Takaohjattu trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä olen joskus saanut 6/4 liittimeen neljän millin kirkkaan PVC letkun kiinni sellaisenaan. Onko liittimesi pistoliittimiä, vai sellaisia kierrettäviä. Uskoisin, että sovittelemalla saat PVC-letkut kiinni sylinterien väliin ilman ylimääräisiä liitoksia. Käytä kuitenkin kokeillessasi vettä ja Sinolia väliaineena, jottei vuodot aiheuta ympäristöongelmia.

6/4 letku kestää kirkkaana PVC letkunakin painetta ihan miehekkäästi. Tavalliseksi puutarhaletkuksi skaalattuna se olisi 20 sisähalkaisijalla ulkomitaltaan 30 mm. Normaali puutarhaletku on 19 mm sisähalkaisijalla päältä 25. Vähintään 10 baaria se siis kestää helposti.

Ohjaustuntuma toki pehmenee letkujen käytöllä, mutta paljonko.
Jos oletetaan tuo Tepon arvio systeemin nestetilavuudesta 2,5 desiksi (aika paljon). Arvioidaan lämpötilan muutos 20 asteeksi, jolloin saadaan 2,5 dl x 0,0009 x 20 = 0,045 dl eli 0,45 cl eli 4,5 ml. Systeemin tilavuuden muutos on siis 4,5ml/250ml=1,8%.

Jos tuo tilavuuden muutos tapahtuisi jäykässä tilavuudessa, nostaisi se öljyn paineen 1,8% x 5000 MPa = 90 MPa = 900 bar.

Optimaalinen letku olisi sellainen, että sen jousto muuttaisi systeemin paineen muutoksen tilavuuden suhteen (bulkkimoduuli) tuolla lämpötilavälillä täsmälleen tuon 10 baarin verran, jonka sylinterien tiivisteet kestävät.lLaskelma oli karkea ja siinä käytettiin näennäisesti Tämä tarkoittaisi bulkkimoduulia 100 bar / 1,8% = 5555 bar = 555 MPa.

Ohjausvoimat ovat tavallisesti kovin pieniä, noin yhden Newtonin luokkaa. Tämä tarkoittaisi 12 mm sylinterihalkaisijalla 1N/1cm²=0,1bar=0,01MPa painetta. Joustona tuo tarkoittaisi 0,01/555=0,002% tilavuuden muutosta, joka valtaosaltaan sylintereissä tarkoittaa huomattavan pientä männän liikettä, puhumattakaan, että kyse on vain paineellisesta puolesta hydraulisysteemiä.

Mielikuva minulla on, että tavallisen kirkkaan PVC-letkun lepohalkaisija kasvaa muutaman prosentin, kun paine nousee nollasta vesijohtoverkon paineeseen (4bar) letkumoduuli olisi siis luokkaa 5%/4 bar=100%/80 bar= 8 MPa
Tuo tarkoittaisi 0,1 bar ohjauspaineella 0,5% letkutilavuudesta. 4 mm halkaisijainen letku vastaa poikkileikkaukseltaan 1/10 12 mm sylinterin poikkileikkauksesta, joten letkun tilavuudenmuutos aiheuttaisi sylinterissä vain noin 0,05% letkun pituuden suuruisen joustomatkan. Metrin letkulla siis puoli milliä.

Toisaalta metriset letkut vastaavat systeemin tilavuudesta noin kolmannesta (12mm sylinterit). 20 asteen lämpötilanmuutos aiheuttaisi siis 20 astetta x 0,0009 x 3 suuruisen tilavuudenmuutoksen letkulle, joka tuolla äskeisellä letkumoduulilla laskettuan on juuri tuon 5%, joka siis vastasi paineen muutosta 4 bar.

Mitoitus siis toimii mainiosti 100 mm iskuisilla sylintereillä, jotka on kytketty yhteen 4 mm sisähalkaisijaisilla metrin mittaisilla letkuilla. Letkun meneminen luttuun estää merkittävän alipaineen muodostumisen systeemiin, joten ilmaa järjestelmään ei jäähtymistapauksessa kerry, jos kohta onkin tärkeää, ettei nesteen seassa ole ilmaa, kun toimitaan näin pienillä paineilla.

PS
Vesi alkoholiseoksen tilavuuden lämpötilakerroin on öljyä pienempi samoin bulkkimoduuli suurempi, joten vesiviinaa väliaineena käyttäen systeemi toimii tuotakin paremmin.

Sori, tuli vähän innostuttua. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Minä olen joskus saanut 6/4 liittimeen neljän millin kirkkaan PVC letkun kiinni sellaisenaan. Onko liittimesi pistoliittimiä, vai sellaisia kierrettäviä. Uskoisin, että sovittelemalla saat PVC-letkut kiinni sylinterien väliin ilman ylimääräisiä liitoksia. Käytä kuitenkin kokeillessasi vettä ja Sinolia väliaineena, jottei vuodot aiheuta ympäristöongelmia.

Liittimet on kierrettäviä, tosin etusylinteriä varten hommasin varoiksi kaksi 90 asteen kulmalla varustettua, mallia pistoliitin.
Äkkiseltään en keksi vesi+Sinol-nesteen käytössä muuta negatiivista kuin alhaisen viskositeetin, toivottavasti kuristimessa riittää säätövara.

jori kirjoitti:

6/4 letku kestää kirkkaana PVC letkunakin painetta ihan miehekkäästi.

Tuollaista tarvii käydä huomenna metsästämässä jostain muutama metri, onko tietoa mistä löytyy? Etraan kannattaa varmaan ainakin soitella. Pitää olla halkaisijaltaan juurikin tuota 6/4:sta, muuten ei mahdu liittimiin.

jori kirjoitti:

Jos oletetaan tuo Tepon arvio systeemin nestetilavuudesta 2,5 desiksi (aika paljon)...

Oli näpyttelyvirhe letkun tilavuuden laskentakaavassa-> todellisuudessa tuo kokonaistilavuus likimain puolittui n. 1,3 desiin :oops: .

jori kirjoitti:

Ohjausvoimat ovat tavallisesti kovin pieniä, noin yhden Newtonin luokkaa. Tämä tarkoittaisi 12 mm sylinterihalkaisijalla 1N/1cm²=0,1bar=0,01MPa painetta...

Sylinterin halkaisija on 25 mm ja männänvarsi 10 mm.

jori kirjoitti:

Vesi alkoholiseoksen tilavuuden lämpötilakerroin on öljyä pienempi samoin bulkkimoduuli suurempi, joten vesiviinaa väliaineena käyttäen systeemi toimii tuotakin paremmin.

Sekoitussuhde 1:1 lienee passeli vedelle ja Sinolille tähän kokeiluun? Pitäisi kestää sillä sulana vähän kylmemmässäkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Väkästelin takasylinterille kiinnityskorvakkeet lattaraudasta. Kiinnitys runkoon hitsaamalla ja takahaarukan vaneriin ruuveilla.
Nyt alkaa jo tuntua siltä, että tässähän pääsee kohta ottamaan ensimmäiset tyypit :D. Kunhan nyt löytää ensin sopivan PVC-letkun sylinterien välille ja saa systeemin täytettyä ja ilmattua. Ohjaustangoksi joku väliaikaisviritys ja takavaihtajalle ehkä vaijeri ja vipu. Ja jarrut... no ei niitä nyt ensimmäiseen pihakokeiluun tarvita :twisted: .

Liitteet
Takahaarukan kääntösylinteri paikallaan
Takahaarukan kääntösylinteri paikallaan
P1040810_600.jpg (92.31 KiB) Katsottu 2838 kertaa
Ohjaus keskiasennossa
Ohjaus keskiasennossa
P1040816_600.jpg (87.79 KiB) Katsottu 2838 kertaa
Sylinteri kasassa
Sylinteri kasassa
P1040818_600.jpg (90.14 KiB) Katsottu 2838 kertaa
Sylinteri pitkänä
Sylinteri pitkänä
P1040819_600.jpg (89.45 KiB) Katsottu 2838 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Pitää olla halkaisijaltaan juurikin tuota 6/4:sta, muuten ei mahdu liittimiin.

Ei löydy PVC-letkua noin ohuella seinämällä, mutta ohuempi letku lämmittämällä venyttämällä liittimen nipan päälle ohenee seinämältään ja muuttuu 6/4-kokoiseksi. Kysele pykälää tai kahta pienempää letkukokoa, niin saattaa hyvinkin sopia. Niin minä sen joskus aikanaan sain sopimaan.

TKA Kaukajärvellä oli minun letkukauppani. Nykyisin se on kai nimeltään ETRA. Teollisuustuotevalikoima pieneni radikaalisti ja joutavaa markettikamaa tuli tilalle, mutta kyllä sieltä vielä jotain löytyy.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Kävin tänään Etrassa hakemassa letkua (enkä sitten muuta jaksanutkaan, jotain flunssaa pukkaa). Mukaan tarttui pvc-letkua, jonka sisähalk. on 3 mm ja ulkohalk. 5,4 mm. Tuo voisi lämmittämällä istua ruuvattaviin liittimiin. 6/4 silikoniletkua oli myös hyllyssä. Otin sitäkin, vaikka se erittäin joustavaa olikin. Siitä voi tarvittaessa tehdä esim. lyhyet joustopätkät väliin, jos jostain syystä joudun käyttämään alkuperäistä kovaa putkea.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään oli vuorossa ohjauksen "nesteytys". Sekoittelin vettä ja Sinolia suhteessa 1:1 ja täytin sylinterit ja letkut apteekista hakemieni muoviruiskujen avulla (kuva alla). Ilmat sai hyvin pois pumppailemalla sylintereitä edestakaisin. PVC-letku venyi pienellä lämmityksellä liittimiin ja tuntui pysyvän tiukasti paikallaan.

Kaikki tuntui olevan kohdallaan, paitsi yksi asia mikä olikin sitten ISO miinus: sylinterien liike oli ihan tolkuttoman hidas, vaikka kuristin oli täysin auki, ja väliaineen viskositeetti pieni. Tässä tuli sitten selville hydrauli- ja pneumatiikkasylinterin ero: sylinterin sisäiset virtauskanavat ovat paineilmasylinterissä näköjään liian pienet nesteelle, ainakin näissä meikäläisen yksilöissä.

Hitsailin vielä pikaisesti 22 millin putkesta ohjaustankovirityksen, ja sitten palikat kiinni runkoon ja iltapimeällä pihaan ensitestiin. Vaikka tein ohjaustangosta suht leveän (360 mm), niin ohjaus oli hillittömän raskas ja hidas kääntää. Ohjausakseliin laittamani ristikkonivel (joka oli ottanut jo hitsauksesta itseensä) ei tietenkään kovasta vääntelystä tykännyt, vaan ohjauksen klappi kasvoi huomattavaksi (monta astetta). Muuten ajaminen onnistui, vaikkakin kääntösäde oli iso. Sileät renkaat ja 1-pyöräveto plus vähän painoa vetävällä pyörällä tarkoitti toki lumella sutimista, mutta jotenkuten eteenpäin pääsi.

Koska ohjaus tuntui toimivan hitautta ja klappia lukuunottamatta, niin lähdin kiertämään korttelin. Jarruja kun protossa ei vielä ollut, niin risteyksissä piti ennakoida. Alamäkeen rullaillen (käytössä vain yksi vaihde) maksiminopeus oli 33 km/h, eikä ohjaus tuntunut mitenkään vikurilta. Ei mikään ihmekään, kun oli niin jäykkä. Kiersin korttelin pari kertaa, jona aikana vahvistui pari asiaa: ohjaus pitää saada paljon kevyemmäksi ja lisäksi keskittämään (nyt ei ollut oikein minkäänlaista tuntoa raskaudesta ja ristikkonivelen klapista johtuen). Näiden muutosten ja vaihteiden lisäämisen jälkeen pääsee vasta todenteolla testaamaan ohjauksen toimintaa. Ristikkonivel pitää vaihtaa parempaan, vasaralla nuijimalla tuosta ei saa klappia enää pois.

Saakohan noita sylintereitä purettua? Tarvii kokeilla huomenna. Virtauskanavat pitäisi saada jollain keinolla hiottua/jyrsittyä isommiksi. Muuten noilla ei ole tässä vehkeessä käyttöä. Jos menevät rikki, niin pitää hommata toisenlaiset tilalle.

Liitteet
Sylinterien ilmaus
Sylinterien ilmaus
P1040829_600.jpg (93.22 KiB) Katsottu 2577 kertaa
Ohjaussysteemi kasattuna
Ohjaussysteemi kasattuna
P1040843_600.jpg (89.3 KiB) Katsottu 2577 kertaa
Trike valmiina koeajoon
Trike valmiina koeajoon
P1040844_600.jpg (110.08 KiB) Katsottu 2577 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

ohjaus pitää saada paljon kevyemmäksi ja lisäksi keskittämään

Keskittämisen puute johtuu siitä kun ohjausakselin linja kohtaa maatason taka-akselin takapuolella. Nyt se on mutkissa kai aika turvallinen kun keskipakovoiman vaikutus käännättää ohjausta suoraan? Suoraan ajaessa pyrkii sitten taas kääntymään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Keskittämisen puute johtuu siitä kun ohjausakselin linja kohtaa maatason taka-akselin takapuolella. Nyt se on mutkissa kai aika turvallinen kun keskipakovoiman vaikutus käännättää ohjausta suoraan? Suoraan ajaessa pyrkii sitten taas kääntymään.

Itse asiassa tuo ohjausgeometria menee niin, että käännettäessä pyörä liikkuu samalla aavistuksen eteenpäin, eli teoriassa voisi keskittää hieman. Käytännössä tuskin paljoa, ei ainakaan nyt kun ulkoiset voimat eivät "jäykkää" hydrauliikka paljon hetkauttaneet. Suoraan ajamista häiritsi nyt lähinnä raskas ohjaus, jota piti vääntää tosissaan, jolloin sitä tuli käännettyä liikaa, sitten piti taas korjata toiseen suuntaan jne. Eikä ristikkonivelen klappikaan auttanut yhtään :wink: .

Kaikesta huolimatta uskon vielä konseptiin. Kunhan nuo edellä mainitut ongelmat saadaan ratkaistua, niin ollaan taas lähempänä maalia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jori »

En ehdi nyt lukemaan loppuun, mutta pneumatiikkasylintereissä on usein kuristinruuvit hidastamaan liikettä. Pieni pidätinruuvin näköinen ruuvi syvällä reiässä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Itse asiassa tuo ohjausgeometria menee niin, että käännettäessä pyörä liikkuu samalla aavistuksen eteenpäin, eli teoriassa voisi keskittää hieman.

Päinvastoin.
Kun työnnät ostoskärryjä niin näet mihin asentoon rengas pyrkii keskittymään. Työnnön jälkeen se on asennossa johon se keskittyy työnnettäessä. Jos kyykistyt ja käännät renkaan vinoon niin kärry liikkuu taaksepäin.
Jos käännät renkaan 180astetta ja lähdet työntämään kärryä pyörähtää rengas takaisin äskeiseen asentoon, eli ei keskitä. Tässä 180astetta käännetyssä asennossa renkaan kääntely sivuille liikuttaa kärryä hieman eteenpäin, ihan kuin tässä prototyypissäsi.

tm kirjoitti:

Kaikesta huolimatta uskon vielä konseptiin. Kunhan nuo edellä mainitut ongelmat saadaan ratkaistua, niin ollaan taas lähempänä maalia.

Joo, nyt on sellainen aihio jolla on helppo testata ohjausta. Takarenkaan kiinnityslaatikkoa kun siirtää nivel-levyjen välissä eteen ja taakse voi kokeilla eri jättöjä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Itse asiassa tuo ohjausgeometria menee niin, että käännettäessä pyörä liikkuu samalla aavistuksen eteenpäin, eli teoriassa voisi keskittää hieman.

Päinvastoin.

Juu ei. Nivelnelikulmion geometriasta johtuen tämä ei toimi kuten ostoskärryn nivel. Vaikka "virtuaalinen" nivelpiste sijaitseekin taka-akselin takapuolella, ei se kuitenkaan tarkoita, että pyörä liikkuisi käännettäessä samanlailla kuin perinteinen haarukalla varustettu pyörä. Eli tuolla proton ohjausgeometrialla se liikkuu hieman eteenpäin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Juu ei. Nivelnelikulmion geometriasta johtuen tämä ei toimi kuten ostoskärryn nivel.

Kaikki mitä tähän asti olet takapään käyttäytymisestä kirjoittanut viittaa kyllä siihen että takapyörä käyttäytyy juuri kuten menosuuntaansa nähden eteenpäin käännetty ostoskärryn rengas :roll:
Keskittävyys on helppo todeta kun kyseessä on trike. Ohjaussylinteri irti takahaarukasta, matkustaja kyytiin ja mäkeen. Vaihtoehtoisesti voi kaveri työntää vaikka katuharjalla selkänojasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivän aiheena oli ohjaussylinterien tuunaus. Neste ei virrannut riittävän rivakasti sylinterin sisuksista ulos. Koska sylinterit oli koottu prässäämällä/valssaamalla, niin piti turvautua järeämpään avaustyökaluun eli sorviin. Sylinteriputken prässätystä päästä hieman pois, niin johan aukesi.

Letkuliittimien alla virtausaukot olivat 3 millin reiällä, porasin 6,5 millisiksi. Muitakin "pullonkauloja" tuli avarrettua vastaavasti. Käsienpesualtaassa veteen upotettuna testaillen sylinteri liikkui vähemmällä voimalla tuunauksen jälkeen. Jotta sylintereissä pystyisi nesteet sisällä jatkossakin, niin liimailin sorvailemani sauman Aralditilla. Lisäksi sylinterin päätyjen väliin tarvii viritellä kierretangot ottamaan paineen aiheuttamat voimat vastaan. Näistä lisää kunhan valmistuvat.

Seuraavaksi ahtain paikka ohjaussysteemissä on letkut, joiden sisähalkaisija on 3 mm. Letkua on kaikkiaan 3 metriä. Taidan kasvattaa letkun 4 - 6 milliseksi, jos passelit liittimet löytyy. Toivottavasti tuon kokoinen PVC-letku vielä toimii tässä.

Liitteet
Sylinteri avattuna
Sylinteri avattuna
P1040849_600.jpg (66.91 KiB) Katsottu 2202 kertaa
Virtausaukkojen avarrus 3 -> 6,5 mm
Virtausaukkojen avarrus 3 -> 6,5 mm
P1040850_600.jpg (89.51 KiB) Katsottu 2202 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Keskittävyys on helppo todeta kun kyseessä on trike. Ohjaussylinteri irti takahaarukasta, matkustaja kyytiin ja mäkeen. Vaihtoehtoisesti voi kaveri työntää vaikka katuharjalla selkänojasta.

Testataan tuokin kunhan ehditään.
Enkä väittänyt että tuo keskittäisi geometrian puolesta mitenkään tehokkaasti :) . Voi hukkua jo lumisen alustan uriin tai kaltevuuteen.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

tm kirjoitti:

. Muuten ajaminen onnistui, vaikkakin kääntösäde oli iso. Sileät renkaat ja 1-pyöräveto plus vähän painoa vetävällä pyörällä tarkoitti toki lumella sutimista, mutta jotenkuten eteenpäin pääsi.
Koska ohjaus tuntui toimivan hitautta ja klappia lukuunottamatta, niin lähdin kiertämään korttelin. Jarruja kun protossa ei vielä ollut, niin risteyksissä piti ennakoida. Alamäkeen rullaillen (käytössä vain yksi vaihde) maksiminopeus oli 33 km/h, eikä ohjaus tuntunut mitenkään vikurilta. Ei mikään ihmekään, kun oli niin jäykkä. Kiersin korttelin pari kertaa, .

No jopa on. siis takaohjaus toimi jo. jos tuolla pysty lumessa ajamaan 30km/h kurvin kaatumatta niin kesällä kuivalla asfaltilla pitäisi selvitä nopeammasta mutkasta. tulee vaan mieleen että Coneeseen mahtuisi 2 (hyvin kapeaa) etupyörää.... :shock:

Vastaa Viestiin