Sivu 7/45
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 15:08
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Mukava säätövara tuossa. Pitkä haarukka, jonka taitaa saada täysin pystyyn. Ja taitaapa saada negatiivisen nojakulmankin 
Onhan siinä varoja, erijuttu tartteeko mihinkään noin monenlaista asentoo
Epäilen ett on liian pitkät ja horjakat haarukat, joku ristitukihan sinne pitänee laittaa Pika-MBB:n malliin.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 15:23
Kirjoittaja jooseha
Ei varmasti tarvi kaikkea säätövaraa. Tarve on varmaan 5-10º, jos lainkaan
Mulla on epäilys että suurin osa ellei kaikki pikambb:n takahaarukan kierto-ongelmista johtuu siittä että se on ainoastaa revattu. Pistä semmoinen poikkiputki kuin Helanderin möykkärissä estämään haarukan kiertyminen tai kaksi voi olla parempi, kun ei ole iskarin kiinnikettä. Jollei maasturissa tarvi revoja, niin tuskin niitä kadullakaan tarvii 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 16:35
Kirjoittaja PW
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 16:58
Kirjoittaja jooseha
Kuulostaa että tulee melko leveälle kammet 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 18:00
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Kuulostaa että tulee melko leveälle kammet 
Ne voin laittaa niin leveelle ku huvittaa
Mittasin tuosta maasta yhdet, kampien sisämitta polkimien kohalta oli n. 180mm
Teen joko saman levyiset tai vähän leveemmät.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 24 Loka 2014, 18:06
Kirjoittaja PW
Sen verran laskin mäkeä pihassa, pystyllä penkin asennolla ja ilman polkimia ett uskon ett tuolla pystyn ajamaan ainakin jollakin asennolla.
Noin laajoilla säätömahollisuuksilla voi kokeilla monenlaisia ajoasentoja ja eri jättöjä. Keskiöhän tuossa laskee sitämukaa ku penkki nousee.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 11:37
Kirjoittaja PW
11-34 9-lehtinen pakka tässä ja laskeskelin calculaattorilla minkä kokonen eturatas tuohon pitäs laittaa. Vertailin noiden olemassa olevien pyörien välityssuhteita, tähän ei varmaan tartte kovin isoa laittaa jos tarkotus ajaa enempi huonoissa olosuhteissa. Eli suurimmalla vaihteella ei tartte mennä yhtä lujaa ku "maantiepyörillä". Eikä haittaa jos mäkiin löytys kevyempää.
Katton mitä varastoista löytyy, pitäs viel olla semmonen ett sen helposti saa tuohon akseliin kiinni - mieluummin terästä.
Akseliputken jo hioin, laakerit mahtuu. Saas nähdä tuleeks tästä muuta ku kokemusta
yleensä ku pyörä on menny monimutkasemmaks ni on homma jääny kesken.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 11:47
Kirjoittaja PW

- 2014-10-25 11.43.48.jpg (241.58 KiB) Katsottu 2285 kertaa
Ensimmäisenä käteen sattu 46piikkinen kampi/ratas systeemi ja paripienempääkin ratasta siinä on, saa etuvaihtajalla lisääkin kiipeilyvaihteita.
Ei tuo niin vaikeelta näytä, 20mm poralla suurentaa reikää ja kampi poikki - hitsaamalla akseliputkeen kiinni. Pitää vaan ettiä 20mm terä.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 12:36
Kirjoittaja jooseha
Tuo on tietysti porattu jo, mutta sanoisin 42-piikkisen olevan parempi. Silläkään ei isot vaihteet lopu kesken, mutta pienempiä vaihteita olisi vaihtamatta eturatasta.
Edit Saattaa tuo keskiratas olla riittävä normaaliajoon , jolloin valinta on oikea.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 12:57
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Tuo on tietysti porattu jo, mutta sanoisin 42-piikkisen olevan parempi. Silläkään ei isot vaihteet lopu kesken, mutta pienempiä vaihteita olisi vaihtamatta eturatasta.
Edit Saattaa tuo keskiratas olla riittävä normaaliajoon , jolloin valinta on oikea.
Ei oo poraakaan viel löytyny, keskiratas on 38. Toinen löyty joka olis 40piikkinen, yksinäinen. Ei kai se etuvaihtajan asennus ja käyttö avaruustiedettä ole 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 13:05
Kirjoittaja jooseha
38 on täydellinen. Tuskin tarvit silläkään etuvaihtajaa 38/11-34 antaa 2,3-7,1 metrin välitykset. Jää vielä isompi ja pienempi alue varalle
Ei siinä etuvaihtajassa mitään hankalaa ole, mutta takavaihtaja toimii vaan paljon sujuvammin 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 21:53
Kirjoittaja jviirret
Noin lyhyellä ketjulla voi tulla ongelmia jos takapakassa käyttää koko skaalaa ja edessä on vain yksi ratas. Tulee paljon sivuvetoa. Ketjun pysyminen eturattaalla reunimmaisia takarattaita käytettäessä tahtoi olla ongelma tässä pythonissa:

Ketjun pysymisen voi ratkaista ketjuohjurilla, mutta se ei sivuvedosta tulevia rasituksia poista ja ketju venyy suoraan kulkevaa nopeammin.
Jukka
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 25 Loka 2014, 23:54
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Noin lyhyellä ketjulla
Kuvan perusteella sanoisin navan ja keskiön väliksi noin 60 cm. Pystäreissä muistaakseni tyypillisesti 43-46 cm. Jürgen Magesin taulukossa tuo Jukka 2:n väli on vain 41 cm.
Mulla on tikkurunkoisessa ketjunohjaimen(pakan keskilinjalla) ja takanavan(8-pakka) väli 59 cm. Siinä ei mikään ketjun asento näytä pahalta.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 26 Loka 2014, 00:51
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Kuvan perusteella sanoisin navan ja keskiön väliksi noin 60 cm.
Jos se valmiissa pyörässä tulee noin kauas niin ongelma on paljon vähäisempi ja luultavasti pysyy rattaalla ilman ohjuarikin.
jooseha kirjoitti:Pystäreissä muistaakseni tyypillisesti 43-46 cm.
Ja niissä kehoitetaan välttämään tai jopa kielletään käyttämästä vaihdeyhdistelmiä jotka aiheuttavat ketjuun suurta vinovetoa.
jooseha kirjoitti:Mulla on tikkurunkoisessa ketjunohjaimen(pakan keskilinjalla) ja takanavan(8-pakka) väli 59 cm. Siinä ei mikään ketjun asento näytä pahalta.
Montako tuhatta kilometriä olet sillä ajanut ja kuinka venynyt ketju on? Sehän voi kestää pitkäänkin jos välitysalue on sellainen että yleisimmin käytetyillä vaihteilla ketju menee suoraan, mutta jos se menee aina täysillä runtatessa vinoon niin varmasti venyy suoraa nopeammin.
Jukka
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 26 Loka 2014, 09:42
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Montako tuhatta kilometriä olet sillä ajanut ja kuinka venynyt ketju on? Sehän voi kestää pitkäänkin jos välitysalue on sellainen että yleisimmin käytetyillä vaihteilla ketju menee suoraan, mutta jos se menee aina täysillä runtatessa vinoon niin varmasti venyy suoraa nopeammin.
Sanoisin 2, mutta ei ole kirjanpitoa asiasta. Ketjulla vähemmän. Venymää en ole mitannut.
Siinä on valittu osat niin että ylivoimaisesti eniten käytetyt lehdet ovat kaksi keskimmäistä. Mahdollisimman loivan ketjulinjan takia siinä on ohjainrulla melkein penkissä kiinni.
Aikaisemmin olen luottanut vain silmään ketjun vinouden arvioinnissa, mutta nyt laskin pystärin 43 cm takakolmion pituuden ja normaalin kahden lehden käyttämättä jättämisen mukaan. Ohjurin pitäisi olla 12mm kauempana(602mm) samaan vinouteen äärimmäisillä lehdillä. Kai tuo on sitten susi 
Ketjuvaihteessa on pakko hyväksyä vino ketju. Osaatko sanoa missä kulkee raja liian vinon ja hyväksyttävän rajalla? Itse en - pakko luottaa silmään ja laittaa normaalit ajovaihteet suoralle ketjulinjalle 