Kuudee sport > Kuudee Mini

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

On se käsittämätöntä - tein saman lenkin kuin Bromptonilla. Nelisenkymmentä kilsaa. Ajelin tosi rauhallisesti. Niin se vaan meni että sykkeet oli parikolkyt lyöntiä alempana, mutta nopeudet kovempia. Olin niin paskasti rihdannut etukiekon että piti mäissä jarrutella kun pomputti niin perkuleesti. Mutta silti. Tuntui että ajaa käsijarru päällä ja vauhtia oli kuiteskin 45 - olis ollu varmaan ilman himmailuja aika hurjat.

Hyvältä toi muuten tuntuu. Ajelin kylän keskelläkin sujuvasti.

Tai no. Koko reissun tuli vettä aivan mielettömästi - joten näkyvyys oli heikkoa, autoja piti varoa ja joka ikinen paikka oli märkänä. Vaihtovaatteet oli cordura repussa ja sisäpussissa = nekin märkinä. Ihan järkky keli.

Ohjaustankoa pitää hiuka tuupata eteenpäin ja se jarru vaihtaa. Muuten on hyvät enteet. Ohajustangosta tuli pideltyä tiukasti ja se oli pari senttiä liian takana = kädet pikkaisen puutuivat.

Edit. Vinkiksi kaikille. Poratkaa penkin alinpaan kohtaa reikä. Sadevedet valuu siitä poijes. Mulla ei ollut reikää ja kun pysähdyin oli aika hilpeää kun penkistä rojahti vedet jaloille.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

pastori_pukstaavi_2014_terpan_kuva.jpg
pastori_pukstaavi_2014_terpan_kuva.jpg (186.59 KiB) Katsottu 2818 kertaa

Kiitos kuvasta Terppa.

Sadevesireikää olisi taas eilen tarvinnut. Ajelin Terpan kanssa pikkupätkän ja paluumatka oli aika ikävän märkä ja kylmä.

Mä alan tykkäämään tästä. Kinttujen liike on nyt millintarkkaa ton ohjaustangon kanssa.Vaihteenvalitsijan ja jarrun pikkaisella kääntelyyllä ne ei nyt osu kinttuihin. Ohjaustankoon jää reiden ääriasennossa n. 5 millin rako. Kävelyvaihtia nopsempaa ajaessa pyörää on kiva ohjata - kädet on niin tiukasti ruhossa kiinni että asento tuntuu lepäävältä. Tiukkoja liikkeitä ei oiken vauhdisssa voi edesä tehdä - kädet osuu reisiin jos yrittää käännellä raisusti. Muutaman pahan kurvin (alikäytävät) olen hoitanut niin että jalat pois lukoilta ja selkä ylös penkistä - silloin eturengas kääntyy enemmän. Sopivasti muuten mun reisilihaksen muoto toimii ton vetopuolen rissan kanssa = lihas kapenee juuri sopivasti - jos polkimet olis esim. sentin edempänä - osusisi kinttu rissaan.

Tarkka mitoitus tekee sitten koeajelut vaikeiksi :)

Eksyin toissapäivänä kivasti ja kun kartta ei kertonut mimmoista on mun oikoreitin tie - ajelin kymmenisen kilsaa soratietä (ei talvikunnossapitoa) ja hyvihän toi sielläkin kulki. Joo. Eutveto tosiaan ylämäessä soralla lipsahtelee - pitää siis pysytellä pois todella ikäviltä väyliltä. Mutta mä olin iloinen että siellä PYSTYI ajamaan.

Seuraavat viilaukset:

  • etukiekko trimmiin niin ei pompota yli 45 kilsan vauhdeissa niin että hampaat irtoaa (ja pyörä tien pinnasta).
  • kattelen kotiromukasasta jos löytyisi vielä pidempi stemmi = saisi vaikka sentin pelivaran reisille
  • tektron mini v jarru taaksen jolloin saa liikeradan jarruvaijerillekin niin että siinä olis vähän tehoakin
  • kapeampi etujarru - siinäkin riittäisi se viiden millin lisätila
  • "sokan" reikä tonne eteen puomiin - vesisateissa ajamisen seurauksen on ketjuöljyä roiskunut rungolle ja muutama tippa sinne rungon ja säädettävän poljinkeskiön väliin. Siellä on söpö oluttölkki/mellapelti viritys tekemässä vähän lisätiukkuutta mutta kerran toi jo lipsui eteenpäin. Reikä molemmista läpi ja ruuvi siihen sokaksi ja stoppariksi voisi auttaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

picsay-1403021406.jpg
picsay-1403021406.jpg (243.89 KiB) Katsottu 2751 kertaa

Testikilsoja nyt reilut parisataa. Kyllä tästä kuulkaa pyörä vielä tulee. OIkeastaan älyttömän kiva ajella - jotenkin mukavaa kun rakkine istuu kuin hanska omiin mittoihin. Hienosti meni muuten kauppakassi rungon alle. Räppään vielä kuvan, jahka hörpin kahvin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienolta näyttää!

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno ja tarkoituksenmukaisen näköinen peli. Huomasitko muuten, että paluuketju oli pudonnut taittopyörän sivuun pelkän akselipultin päälle. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Hieno ja tarkoituksenmukaisen näköinen peli. Huomasitko muuten, että paluuketju oli pudonnut taittopyörän sivuun pelkän akselipultin päälle. :)

Ei sitä muuten huomaa mutt pitää ajaessa pientä kilinää - usein PW-1:ssä usein tippuu kans.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hieno ja tarkoituksenmukaisen näköinen peli. Huomasitko muuten, että paluuketju oli pudonnut taittopyörän sivuun pelkän akselipultin päälle. :)

Ei sitä muuten huomaa mutt pitää ajaessa pientä kilinää - usein PW-1:ssä usein tippuu kans.

Petri

Joo. Putosi tossa kun oli toi rengas vähän vinossa kun askaroin ton tohon seinää vasten. Mulla on herkkä korva kilinälle ja kolinalle. Nenäkin oli ennen herkkä kolinalle kun olin duunissa päihdehuollossa vuoden 1990.

Omituisin ääni oli sunnuntaina kun lähdin Iittalasta kohti Nokiaa. Ihmeellinen pärinä. Olin lyhentänyt ketjua just ennen lähtöä ja asentaessa oli vaihdevaijerin pää hypännyt räpättimeksi ketjunkiristäjän sisälle - ihmettelin että mistä on tommoinen ruplatus tullut. OIkein hilpeää. Ja tänään meni savipaakku tohon valkoiseen rissaan - ketju hyppäsi sen kohdalla ja päästi hassun paukahduksen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori poikkesi esittelemässä uutta kulkupeliään. Vaihdettiin rataspakkaa kiekosta toiseen ja rengastöitäkin tehtiin. Pientä fiksausta sieltä ja täältä. Illan päätteeksi pyörä tuntui liikkuvan asvaltilla aiempaa herkemmin. Hiekkatielenkeille pitää sitten laittaa alle jotain mukavampaa.

Olipahan helppo ja hyvä fillari ajaa, tuntui istuvan hyvin myös meikäläiselle. Pastorin säädöillä keskiökin oli valmiiksi sopivalla etäisyydellä, vain ohjaustankoa olisi voinut aavistuksen siirtää/uudelleenmuotoilla omille mitoilleni (tottumiskysymys ehkä). Kuudee sportista voisin liki suoraan kopioida geometrian itselleni, jos vastaavaa olisin rakentamassa.

Liitteet
kuskin ajoasento
kuskin ajoasento
P1050786_600.jpg (101.88 KiB) Katsottu 2634 kertaa
pyörä illan alkuvaiheessa...
pyörä illan alkuvaiheessa...
P1050782_600.jpg (98.04 KiB) Katsottu 2634 kertaa
... ja lopuksi uudella rengastuksella ja etukiekolla
... ja lopuksi uudella rengastuksella ja etukiekolla
P1050799_600.jpg (95.93 KiB) Katsottu 2634 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olipas eilen hilpeää. Ensin ajelin hevonkuusessa pystärikaverin kanssa lenkin - ikinä en olisi itse valinnut 25 kilsaa metsä- ja soratietä alle. Yllättävästi pyörä kuitenkin toimi noissakin oloissa.

Illalla opin sitten melkoisesti kiekko ja rengasjuttua tm:n pajalla. Suurkiitos ajasta, vaivannäöstä, ystävällisyydestä ja kiertoon tulleesta materiasta - sekä tilannepäivityskuvista. Toi kuskin kanssa kuva onkin helpompi toteuttaa kahden hengen joukkueena kuin itse.

Nyt mä ymmärrän myös paremmin miksi mun pyörien nimi on kuudee ja lookandfeel on vähän neukkumainen. Ehkä pienoinen keskittyminen ja asioiden loppuunsaattaminen voisi joskus olla hyvästä - eikä vaan nopeasti sinnepäin.

Pihatestit vasta takana, mutta yllättävästi tommoinen kapeampi rengas ja suora kiekko vaikuttaa koneen toimintaan - ohjaustuntumakin oli heti mukavampi. Raporttia seuraa myöhemmin. Vähän polttelisi jo lenkki, mutta pitää kattoo miten tämän vuotuisjuhla sekoittaa ajelut.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Kuudee sport. Tänään Nokialla.
Testikilsoja takana n. 400.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja tm »

Miltä ajo tuntuu viime päivityksen jäljiltä? Hiekkateitä olet varmaan vältellyt?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:

Miltä ajo tuntuu viime päivityksen jäljiltä? Hiekkateitä olet varmaan vältellyt?

Pari lenkkiä olen noilla nyt ajellut. Ja juu - hiekkateille en ole mennyt ja olen talutellut sepelikohdat joita tietöissä on eteen sattunut.

Hauskuudet:

  • Ei pelota alamäessä. Kone ei vemputa ylös alas.
  • Ohjaustarkkuus parantui oitis.
  • Juomapullosta voi nyt ottaa ajaessa huikkaa kun rakkine kulkee kivati yhdelläkin kädellä ohjaten.
  • Ja tottahan se on. Kun vaihtoi noin puoli tuumaa isommat maastolevyiset (muttei kuvioiset) Kendat - ohuempiin ja hiukkasen enemmän ilmanpainetta kestäviin renkaisiin - niin keskinopeus kasvoi ihan itekseen. Kunhan vielä ajelen yhden kuivan lenkin niin saan oikean mittaritiedon - mutta perstuntuma parin sadelenkin perusteella on että ainakin 4 kilometriä tuli lisää vauhtia keskinopeuteen. Aika iso ero.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Pihatestit vasta takana, mutta yllättävästi tommoinen kapeampi rengas ja suora kiekko vaikuttaa koneen toimintaan

Pastori kirjoitti:

- Ja tottahan se on. Kun vaihtoi noin puoli tuumaa isommat maastolevyiset (muttei kuvioiset) Kendat - ohuempiin ja hiukkasen enemmän ilmanpainetta kestäviin renkaisiin - niin keskinopeus kasvoi ihan itekseen.

Paljonko tuo aiempi kiekko oli kiero, sillä on myös vaikutusta keskinopeuteen? Jos se on niin kiero että ravistelee pyörää niin se ravistelu voima ei synnyt tyhjästä vaan on pois vauhdista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

IMG_20140710_144806-picsay.jpg
IMG_20140710_144806-picsay.jpg (169 KiB) Katsottu 2097 kertaa

Uudella kierrätystangolla lisätilaa kintuille. Ei ollut isompaa stemmiä varastoissa joten tää kaareva malli päätyi väärinpäin ja pätkäistynä pyörään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Sinulla näkyy olevan jo 155 mm kammet, mutta mikset käyttäisi vieläkin lyhyempiä. Tulisi tilaa polville ja ilmanvastus pienenenisi entisestään.
Kuva
Tämä kaveri on sinua 10% pidempi, mutta käyttää 130 mm kampia. -Aika menestyksekkäästi vieläpä.
130 mm kammilla tulee nykyiseen nähden noin tuuma lisää tilaa reiden ja ohjaustangon väliin. :D

Juu, tiedän ettei niitä noin vain löydy kaupasta, mutta ei sellaisten tekeminen mikään maailman ihme ole. Sinähän nykyään (lähes) asut Nokialla ja Tepolla on käsittääkseni kierretapit. Tuo varastostasi nippu alumiinikampia, niin järjestetään pienimuotoinen kampienlyhennysleiri. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin