Kammet sain paikoilleen. Takakiekkojen laakereita varten hitsatusta putkesta on katkottu ylimääräset pois ja porakoneella yritän hioa sisäpinnasta vähän pois, ett saan lakerit mahtumaan - tiukassa tuntuu olevan.
Petri
Laakeripesäksi valitsemani putki olikin aika kovaa materiaalia ja hiottavaa tavaraakin on ilmeisesti paksummalti ku alunperin arvioin. Porakoneessa miulla on tommonen punanen kivi jolla yritän. Pikkuhiljaa metalliakin kait irtoo - kivi pienenee aika nopeesti. Noita kiviä on kaupassa valkosia, punasia ja mustia. Olikohan tuo valkonen pehmosin ? Kotona on yks musta mutta on muodoltaan pyöreä, pitää kokeilla ottaako paremmin ku punanen.
Olis ehkä pitänt sorvauttaa nuo osat, no enskerralla - sitten ehkä myös paremmin tiedän millasta tartten.
Ei ku hiomaan, auringon paisteeseen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
Pitää vissiin kaivaa verkkovirta porakone esille.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
Amerikassa näytti olevan 58 taalaa ja huvipisteessä reilu 60 € samanlainen. Ameriikan hintaan tulee alv, ilm. tulli ja kait rahti - taitaa olla lähellä satasta enenku on kotona. Tuosta huvipisteen hinnasta en löytäny tuleeko siihenkin alvi päälle. No katellaan.
Kiitos Imatran Voiman, hionta alko sujua ku vaihdoin "töpselivirtaan" taitaa Black ja Deckkeri pyörii tuplaten nopeemmin ku akku Makita.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pienellä hiomakivellä hiottaessa pitää oll paljon kierroksia. Tuohon käyttöön tarkoitettu ns. suorahiomakone (vinku) pyörii yli 30000 kierrosta minuutissa. Joka tapauksessa kehänopeus pitäisi olla kymmeniä metrejä sekunnissa. Rälläkässä maksimi kehänopeus on 80 m/s. Tuumainen hiomakivi täytyy pyöriä aivan pirusti, jotta se vie ainetta yhtä hyvin. 30000 kierroksen suorahiomakoneella kehänopeudet jäävät 20-40 m/s. Jos pyörität samaa kiveä akkuporakoneella on hiomavaikutus aivan toisenlainen. Teräs ei kuumene ja pala pois, joten hiomisvaikutus perustuu pelkkään lastuamiseen ja vie todellakin aikaa ja hermoja. Hitailla kierroksilla hiottaessa siitä reiästä tulee vielä helposti epäpyöreä, hiomakivi hyppii ja hakkaa teräkseen, jolloin sen pinnasta murenee materiaalia pois. Kivi kuluu, muttei hiottava materiaali. Käytä edes töpseliporakonetta. Niiissä on kierroksia sentään yli kolmetuhatta, niin edes jotain saat aikaiseksi. Akkukoneet pyörivät parhaimmillaankin vain satoja kierroksia minuutissa.
Hups. Nyt vasta huomasin, että olitkin huomannut tuon kierrosten vaikutuksen ja vaihtanut töpselikoneeseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pienellä hiomakivellä hiottaessa pitää oll paljon kierroksia. Tuohon käyttöön tarkoitettu ns. suorahiomakone (vinku) pyörii yli 30000 kierrosta minuutissa. Joka tapauksessa kehänopeus pitäisi olla kymmeniä metrejä sekunnissa. Rälläkässä maksimi kehänopeus on 80 m/s. Tuumainen hiomakivi täytyy pyöriä aivan pirusti, jotta se vie ainetta yhtä hyvin. 30000 kierroksen suorahiomakoneella kehänopeudet jäävät 20-40 m/s. Jos pyörität samaa kiveä akkuporakoneella on hiomavaikutus aivan toisenlainen. Teräs ei kuumene ja pala pois, joten hiomisvaikutus perustuu pelkkään lastuamiseen ja vie todellakin aikaa ja hermoja. Hitailla kierroksilla hiottaessa siitä reiästä tulee vielä helposti epäpyöreä, hiomakivi hyppii ja hakkaa teräkseen, jolloin sen pinnasta murenee materiaalia pois. Kivi kuluu, muttei hiottava materiaali. Käytä edes töpseliporakonetta. Niiissä on kierroksia sentään yli kolmetuhatta, niin edes jotain saat aikaiseksi. Akkukoneet pyörivät parhaimmillaankin vain satoja kierroksia minuutissa.
Hups. Nyt vasta huomasin, että olitkin huomannut tuon kierrosten vaikutuksen ja vaihtanut töpselikoneeseen.
Kiitos kuitenkin opetuksesta vain 3000/min on tuossa töpselivehkeessä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, ei noita laakeripesiä voi pyöreiksi sanoa eikä ne oo myöskään kartion malliset Sorvaten sais kunnolliset ehkä joskus.
Sain kuitenkin kiekot tuohon alle ja koeistunta suoritettu - toivo heräs kyllä tästä hyvä tullee
P3231401.JPG (70.49 KiB) Katsottu 6178 kertaa
P3231400.JPG (74.83 KiB) Katsottu 6178 kertaa
P3231398.JPG (74.11 KiB) Katsottu 6178 kertaa
Huom. kuvat parantuneet silmissä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaunis lila (onkohan tuo lila?) penkki. Tuohon saisi aika kätevästi myös kevyen penkin tekstiilihihnasta. Jämyä runkoputkea ympärillä kaikilla sivuilla. Putoaisi lähes pari kiloa painosta melko vähällä työllä.
Kuvat ovat tosiaan parantuneet niin, ettei enää Petrin ottamiksi tunnista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kaunis lila (onkohan tuo lila?) penkki. Tuohon saisi aika kätevästi myös kevyen penkin tekstiilihihnasta. Jämyä runkoputkea ympärillä kaikilla sivuilla. Putoaisi lähes pari kiloa painosta melko vähällä työllä.
Tuon penkin heitin siihen vaan koeistuntaa varten. Miks ei hihnapenkkikin kävis mutt ajatelin ett jos/kun tän aikanaan kattaa niin se viistopohjaosa takana toimis myös penkkinä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keula pitäs pähkäillä että miten sen toteuttaa. Jos tekis keulasta "kantavan", siis yhtenäinen kotelomainen keulaosa joka kiinnitetään peräosan runkoputkiin kiinni. Kotelo joko loppuis kampiakselin kohdille tai jatkuis polvien etu- tai takapuolelle. Takaosan kotelo toimis "ovena" eli kääntys johonkin suuntaan sisään menoa varten.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Romuja penkoessa, löyty pyörätuolin raato - siitä pikkukiekosta ( halkaisia n. 200mm ) vois kokeeks tehdä etukiekon. Tästä taitaa taas tulla varsinainen kokeilupyörä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Romuja penkoessa, löyty pyörätuolin raato - siitä pikkukiekosta ( halkaisia n. 200mm ) vois kokeeks tehdä etukiekon.
Eli yks puoleinen ripustus kuin tadpoleissa, mutta pyörän keskilinjalle? Tämmöinen ratkaisu kiehtoisi itseänikin, olisi ehkä aavistuksen keveämpi ja katteen muodon voisi valita vapaammin kun ei tarvis murehtia haarukan kiinnityspistettä.