Sivu 7/10
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 10:10
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Yritin katsella netistä pikaisesti kuvia siitä minkälaisessa asennossa pystypyörillä ylämäet noustaan. En löytänyt yhtään ajokuvaa joissa ajoasento olisi suurella sylikulmalla. Ohjaustangon muodolla ja korkeudellahan sen saisi vaikka 180asteeksi jos sillä saataisiin nopeutta lisää
Pystäripuolella on kilpapyöräily kehityksen jarru
Säännöt pakottaa pyörät tarkasti tiettyyn muottiin 
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 13:41
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Tuommoinen se on ihmisen asento, kun pitää talloa pitkiä askeleita jyrkkää mäkeä. Yläkropan asento riippuu pyöräilijöillä lähinnä pyörän rakenteesta ja siitä, että ohjaustankoon saa kunnon otteen. Samalla pyörällä kun ajetaan myös satulasta ja tasaisella. Kävellen mäkeä nousevilla yläkroppa on suorempana.
Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.
Kävelyssä taas eri seikat painaa, esimerkiksi se, että lennät nokallesi jos yrität kävellä etukenossa. Mitä kovempaa kiihdytät, sitä pienemmässä sylikulmassa jalat käy ja sitä enempi etukumara asento on.
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 13:52
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tuommoinen se on ihmisen asento, kun pitää talloa pitkiä askeleita jyrkkää mäkeä. Yläkropan asento riippuu pyöräilijöillä lähinnä pyörän rakenteesta ja siitä, että ohjaustankoon saa kunnon otteen. Samalla pyörällä kun ajetaan myös satulasta ja tasaisella. Kävellen mäkeä nousevilla yläkroppa on suorempana.
Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.
Ylämäkeen pystypyörällä ajettaessa eteen kumartumisessa on kyse painopisteen siirtämisestä polkimien kannalta oikeampaan paikkaan. Sylikulma toki pienenee, jos jatketaan istumista satulalla, mutta kun mäki jyrkkenee lisää, noustaan seisomaan polkimen varaan, jolloin takapuoli nousee satulasta ja syli siirtyy eteen päin pienentäen sylikulman niin pieneksi, kuin mahdollista.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 13:53
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.
Pystärillä vaistomaisuus voi johtua myös tarpeesta pitää painoa eturenkaalla ja vähentää taaksepäin kaatumisen fiilistä.
Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:03
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.
Pystärillä vaistomaisuus voi johtua myös tarpeesta pitää painoa eturenkaalla ja vähentää taaksepäin kaatumisen fiilistä.
Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.
Eimmäkseen on kyse polkaisevan jalan vastavoiman muodostamisesta siirtämällä painopiste polkaisuvoiman yläpuolelle. Nojapyörässä tuo vastavoima ei ole painovoiman suunnasta juurikaan riippuvainen, siksi voidaan käyttää polkemisasentoa, joka valiutuu muista syistä, varsinkin jos käytetään lukkopolkimia. Pystypyörässä ns. putkelta ajoon on kaksi syytä. Flättipolkimilla varustetussa pyörässä seisomaan nousemisella on tarkoitus lisätä polkaisun takana olevaa painovoimakomponenttia ja lukkopolkimia käytettäessä on tarkoitus luoda mahdollisuus käyttää yläkropan lihaksia polkemisen apuna mm. pyörää keikuttamalla.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:10
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.
Niin näyttää. Kaikki kaupalliset pyörät on väärin suunniteltuja kun niissä käytetään 130-140asteen sylikulmia(kuten tässäkin suunnitelmassa), kun oikea ja tehokas on lähellä 180astetta tai jopa vähän yli 
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:14
Kirjoittaja Pastori
En nyt heti löytänyt yli 180 asteisia.



Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:17
Kirjoittaja Pastori
Mutta tää oli jo aika hauska.

Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:21
Kirjoittaja jori
Ettei menisi yksipuoliseksi, niin tässä on alle 90 asteen sylikulma, joka lienee tähän käyttöön tehokkain mahdollinen. -Ja vieläpä suunniteltu sellaiseksi.

Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 14:29
Kirjoittaja Pastori
Foorumilta:

Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 15:02
Kirjoittaja jooseha
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 16:13
Kirjoittaja jori
Pitäähän tähän laittaa näkyviin tuo joosehan mainitsema "käsittämätön penkki" testaussetuppi, varsinkin kun tuo kirjoitettu ja kuvassa näkyvä lonkkakulma poikkeavat noin paljon.

Tutkija siis sössii piirtämällä käyrän minimi lonkkakulman mukaan, mutta kirjoittaa sitten merkitsevän lonkkakulman mukaan. Vai miten te muut ymmärrätte tuon joosehan viestin kuvan ja väitteen 105 asteen kulman parhaudesta.
ED.
Joo, se sössii mittalaitteen asetuskulman, joka lähinnä vastaa meidän käyttämää sylikulmaa, ja kuskista mitatun selän ja reiden minimi kulman välillä, eikä osaa päättää, kumpi siinä on tarkeämpi ja julkaisee päätelmän mittalaitteen kulman mukaan.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 16:33
Kirjoittaja jooseha
Mun käsityksen mukaan "meidän lonkkakulma" on tuossa tekstissä "seat(-tube) angle". Kuntaas "hip angle" on vartalon ja reiden välinen kulma eli oikea todellinen lonkkakulma. Kuvaajassa oleva "mean hip angle" on keskiarvo minimistä ja maksimista. Selkeämpää olisi käyttää samassa tutkimuksessa johdonmukaisesti vain yhtä termiä.
Toisistaanhan nuo riippuu siis sama kumpaa käyttää. Keskenään noita ei saa sotkea, silloin mennään metsään. Tutkijat tekee kaikesta hankala selkoista 
edit. Tuo penkki on kaksi levyä 90 asteen kulmassa myös suurilla lonkkakulmilla. Lisäksi hartiolle ei ole tukea vaan tuki suurilla kulmilla on ainoastaan käsistä ja mahavyöstä
Kuka tuollaisella suostuisi ajamaan?
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 16:53
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:Mun käsityksen mukaan "meidän lonkkakulma" on tuossa tekstissä "seat(-tube) angle". Kuntaas "hip angle" on vartalon ja reiden välinen kulma eli oikea todellinen lonkkakulma. Kuvaajassa oleva "mean hip angle" on keskiarvo minimistä ja maksimista. Selkeämpää olisi käyttää samassa tutkimuksessa johdonmukaisesti vain yhtä termiä.
Toisistaanhan nuo riippuu siis sama kumpaa käyttää. Keskenään noita ei saa sotkea, silloin mennään metsään. Tutkijat tekee kaikesta hankala selkoista 
Ei se noin voi olla. Kuvittelpa, miten pieni minimi "lonkkakulma" on, jos "mean hip angle" on 60°(grafissa)

Minusta tässä kuvassa kulmat ovat noita valkoisella piirrettyjä selkänojan ja reisiluun välisiä kulmia ja maksimitehon tuottavaksi kulmaksi kerrottu 105° on tuon mittalaitteen selkänojan alatukiraudan välinen kulma. Sama, jota mekin olemme käyttäneet sylikulma nimellä.
Parhaan tehonhan selvästi antaa 75° kulma, joka setuppikuvasta katsoen vastaa vasemmalla alarivissä kuvatun rakennelman rautojen välistä 105° kulmaa.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 25 Tammi 2015, 17:09
Kirjoittaja jooseha
At every seat angle he determines the minimal hip angle (shown at the photos above), the maximal hip angle and the mean hip angle.
Kuvassa on siis minimi lonkkakulma piirrettynä. Graafissa keski(mean)lonkkakulma ja tekstissä istuin(seat)kulma. Selkeää eikö 
Hienoa että joku on tutkinut asiaa
Vaikkei testi vastaakaan todellista elämää 