Sivu 7/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2020, 16:07
Kirjoittaja Nojanalle
jooseha kirjoitti:

Mä en laskisi lainkaan sen varaan että määräajan jälkeen saisi jatkaa vanhalla kuukausimaksulla. Vuokranantaja myy yleensä liisauksen kohteet silloin.

Nojanalle kirjoitti:

Milloinkahan nää EU alueen lait, olisi tälläkin tasolla yhdenvertaisia. :oops: :oops:

Sitten kun/jos itsenäiset valtiot lakkaavat olemasta :cry: Jos kaikkia koskevat täsmälleen samat lait, edut ja velvoitteet ei voida enää puhua itsenäisyydestä. Oli kyse valtiosta, kunnasta tai mistä tahansa. Tässä tätä sovittamista , jos joku jaksaa lukee . :twisted:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 3-20140417


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2020, 16:14
Kirjoittaja jooseha

Meinaatko että ajokortti kuuluisi direktiivin vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja teletoiminnan alalla toimivien yksiköiden hankintamenettelyjä koskevien yhteisön sääntöjen soveltamiseen liittyvien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta piiriin :?


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2020, 16:20
Kirjoittaja Nojanalle
jooseha kirjoitti:

Meinaatko että ajokortti kuuluisi direktiivin vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja teletoiminnan alalla toimivien yksiköiden hankintamenettelyjä koskevien yhteisön sääntöjen soveltamiseen liittyvien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta piiriin :?

Eikö EU:ssa ole tarkoitus yhdenmukaistaa kaikki lait . Niin minä aikanaan sen ymmärsin . Eiköhän siihenkin jokin laki , tai säädös sieltä löysy . Tai ajesopimus . :mrgreen: :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 12:00
Kirjoittaja Pentti M Reku

En nyt keksinyt parempaakaan lankaa. Mutta suomessa maksat sähköpyörästä 10 vuotta vanhalla teknologialla 2000 euroa. Tämä maksaa Kiinalaisille reilu 4000 dollaria:

https://media.gm.com/media/cn/en/wuling ... uling.html

170km mainostettu kantama 9,3kwh akulla. Arvaa myydäänkö ikinä täällä sivistysvaltiossa...


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 12:36
Kirjoittaja jviirret

Montako tähteä kolaritestissä?


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 13:27
Kirjoittaja Nojanalle
jviirret kirjoitti:

Montako tähteä kolaritestissä?

Todennäkösesti pyöreä nolla. :twisted:


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 14:39
Kirjoittaja Pentti M Reku

Oletteko koskaan ajanut tai ollut kyydissä Smartissa? Ihan yhtä mielellään kolaroisin sillä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 14:45
Kirjoittaja torneol

Eli samanverran, kuin sähköpyörällä :mrgreen:. Ihan hyvä, että uusia juttuja kehitetään; joskus se sokeakin kana sen jyvän löytää.

Olkoonkin, että sähköavusteinen liikkuminen ei ole ihan kaikille niin hyvä, mitä jotkut yrittää osoittaa. Tulen aina vähän surulliseksi ja kiukkuiseksi, kun näen "terveitä" ja reippaita ihmisiä jonkun sähköpotkulaudan tai tasapainolaudan tai sähköskootin päällä. Loppuu se vähäinenkin liikkuminen.

Olkoonkin että kaikki sairaudet ja niiden aiheuttamat rajoitteet ei näy ulospäin.

Ja Smartissa on tullut istuttua. Ei jatkoon :lol:.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 14:53
Kirjoittaja Wacky
Pentti M Reku kirjoitti:

Oletteko koskaan ajanut tai ollut kyydissä Smartissa? Ihan yhtä mielellään kolaroisin sillä.

Se sun parjaama smartti ei ole ihan niin heikko kun mitä koko antaisi ymmärtää. Auton rakenteilla on paljon suurempi vaikutus kuin ulkonäöllä ja ilman kolaritestausta sun esittelemästä autosta ei tiedä yhtään miten kestävä se on. Smartista löytyy kolaritestejä ihan reilusti ja se pärjää testeissä hyvin.
https://www.youtube.com/results?search_ ... crash+test


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 15:22
Kirjoittaja Pentti M Reku

Smartin sähköversio taitaa maksaa 25 000€ Suomessa. Sen kulutuslukemista voisin äkkiä päätellä, että Kiinassa ilmanvastus täytyy olla matalampi kuin muualla maailmassa.

Enkä edelleenkään haluaisi kolaroida kummallakaan ajoneuvolla. Oli ncap tähtiä tai 57% suurlujuusteräksinen kori.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 16:17
Kirjoittaja jviirret

Kevein Smart painaa noin 900kg ja sähkö Smart 1300kg. Tuo kiinalainen sähköauto 665kg. Mopoautot painaa n.400kg, mutta niissä ei ole raskasta akkua.
Voi vähän päätellä korin jäykkyyksiä ja sitä minkälaisen suojan ne antaa törmäystilanteissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Loka 2020, 21:06
Kirjoittaja janx

Kävin koeajamassa kesällä Seat Mii electricin (18k€ ja 1,5v odotusjono). Se oli kokoisekseen ja siihen mihin se on tehty (alle 100 kmh nopeuksiin) varsin pätevä. Kolme tähteä (sähkötön versio). No pikkuauto (5-ovinen) - turhan pieni omiin tarpeisiin ja talviajo on koeajamatta. Maailma näemmä haluaa sitä, että kaikki ajaa citymaastureilla.

"Joka kolmas uusi henkilöauto on nyt katumaasturi – villitystä on vaikea perustella järjellä, mutta eihän autoa järjellä ostetakaan"
https://yle.fi/uutiset/3-11016864


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Loka 2020, 07:01
Kirjoittaja jviirret

Tiedän useammankin citymaasturin ostajan. Kaikki iäkkäämpiä ihmisiä. Suurin syy on auton korkeudessa. Sinne on jalkavaivaisen paljon helpompi mennänja tulla pois kuin pikkuautoon tai edes normaali henkilöautoon.
Toinen syy on maavara. Enään ei normaali autoissa ole 80-luvun ladan maavaraa vaikka se on suomen talvessa lähes pakollista.


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Loka 2020, 10:25
Kirjoittaja Vilijami

Itseäkin ihmetyttää nykyautojen onneton maavara ja renkaiden matala profiili. Katukivetyksen yli ei pääse ilman että pohja karahtaa maahan ja vanteet on mutkalla. Matalankaan aurausvallin yli ei tahdo päästä tai ainakin kovamuoviset roiskeläpät särkyy tai irtoaa. Näitä ongelmia ei ollut vielä 80-luvun autoissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Loka 2020, 11:56
Kirjoittaja torneol

Mulla on Citroen C4 Picasso. Tykkään siitä, että siinä istutaan vähän ylempänä kuin tavis henkilöautossa. Siinä on myös 215/55 profiilin kumit, joten ei ihan nakinkuoret. Itselle käyttömukavuus menee ulkonäön edelle enkä juuri arvosta kova-alustaisia matalaprofiilisilla kumeilla varustettuja autoja. Ne ei sovi mulle vaikka olen muutamia koittanut.

Ai niin, mähän taidan kuulua kohta tohon "iäkkäämpi ihminen" kategoriaan :mrgreen:.