin kiinni.

Lizard100 kirjoitti:

...
120 rpm taitaa olla mahdollista; http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... E4ilyss%E4
...

Eri ihmiset tuottavat maksimitehon eri kadenssilla ja maksimikadenssi on eri ihmisillä erilainen. Toki omien kokemusten perusteella maksimikierrosten harjoittelu on aika olennaista, jotta tehon saa nousemaan. Jotenkin tuntuu siltä, että ennätysnopeuden tienoilla pitäisi olla useampi aika lähekkäin oleva välitys, että kaikki teho saataisiin irti, eikä yritys menisi kokonaan hukkaan.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Kaitsu62 kirjoitti:

Tämä ketju kirvoittaa hymyjä ja kommentteja :)

Lizard100 kirjoitti:

...
Myöskin eteen näkyy mainiosti..polvien vaihteleva rytmi ei haittaa..ihminen hahmottaa tilaa muustakin kuin molemmilla silmillä suoraan edessä näkyvästä...

Kannattaa pakkasella istua autoon ja raaputtaa tuulilasiin etunäkemää vastaavat pienet aukot ja kokeilla ihan oikeasti. Mutta vain pihassa paikallaan, ettei kukaan päädy tilastoihin.

Lizard100 kirjoitti:

...
..toinen asia on tuoda lay out jossa saadaan puristettua enemmän tehoa kuin pystypyörässä..

Trainerin päällä tehomittarin kanssa leikkimisen jälkeen on vaikea uskoa, että selällään saisi enemmän tehoa irti kuin pystyasennossa koko vartaloa ja massaa hyödyntämällä. Kahvojen säädettävyys sopivaan kohtaan auttanee asiaa. Tämäkin olisi "helppo" todeta itse trainerillä yksinkertaisella protolla. Nelikanttiputkesta runko lay-outin mitoille, siihen vaneripenkki ja etupyörästä traineriin kiinni.

Lizard100 kirjoitti:

...
120 rpm taitaa olla mahdollista; http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... E4ilyss%E4
...

Eri ihmiset tuottavat maksimitehon eri kadenssilla ja maksimikadenssi on eri ihmisillä erilainen. Toki omien kokemusten perusteella maksimikierrosten harjoittelu on aika olennaista, jotta tehon saa nousemaan. Jotenkin tuntuu siltä, että ennätysnopeuden tienoilla pitäisi olla useampi aika lähekkäin oleva välitys, että kaikki teho saataisiin irti, eikä yritys menisi kokonaan hukkaan.

Kiitos Kaitsu kommentista !

Näkymää eteen on kokeiltu...aja autolla ja sulje kädellä vuorotellen oikeaa ja vasenta silmää..huomaatko ( ei mitään vaikutusta näkymään ) ?!

Toisaalla epäiltiin juuri heikkoa tuuletusta syyksi miksi katetuissa recuissa tehot katoaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Heh jaa että tuuletusilmalla ne jalatkin pyörii. Hahhaa :D okei. Mitenkäs se fysiikan laki menikään koskien liike-energiaa. Ihan siinä tapauksessa että pari watin sadasosaa tulisikin :D

Ilman puute tuskin on se juttu mutta hartioiden tunkeminen ahtaaseen tilaan ja näin keuhkoihin kohdistuva puristus se tehot vie jos mikä :)

Ahdas ja ahdas..tunkeehan ne hartiansa 5-10 senttiä kapeampiikin laitteisiin Eiviet ja Varnat !

Toki minimaalisesta voimasta on kyse...laita kädet ulos auton ikkunasta 135 km/t nopeudessa..kerro sitten mitä tapahtui !

Esim kerro kaverille miten meni ( joka postaa sitten jutun tänne ) jos et itse kykene näpyttelemään.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

En tiiä mitä tolla näpyttelyllä tarkoitit mut mää vaan trollaan kun tää on niiin hauskaa.

Ilmanvastushan siinä kasvaa jos auton ikkunan avaa :)

Okei...tässä kohtaa kannattaa olla aika tieteellinen...vaikuttaa siltä että useimpiin poljettaviin ennätyslaitteisiin otetaan erittäin pieni määrä ilmaa sisään...lähinnä ohjaajan suuta ja nenää kohti ja viis veisataan lihaksista jotka kuumenevat eivätkä pääse ikäänkuin hengittämään normaalisti. Tämä siksi että jokainen pieni reikä lisää huomattavasti ilmanvastusta. P-51D North American Mustang hävittäjässä oli iso radiaattori mutta sen aiheuttama ilmanvastus osittain käännettiin voitoksi..kuumetessaan ilman kineettisyys kasvaa ja radiaattorin ulostuleva ilma olikin nopeammassa liikkeessä kuin sisääntullessaan..eli näin saatiin ram air efekti aikaiseksi ja noin 5 mph nopeuden lisäys.

Velocitrikessa taas tuskin kineettisyys ilmalla paljon kasvaa ( kasvaa tietty hieman verrattuna muihin kun sitä kierrätetään tehokkaasti lämpimien lihasten pinnassa ), mutta jos halutaan ottaa enemmän ilmaa sisään kuin muissa laitteissa on parasta olla varma siitä, että se ei hidasta laitetta...siksi kannattanee jos ilma ei tule sisään putkessa niinkuin haluan vaan myös jäähdyttää lihaksia ja vie hikeä ulos ( ikkunat ei huurru ) niin laittaa se tekemään myös hieman työtä..esimerkiksi juuri 5-10 mph nopeuden verran ( jonka se aukko aiheuttaa ilmanvastuksena ja nopeuden menetyksenä ). Lisäksi polkeminen aiheuttaa toistuvan katkon ns. viimaiseen eli salakavalaan vedontunnetta aiheuttavaan yhtenäiseen ilmavirtaukseen..eli tavallaan sotkee sen sisäilmassa hieman laajemmalle leviäväksi ( jotta keuhkotkin saavat osansa jne ). Ilma tulee kaikesta huolimatta kulkemaan hyvin nopeasti NACA inletistä hartioiden takana oleviin aukkoihin ( siihen ne oli rakennejärjestelmän puitteissa helppo laittaa ja eniten kauhovat/imevät myös kainalohikeä mennessään ja muuta sisäilman epäpuhtautta kuten CO2 kaasuja ja metaania ).

Luulen että juuri tämän optimaalisen hapen saannin ja viileyden takia myös MILAN SL rulettaa eikä Varna Diablo matka-ajo ennätyksissä nyttemmin..Varnassahan on ½ vähemmän vastusta ellei 1/4 verrattuna Milaniin...muttei sillä 24 h ajossa ole enää mahiksia.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Niin vastaavia pieniä tuunauksia on mm. pakoaukkojen kääntäminen taaksepäin ja Spitfire hävittäjässä saatiin 3 mph lisää nopeutta jne.

Toinen asia oli rajakerrosimu josta Jorin kanssa joristiin jo 5 paikkaisen lowriderin tiimoilla...se on märkä aerodynaamikkojen uni...jolla siis vastusta pienennetään...olisi mahtavaa jos alle tuleva patja saadaan näin samalla NACA ductilla imettyä sisäään ja täten Newtonilaisesti vähennettyä samalla vastusta...eli tässä olisi mahdollisuus NACA ductin oikealla koolla ja sijoittelulla saada aikaiseksi 3 kärpästä samalla iskulla ( + 1 paarma ja yksi hyttynen ).

1. ILMAA KULJETTAJAN LIHASTEN JA KASVOJEN VIILENTÄMISEEN

  1. HAPPEA
  2. LIEVÄ TYÖNTÖVOIMA TUULETUSILMAN KASVANEEN KINEETTISYYDEN KAUTTA ( verrattuna ns. kylmään laitteeseen )
    4. TUULIMYLLYENERGIA ilmavirran iskiessä kantapäihin 240 kertaa minuutissa
    5. MAAEFEKTIN NEGATIIVISEN VAIKUTUKSEN ELIMINOINTI ( imun kautta alta ennen etupyörää )

Lisäksi rungon alapuolella oleva imuaukko vähentää sadeveden aiheuttamaa kosteusongelmaa.


Lienee jo tutkittu muuallakin; http://www.recumbents.com/wisil/nacaduct/naca-duct.htm

Alla tähän laitteeseen idealtaan passeli dual duct ( tosin ilman letkuja kiitos ) !

Liitteet
dual naca inlet duct
dual naca inlet duct
twin_NACA_duct.jpg (25.76 KiB) Katsottu 2488 kertaa
Viimeksi muokannut Lizard100, 27 Joulu 2012, 10:19. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ram airit ja NACA ductitkin toimivat optimi oloissa just ja just...
Lentokoneisiinkin pitää lisätä monesti ylimääräisiä lärpäkkeitä NACOjen eteen jotta ilmaa saisi tarpeeksi...

Ja jos nuo ois toimivia sovelluksia ennätys pyörissä niin ihan varmasti niitä niissä käytettäisiin, samaten kuin nyloni pyöriä.

Ja jos ilmavirta puskisi kantapäätä ylös niin miksi se ei sitten jarruttaisi reittä mennessää alas..
kuinka paljon ilma ehtisi lämmetä velon sisällä kunnes sen pitäisi jo poistua?

Siinä olet varmasti oikeassa että sinne sitä happea kuskille pitäisi saada enemmän mutta siihenkin auttaisi jos kuski mahtuisi hengittämään kunnolla...

Ahtaitahan nuo kaikki kilpavehkeet ovat kun normi kinneritkin sitä on....

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Ram airit ja NACA ductitkin toimivat optimi oloissa just ja just...

Ja jos ilmavirta puskisi kantapäätä ylös niin miksi se ei sitten jarruttaisi reittä mennessää alas..
kuinka paljon ilma ehtisi lämmetä velon sisällä kunnes sen pitäisi jo poistua?

Siinä olet varmasti oikeassa että sinne sitä happea kuskille pitäisi saada enemmän mutta siihenkin auttaisi jos kuski mahtuisi hengittämään kunnolla...

Ahtaitahan nuo kaikki kilpavehkeet ovat kun normi kinneritkin sitä on....

Kilpavehkeiden ongelma on se, että niihin ei mahdu kuin 165-180 cm kaverit 40 cm hartialeveydellä.

Ilman vauhti hiljenee sisälle tullessaan ja kantapää on kengässä useimmiten levypinta jolla on suurin ilmanvastus siksi ( toki tietty ilmaa voidaan kuljettaa niin että se kantapäiden jälkeen virtaa kohti pilotin naamaa kahta puolen etupyörän koteloa ).

Sitä en oo mitannut kuinka paljon ilma lämpenee mutta se tulee yllä linkistä selväksi että niissä useimmat polkijat kiehuu.

Niin se vielä naca duct joka on eturenkaan edessä myös hyötyy renkaan aiheuttamasta paineesta..pressure build up. Niin ja alapuolella se on varjossa..joka saattaa alentaa imuilmaa asteen kaksi jossain kuumassa maassa.

Viimeksi muokannut Lizard100, 26 Joulu 2012, 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joissakin velomobiileissahan on samantapaiset aukot kantapäille. Kas kun peittävät ne yleensä jos halutaan lujaa mennä :)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Joissakin velomobiileissahan on samantapaiset aukot kantapäille. Kas kun peittävät ne yleensä jos halutaan lujaa mennä :)

Tuskin on..niissä vaan kantapäät näkyy sivulta ja kengät alta..näytä yksi naca duct joista kengät näkyy.

Liitteet
real naca duct
real naca duct

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mosquito velossa on jo tilttaava/kallistuva takapyöräohjaus; http://www.velomobilenews.com/2012_01_01_archive.html

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jeps, nuita kallistuvia on tehty aiemmin 80 luvulla, muistaakseni joku 3 renkainen kallistuva härpäke oli sellainen että toisella vivulla ohjattiin ja toisella kallistettiin...
Tämä sen takia koska ohjaukseen naitettu kallistus ei toimi lineaarisesti oikein vauhdin ja kääntymisen tarpeen kanssa...

Toisekseen jos tuo on kisa vehje niin siinä vaiheessa kun sitä pitäisi ajon aikana kääntää niin paljon että sitä pitäisi kallistaa niin peli on jo menetetty...
ei sitä suoralla 80kmh vauhdissa tuskin kukaan huvikseen kallistelisi...

mun mielestä suoraan ajo vehkeeseen tuo kallistus on ihan turha, lisää painoa lisää vikaantuvia osia, lisää kuskille miettimistä ja kalliimpi rakentaa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lukittu