Tämän illan projekti oli bmx-renkaan "nastoitus", eli ruuvien liimaaminen renkaaseen.
Täällä foorumilla oli taannoin juttua ruuvirenkaista (kirjoittaja taisi olla noja), ja linkki Fillari-lehden foorumille ko.
askarteluihin. Tuon innoittamana tilasin taannoin jutussa mainittuja kuusiokoloruuveja, joita ajattelin jossain vaiheessa kokeilla. Nyt oli selvästikin tullut niiden aika, ja kaivoin varusteet esiin:
- Tioga Comp X -rengas
- M1,6x3 -kuusiokoloruuveja
- epoksiliimaa
- 1,5 mm:n kuusiokoloavaimesta katkaistu muutaman sentin pätkä
- akkuporakone (ruuvinväännin)
Homma eteni pääpiirteissään näin:
1) ensin rengas vanteelle ja paineet sisään
2) epoksiliiman sekoittelua ja tikulla pieni määrä nastoitettavien nappuloiden päähän
3) ruuvi kuusiokoloavaimeen (ruuvinvääntimeen) ja jokunen sekunti ruuvin pyörittelyä ja painamista renkaan nappulan keskelle
4) ylimääräisten liimojen pyyhkiminen ja tarvittaessa lisäpyörittelyä, jos ruuvi ei jäänyt riittävän syvälle.
Laitoin ruuvit kahteen riviin, joka toiseen nappulaan. Näin asetellen renkaaseen meni 96 ruuvia. Keskipaloihin en ruuveja laittanut, veikkaisin niiden painuvan renkaan läpi turhan nopeasti, jos edes paikoillaan kestäisivät.
Huomenillalla yritän ehtiä kokeilemaan, ainakin vielä on sopivan liukas keli täällä Pirkanmaalla
. Eturenkaissa ei liukuesteitä ole, toivottavasti ei lähde lapasesta (= mene jarrutukset pitkiksi tai puske mutkissa).
Perinteisiä nastarenkaita aiemmin käyttäneenä (siis pystypyörissä) olen hieman skeptinen näiden ruuviviritysten suhteen:
A) Ruuvit tulevat kulumaan nopeasti, nämä varsinkin kun ovat ruostumattomia (=pehmeitä). Toisaalta itselle tuskin kertyy kauheasti kilometrejä talvikaudella. No keväällä tämäkin sitten selviää.
B) Jääpito voi olla uutena kelvollinen, mutta asvalttiajo kuluttaa ruuvien kannat pyöreiksi ja pito heikkenee selvästi nopeammin kuin oikeilla kovametallikärkisillä nastoilla.
C) Ruuvit voivat painua ulkorenkaan läpi, varsinkin kun oikeiden nastojen kaltaista laippaa ei ruuvissa ole. Nyt käytettyjen 3 mm pitkien ruuvien kärki on jo tällä hetkellä runkokoordien tuntumassa.
D) Mahtaako liima pitää ruuvit renkaassa, vai ropiseeko suurin osa jo ensilenkillä?
Kaikesta huolimatta odotan mielenkiinnolla, kuinka ruuvirengas selviytyy tulevasta talvesta. Jos pito ei riitä, niin tarvii askarrella järeämpi versio, eli ruuvailla pitkät terävät ruuvit renkaan läpi sisältä ulospäin. Sellaisella "jääratarenkaalla" luulisi jääpitoa riittävän.
Lumikelillä nastat eivät auta, joten ainakin isompien lumipyryjen jälkeen valitsen tallista jonkun toisen kulkupelin kuin kinnerin. Ellen sitten asentele tuohon sähköapua...