Sivu 7/7

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 22:47
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Vähän näitä tyyppejä lisää. 8)


Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Lähetetty: 27 Helmi 2015, 01:41
Kirjoittaja ajarmala
Saukki kirjoitti:

Viimekesän nopein työmatka meni keskinopeudella 31,6 km/h ja sain ajettua vielä niin, että ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä. Tässä gps dataa kyseiseltä aamulta: http://cyclemeter.com/1b9a721985a3d4b2/ ... 40707-0602
Siellä näkyy myös nuita nopeusalueita. 18,52 - 37,04 km/h alueella vietin 28 minuuttia. Pääasiassa ihan suoraa tietähän tuo on ja saa päästellä kovaa.

Tuon reitin korkeusprofiili näyttää ainakin minusta täsmälleen passelilta kinnerille: tuollaiset max 16 metrin nousut eivät tunnu missään, kun edellisestä alamäestä saa niihin hyvän alkuvauhdin. Tuollainen ylös-alas ylös-alas -tyyppinen profiili on kinnerillä ihan sama kuin tasamaalla ajaisi. Siihen on syynä se, että alamäestä saa hyvän vauhdin, koska kinnerin pieni ilmanvastus ei hidasta alamäkivauhtia läheskään niin paljon kuin nojakkia - puhumattakaan nyt pystypyöristä.

Kaikkein kivointa kinnerillä onkin kaahata mäkimaastoa, jossa vuorottelevat ala- ja ylämäet, kunhan ne ovat suurin piirtein yhtä korkeita. Täällä meilläpäin tuollaisia kivoja vuoristoratoja ovat mm. tie 110 Huhmarista Bemböleen, Herrakunnantie Moksista Kirvelään ja Lehmijärventie Lohjalla. Minulla taitaa olla lokakuussa kuvattu videokin tuosta 110-tiestä, vartokaa...


Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Lähetetty: 27 Helmi 2015, 06:22
Kirjoittaja Saukki
ajarmala kirjoitti:

Tuon reitin korkeusprofiili näyttää ainakin minusta täsmälleen passelilta kinnerille: tuollaiset max 16 metrin nousut eivät tunnu missään, kun edellisestä alamäestä saa niihin hyvän alkuvauhdin. Tuollainen ylös-alas ylös-alas -tyyppinen profiili on kinnerillä ihan sama kuin tasamaalla ajaisi. Siihen on syynä se, että alamäestä saa hyvän vauhdin, koska kinnerin pieni ilmanvastus ei hidasta alamäkivauhtia läheskään niin paljon kuin nojakkia - puhumattakaan nyt pystypyöristä.

Kaikkein kivointa kinnerillä onkin kaahata mäkimaastoa, jossa vuorottelevat ala- ja ylämäet, kunhan ne ovat suurin piirtein yhtä korkeita

Tämä olikin uutta tietoa minulle. Oletin, että kun kinneri on paljon nojakkia painavempi, niin mäkinen maasto tuntuu raskaammalta. Mutta tämän tiedon valossa kinnerillä voisi siis olla kiva ajaa myös sitä mun pitempää ja mäkisempää työmatkareittiä, joka nyt tuntuu kovin vastahakoiselta nojapyörällä.
Ajavat sitä reittiä mm. tässä:


Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Lähetetty: 27 Helmi 2015, 10:34
Kirjoittaja PW
Saukki kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Tuon reitin korkeusprofiili näyttää ainakin minusta täsmälleen passelilta kinnerille: tuollaiset max 16 metrin nousut eivät tunnu missään, kun edellisestä alamäestä saa niihin hyvän alkuvauhdin. Tuollainen ylös-alas ylös-alas -tyyppinen profiili on kinnerillä ihan sama kuin tasamaalla ajaisi. Siihen on syynä se, että alamäestä saa hyvän vauhdin, koska kinnerin pieni ilmanvastus ei hidasta alamäkivauhtia läheskään niin paljon kuin nojakkia - puhumattakaan nyt pystypyöristä.

Kaikkein kivointa kinnerillä onkin kaahata mäkimaastoa, jossa vuorottelevat ala- ja ylämäet, kunhan ne ovat suurin piirtein yhtä korkeita

Tämä olikin uutta tietoa minulle. Oletin, että kun kinneri on paljon nojakkia painavempi, niin mäkinen maasto tuntuu raskaammalta. Mutta tämän tiedon valossa kinnerillä voisi siis olla kiva ajaa myös sitä mun pitempää ja mäkisempää työmatkareittiä, joka nyt tuntuu kovin vastahakoiselta nojapyörällä.
Ajavat sitä reittiä mm. tässä:

Onhan se ainakin matalalla nojakilla ja/tai makuuasennossa ajettavalla, vähän sama ilmiö - kun on sopivat mäet, ylämäki menee sillä alamäen vauhdilla. Kinnerillä tämä vain korostuu.


Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Lähetetty: 27 Helmi 2015, 14:04
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Onhan se ainakin matalalla nojakilla ja/tai makuuasennossa ajettavalla, vähän sama ilmiö - kun on sopivat mäet, ylämäki menee sillä alamäen vauhdilla. Kinnerillä tämä vain korostuu.

Tämä on juuri se strategia miten kisakireällä maantienojakilla tulisi ajaa jotta sillä saa sen uskomattoman nojapyöräedun. Mun kolmesta maantievehkeestä tämä toteutuu kunnolla vain etuvetosella, sillä mennään enemmän tasavauhtia mäet ylös ja näin keskinopeus pysyy korkeana.

Ainakin täällä Oulun "vuoristo-osuuksilla" jotka on paremminkin juuri tuollaisia rullaavia pikkunyppylöitä toisensa perään ja varsinaiset korkeuserot pysyy lenkillä aika pieninä.