Re: YesCom
Kuinka tuo vaappuminen, väitän että makaavassa ajoasennossa täytyy käyttää enemmän lonkan koukistajalihaksia. Kokeile ajaa silleen että vedät polkimia enemmän niin tekniikka löytyy
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kuinka tuo vaappuminen, väitän että makaavassa ajoasennossa täytyy käyttää enemmän lonkan koukistajalihaksia. Kokeile ajaa silleen että vedät polkimia enemmän niin tekniikka löytyy
Nyt sain puolihuolimattomasti vaihteet toimiin ja niska-hartia osankin penkkiin paikoilleen. Raskain(nopein) vaihde ei vielä koeajoilla toiminut, pitää herkistellä, mutta jotakin tuloksia 48-13 välityksellä kuitenkin sain.
Tasaisella huiput GPS:ään 42,3km/h, eli noin 2km/h enempi kuin mitä olen koskaan higracerilla noissa tuuliolosuhteissa saanut. Sheldonin laskurin mukaan kadenssi hieman alle sata eikä mitään vaappumisia/voblaamisia ilmennyt.
17,5km testilenkki, joka siis samaa pyörätietä vajaa 9km ees-taas kului 33min 30sek. Keskinopeus siis 31,3km/h. Higracerista poiketen tällähän ei tien päässä tehdä U-käännöstä, vaan jouduin pysähtymään, nousemaan pyörän päältä ja lähtemään liikkeelle uudelleen. Aikaa kului kelloon noin 30sek enempi kuin higracerin käännöksessä, eli ilman tuota keskinopeus 31,8km/h. Kesän huiput higracerilla samalle pätkälle 30,2km/h.
Jos saman tulosparannuksen olisi saanut Nokialla käyttöön olisi 1h ajon sijoitus noussut 3pykälää ja 200m ajon 2pykälää. Nopeampi siis on, mutta odotuksia vähemmän nopeampi
Jukka
Nooh onhan tuossa lonkkakulma huomattavasti suorempi, vaatii enemmän treeniä että saa kaiken irti. Velokraftiin kun laitoin penkin matalammalle niin pitkän matkan nopeus laski, vaikka pyörä tuntu rullaavan loputtomiin eli ilmanvastus pieneni huomattavasti.
Tässä vielä kuva pyörästä "valmiina" ja juuri em. testit ajettuna:
Lisäystä edelliseen siis vain vaihdevaijeri ja niska-hartia tuki. Pehmustetta pitää laittaa, muuten painaa ikävästi rankaan, saa nähdä joutuuko sen seurauksena vielä siirtämään/säätämään.
Pohdin jo hetken että olikohan virhe nostaa nojakulma 25asteeseen, mutta ei ajoharjoittelusta olisi loivemmalla kulmalla tullut mitään, eli tällä nyt mennään.
Painoa metallisilla lukkopolkimilla 17,7kg, eli aika tarkkaan osiensa summa.
Jukka
Vielä sellainen knoppitieto että oli kahdeskymmenes itse tehty pyörä, ja seitsemästoista nojapyörä
Jukka
jviirret kirjoitti:oli kahdeskymmenes itse tehty pyörä,
Jukka
Reipasta, onneksi olkoon
Hyvältä näyttää! Onnea!
Ehkä olet jo tuolla aikaisemmin maininnut kuinka paljon noin suoraan etupyörän kohdalla oleva ketju vaikuttaa ohjaukseen ja ketjun eturattaan päällä pysymiseen?
Jukka: "Vielä sellainen knoppitieto että oli kahdeskymmenes itse tehty pyörä, ja seitsemästoista nojapyörä "
Ovatko ne muut pystypyöriä vai CF-pyöriä, jotka itse olen laskenut nojapyöriksi.
Noilla maksimi- ja keskinopeuksilla sinä Jukka olet sekä nojapyörien rakentaja että ajaja. Pidän itseäni vain rakentajana. Minun keskinopeudet pitää jakaa yli kahdella sinun nopeuksiin nähden tosin 3-pyöräisellä ajettuna ja mäkisessä maastossa.
Täytyypäkin taas kokeilla pitkästä aikaa ajoa 2-pyöräisellä SH11:llä, kuinka paljon keskinopeus kasvaisi.
Sakari
irakas kirjoitti:Ehkä olet jo tuolla aikaisemmin maininnut kuinka paljon noin suoraan etupyörän kohdalla oleva ketju vaikuttaa ohjaukseen ja ketjun eturattaan päällä pysymiseen?
Sen verran että hitaasti tällä ei voi ajaa, tasapainonon ylläpitämiseksi tarvittavat ohjausliikkeet ovat silloin niin laajoja että etukumi hinkkaa jatkuvasti ketjuputkeen. Jos samalla polkee niin ketju tipahtaa pois paikoiltaan. Nyt tein stopparin joka vähän hillitsee ketjuputken sivuttaisliikettä. Kun pääsee tuollaiseen +10km/h nopeuteen alkaa ajaminen onnistua ja +15 jälkeen ei suoralla edes ajattele että eturenkaan liikkeet olisivat jotenkin rajoittuneet. Vasemmalle kääntyy pyöräteiden X-risteyksissä jos pääsee vapaasti leikkaamaan, oikealle vaatii vähän leveämmät tiet.
irakas kirjoitti:Ovatko ne muut pystypyöriä vai CF-pyöriä, jotka itse olen laskenut nojapyöriksi.
17 Nojapyörää, niihin linkit kotisivullani: http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis.htm Tuolla nojapyörä alasivuja vain 15, mutta kaksipyöräinen ja python sivuilla on kaksi pyörää.
3 CF:ää, kahteen niistä em. sivulla linkki ja kolmas löytyy blogista: http://nojis.wordpress.com/2012/04/17/f ... uokkausta/
Jukka
jviirret kirjoitti:Jos saman tulosparannuksen olisi saanut Nokialla käyttöön olisi 1h ajon sijoitus noussut 3pykälää ja 200m ajon 2pykälää. Nopeampi siis on, mutta odotuksia vähemmän nopeampi
Jukka
Onnea Raahen Nojapyörätehtaan pyöreistä valmistusmääristä
Tuo pyörä varmaan vaatii vaan reenaamista, ainakin itsellä pyörän vaihto on vaatinut aina sen 1000 km ajoa, että se on alkanut kulkemaan toivotulla tavalla, sama juttu Optiman, Wavin ja Mangon kanssa, johtuuko nojakulmista ja käyttääkö eri pyörällä vähän eri kohtaa lihaksista?
Asensin puhelimeeni Endomondon kun jostakin syystä Sportstracker ei suostunut toimimaan.
Tämmöisen käyrän sain samalta lenkiltä kuin eilen: http://www.endomondo.com/workouts/233090444/12040081
Nyt tuuli lounaasta 10m/s, eilen lähes tyyntä. Yllättävän vähän vaikuttaa nopeuteen. Molempiin suuntiin liki sama vauhti ja myötätuuleen en saanut juuri sen parempaa huippunopeutta kuin aiemminkaan samassa paikassa. Nyt tosin takana oli jo 15km ajoa, aiemmin huppunopeus kokeilut on tehty levättynä. Keskinopeus parani tällä lenkillä eilisestä 31,3:sta 31,7:ään. Se tulos hyväksytään, kun eestaas ajelussa ei tuuli ainakaan hyödytä, mutta 43km/h oli tuulitulos ja hylätään
Jukka
Isot korkeuserot samassa paikassa eri suuntien kaistojen kesken.
jori kirjoitti:Isot korkeuserot samassa paikassa eri suuntien kaistojen kesken.
Joo, mitään järkeä tuossa gps-korkeusmittauksessa ei näin tasaisella ole. Todellisuudessahan tuolla reitillä ei juuri nousua/laskua ole, korkeuskäyrät näkee kansalaisen karttapaikasta. Siihen tosin ei ole merkitty suurimpia nousuja, eli paria alikulkutunnelia
Jukka
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Isot korkeuserot samassa paikassa eri suuntien kaistojen kesken.
Joo, mitään järkeä tuossa gps-korkeusmittauksessa ei näin tasaisella ole. Todellisuudessahan tuolla reitillä ei juuri nousua/laskua ole, korkeuskäyrät näkee kansalaisen karttapaikasta. Siihen tosin ei ole merkitty suurimpia nousuja, eli paria alikulkutunnelia
No eihän tuossa monen metrin heittoja korkeudessa ole. Itselle tulee gps-lokeista tuon mittaiselle lenkille aikas paljon enemmän nousumetrejä.
Nyt kun on useamman kymmenen kilometriä ajellut niin uskalsin kokeilla ns. "power pedaling"-tekniikkaa. Tällä nojakulmalla ja penkillä tuntuu että se jopa minulta onnistuu. Hiukkasen epävarma olo vielä, eli huiput vain vähän parempia kuin penkillä ähöttämällä, mutta kunhan täsä vähän harjoittelee...
Jukka
Ei tunnu lyhyemmät kammet polvikipuihin vaikuttavan Ihan samalla tavalla tässä kipevyy kovempaa ajaessa kuin highracerissakin
Tässä 152 ja siinä 172.
Jukka